Clopotul, ianuarie-martie 1973 (Anul 29, nr. 3640-3714)

1973-01-31 / nr. 3663

l'íisj LET ARI DIN TOATE ȚÂRILE, UNIȚIVA ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIX nr. 3663 | miercuri 31 ianuarie 1973 | 4 pagini 30 bani Organisme noi în unitățile agricole cooperatiste COMISIILE PE DOMENII Discuție cu tovarășul VASILE DASCĂLU, președintele U.J.C.A.P. Botoșani In spiritul indicațiilor cuprinse In Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972, în întreprinderile economice de stat din județ au fost create consilii de control muncitoresc, și comisii pe probleme, cu atribuții largi, menite să ofere condiții pentru ca oamenii muncii să-și poată manifesta din plin drepturile și obligațiile ce decurg din dubla lor calitate — de proprietari ai mijloacelor de producție și de producători. Ce forme specifice îmbracă această preocupare în cooperativele agricole ? — Viața a confirmat de mult utilitatea unor forme democratice, cît mai largi, prin care masele să-și aducă contribuția la conducerea unităților și la traducerea în viață a sarcinilor, încă din anii anteriori în unele cooperative agricole din județ au funcționat comisii pentru normare, pentru recepția lucrărilor de întreținere și altele. De anul acesta, pe baza conducerii noastre, indicațiilor metoda capătă amploare și un cadru organizat specific. Adunările generale ce se desfășoară in prezent confirmă în fiecare cooperativă agricolă componența comisiilor pentru organizarea producției, constituirea și utilizarea fondurilor statutare, pentru conservarea și folosirea rațională a fondului funciar, pentru economii și urmărirea modului în care se valorifică produsele și pentru probleme sociale și atribuirea loturilor în folosință personală. — Cu ce atribuții sunt investite acestea și cum vor funcționa ele ? — Ele sunt concepute ca organe de ajutor și sprijin ale consiliilor de conducere în domeniul respectiv, avînd dreptul de a analiza și propune noi măsuri pentru îmbunătățirea activității în domeniile de care răspund, contribuind efectiv, concret la transpunerea hotărîrilor adoptate în viață. Sprijinirea consiliului de conducere în fundamentarea judicioasă a indicațiilor de plan și repartizarea lor în mod echitabil pe formațiuni de muncă, în adoptarea de noi măsuri pentru creșterea productivității muncii, a îmbunătățirii activității fermelor, brigăzilor, secțiilor și sectoarelor de producție, în introducerea de noi tehnologii, în generalizarea acordului global, în respectarea și aplicarea corectă a normelor de protecție și igienă a muncii, reprezintă de pildă, numai cîteva comisiei pentru din atribuțiile organizarea producției. Sarcini specifice multiple revin și celorlalte comisii. Ele au fost aduse la cunoștința consiliilor de conducere ale cooperativelor agricole, a membrilor comisiilor și urmează să capete conținutul practic in procesul muncii.  I. MAXIMIUC (Continuare in pag. a lll-a) Botoșani. Pe șantierul blocului turn din cartierul „M. Eminescu“ Fotografia : T. AFETREI A ÎNCEPUT Săptămina mecanizatorului " Incepînd de luni se desfășoară în S.M.A. din Bucecea, Dorohoi, Trușești, Ungureni și la Dingeni „Săptămina I. A. S. mecanizatorului". Manifestarea cuprinde un program bogat de activități eșalonate pe zile. Formula acestora cuprinde , în prima zi, un scurt bilanț al realizărilor, un program intitulat al pămîntului", „Meșteri buni în care se vor face cunoscute numele fruntașilor în producție, după care va urma un spectacol ; în ziua a doua, o informare tehnică și diferite concursuri ; în a treia zi, dezbateri despre disciplina în muncă ; în ziua a patra se vor discuta sarcinile Conferinței Naționale cu privire la dezvoltarea agriculturii și vor avea loc seri cultural-artistice ; o agendă a evenimentelor interne și internaționale va constitui acțiunea celei de a cincea zi; în ziua următoare va avea loc, în unitățile amintite, cste o masă rotundă despre rolul cadrelor în procesul de producție, ce va fi întregită cu calcule economice axate pe prelungirea vieții utilajelor și aplicarea acordului global. Săptămâna mecanizatorului se va încheia cu o privire in viitor — „Cum ne pregătim pentru campania agricolă", cu spectacole și expoziții la care își vor aduce aportul formații artistice și respectiv membri ai cenaclurilor din orașe și municipiul Botoșani. Sesiuni ale consiliilor populare orășenești Ieri au avut loc sesiunile consiliilor populare ale orașelor Darabani, Dorohoi Săveni. La lucrările