Apărarea Patriei, aprilie 1962 (Anul 18, nr. 77-102)

1962-04-01 / nr. 77

Pentru patria noastră, Republica Populară Romînă t #APARAREA PATRIEI ▼ Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XVIII Nr. 77 (4S50) Duminică 1 aprilie 1962 4 PAGINI —20 BANI CHEMAREA Consfătuirii pe Forțele Armate ca mecanicilor conductori, conducătorilor auto și de tractoare, fruntași în pregătirea de luptă și politică, și a cadrelor cu experiența care lucrează în domeniul tehnicii de tancuri și auto Consfătuirea pe armată a mecanicilor conductori, conducătorilor auto și de tractoare și a cadrelor cu experiență în domeniul tehnicii de tancuri și auto a constituit o tribună a răspîndirii experienței înaintate, un prilej de analiză multilaterală a problemelor legate de exploatarea mașinilor, de menținerea lor în stare tehnică și de întreținere bună, în scopul ridicării capacității de luptă a unităților și marilor unități. In urma dezbaterilor ce au avut loc, noi, cei care am avut cinstea de a fi prezenți la consfătuire, am tras învățăminte deosebit de prețioase pentru activitatea de viitor. Ne-am îmbogățit cunoștințele și experiența în ceea ce privește exploatarea tehnicii pe care o mînuim. Ne-am convins și mai mult că există largi posibilități pentru realizarea de economii la carburanți, lubrifianți și piese de schimb. Printr-o îngrijire și conducere atentă a mașinilor cu care armata noastră este înzestrată prin grija Partidului Muncitoresc Romîn, a Consiliului de Stat și a Guvernului Republicii Populare Romîne, putem mări durata de funcționare a tancurilor, automobilelor și tractoarelor, putem aduce o contribuție și mai mare la ridicarea continuă a capacității de luptă a unităților și subunităților, în scopul folosirii cu maximum de randament a mașinilor, întreținerii și păstrării lor în cele mai bune condiții, scoaterii la iveală a noi posibilități de prelungire a duratei lor de funcționare și realizării de economii, consfătuirea adresează tuturor ofițerilor, subofițerilor, mecanicilor conductori, conducătorilor auto și de tractoare și angajaților civili ce lucrează în domeniul tehnicii de tancuri și autotractoare o chemare la întrecere socialistă cu următoarele obiective : — să luptăm neobosit pentru ridicarea calificării mecanicilor conductori, a conducătorilor auto și de tractoare, a meseriașilor din atelierele de reparații ; — să sporim neîncetat numărul specialiștilor de clasă și al purtătorilor insignei „Militar de frunte“ ; să realizăm menținerea unei stări tehnice și de întreținere a mașinilor la cel mai înalt coeficient ; să prelungim durata de funcționare a mașinilor și să îmbunătățim simțitor calitatea reparațiilor efectuate ; — să exploatăm mașinile de luptă, automobilele și tractoarele fără evenimente neobișnuite avarii sau accidente, fără încălcarea regulilor de circulație ; să mărim numărul inovațiilor și invențiilor pentru îmbunătățirea exploatării mașinilor și realizarea de economii la carburanți, lubrifianți, materiale de întreținere și piese de schimb , — să realizăm cele mai bune parcuri de mașini și să le îmbunătățim continuu, să perfecționăm zi de Zi baza materială , tancodroamele, autodroamele și sălile de specialitate. Convinși de rolul pe care îl are tehnica de luptă bine folosită, întreținută și păstrată, în asigurarea unei înalte capacități de luptă, noi, participanții la consfătuire, ne angajăm , să fim în primele rînduri ale întrecerii , să mobilizăm neobosit pe militari la întrecerea socialistă și, cu sprijinul organizațiilor de partid și al organizațiilor U.T.M., să-i antrenăm pe toți în realizarea obiectivelor chemării ; — să generalizăm experiența pozitivă și să răspîndim învățămintele prețioase dobîndite la consfătuire, astfel încît ele să devină un bun comun al tuturor militarilor. Sîntem ferm convinși că toți comandanții, lucrătorii politici și întregul personal care muncește în