Constructorul, decembrie 1964 (Anul 16, nr. 778-781)

1964-12-05 / nr. 778

Constructorul GAZETA EDITATA DE MINISTERUL INDUSTRIEI CONSTRUCȚIILOR, COMITETUL DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, ARHITECTURA SI SISTEMATIZARE SI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII ȘI DIN ÎNTREPRINDERILE DE CONSTRUCȚII AnuI XVI — nr. 7784 pagini 25 bani Sîmbata 5 decembrie 1964 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VA! £\\m\\\\\^ In pragul ultimului an al sesenatului, oamenii muncii din construcții, făcînd bilanțul modului cum se îndeplinesc obiectivele economice trasate de Congresul al IlI-lea al P.M.R., acordă o deosebită atenție indicatorului sintetic, al activității șantierelor — creșterea productivității muncii. Analiza stadiului atins în promovarea soluțiilor constructive avansate și a tehnologiilor moderne, în lărgirea dotării tehnicomateriale și în folosirea ei cu maximum de eficiență, în organizarea rațională a șantierelor, a producției și a muncii face să se contureze în detaliu cele mai importante măsuri care să asigure sitorul de productivitate prevăzut pentru 1965 și noi progrese în perspectivă. Pe linia preocupărilor în acest domeniu, se constată, în ultimii ani, o afirmare tot mai hotărîtă a concepțiilor științifice în proiectarea investițiilor, în organizarea activității de construcții-montaj atît în ansamblul ei, cît și pe fiecare treaptă, pînă la locul de muncă. Consfătuirea constructorilor de locuințe, pe care C.S.C.A.S., cu sprijinul ziarelor „România liberă" și „Constructorul“, a organizat-o la Brașov în aprilie 1963, a fost punctul de pornire al unei acțiuni de masă pentru valorificarea acestor rezerve. Ca urmare, în execuția locuințelor, ca și la o serie de construcții din alte categorii, s-a introdus un instrument mai eficace pentru urmărirea productivității mucii: consumul de manoperă pe unitate de folosință (apartament, mp de hală, km de drum etc.). Influențat în mai mică măsură de variația unor factori care nu depind direct de șantier, acest indicator a dat posibilitatea să se analizeze consumul de ore de manoperă pe elemente ale procesului tehnologic, semnalînd cu mai mare operativitate deficiențele și stimulînd, astfel, măsurile pentru înlăturarea lor. Ca o continuare a acestei acțiuni pe un plan mult mai larg, cuprinzînd sferă mai completă de probleme și o gamă variată de lucrări, Comitetul de Stat pentru Construcții, Arhitectură și Sistematizare a organizat la Sinaia, în zilele de 26—28 noiembrie a.c., consfătuirea „Productivitatea muncii pe șantierele de construcțiimontaje. Peste 300 cadre de conducere și specialiști din sectoarele de construcții ale diferitelor ministere și ale sfaturilor populare, din institute de proiectări și de cercetări, din D.S.A.P.C.-uri, împreună cu reprezentanții unor organe centrale cu sarcini în domeniul investițiilor, au analizat în profunzime, cu un înalt simț de răspundere, căile și metodele pentru îndeplinirea integrală și depășirea sarcinii trasate de partid — de a mări productivitatea muncii, în 1965, cu 50% față de nivelul din 1959. In cea mai mare parte, dezbaterile consfătuirii s-au axat pe scoaterea la iveală a posibilităților existente, în condițiile actualei dotări tehnico-materiale tot mai bogate a ramurii noastre. Problemele productivității muncii au fost tratate complex, în strînsă legătură cu ceilalți indicatori tehnico-economici de bază și în primul rînd cu prețul de cost, criteriu indispensabil în aprecierea eficienței măsurilor ce se iau. A fit referatele, ci și discuțiile la consfătuire au subliniat cu hotărîre că principala orientare pentru creșterea productivității muncii în construcții-montaj o constituie industrializarea lucrărilor, transformarea șantierelor într-un loc de montaj al elementelor produse pe cale industrială, în fabrici dotate corespunzător. La unitățile de execuție ale Ministerului Industriei Construcțiilor, de pildă, gradul