Apărarea Patriei, ianuarie 1965 (Anul 21, nr. 1-25)

1965-01-03 / nr. 1

t - ■ I —■ - Pentru patria noastră, Republica Populara Romînâ f #ANURAREA PATRIEI in Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XXI Nr. 1 (5705) Duminică 3 ianuarie 1965 4 PAGINI — 20 BANI Gumtarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-flej rostită la posturile de cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni. Peste cîteva clipe vom rupe ultima filă din calendarul anului 1964. Marcînd hotarul a două decenii de la eliberarea țării — anul de la care ne luăm acum rămas bun a dat roade bogate în înfăptuirea mărețelor obiective stabilite de partid, a înscris noi succese ale poporului nostru în toate domeniile construcției socialiste. Lucrările recentei Sesiuni a Marii Adunări Naționale au înfățișat tabloul acestor realizări. continuat să se dezvolte armonios și în ritm susținut întreaga economie națională ; prin munca entuziastă și perseverentă a muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, prevederile planului de stat pe anul 1964 au fost îndeplinite și depășite. Harta țării s-a îmbogățit cu noi obiective industriale prin intrarea în producție a numeroase întreprinderi dotate cu tehnică modernă ; alte întreprinderi și combinate se află în construcție, urmînd să fie date în funcțiune în anii 1965 și 1966. Toate ramurile agriculturii au continuat să se dezvolte, statul alocînd în acest scop însemnate resurse materiale ; țărănimea muncitoare, lucrătorii din gospodăriile agricole de stat și stațiunile de mașini și tractoare au făcut ca și în acest an ogoarele să dea rod bogat ; un mare număr de gospodării de stat și cooperative agricole de producție au încheiat anul cu realizări remarcabile. S-au obținut noi progrese în ridicarea bunăstării oamenilor muncii — obiectiv fundamental al politicii partidului și statului nostru. Au fost luate măsuri de sporire a salariilor, construire de locuințe, lărgirea rețelei de învățămînt și sănătate, dezvoltare a științei, artei și culturii. La capătul acestui an de muncă, patria noastră se înfățișează mai frumoasă, mai bogată, iar în această minunată imagine pe care ne-o oferă este întruchipată munca fiecăruia dintre noi. Toate acestea sînt mărturii ale justeței politicii partidului, căreia cetățenii țării noastre îi dau viață cu entuziasmul propriu acelora ce se simt stăpîni deplini pe soarta și pe roadele muncii lor. Pe agenda anului, 1964 au fost înscrise noi succese ale forțelor socialismului și păcii din întreaga lume. Crește rolul și influența sistemului mondial socialist în toate problemele majore ale contemporaneității, în întreaga dezvoltare a societății omenești. Alături de celelalte țări socialiste, Romînia s-a manifestat ca un factor activ al vieții internaționale, militînd cu perseverență pentru promovarea principiilor coexistenței pașnice între țări cu orînduiri sociale diferite, pentru instaurarea unui climat de înțelegere, prietenie și colaborare între popoare. Republica Populară Romînă și-a lărgit continuu relațiile internaționale, bucurîndu-se de prietenia și simpatia popoarelor iubitoare de pace și progres. Dragi prieteni și tovarăși. Acum, cînd trecem în revistă realizările anului care se încheie, permiteți-mi ca în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Popullare Romîne, să adresez cele mai călduroase urăr de fericire, muncă spornică și sănătate muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, activiștilor de partid și de stat, bărbați și femei, vîrstnici și tineri, oameni ai muncii de toate naționalitățile tuturor acelora care nu-și precupețesc forțele și energia pe vastul șantier al țării noastre în plin avînt. Privim înainte cu optimism și încredere, convinși că noul an va aduce poporului nostru noi victorii în lupta pentru înflorirea și prosperitatea patriei noastre socialiste, iar pe plan internațional noi succese ale forțelor socialismului, democrației și păcii, destindere in relațiile internaționale, dezvoltarea colaborării pașnice dintre toate țările. Frumos și minunat este viitorul care stă în fața țării și a poporului nostru. Pentru înfăptuirea acestui viitor vă invit să ridicăm paharul și vă adresez tradiționala urare La Mulți* Ani. Primirea la Consiliul de Stat a șefilor misiunilor diplomatice din R. P. Romînâ Joi la amiază, președintele Consiliului de Stat al R. P. Romîne, Gheorghe Gheorghiu-Dej, împreună cu președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, și președintele Marii