Ceahlăul, aprilie-iunie 1973 (Anul 6, nr. 1585-1662)

1973-05-29 / nr. 1634

/ ANUL VI, NR. 1634 MARȚI, 29 MAI 1973 4 PAGINI 30 BANI In întîmpinarea celei de a 29-a aniversări a FIECARE ZI-O COTĂ SUPERIOARĂ PE GRAFICUL Eliberării patriei întrecerii socialiste pentru înfăptuirea hotăririlor CONFERINȚEI JUDEȚENE DE PARTID Cu planul pe cinci luni îndeplinit Combinatul de fibre sintetice Săvinești In înfăptuirea hotărîrii de a parcurge cincinalul actual in numai patru ani și chimiștii săvineșteni pe jumătate, înscriu cu succese demne de relevat atît în ceea ce privește realizarea sarcinilor de producție ritmic, lună de lună, decadă de decadă, cît și în fabricarea unor produse de calitate superioară. Acum, cînd întregul județ, ca de altfel, întreaga țară, se pregătește să întîmpine ziua eliberării patriei cu cel mai bogat, colectivul bilanțul de la Combinatul de fibre sintetice Săvinești consemnează în cronica entuziastei întreceri socialiste îndeplinirea înainte de termen a planului aferent primelor cinci luni ale anului. Din avansul cîștigat activitatea productivă va beneficia de însemnate depășiri care la finele acestei luni, vor reprezenta, după cum se estimează, peste 43 milioane ducția globală și 19 lei la promilioane lei la producția marfă. Fabrica „Reconstrucția“ Modernizarea procesului tehnologic, creșterea indicilor de utilizare a utilajelor și a timpului de lucru constituie preocupări cotidiene de căpetenie ale colectivului de muncă de la fabrica „Reconstrucția". Efectul pozitiv al unor atari preocupări — angajamentul de a obține în acest an hotărîtor al cincinalului cele mai bune rezultate capătă contur faptic. Astfel, sarcinile de plan pe primele cinci luni din acest an au fost îndeplinite cu patru zile mai devreme. De remarcat că aceste realizări sunt obținute în condițiile reducerii cheltuielilor de producție cu aproape 5 lei (la 1000 lei) producție marfă, față de prevederile angajamentului. Se traduce, deci, în faptă, indicația dată de secretarul general al partidului — aceea de a obține sporuri de producție nu prin eforturi suplimentare sau cheltuieli ridicate, organizare superioară a printr-o prproducției zarea și a muncii, prin moderniproceselor tehnologice, prin cheltuieli minime. Cu peste o lună mai devreme A fost îndeplinit planul primului semestru la export La Combinatul pentru lianți și azbociment Bicaz ... Sîntem din nou oaspeți ai Combinatului pentru lianți și azbociment din Bicaz, deținător al primului loc pe țară, In întrecerea socialistă pe anul 1972. De altfel, în urma acestor rezultate deosebite în producție, unitatea a fost declarată întreprindere etalon în cadrul ministerului economiei forestiere și al materialelor de construcții. De data aceasta consemnăm, prin intermediul ing. Constantin Simion, director adjunct al Combinatului un nou succes de prestigiu al harnicilor cimentiști: — „Este vorba de îndeplinirea, în devans cu mai mult de o lună de zile a planului semestrial la export. Cu cantitățile expediate pînă în ziua de 25 mai în Spania, sarcinile aferente primei jumătăți a anului au fost îndeplinite“. — Așadar, un prim pas spre îndeplinirea obiectivului propus în chemarea lansată de Combinat, la începutul acestui an către toate întreprinderile similare din țară, obiectiv care prevede realizarea planului anual de livrări la export în 11 luni. — „Evident. Aș adăuga că tocmai datorită avansului ciștigat, vom obține, pînă la finele primului semestru, un , excedent la export de peste 2 milioane lei valută în devize libere". — Anul acesta, s-au adăugat noi beneficiari externi ? — „Celor peste 30 de țări din Europa, Asia, Africa și America de Sud in care am livrat ciment, s-au adăugat de curând Spania și Libia. In această ultimă țară am livrat, pentru prima oară la export tuburi din azbociment. Trebuie menționat că suntem singura unitate industrială din țară care livrează acest sortiment beneficiarilor externi. In încheiere aș preciza că în cele peste 2 decenii de existență a întreprinderii noastre, n-am avut niciodată refuzuri la export, datorate calității produselor noastre“. E. S. IMEDIAT CE TERENUL PERMITE Cu toate forțele la ÎNTREȚINEREA CULTURILOR! Precipitațiile destul de abundente —între 19 și 26 litri pe metru pătrat — au împiedicat din nou desfășurarea normală a lucrărilor de întreținere a culturilor, obiectiv prioritar pe agenda lucrătorilor ogoarelor în această perioada. Aceasta, cu atît mai mult cu cît, în unele unități agricole mai este de efectuat o serie de lucrări ce trebuiau de mult terminate. La Bălănești, de pildă, mai efectuată prima prașilă la trebuie