de prefabricare a betonului armat a crescut de la 16,5% în 1959, la 30% în 1963. Din suprafața totală a halelor industriale construite de M.I.C. în primii patru ani ai desenalului, 61% s-au realizat din elemente prefabricate. Progrese destul de însemnate au fost obținute, din acest punct de vedere, și la construcțiile industriale executate de M.I.P.C. și de alte ministere. Trebuie să se țină însă seama că pînă în prezent, anumite prefabricate de serie mică, sau cu greutate și gabarite mari, se execută încă prin preturnare pe șantier, cu un consum de manoperă de cîteva ori mai ridicat decît în cazul uzinării. Extinderea prefabricării va asigura toate avantajele producției de serie, într-un ciclu închis,ferită de influența intemperiilor, cu o mecanizare avansată, cu un control riguros al calității. Pe această linie se înscriu noile proiecte pentru hale industriale universale, pe care le elaborează în prezent I.P.C.T.; ele vor permite executarea în uzină a 75% din elementele componente ale structurii de existență! Rezultate remarcabile a dat, la unitățile de construcții ale M.T.T., prefabricarea tot mai largă a elementelor suprastructurilor de poduri din beton armat — grinzile portante, parapetul și calea. Alături de mecanizare, măsurile luate în acest sens au făcut posibilă creșterea productivității muncii la lucrările de poduri, în comparație cu nivelul din 1950, cu 50% în 1960 și cu 75% in 1963. De asemenea, prin prefabricarea podețelor de 1—2 m deschidere s-au economisit, numai în acest an, aproape 60 000 oe-om. In construcția de locuințe, cel mai înalt nivel de industrializare îl asigură folosirea panourilor mari de beton armat. Această metodă s-a extins, în 1964, la 6000 apartamente, reprezentând 12% din totalul locuințelor executate în acest an. Cu toate acestea, sporul de productivitate așteptat nu a fost realizat în întregime, din cauza unor defecțiuni ce mai există atît în organizarea lucrului pe șantiere, cît și în funcționarea liniilor tehnologice de formare a panourilor mari, volumul total de manoperă (fabrică -j- șantier) încă depășește, cu 3—6,5 ore/mp suprafață desfășurată, nivelul proiectat. La consfătuire s-au făcut prețioase propuneri, fundamentate științific, pentru scăderea consumului de forțe de muncă în scopul de a asigura o eficiență tehnico-economică sporită a construcțiilor din panouri mari. Un larg interes a trezit prezentarea experienței unităților de execuție ale Ministerului Industriei Metalurgice și Ministerului Industriei Petrolului și Chimiei, în legătură cu măsurile pentru creșterea productivității muncii la montajul construcțiilor metalice, al utilajelor și instalațiilor tehnologice industriale, prin extinderea prefabricării și preasamblării elementelor. La perfecționarea și generalizarea acestor metode, pe lângă inițiativa organizațiilor de execuție, o contribuție substanțială pot aduce institutele de proiectări și uzinele furnizoare, mărind gradul de preasamblare în limitele gabaritelor de transport și al posibilităților de montaj. (Continuare in pag. a 3-a) produci MiiltGamm I PE ȘANTIERELE DE CONSTRUCTII-MONTAJ Cu pionul anual, îndeplinit Ca urmare a eforturilor făcute, în cursul anului, de colectivele fabricilor pe care le tutelează, DIRECȚIA GENERALĂ A INDUSTRIEI CERAMICE, MATERIALELOR DE FINISAJ ȘI IZOLATOARE a îndeplinit la 25 noiembrie sarcinile anuale de pian la producția globală. Printre întreprinderile care au adus un aport deosebit la acest succes, realizîndu-și planul anual mai devreme, se numără și Fabrica de țigle și cărămizi „Mondial“-Lugoj. La 2 decembrie, colectivul ÎNTREPRINDERII „IZOLATORUL“ DIN CAPITALĂ“ a îndeplinit sarcinile anuale de plan la producția globală și cea de marfă. Pînă la această dată, au fost produse, peste prevederi, 92356 mp plăci ASKO, 13715 mp plăci SUPEREX, 451,81 masă de izolație, 99247 buc. foi din plută aglomerată cu și fără inserție textilă, 6,4 t garnituri tehnice de etanșare. In