sesiuninilor, pe lîngă deputați, au luat parte conducători de instituții și unități economice județene și locale, activiști de partid și de stat, alți invitați. Din partea comitetului executiv al Consiliului popular județean au participat : la Dorohoi — tovarășul Octavian Cratchi, primvicepreședinte ; la Săveni — tovarășul loan Simion, vicepreședinte ; la Darabani — tovarășul Ioan Popescu, secretar, precum și reprezentanți ai unor direcții județene de specialitate. Dezbătind și adoptînd planurile de dezvoltare economico - socială, în profil teritorial, bugetul local, angajamentul privind îndeplinirea și depășirea sarcinilor economice, sociale și edilitar - gospodărești pe anul 1973, precum și măsuri de îmbunătățire a altor domenii de activitate, sesiunile consiliilor populare ale orașelor Darabani, Dorohoi Săveni au constituit prileși juri de angajare hotărîtă a organelor de stat respective, a deputaților, conducerilor de unități, a tuturor locuitorilor din raza teritorială a acestora pentru realizarea cu succes a sarcinilor economice, sociale și cultural - educative pe anul curent, bază importantă pentru înfăptuirea cincinalului înainte de termen. Zăpezile copilăriei Mai mult ca oricînd, iarna aceasta oamenii s-au întrebat nostalgic: unde sînt zăpezile copilăriei ? Iată că totuși a venit o zăpadă, nu chiar ca în timpul copilăriei noastre, dar zăpadă, cu ger și cu soare aspru. Deocamdată natura mai este îndurătoare și ne furnizează gratis puțină zăpadă spre bucuria copiilor și a agricultorilor înțelepți. Mă întreb contrariat : nu cumva va veni vreme cînd vom fi nevoiți să fabricăm zăpada în frigiere și s-o împrăștiem pe alei pentru săniuțele și patinele copiilor ? Pentru că despre copii vreau să vorbesc. Ce bucurie mai mare există pentru ei decit să lunece amețitor pe două șine de fier pe zăpezile și gheața iernii ? E drept, n-avem în Botoșani munți care să nască schiori sau boberi de performanță, n-avem lacuri întinse pe care să danseze patinatori de virtuozitate, n-avem nici patinoare artificiale ca în alte părți. Suntem modești și nici nu pretindem așa ceva. Avem totuși un lac mic în parc care, în alte ierni, era acoperit cu gheață ispititoare. Acum nu mai este acoperit. De ce ? se întreabă întristați copiii, continuînd să patineze periculos pe străzi și trotuare. De ce ? întrebăm și noi. De ce, dintre profesori de educație fizică din oraș nu este unul atîția mai inimos să se gîndească la acest mic patinoar și să-i învețe pe copii frumosul sport al patinajului ? Cu multă încredere mă gindesc la iarna viitoare cînd ștrandul municipal va putea fi transformat în patinoar... În ultima oră, o surpriză plăcută aflăm : s-au amenajat două patinoare la Sala sporturilor, un început promițător. DORIN BACIU C.A.P. Vîrfu Cîmpului. Transportul îngrășămintelor naturale pe cîmp — o lucrare de sezon care trebuie să se desfășoare cu intensitate în fiecare unitate agricolă Premii și mențiuni acordate de U.N.C.A.P. Au fost date publicității premiile și mențiunile acordate de Uniunea Națională a Cooperativelor Agricole de Producție unităților care au obținut cele mai mari producții vegetale și animale in 1972. Aducem la cunoștința cititorilor unitățile premiate din județul Botoșani. La producția de lapte, premiul I pe țară l-a obținut cooperativa agricolă Bucecea. Ea va primi drapelul, diploma și un premiu de 25.000 lei. Tot la producția de lapte, o mențiune a obținut și cooperativa agricolă din Vîrfu Cîmpului, care va primi diplomă de unitate fruntașă în întrecerea socialistă. La creșterea animalelor pentru carne, cooperativa agricolă din Ripiceni s-a clasat pe locul II. Vă primi diploma și un premiu de 15.000 lei. Mențiuni s-au mai acordat și cooperativelor agricole din Dorohoi (la cultura porumbului), Bucecea (la cultura sfeclei de zahăr). Ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. In ziua de 30 ianuarie 1973 a avut loc ședința Comitetului Executiv al Comitetului Central al P. C. R., prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. In cadrul ședinței, tovarășul Nicolae Ceaușescu făcut o informare în legătură cu vizitele efectuate de președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România în Pakistan și Iran, la începutul lunii ianuarie a.c. Comitetul Executiv a luat cunoștință cu viu interes despre rezultatele foarte bune ale vizitelor și despre posibilitățile însemnate de dezvoltare a colaborării bilaterale dintre România și Pakistan, precum și dintre România și Iran. Comitetul Executiv a dat o înaltă apreciere activității desfășurate de președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a aprobat în unanimitate rezultatele vizitelor și a stabilit ca ministerele și organizațiile economice să ia toate măsurile pentru transpunerea în viață a înțelegerilor stabilite cu ocazia vizitei. In legătură cu evoluția situației din Sud - Estul Asiei, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. salută cu deosebită satisfacție încheierea acordului de încetare a războiului și restabilire a păcii în Vietnam. întreaga evoluție a evenimentelor din Vietnam demonstrează că un popor, hotărît să-și apere dreptul la viață liberă, independentă și demnă, să-și făurească destinele potrivit voinței sale, nu poate fi înfrînt de nici o forță din lume. Prin lupta sa, poporul vietnamez, care s-a bucurat de un mare sprijin din partea poporului român, din partea tuturor țărilor socialiste și a forțelor iubitoare de pace de pretutindeni, și-a cucerit respectul și simpatia tuturor națiunilor lumii. Acordul încheiat demonstrează o dată mai mult că în zilele noastre singura cale de soluționare a problemelor litigioase este calea tratativelor. Comitetul Executiv își exprimă speranța că acordul realizat va crea condiții pentru instaurarea unei păci trainice, pentru ca poporul vietnamez, celelalte popoare din Indochina să-și poată consacra forțele dezvoltării lor economice sociale, să-și poată soluțioșiza problemele corespunzător voinței și hotărîrii lor, fără nici un amestec din afară. Reafirmând solidaritatea Partidului Comunist Român cu aspirațiile naționale ale poporului vietnamez, cu lupta sa, Comitetul Executiv exprimă convingerea fermă că între Partidul Comunist Român și Partidul celor ce Muncesc din Vietnam, între Republica Socialistă România și Republica Democrată Vietnam se vor dezvolta continuu relații de prietenie și solidaritate frățească, în interesul celor două popoare, al unității țărilor socialiste și al mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Comitetul Executiv exprimă, de asemenea, convingerea că între poporul român și toate popoarele din Indochina se va dezvolta o largă colaborare, considerînd că pe această cale România va putea contribui la lichidarea mai rapidă a urmărilor războiului, la dezvoltarea acestor țări, la întărirea prieteniei intre poporul român și popoarele din această zonă. Comitetul Executiv a dezbătut proiectul de lege privind protecția mediului înconjurător și a stabilit ca, pe baza observațiilor făcute în cadrul ședinței proiectul să fie definitivat și apoi supus dezbaterii publice în vederea înaintării spre adoptare Marii Adunări Naționale. Comitetul Executiv a discutat și aprobat unele propuneri de modificare și completare a unor prevederi ale legislației penale. Principalele măsuri adoptate prevăd ca sancționarea unor fapte mărunte, care nu prezintă gradul de pericol social al unei infracțiuni, să fie in viitor sancționate ca abateri cu caracter administrativ ; să se introducă in legislația penală munca fără privare de corecțională libertate ; să se introducă unele simplificări in activitatea judiciară pentru a mări operativitatea și a înlătura unele paralelisme ; de asemenea, au fost sporite atribuțiile Comisiilor de judecată. Măsurile aprobate de Comitetul Executiv vor fi înaintate Consiliului de Stat spre legiferare. Comitetul Executiv a rezolvat, de asemenea, unele probleme ale activității curente. CHEMARE către toate consiliile populare comunale din Republica Socialistă România Consiliul popular al comunei Stoicănești, în sesiunea din 30 județul Olt, ianuarie 1973 a dezbătut într-o atmosferă de exigență și responsabilitate modul de îndeplinire a sarcinilor economice și a bugetului local pe anul 1972, precum și prevederile planului de dezvoltare economico - socială în profil teritorial și ale bugetului local pe anul 1973. Consiliul popular apreciază că, sub îndrumarea organizațiilor de partid, colectivele de oameni ai muncii din cooperativa agricolă de producție, din unitățile de comerț prestări de servicii, din institituțiile de învățămînt, sănătate și cultură, toți locuitorii comunei, au obținut în anul care a trecut succese însemnate în sporirea producției vegetale și animale, în buna aprovizionare și servire a populației, în domeniile edilitar - gospodăresc, al învățămîntului, sănătății, culturii, educației socialiste și sportului, care au creat o