domeniul tehnicii de tancuri, automobile și tractoare, pătrunși de înaltul simț de răspundere pentru apărarea patriei, vor participa cu elan și însuflețire la întrecere pentru o stare tehnică și de întreținere bună a tehnicii de tancuri și autotractoare. TRĂIASCĂ PARTIDUL MUNCITORESC ROMÎN, FĂURITORUL ȘI CONDUCĂTORUL ARMATEI NOASTRE POPULARE TRĂIASCĂ SCUMPA NOASTRĂ PATRIE. REPUBLICA POPULARĂ ROMÎNĂ In pag. 3 a r Colonel E. PETROV — Cosmonauții. In sprijinul celor ce studiază la pregătirea politico-ideologică. Locotenent-colonel C. SOARE — Rolul istoric al dictaturii proletariatului, Elevul sergent-major Constantin Fintilie da dovadă de pricepere mai ales în rolul comandantului de tanc in misiunile care le-a executat până in prezent. Iată-1, în clișeu, pe timpul îndeplinirii unei misiuni de cercetare. (Foto : M. Pojogeanu) Sesiune științifică Zilele trecute a avut loc la Academia militară generală sesiunea științifică a ofițerilor elevi din Facultatea militară tehnică La sesiune au participat ofițerielevi ai facultății precum și lectori de la celelalte facultăți, cadre tehnice din comandamente de armă și instituții civile. Deschizînd lucrările sesiunii, generalul-maior inginer Iosif Burlacu a subliniat necesitatea imperioasă pentru fiecare viitor inginer militar de a-și însuși cunoștințe cît mai variate în domeniul în care se pregătește. Participanții au luat în dezbatere 34 de referate, dintre care majoritatea au dezbătut probleme legate de dezvoltarea tehnicii militare. Ei au ascultat cu interes comunicări prezentate de ofițeri-elevi cum sînt locotenentul Gh. Serețeanu, locotenentul Fr. Moraru, locotenentul-major C. Andreescu la încheiere au fost aduse mulțumiri tuturor ofițerilor-elevi care s-au străduit să întocmească lucrări la un nivel științific ridicat, catedrelor și îndrumătorilor științifici pentru sprijinul permanent acordat ofițerilor-elevi Maior I. N. NEGRE A doua zi a Consfătuirii In cursul dimineții de ieri, in aula Academiei militare generale au continuat lucrările Consfătuirii pe Forțele Armate a mecanicilor conductori, conducătorilor auto și de tractoare și a cadrelor cu experiență in domeniul tehnicii de tancuri și auto. Ca și în ziua precedentă, în discuțiile participanților a ieșit în evidență preocuparea deosebită pentru îmbunătățirea continuă a muncii în acest domeniu important. Exprimîndu-și recunoștința față de Partidul Muncitoresc Romîn, Consiliul de Stat și Guvernul R.P.R. care se îngrijesc necontenit de înzestrarea unităților cu tehnică de luptă modernă, vorbitorii au arătat metodele care au dat cele mai bune rezultate pentru menținerea acestei tehnici în perfectă stare de funcționare și exploatarea ei în condiții optime. In centrul discuțiilor au stat, de asemenea, sarcinile instruirii și educării celor care deservesc mașinile, în scopul formării tuturor conducătorilor de mașini ca specialiști cu o înaltă conștiință politică, cu calificare profesională corespunzătoare, luptători hotărîți, pătrunși de o înaltă disciplină, care nu pregetă nici un efort în îndeplinirea la timp a misiunilor primite. Cu interes au ascultat participanții cuvîntul generaluluilocotenent Stelian Staicu, adjunct al ministrului Afacerilor Interne. In expunerea făcută, el a relevat unele probleme privind respectarea strictă a regulilor de circulație pe drumurile publice și prevenirea oricăror accidente provocate de mașini militare. Au mai luat cuvîntul: colonelul C. Berteanu, colonelul N. Zamfir, locotenent-colonelul D. Mitrache, caporalul Al. Nica, căpitanul V. Nicola, caporalul C. Pîrtan, caporalul Gh. Boboia, căpitanul V. Ciuban, căpitanul V. Velicu, soldatulfruntaș E. Nicolau, caporalul Gh. Onciu și alții. In continuarea lucrărilor, locotenent-colonelul Gh. Lavric a dat citire Chemării Consfătuirii pe Forțele Armate ale Republicii Populare Romîne a mecanicilor conductori, conducătorilor auto și de