Adunări Naționale, Ștefan Voitec, au primit la Palatul Consiliului de Stat pe șefii misiunilor diplomatice acreditați în R. P. Romînă. Au participat Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, și George Macovescu, adjunct al ministrului afacerilor externe. Au prezentat felicitări Consiliului de Stat și guvernului, tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, personal, cu prilejul Anului Nou, și urări de prosperitate poporului romîn ambasadorii : R.S.F. Iugoslavia — Ai’so Milatovici, decanul corpului diplomatic, Greciei Alexandre Simon Argyropoulo, R.S. Cehoslovace — Jaroslav Sikora, R.P. Albania — Răpi Germeni, Cubei — Manuel Yepe Menendez, Ghanei — Emmanuel Kodjoe Dadzie, R.P. Ungare — Jeno Kuti, R.P.D. Coreene — Giăn Du Hoan, Elveției — Emile Bisang, R. P. Polone — Wieslaw Sobierajski, Finlandei — Martin Johannes Salomies, Indiei — R. R. F. Khimani, Austriei — Paul Wetzler, R. P. Bulgaria — Gheorghi Bogdanov, Republicii Arabe Unite — Mohamed Fahmy Hamad, Marii Britanii James Dalton Murray, Belgiei Honoré Cambier, R. P. Chineze Liu Fan, Argentinei — José Maria Alvarez de Toledo, R. D. Vietnam — Huang Tu, Franței — Jean Louis Pons, Suediei — Olof Gustav Bjurström, Italiei — Niccolo Moscato, Statelor Unite ale Americii — William A. Crawford ; miniștrii Braziliei — Carlos Jacyntho de Barros, Olandei — J. B. Haverkorn Van Rijsewijk, Izraelului — Zvi Ayalon ; însărcinații cu afaceri adinterim ai Uruguayului — José Pedro Bastarrica, Danemarcei — W. Winther Schmidt, R. D. Germane — Siegfried Bock, Turciei — Cahilozean, Indoneziei — Wisnu, Uniunii Sovietice — I. A. Iliuhin, R. P. Mongole — T. Davansuren, Tovarășii Gheorghe Gheorghiu- Dej, Ion Gheorghe Maurer și Ștefan Voitec au mulțumit pentru felicitările și urările exprimate și s-au întreținut, într-o atmosferă cordială, prietenească, cu șefii misiunilor diplomatice. Președintele Consiliului de Stat al R. P. Romîne a felicitat pe șefii misiunilor diplomatice, urîndu-le prosperitate pentru popoarele țărilor lor și a toastat pentru prietenie, colaborare internațională și pace In numele corpului diplomatic a răspuns ambasadorul R. S. F. Iugoslavia, Arso Milatovici. (Agerpres) Din numelejîra «■>" s" ■ m gpr " m m ■ w ■» "«■4» ana • « "***» ale noului an 10 șarje rapide de bună calitate TIMIȘOARA, 2 (Coresp. Agerpres) La Combinatul siderurgic Reșița întrecerea socialistă pentru îndeplinirea planului de producție pe 1965 a început din prima oră a noului an. Cinstea de a elabora prima șarjă de oțel a revenit echipei prim-topitorului Ilie Mitrescu de la cuptorul 2. După primele două zile din anul 1965, graficul întrecerii de pe platoul oțelăriei Martin de la Combinatul siderurgic Reșița a consemnat elaborarea a 10 șarje rapide oțel de bună calitate. iiVeæhÎTïIIFInTTi11 la TELEGRAMĂ Tovarășului OSVALDO CORTICOS TORRADO Președintele Republicii Cuba Tovarășului FIDEL CASTRO RUZ Prim-ministru al Guvernului Revoluționar al Republicii Cuba HAVANA Cu prilejul celei de-a VI-a aniversări a victoriei insurecției naționale și cu ocazia Anului Nou, în numele Consiliului de Stat și Guvernului Republicii Populare Romîne, în numele întregului popor romîn vă transmitem dv. și prin dv. eroicului popor cuban un salut călduros și cele mai bune urări. Poporul romîn, care nutrește sentimente de solidaritate frățească față de poporul cuban, se bucură sincer de realizările obținute de oamenii muncii din Cuba în lupta pentru făurirea vieții libere și fericite să dorim ca anul care vine să fie pentru dv. un an de noi succese în înflorirea economiei și culturii Cubei socialiste și ne exprimăm convingerea că legăturile de prietenie și colaborare dintre popoarele și țările noastre se vor dezvolta continuu în folosul ambelor noastre țări, al întăririi unității comunității socialiste și al consolidării păcii în lume. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al C.C. al P.M.R Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romîne 31 decembrie 196-: ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne la Palatul Consiliului de Stat, în timpul primirii șefilor misiunilor diplomatice acreditați în R. P. Romînă. Foto : AGERPRES CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII POPULARE ROMÎNE DECRET Pentru fixarea datei alegerii deputaților în Marea Adunare Națională și în sfaturile populare Avînd în vedere că mandatul Marii Adunări Naționale și al sfaturilor populare expiră la 5 martie 1965 . Față de dispozițiile art. 28 și 52 din Constituție, Consiliul de Stat al Republicii Populare Romîne decretează : Art. unic. — Alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională, precum și pentru toate sfaturile populare vor avea loc la data de 7 martie 1965. București 2 ianuarie 1965 Nr. 1 Președintele Consiliului de Stat, GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Una din primele clipe ale anului 1965. Foto : ST. ■ 10NESCO Oamenii muncii de la orașe și sate, fiii lor aflați în rindurile forțelor armate, au sărbătorit Anul Nou 1965 intr-o atmosferă de bucurie generală, de optimism și nezdruncinată încredere în viitor. Cu un sentiment de dragoste și de înaltă mîndrie patriotică au fost ascultate in întreaga țară cuvintele și urările adresate întregului popor cu prilejul Anului Nou de către tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Sub conducerea încercată a partidului, poporul nostru a obținut i, decursul anului care s-a încheiat noi și însemnate succese în dezvoltarea economică și socială a patriei noastre. Baza tehnicomaterială a socialismului din țara noastră se lărgește și se perfecționează continuu, constituind fundamentul trainic pentru creșterea armonioasă, în ritm susținut, a ramurilor economiei nationale, pentru făurirea unui trai mereu mai bun al tuturor celor ce muncesc. Tonstind pentru succesele obținute, oamenii muncii și-au exprimat hotărîrea fermă de a-și consacra, așa cum au făcut și pină in prezent, întreaga lor capacitate creatoare, spiritul lor organizator și inovator, îndeplinirii cu succes a obiectivelor înscrise in planul de stat pe anul care a început, avind ferma convingere că astfel la întărirea continuă contribuie a economiei socialiste, la ridicarea sistematică a nivelului de trai material și cultural al poporului. La rîndul lor, cei ce străjuiesc cu vigilență și fermitate libertatea, independența și suveranitatea patriei noastre, mărețele cuceriri revoluționare ale poporului muncitor, și-au afirmat și cu prilejul Anului Nou voința neclintită de a-și însuși o înaltă pregătire de luptă și politică, de a-și îndeplini ireproșabil nobila misiune ce le-a fost încredințată. Corespondenții civili și militari ai ziarului nostru ne-au comunicat telefonic relatări pline de căldură despre atmosfera sărbătorească, de optimism și voie bună în care oamenii muncii și, împreună cu ei, militarii unităților de toate armele au sărbătorit noaptea de Anul Nou. Cupe de otel In clipele cînd în întreaga țară oamenii muncii sărbătoreau, în fața meselor îmbelșugate și a paharelor pline, începutul anului 1965, focurile mereu vii din pîntecele furnalelor, și cuptoarelor Hunedoarei continuau să ardă, supravegheate și conduse de sute de jurnaliști și oțelari. Cu pîntecele pline, cuptoarele duduse. Oțelarii pregătesc primele „cupe“ de sute de tone de oțel pe care le vor închina lui 1965. Orele 23 și 55 minute. Dintr-odată, peste vuietul cuptoarelor, dominîndu-1, marele combinat prinde să sune din toate sirenele. Un sunet prelung, pe zeci și zeci de tonuri, izvorînd din tot atîtea inimi de oțel. Pe pasarela marii hale, mulți dintre oțeluri s-au adunat sub cerul nopții senine și ascultă glasurile combinatului, privesc exploziile artificiilor ce izbucnesc peste orașul nou, acolo unde tovarășii lor, la clubul „Siderurgistul“, petrec întîmpinînd Noul An cu paharele pline. .Sună sirenele Hunedoarei vestind sosirea unui nou an. Pe pasarela marii hale a oțelăriei nr. 2, oțelarii din schimbul de serviciu își string mîinile și-și urează, cu inimile pline, de emoție.„La mulți ani !“ • și noi bucurii, noi realizări în viață și în muncă în 1965. Apoi, cînd sunetele se sting, semn că noul an a intrat în „atribuțiile“ sale, oțelarii, se întorc li cuptoare, la cuptoarele în care metalul introdus în pîntecele lor în 1964 avea să curgă, în șuvoaie incandescente de sute de tone în albia lui 1965, C. DIACONU Optimism, voie bună La Casa ofițerilor din garnizoana noastră, peste 100 de familii de ofițeri, subofițeri și personal civil au petrecut împreună revelionul. In sala coloanelor, împodobită sărbătorește, oaspeții petrec într-o atmosferă de voie bună, unindu-și reciproc sănătate și noi succese în îndeplinirea sarcinilor ce le revin în anul care începe. Mai sîmt cîteva minute pină la miezul nopții. Strînși în fața televizorului, invitații ascultă cu atenție și emoție cuvîntarea rostită, de tovarășul Gheorghe . Gheorghiu-Dej. Harnicul și talentatul nostru popor muncitor, condus cu înțelepciune de partid, a încheiat anul 1964 cu