puternică bază materială și spirituală pentru dezvoltarea în continuare a comunei. Ca urmare a organizării producției și a muncii, pe baza acordului global, a eforturilor depuse și a folosirii unor tehnologii moderne, cooperativa agricolă de producție din comuna noastră a obținut în anul 1972 o producție medie la hectar, în teren neirigat, de 4 655 kg grîu față de planul de 3 600 kg , 4 827 kg porumb boabe față de 4 000 kg planificat ; 41 067 kg sfeclă zahăr față de 30 000 kg prevăzute în plan. Efectivele de animale la sfîrșitul anului au fost realizate în proporție de 104 la sută la bovine și de 147 la sută la porcine. De la cele peste 700 vaci furajate s-a obținut o producție medie de 3 070 litri lapte pe cap de vacă, față ee 3 000 litri planificat. Rezultatele obținute în producția agricolă au creat posibilitatea livrării la fondul de stat a unor cantități de: 4 060 t cereale, cu 1 050 t pes-Continuare in pag. a IV-a) inmînarea Ordinului Muncii clasa I cooperativei agricole din Dorohoi După cum se știe, cooperativa agricolă din Dorohoi, de mai mulți ani se situează printre unitățile fruntașe din județ în obținerea unor producții agricole mari la hectar. Priceperea consiliului de conducere în organizarea muncii și hărnicia cooperatorilor s-au concretizat în 1972 in recolte deosebit de bune. Cîteva din realizările anului trecut sînt elocvente : 4046 kg grîu, 6030 kg porumb boabe, (după definitivarea cîntăririi producției), 39 000 kg sfeclă de zahăr și 1400 kg floarea - soarelui la hectar. Pentru producția de porumb obținută în 1972, C.A.P. Dorohoi a fost distinsă de către Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România cu Ordinul Muncii cl. I. Această înaltă distincție a fost înmînată ieri, într-un cadru festiv, de către tovarășul Octavian Cratchi, prim vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean Botoșani, care a felicitat călduros organizația de partid, comitetul de conducere, specialiștii și membrii cooperatori pentru rezultatele bune obținute pe linia sporirii producției agricole la hectar. Mulțumind pentru înalta distincție acordată, Gheorghe Vizitiu, președintele Cooperativei agricole s-a angajat ca anul acesta să mobilizeze pe toți membrii cooperatori, să folosească mai bine rezervele de care dispun, pentru ca să depășească sarcinile prevăzute în planul de producție, în medie la hectar cu 115 kg grîu, 200 kg porumb boabe, 700 kg sfeclă de zahăr, 340 kg floarea - soarelui, 85 kg in pentru sămînță, 100 kg soia și 40 kg sămînță de cînepă. Au mai luat cuvîntul tovarășii Vasile Zamosteanu, brigadier, Ioan Alexii, secretarul organizației de partid din brigada a IlI-a și cooperatoarea Natalia Ostafi, care au vorbit despre realizările din 1972, aprecind că anul acesta sunt condiții ca producțiile planificate să fie cu mult depășite. In încheiere cooperatorii au fost felicitați, de către tovarășul Emilian Popa, secretarul comitetului orășenesc de partid, primarul orașului Dorohoi, care a evidențiat contribuția bntă adusă la obținerea frumoaselor deoserezultate de către tovarășul Aurel Țugui, fostul inginer șef al acestei cooperative. O FARÎMA DE SOARE... Biroul tovarășului Ilie Macuc, de la serviciul personal al întreprinderii miniere Dorohoie în aceste zile poate cel mai popular loc din toată întreprinderea. Zeci de tineri așteaptă la ușă să li se facă formele de înscriere pentru un concurs care vizează precare deocamdată le întocmește spre evidență serviciul amintit. Tineri imberbi rostesc cuvintele cu nonșalanța specifică vîrstei, cu neastîmpărul lor caracteristic și cu nerăbdarea de a începe o treabă care poate fi pentru tot restul hotărîtoare existent Dorohoi. Se conturează noua fabrică de sticlărie-menaj Fotografia : A. TRAIAN REPORTAJ gătirea viitorilor muncitori ai fabricii de sticlămenaj ce se înalță în vecinătatea stației de înnobilare a nisipului din localitate. — Dumneata ? ■— Gravor. — Cocător. — Strungar. — Lăcătuș. — Șlefuitor. Meseriile, multe dintre ele noi, se încrucișează în biroul serviciului nal al întreprinderii, persoînscriindu-se în pătrățelele goale ale unor statistici pe zei. Tineri, uimitor de tineri. Unii abia au terminat liceul, alții chiar și mai nevîrstnici. Peste citeva luni de zile vor mînui mașini complicate, unele din ele unice in țară, vor profesa meserii noi, niciodată visate la Dorohoi, vor fi ceea ce numim acum cu un termen căruia uzul nu i-a știrbit cîtuși N. CINTEC (Continuare in pag. a III-a)