Apărarea Patriei, ianuarie-iunie 1971 (Anul 27, nr. 1-52)

1971-05-05 / nr. 18

★ M IA', L_>M[ emin]sscü8 PENTRU PATRIA NOASTRA, REPUBLICA SOCIALISTA ROMANIA«. ANUL XXVII Liv.j^bmm miercuri5 mai 1971 li|lal dl Cd pdlllvl TRĂIASCĂ * i0-ANIVERSARE A PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN! ORGAN CENTRAL AL MINISTERULUI FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA io mgini -1 leu Desen de CH GALARAȘU P.C.R.- FĂURITORUL ȘI CONDUCĂTORUL ARMATEI NOASTRE POPULARE Pe fundalul marilor bătălii de clasă din perioada ilegalității și al grandioaselor înfăptuiri revoluționare din anii construcției socialiste se profilează cu deosebită pregnanță semnificația crucială pentru destinele poporului nostru a acelui memorabil 8 mai 1921, cînd a luat ființă Partidul Comunist Român. Născut din realitățile și cerințele social-economice și politice ale României, neînfricat în fața dușmanului de clasă, preluînd și continuînd cele mai bune tradiții de luptă ale poporului pentru eliberare socială și națională, el s-a afirmat neabătut ca partid marxist-leninist — detașament revoluționar de avangardă al proletariatului, exponent consecvent al năzuințelor maselor largi de oameni ai muncii, luptător ferm pentru înfăptuirea și apărarea lor. Prin curajul și abnegația cu care a înfruntat și învins clasele exploatatoare, prin jertfele pe care le-a adus în numele demnității naționale și salvgardării intereselor celor ce muncesc, prin politica sa înțeleaptă — iar călăuzitor pe drumul socialismului și comunismului — Partidul Comunist Român și-a dobîndit recunoașterea unanimă de forță politică conducătoare a întregii noastre societăți. La gloriosul său semicentenar, partidul se prezintă cu un bogat bilanț de înfăptuiri, impresionante prin amploarea semnificația lor, prin profundele transșiformări revoluționare pe care le-a determinat, prin repercusiunile hotărîtoare asupra destinelor poporului nostru, prin largul ecou pe care-l au pe plan internațional, încununarea luptei sale eroice, dusă de-a lungul a cinci decenii, a muncii pline de dăruire desfășurate de clasa muncitoare, țărănime, intelectualitate, de toți oamenii muncii, indiferent de naționalitate, o reprezintă, înainte de toate, victoria deplină și definitivă a socialismului pe pămîntul României. Poporul nostru, sudat într-o unitate moral-politică indestructibilă, angajat cu toate potentele sale în edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate, în realizarea programului înfloririi și întăririi patriei elaborat de cel de-al X-lea Congres al partidului, are convingerea și încrederea deplină că înfăptuirile sale, munca lui pașnică, sînt străjuite cu vigilență de noua sa armată, făurită, educată și condusă de Partidul Comunist Român. I. Partidul nostru a considerat și consideră problemele apărării patriei, ale întăririi forțelor armate ca parte organică a politicii sale. Afirmîndu-și capacitatea creatoare în aplicarea legilor generale ale construcției socialiste în concordanță cu realitățile și specificul țării noastre, partidul a stabilit, cu îndrăzneală și clarviziune, modul original de făurire a armatei populare române, nu pe calea sfărîmării vechii armate, ci a transformării ei treptate, dar radicale, în cadrul unui proces revoluționar neîntrerupt. Printre condițiile care au făcut posibilă realizarea unor profunde schimbări de esență în fizionomia, misiunea și rolul social al vechii oștiri, menținînd cadrul existent, ponderea determinantă a avut-o participarea întregii armate — la chemarea partidului și alături de popor — la înfăptuirea insurecției armate din august 1944, campania sa eroică pe frontul antihitlerist, umăr la umăr cu armata sovietică, pînă la victoria finală asupra Germaniei naziste. Această participare a reliefat puternicul sentiment de răspundere al militarilor pentru destinele țării, faptul că armata înțelegea să fie alături de popor pe drumul deschis de 23 August, susținînd transformările înnoitoare pe care le înfăptuiau masele la îndemnul și sub călăuzirea Partidului Comunist Român. Factorul care amplifica și suda legătura dintre armată și popor, temelia întregului proces revoluționar ce începuse și în domeniul militar, îl constituia intensa și multilaterala activitate a Partidului Comunist Român, a cărui influență asupra armatei își avea rădăcinile încă în deceniile premergătoare. In anii ilegalității, în pofida terorii aparatului represiv al statului burghezo-moșieresc, înfruntînd numeroase pericole, comuniștii au găsit căi și mijloace pentru a face să pătrundă în cazărmi ideile partidului. Este de necontestat că răsturnarea dictaturii militarefasciste la 23 August 1944 și întoarcerea armelor împotriva adevăratului dușman al patriei — cotropitorii hitleriști — au fost determinate de justețea politicii Partidului Comunist Român de atragere și coalizare a celor mai largi forțe sociale, patriotice, democratice, progresiste, inclusiv a cadrelor militare, a întregii armate. Influența partidului asupra armatei crescut puternic în amploare și adîncimea cînd, datorită victoriei insurecției armate, izbînzilor obținute pe frontul antihitlerist și adîncilor înnoiri