tractoare, fruntași în pregătirea de luptă și politică, și a cadrelor care lucrează în domeniul tehnicii de tancuri și auto. Chemarea a fost primită cu însuflețire, fiind subliniată cu vii aplauze. In încheierea ședinței de dimineață a luat cuvîntul generalul de armată Leontin Sălăjan, ministrul Forțelor Armate ale R.P.R. Vorbitorul a subliniat interesul deosebit manifestat de participanții la Consfătuire pentru realizarea unui schimb de experiență cit mai rodnic. Faptul că un număr de 125 de ofițeri, subofițeri, gradați și soldați s-au înscris la discuții — a arătat ministrul Forțelor Armate — dovedește înaltul simț de răspundere cu care privesc militarii îndatoririle lor, sarcinile care le stau în față. Ministrul Forțelor Armate a dat indicații pentru studierea cu atenție și punerea în aplicare a propunerilor juste care au fost făcute. In continuare, ministrul Forțelor Armate a pus în fața tuturor participanților sarcina de a contribui activ ca experiența pozitivă acumulată cu prilejul Consfătuirii să fie larg aplicată în subunitățile și unitățile din care fac parte, pentru a asigura ridicarea continuă a capacității de luptă a armatei noastre populare. In după-amiaza zilei, participanții la Consfătuire au vizitat uzinele „Tudor Vladimirescu“ din București. . Intr-o pânză a Consfătuirii, general de armată Leontin Sălăjan, ministrul Forțelor Armate, discută cu un grup de militari. Participanții la Consfătuire Printre constructorii de autobuze și troleibuze — Eu, de câte ori vizitez o astfel de uzină, construită în anii noștri, mă simt ca intr-un grup de tineri cu care am crescut odată Cuvintele acestea le un ostaș altuia, cu care spunea mergea alături, in timpul vizitei " uzinele ..Tudor Vladimirescu" din Capitală, făcută de participanții la Consfătuirea pe Forțele Armate a mecanicilor conductori și conducătorilor auto și de tractoare. Cuvinte aparent simple. Dar există in ele atîta rezonanță și profunzime incit multe pagini ar trebui ca să le incuim în înăzul acela — un soldatfruntaș — găsea nenumărate asemănări intre biografia sa, generației sale și a uzinelor noi , pe care le vizitează. El a început a cunoaște viața în anii regimului democrat-popular, s-a bucurat de toate condițiile asigurate de partid și guvern tineretului pentru a învăța, a munci și trăi fericit. Și a dus o viață pasionantă, de muncă și învățătură creată cu numai 9 ani in urmă, uzina pe care o vizitau ostașii la început producea batoze și remorci pentru agricultură. De la Congresul al II-lea al Partidului a trecut la construirea mijloace rutiere pentru transde portul în comun al populației : autobuze, troleibuze etc. Așa cum arăta directorul adjunct al uzinei, tovarășul Gheorghe Bercea, colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni s-a străduit și se străduiește ca, îndeplinind și depășind sarcinile sporite de la an la an care revin întreprinderii, în același timp să îmbunătățească neîncetat calitatea produselor, țintind spre cele mai înalte performanțe. Mîndrie De fapt discuțiile despre produsul acestei uzine începuseră de pe drum încă din... care purtau tot marca autobuze, „T.V.“. Despre interesul cu care era așteptată vizita nu mai e nevoie să spunem nimic, devreme ce oaspeții, în bună parte conducători auto, mergeau acolo unde se fabricau mașini... Intr-un fel sau într-altul, ostașii găsesc că în viața lor au avut legături cu această uzină. Iată, de pildă, soldatul fruntaș Emil Nicolau, militar de frunte, a muncit la autobaza din Focșani chiar la autobuze marca .,Tudor Vladimirescu“. In hala mare a atelierului de vopsitorie, Nicolau ca și alți militari nu mai prididesc dindocul mașinilor, privindu-le : — S-au schimbat mult de cînd lucram eu pe ele, spune el cu mîndrie admirînd linia modernă, elegantă a autobuzelor. Undeva, la un capăt de hală, soldatul fruntaș Marin Bănaru s-a oprit lingă mai multe motoare care urmau să