de zahăr de 103 ha. Aceeași sfecla lucrare se cere de urgență încheiată și la Bîrgăoani pe 124 ha, Goșmani — 123 ha, Roman 52 ha, Zănești — 42 ha. Situații similare se înregistrează la efectuarea prașilei manuale la cartofi unde, în unele cooperative agricole de producție ca nemi, de pildă, nu s-a prășit Mărginici un metru pătrat din cele 40 hectare, Hoisești — 50 ha, Boghicea — 30 ha. Pe lîngă eforturile susținute pe care membrii acestor cooperative vor trebui să le depună, în următoarele zile, pentru încheierea lucrărilor amintite, în toate unitățile agricole o atenție deosebită trebuie acordată intensificării prașilei manuale la porumb. Conform situației operative a Direcției generale agricole, există încă destule cnaîități unde nu s-a intrat încă pînă acum la efectuarea acestei lucrări. Ploile și vremea rece au mai întîrziat-o încă cu cîteva zile, ceea ce face ca la ora actuală, lanurile cu porumb să fie literalmente invadate cu buruieni. Dacă Dulcești, de pildă, s-au prășit malanual pînă la sfîrșitul trecut, circa 200 ha cu săptămînii porumb, la Bozieni—Ruginoasa aceeași cultură n-a văzut încă sapa. N-au început, de asemenea, cooperativele : Cordun — cu 210 ha, Doljești cu 165 ha, Gîdinți — 173 ha, Sagna — 340 ha, Roman — 177 ha etc. Conform prognozei, timpul se va îmbunătăți simțitor, ceea ce va permite încă de astăzi, ca pe suprafețele situate în pantă să se treacă la efectuarea prașilei. In aceste condiții, absolut toate brațele de muncă existente în unități trebuie mobilizate pentru ca fiecare oră bună de lucru să fie folosită din plin. Mecanizatorii care nu vor putea intra imediat în tarla au datoria ca, în acest răstimp, să reverifice utilajele, să ascută cuțitele la cultivatoare încît imediat ce se poate intra cu tractorul în tarla, mașinile săparea și viteza fie folosite la capacimaximă. care Avem o sărbătoare căreia îi dăruim, an de an, la mereu mai înalte, tot ceea ce avem mai bun: entuziasmul și elanul creator înscris în durata faptelor, florile August 23 ne împlinirilor socialiste, visele, certitudinile, găsește mai maturi și mai generoși, mai bogați și mai uniți în jurul aceluiași stindard al partidului comunist. Din industrie și din agricultură, de pe șantierele de construcții și din transporturi, din toate sectoarele vieții materiale sunt raportate strălucite realizări, semn că pretutindeni pulsează intens orele creației, ale muncii, ale nestrămutatei voințe de autodepășire; în competiția cu timpul, oamenii ies tot mai înnobilați de victorii ; victorii în îndeplinirea cuvîntului partidului; victorii în înfăptuirea mobilizatoarei hotărîri adoptate de Conferința Organizației județene de partid — cincinalul în patru ani și jumătate , victorii închinate grandioasei sărbători care se apropie — August 23. Strungarul Vasile Ailincăi, de la I. M. Roman, unul din evidențiații în întrecerea pentru o calitate ireproșabilă a produselor Foto , P. ȘIMON Reîntoarsă de puțin timp la vechiul loc de muncă, —• secția textil a C.F.S. Săvinești — după ce mai mulți ani a fost funcționară la serviciul personal. Minodora Apintiloaie a reușit să se integreze în ritmul rapid al activității productive, să răspundă exigențelor mereu crescînde pe care le ridică procesul tehnologic. r In pagina a IV-a r r~;n.K_______________ LI meridiane O Reuniunea la nivel înalt a O.U.A. H Faptul divers pe glob H Negocieri decisive la Tripoli W Scurte știri H Haiti : lupta pentru putere In pagina a ll-a i Curier 5 Aprovizionarea și servirea populației $0, m întreprinderea de țevi Roman Brigada eficienței economice sursă generatoare de noi acțiuni A trecut mai bine de un an, de cînd laminoriștii de la secția laminor 16 țoli a întreprinderii de țevi din Roman s-au hotărît să lucreze după inițiativa „Brigada eficienței economice“. Intre timp, inițiativa s-a extins, astfel încît în prezent în toate secțiile de producție, se obțin rezultate remarcabile, ca urmare a aplicării ei pe scară largă. Scopul inițiativei n-a fost numai de a mobiliza și coordona eforturile tuturor salariaților pentru realizarea și depășirea sarcinilor de plan, de creștere a eficienței economice — deși aceasta este principala ei menire — ci s-a urmărit să se creeze un climat propice promovării normelor comuniste de muncă și viață._ Intr-adevăr în toate realizările care au făcut și fac mîndria colectivului nostru, se recunoaște energia și pasiunea, tinzîndu-se mereu spre autodepășire. Fiecare formație de lucru se preocupă să găsească noi căi pentru îmbunătățirea muncii, pentru valorificarea tuturor rezervelor interne de care dispune, întrecerea socialistă a