din țară, a muncii de lămurire desfășurate de comuniști, de aparatul politic ce luase ființă în primăvara anului 1945, ostașii și marea majoritate a cadrelor se convingeau tot mai mult că politica Partidului Comunist Român oglindește real și fidel nevoile și aspirațiile poporului, deci și ale fiilor săi îmbrăcați în uniforma militară, că el militează dîrz și fără compromisuri pe această linie cu adevărat patriotică și democratică. După încheierea victorioasă a războiului antihitlerist, partidul a determinat in continuare și tot mai intens cursul înnoirii organismului militar, în concordanță cu sarcinile etapei pe care o străbătea întreaga țară: îndepărtarea din rîndurile armatei a elementelor ostile dezvoltării societății românești, acordarea de drepturi și libertăți politice militarilor, statornicirea unor noi relații între șefi și subordonați, ridicarea demnității ostașului, preocuparea pentru condiții omenești de trai și spirituale, participarea tot mai intensă a militarilor la viața țării, la activitatea politică a maselor, adînceau atașamentul armatei față de Partidul Comunist Român. Intr-un timp relativ scurt, prin măsurile inițiate de partid, prin rolul social pe care-l îndeplinea, prin noul spirit introdus cu perseverență în viața și activitatea militarilor, prin noile responsabilități de care aceștia deveneau mai conștienți și față de care se simțeau tot mai angajați, oștirea țării își schimbase considerabil fizionomia politico-morală. Ea devenise o apărătoare a cuceririlor revoluției populare, un instrument al puterii muncitorești-țărănești, își legase strîns destinele de destinele poporului. Spre sfîrșitul anului 1947, ca urmare a consolidării regimului democrat-popular, a eliminării din guvern a ultimilor reprezentanți ai burgheziei, a întăririi legăturii dintre armată și popor, P.C.R. a preluat nemijlocit conducerea forțelor armate. O dată cu înlăturarea monarhiei și proclamarea Republicii Populare Române, o dată cu trecerea României în etapa revoluției socialiste, s-au deschis noi perspective și s-au creat noi posibilități pentru opera de făurire a unei armate populare. La cel de-al VI-lea Congres al său din 1948, Partidul Comunist Român a definit cu toată claritatea direcțiile principale de efort pentru înfăptuirea acestui comandament de prim ordin al construirii și apărării socialismului, conținutul și misiunea armatei în noua etapă, rolul social ce trebuia să-l îndeplinească. In spiritul programului trasat, folosind învățămintele reieșite din practică și valorificînd tradițiile militare înaintate ale luptei de apărare a poporului nostru, partidul a asigurat soluționarea complexelor probleme pe care le implica acest proces în concordanță cu dinamica vieții economice și social-politice, cu nevoile și posibilitățile reale ale apărării țării, ținînd în același timp seama de experiența armatei Sovietice, a armatelor celorlalte țări socialiste frățești, precum și de tendințele evoluției fenomenului militar pe plan mondial. Realizarea obiectivelor preconizate de partid reclama cu necesitate crearea în armată a unui cadru organizatoric care să asigure exercitarea nemijlocită și plenară a conducerii de partid în toate compartimentele și pe toată scara ierarhiei militare. In consecință, s-a desfășurat o intensă activitate de creare a noi organe și organizații de partid pentru a cuprinde sub directa înrîurire a partidului fiecare comandament, unitate și formațiune. Au luat ființă în întreaga armată organizații ale Uniunii Tineretului Comunist. S-au creat un sistem de pregătire politicoideologică și o rețea de instituții culturaleducative, care au cuprins în mod organizat personalul armatei în ansamblu. Conținutul principal al activității ideologice îl constituia propagarea politicii marxistleniniste a partidului, mobilizarea tuturor militarilor la înfăptuirea acestei politici, dezvoltarea unor înalte trăsături etice socialiste în rîndurile personalului. Munca de călire ideologică a armatei, de ridicare a conștiinței politice a militari  Continuare în pag. alil a1 General-colonel ION IONIJA ministrul Forțelor Armate ale Republicii Socialiste Românie i.IU ^ — .............. ................. — ni.n.1 Ill [UNK]l [UNK]lil [UNK] IIIIIII ■uium —mmmmmmrvm WWW MÏÏEEEEn 1 r...-"'mi “ 1 SÎNTEM OSTAȘII TAI GRIGORE HAGIU La prag de vîrstă semicentenară cuvîntul tău, partid, mai clar adic, cutreierindu-ți rădăcina vie din care s-a-ntrupat această țară în locul lumii strimbe ce se sfarmă, o alta să dureze, mult mai dreaptă, noi te-am urmat la fiecare treaptă și ostași ți-am fost, de gind, dar și de armă. Ostașii tăi vom fi întotdeauna Străjeri la post in vasta înflorire sădită azi și-n cugete sin fire slăvind logodna armelor cu struna Ce-i mai frumos decît in timp de pace, sub cer bătut cu frunză ne-ncepută, la patria-n adincuri cunoscută s-adaugi scut de inimă tenace ! Loială-i haina militară-n toate pe suflet cald noi o purtăm de-a dreptul, drapelu-n vînt ne umflă ritmic pieptul maturității dăm maturitate. Sînt anii tăi, cincizeci, și fără moarte, ti apărăm pe unul lingă altul, bogați să urce impinzind înaltul de secol, secole, și mai departe.