fie montate. Le explică tovarășilor săi că multe din agregatele ce compun aceste motoare sînt lucrate la uzina din Colibași, unde a muncit și el. Ingineri, maiștri și muncitori însoțesc pe militari în drumul lor prin ateliere, le vorbesc despre capacitatea mașinilor și utilajelor moderne cu care este înzestrată întreprinderea, despre organizarea producției in flux și avantajele ei, despre preocupările lor în lupta pentru calitate. Constructorii se mîndresc cu numărul de mașini care ies zilnic pe poarta uzinei și că la două tîrguri internaționale și-au prezentat și ei produsele îndemnul muncitorilor Mai la tot pasul, tinerii în uniforme cachi fac cunoștință cu oamenii în salopete. Caporalul Andrei Turoș, sudor in viața civilă, discută cu un tovarăș de breaslă, Paul Mara, pe care l-a găsit cu ochelarii ridicați pe frunte și cu aparatul cu flacăra stinsă, despre noutățile din profesia lor. De-a lungul atelierelor, printre sudori, matrițeri, frezori și vopsitori, tinerii se simt înconjurați de atenție și dragoste tovărășească. Li se dau explicații și lămuriri. In același timp oamenii in salopete se adresează tinerilor ostași îndemnul de a învăța și a se instrui, de a păzi ca pe lumina ochilor mașinile pe care le au în primire. Capitali XK. BLCLKENCU Citiți în pag. 2-a Din cuvîntul participanților la Consfătuire Consiliul de Stat al Republicii Populare Romîne DECRET pentru convocarea Marii Adunări Naționale Cu prilejul încheierii colectivizării agriculturii în Republica Populară Romînă . In temeiul art. 37, pet. 1 din Constituție, Consiliul de Stat decretează: Se convoacă Marea Adunare Națională, în sesiune extraordinară, în ziua de 27 aprilie 1962, orele 10 dimineața, București, 31 martie 1962 Președintele Consiliului de Stat, GHEORGHE GHEORGHIU-DEI ’ patriei Vom depune toate cunoștințele în munca pentru consolidarea și întărirea gospodăriilor agricole colective Telegrame adresate C.C. al P.M.R. de către absolvenții unor cursuri agricole Cu prilejul absolvirii cursurilor Centrului școlar agricol Poarta Albă, regiunea Dobrogea, și Centrului școlar agricol Miniș, regiunea Banat, maiștrii agricoli, zootehnicieni și viticoli din promoția 1962 ai acestor școli au adresat telegrame Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn — tovarășului Gheorghe Gheorghiu- Dej. In telegramele trimise, absolvenții celor două școli mulțumesc din inimă partidului și guvernului pentru condițiile create în timpul școlarizării, în vederea unei pregătiri multilaterale. Acum, după încheierea colectivizării agriculturii, scriu în telegrama lor absolvenții școlii tehnice de maiștri agricoli și zootehnicieni Poarta Albă, cerem să mergem ca agronomi și zootehnicieni în gospodăriile agricole colective — acolo unde este nevoie. Ne angajăm să aplicăm în practică cunoștințele asimilate și să muncim cu abnegație și perseverență pentru traducerea în viață a sarcinilor trasate de partid ,în domeniul agriculturii, pentru înflorirea patriei noastre dragi, Republica Populară Romînă. Exprimînd aceeași dorință, absolvenții școlii tehnice de maiștri viticoli Miniș scriu : Dorim să fim repartizați ca maiștri viticoli în gospodăriile agricole colective nou înfiițate. Ne angajăm să depunem toate eforturile, să aplicăm toate cunoștințele noastre în munca pentru consolidarea și întărirea unităților agricole unde vom merge, să contribuim la creșterea bunăstării oamenilor muncii din patria noastră. (Agerpres) M-am hotărît să muncesc alături de colectiviști Am avut bucuria și cinstea de a participa la marele sfat al colectiviștilor pe țară. O impresie deosebită au făcut asupra mea cuvintele rostite de tovarășul Gheorghe Gheorghiu- Dej de la tribuna consfătuirii: „Nu poate fi satisfacție mai mare pentru un agronom, zootehnician sau medic veterinar decît aceea de a munci efectiv pe teren, în gospodării de stat și colective, unde-și poate valorifica pe