devenit atît de pasionată, încît departajarea între formații se face la nivelul sutimilor de procente. Colectivul secției A — laminor 16 țoli, de exemplu, se preocupă să realizeze în cursul acestui an o producție de 2.200 țevi peste plan , să producă peste 98 la sută țevi de categorie superioară, să economisească peste 200 t metal, să diminueze cu 5 la sută consumurile specifice de materiale, scule și piese de schimb. Efectul inițiativei „Brigada eficienței economice“, lansată de colectivul nostru,, acțiunile întreprinse pe linia valorificării superioare a potențialului tehnic și uman existent, se oglindește în rezultatele remarcabile obținute pînă în prezent. Astfel, de la începutul anului e-au dat peste plan mai mult de 2000 t țevi, s-au economisit peste 250 t metal, s-a îmbunătățit calitatea pro Gh. APOSTOAIE maistru (Continuare în pag. a 11-a) si PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE STAT, NICOLAE CEAUȘESCU VA FACE O VIZITĂ OFICIALĂ IN REPUBLICA FEDERALĂ GERMANIA La invitația președintelui federal al Republicii Federale Germania, dr. Gustav W. Heinemann, și a doamnei Heinemann, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, va face, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, o vizită oficială în Republica Federală Germania între 26 și 29 iunie 1973. 300 de ani de la nașterea lui DIMITRIE CANTEMIR Manifestări omagiale 31 Casa de cultură din Tîrgu Neamț a găzduit de curînd o manifestare omagială în cadrul căreia prof. Nicolae Ivancichin a evocat personalitatea omului de știință Dimitrie Cantemir, fiind prezentate apoi diafilme și diapozitive documentare. Recent, prof. Elena Florescu, muzeograf principal la Muzeul județean de istorie din Piatra Neamț, a conferențiat în fața sătenilor din Borlești despre „Dimitrie Cantemir — istoric și etnograf". Ilustrată cu ajutorul unui donat material documentar, expunerea a suscitat un viu interes. Sub auspiciile Universității populare din Tîrgu Neamț, prof. Ana Carp a susținut o evocare a vieții și activității domnitorului moldovean, ilustru om de cultură și proeminentă personalitate a gîndirii românești de la începutul secolului al XVIII-lea. 3 O expunere omagială despre „Dimitrie Cantemir — om politic și savant" a susținut de curînd, în sala studio a Casei de cultură a sindicatelor din municipiul Roman, prof. Avram Iacob, de la Liceul „Roman Vodă“ . Aceeași sală a găzduit, sîmbătă după amiază, expunerea „Dimitrie Cantemir — erudit de structură renascentistă“, susținută de prof. Valentin Ciucă, directorul Bibliotecii documentare „G. T. Kirileanu" Piatra Neamț . In cursul dimineții de ieri, prof. Ion Vatamanu, directorul Arhivelor statului Piatra Neamț, a evocat personalitatea domnitorului cărturar în cadrul unei manifestări omagiale organizate la sediul Inspectoratului județean al Ministerului de Interne. La Săbăoani intîlnire cu fiii satului Peste o mie de locuitori ai comunei Săbăoani au sărbătorit duminică, 27 mai, pe fiii satului, întorși cu acest prilej în comuna natală. La această manifestare a participat tovarășul Dumitru Bîrlădeanu, membru al biroului Comitetului județean de partid, președintele Comitetului județean de cultură și educație socialistă. Tovarășul Adrian Cobzam, locțiitorul secretarului comunal de partid a mulțumit celor 120 de fii ai satului, muncitori, ingineri, medici, ofițeri superiori, cadre didactice manifestare, prezenți la această în continuare, tovarășul Vasile Barthel, primarul comunei a prezentat realizările și perspectivele de dezvoltare ale comunei. Profesorii Mihai Percă și Alexandru Minuț au relatat istoricul comunei și a școlii din Săbăoani. Din partea conducerii C.A.P., a comitetului comunal U.T.C. și a unor invitați, au fost adresate cuvinte de salut celor prezenți la această amplă manifestare. Tovarășul Dumitru Bîrlădeanu a adresat din partea Comitetului județean de partid, a Consiliului popular județean și a Comitetului județean de cultură și educație socialistă un călduros mesaj de salut, in încheiere a fost citit textul unei telegrame adresată Comitetului Central al P.C.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu. Telegrama a fost adoptată cu entuziasm. A urmat apoi un bogat program cultural-artistic și sportiv. De asemenea, la vechiul local al școlii a avut loc vernisajul unei expoziții de etnografie. In pagina a lll-a SPORT )m Mișcarea în aer liber — sportul tuturor ! ^ ’ M Fotbal divizia B : Ceahlăul — Progresul Brăila / ■AT ■ /v .v ' H Consemnări ■S Fotbal divizia C H Prin telex |■ Handbal divizia B (masculin) ® Profesorul de educație fizică — un bun gospodar « \ \ \ \