noi și însemnate succese în toate domeniile construcției vieții noi, socialiste, hotărît ca și în cel din urmă an al sesenatului să adauge noi realizări în îndeplinirea sarcinilor istorice elaborate de cel de-al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc Romîn. Douăsprezece bătăi de gong. A sosit Anul Nou. Paharele se ridică,se toastează pentru noi izbînzi, pentru prosperitatea și continua înflorire socialistă a patriei noastre dragi, pentru noi succese în munca celor ce învață să apere cu arma în mină mărețele izbînzi revoluționare repurtate de oamenii muncii sub conducerea înțeleaptă a Partidului Muncitoresc Romîn. Maior C. BRAȘOVEANU Clipe plăcute Elevii Școlii militare superioare de ofițeri „N. Bălcescu“ au sărbătorit Anul Nou într-o atmosferă de bucurie și de optimism. ■ Au fost rostite toasturi în cinstea Partidului Muncitoresc Romîn, conducătorul încercat al poporului nostru, în cinstea și pentru continua prosperitate a patriei noastre libere și înfloritoare, pentru' cu mai multe succese la învățătură. Clipe plăcute au fost petrecute în fața micului ecran sau în preajma aparatelor de radio. Elevii, felicitîndu-se reciproc, și-au urat fericire, sănătate și note cu mai mari la toate disciplinele. Un exemplu de hărnicie îl constituie elevul sergent C. Poenaru, care se prezintă la început de an nou numai cu (Continuare în pag. 2-a) !.. . DATORIE împreună cu întregul popor, militarii forțelor noastre armate au salutat cu entuziasm și încredere Anul Nou — 1965. Fiii poporului, îmbrăcați în uniforma militară sînt mîndri că lor le este încredințată misiunea de onoare și înaltă răspundere de a străjui bogățiile și frumusețile, independența și suveranitatea patriei. Cu astfel de sentimente firești pentru ostașii armatei noastre populare, au vegheat în postul de santinelă, în serviciul de cart pe navă, in fața ecranului de radiolocator sau au îndeplinit alte misiuni și servicii ofițeri, subofițeri, elevi din școlile militare, gradați și soldați în noaptea cînd timpul a trecut hotarul dintre 1964— 1965. De serviciu pe unitate Ofițerul I. Ghiță este de serviciu pe unitate. Conștient de marea răspundere ce-i revine, el nu-și precupețește eforturile pentru îndeplinirea întocmai a atribuțiunilor regulamentare. Se îndreaptă spre corpul de gardă. Il întimpină șeful gărzii, caporalul Al. Bogatu. Ofițerul constată că peste tot ordinea și disciplina sunt desăvîrșite. Militarii din subunitatea care face serviciul de gardă consideră că pentru ei această misiune constituie o verificare a pregătirii de luptă. Și de această dată toți ostașii dovedesc că respectă cu sfințenie jurămîntul, prevederile regulamentelor, îndrumările comandanților. La posturi, ofițerul de serviciu și șeful gărzii se conving de vigilența și agerimea santinelelor. Soldatul I. Slave, de exemplu, cu arma pe care învățat s-o minuiască la persecție stă atent de veghe în postul încredințat. Nimic nu-l poate abate de la consemnul său. Cu aceeași stăruință in respectarea consemnului primit, soldatul Gh. Cojocarui stă de strajă neclintit la drapel. Și ca ei toți ceilalți militari din subunitate asigură cu simț de răspundere paza și apărarea unității. In foaia de stare a gărzii, ofițerul de serviciu consemnează cu satisfacție constatările propune pentru evidențiere însi treg personalul aflat acum în serviciul de gardă Apărînd viața Căpitanul medic I. Pîntea este la post. Și-a luat măsuri din vreme, și-a orinduit totul, pentru a îmbina ordinea interioară cu solemnitatea și semnificația momentului. Acest început de an într-o instituție în care lupta pentru redarea sănătății este o preocupare permanentă și principală are semnificații aparte atît pentru bolnavi cit și pentru medicul ce le străjuiește însănătoșirea. ...Se anunță că în sala de festivități televizorul va transmite programul de Revelion începînd cu orele 22,30. Bolnavii mai ușor, vor avea posibilitatea să-l urmărească. Medicul de gardă, după ce a controlat încă odată starea bolnavilor în secții, încheind contra vizita și dînd dispozițiile de rigoare, și-a găsit timpul necesar să coboare pentru puține minute în sală. — La mulți ani, tovarăși ! Să trăiți și să vă faceți sănătoși ! — Să trăiți, tovarășe căpitan ! Și vă mulțumim din inimă ! Un moment așa s-a deschis și sora de gardă raportează ceva grăbit și discret. Medicul a înțeles și se îndreaptă spre salonul 1 de la chirurgie, dînd în prealabil din mers cîteva dispoziții. ...Ajunge cu pași mari la pa(Continuare în pag. 2-al