deplin cunoștințele acumulate imanii de studiu , și poate vedea rezultatele concrete ale muncii sale". Cu căldură au vorbit despre munca inginerului agronom și numeroși colectiviști care au luat cuvîntul la consfătuire. Ei au arătat cît de necesare le sînt cunoștințele noastre. Toate acestea au avut asupra mea o mare influență. Urmînd îndemnul partidului, m-am hotărît să muncesc alături de colectiviști. De aceea, atunci cînd s-a încheiat colectivizarea agriculturii in regiunea Ploiești, am cerut să merg să lucrez în G.A.C. din comuna Smeeni, raionul Buzău, una din cele mai mari unități din regiune. Are 3462 ha. teren arabil. Și dorința mi-a fost îndeplinită. Am schimbat munca de la secția agricolă a Sfatului popular regional Ploiești cu aceea de inginer agronom, într-o gospodărie colectivă. Și satisfacției mele de a munci alături de colectiviști i s-a mai adăugat încă o bucurie. Aceea de a fi ales ca președinte al gospodăriei colective. Este pentru mine o mare cinste. Deci de acum înainte munca de inginer agronom o voi împleti cu aceea de conducător și organizator. Voi face totul pentru a-mi îndeplini cu cinste sarcinile. Inginer agronom ION TEȘU Succese ale constructorilor furnalului de 1.000 mc de la Hunedoara DEVA 31 (Coresp. Agerpres). Aplicînd cu rezultate tot mai bune inițiativa „Să realizăm planul fiecărei săptămini in numai 5 zile“, constructorii furnalului de 1.000 mc de la Combinatul siderurgic Hunedoara înscriu noi succese in muncă. Turnul de răcire, de pildă, a fost executat cu mai bine de două luni înainte de termen. înainte de data prevăzută au intrat in stadiu de finisaj stația de conexiuni casa pompelor și alte instații aferente furnalului. Lucrările se apropie de sfîrșit și la înzidirea refractară a preîncălzitoarelor de aer, unde s-a realizat în ultimul timp o productivitate cu 10—15 la sută mai mare față de plan. Se lucrează acum într-un ritm susținut la instalarea rețelelor termotehnice pe platforma furnalului. In timp ce constructorii muncesc pentru scurtarea termenului de dare în exploatarea furnalului, in școlile de calificare organizate în combinat se pregătesc cadrele care vor deservi noile agregate. Cea mai mare parte jurnaliștilor care vor deservi a acest furnal își îmbogățesc în prezent cunoștințele teoretice și practice, lucrînd împreună cu muncitori cu mai multă experiență la jurnalele automatizate a La unitatea a II-a întreprinderii „Tînăra Gardă“ din Capitală se produc sortimente variate de tricotaje de lină și bumbac confecționarea pentru rochiilor, fustelor, jachetelor pentru femei etc. In clișeu : Tinerele Silvia Purcăraș și Sabina Tănase controlează tricotul de lină ieșit din mașină. (Foto : Agerpres) La Fabrica de ciment din Fieni Un nou sortiment de ciment La Fabrica de ciment din Fieni a început să se producă un nou sortiment de ciment cu rezistență mult mai mare decît cele obișnuite. El se folosește îndeosebi pentru confecționarea prefabricatelor din beton. Avînd un timp de întărire mult mai mic, decofrarea lui se face după maximum 24 ore de la turnarea betonului. (Agerpres) Pentru sezonul călduros Pentru sezonul călduros, în magazine au fost puse în vînzare în zilele acestea noi modele de țesături, tricotaje și încălțăminte. Pulovere, scampolouri și complouri din fire sintetice și din bumbac mercerizat, cu o contextură fină, în culori pastel și cu o croială modernă, ușor de spălat, fuste din fire artificiale, raglane și bluze de vînt impermeabilizate din relon, costume de baie din relon supraelastic, fac parte din ultima colecție, care cuprinde 500 de modele, realizată de sectorul confecțiitricotaje. O bogată gamă de produse au creat pentru lunile călduroase și întreprinderile textile. Numărul desenelor și contexturilor noi se ridică la 1650. Aproximativ 1000 de modele de încălțăminte cuprinde, de asemenea, colecția sectorului încălțăminte-maro - chinărie. (Agerpres)