numai 10 luni s-au realizat economii suplimentare în valoare de 196 000, iar beneficii — 334 000 lei. VASILE DUMITRU ★ muncitor Dind viață angajamentelor luate în întrecerea socialistă, harnicul colectiv de muncă al Fabricii de carton asfaltat — Turda a realizat planul valoric al producției globale și marfă, pe anul 1964, la data de 27 noiembrie 1964. „ Pînă la această dată s-au produs peste plan 637 000 mp pînză asfaltată, 33 000 mp covor PVC. Economiile realizate, peste plan, se ridică la 1 110 000 lei, iar beneficiile la 1 706 000 lei. Prin telefon, de la corespondentul nostru N. OPREA, economist Și colectivul Fabricii de materiale de construcție Bîrcea a îndeplinit sarcinile anuale de plan. Consfătuire in problemele controlului financiar intern în ziua de 30 noiembrie, Ministerul Industriei Construcțiilor a organizat, la București, o consfătuire Pe tema „Creșterea exigenței și fermității controlului financiar în unitățile M.I.C.“. La această consfătuire au participat organe de conducere din direcțiile generale și din unități, cadre din aparatul de control financiar intern și jurisconsulți. Dezbaterea de către participanți a problemelor ridicate în cadrul consfătuirii a constituit un larg și util schimb de experiență. Din concluziile consfătuirii au rezultat o serie de măsuri pentru îmbunătățirea controlului financiar și a activității economice a unităților din minister. I Citiți I si ________ g I in pag. a 3-a f I------------------------------------I $ o relatare asupra lucrări C. Ilor consfătuirii organizate I de C.S.C.A.S., în proble 0.mele productivității mun- 0 ț, cii (Sinaia 26-28 noiem 1 0brie a.c.). | 1 I0I Ritm susținut de munca Deasupra Clujului se cernea o ploaie măruntă și rece, care vestea apropierea timpului friguros. Constructorii grupului de șantiere nr. 1 al T.R.C.L., datorită condițiilor create pentru activitatea pe timp friguros, lucrau cu zel, ca și în perioada de vară. Ei au atacat lucrările de bază ale noului ansamblu de locuințe din cartierul Gheorgheni, care cuprinde peste 5 000 de apartamente, împărțite în două microraioane. De curînd fost terminată glasarea primului bloc cu 10 nivele. Intr-un ritm susținut se lucrează in prezent la construirea blocurilor K1 (70 de apartamente), 17 și 18 (clte 50 de apartamente). O însuflețită întrecere socialistă se desfășoară între brigăzile conduse de zidarii Nicolae Perșa, loan Petri, Ștefan Racz, loan Toth și Ștefan Both, care s-au angajat să termine cît mai curînd de roșu blocul K 1, deschizînd astfel mai devreme front de lucru echipelor de finisaj. Harnicii constructori de aici au atacat recent și alte lucrări : o școală, o noul cartier centrală termică, amenajări de drumuri etc. Intr-un stadiu avansat se află și lucrările pentru alimentarea cu apă a noului ansamblu de locuințe, pe care le execută colectivul șantierului de instalații nr. 1, care se menține evidențiat în întrecerea socialistă, condus de maistrul Francisc Turoczi. H. FLORIAN corespondent Primul bloc-turn, recent glisat, din Gheorgheni Pentru realizarea primei șarje de alumină Recent, la complexul de șantiere de la Uzina de alumină din Oradea a fost evidențiat în întrecerea socialistă, pentru doua oară, colectivul șantierului întreprinderii de montaj — București. Harnicii montori și-au Îndeplinit, cu mult timp înainte de vreme, sarcinile încredințate pe trimestrul III. In această perioadă s-au evidențiat în mod deosebit brigăzile conduse de comuniștii Gavril Potărășoiu, Ion Miklós ș.a. Frumoase rezultate au obținut în întrecere și colectivul șantierului Întreprinderii de instalații — București, precum și colectivul șantierului I.C.M.Cluj. Complexul de șantiere a reușit astfel să predea beneficiarului, înainte de termen, o serie de importante obiective: gospodăria de bauxită, stația de recepție a sodei caustice, stația de compresoare ș.a. Constructorii uzinei execută în prezent lucrări de rodaj și finisaj, creînd astfel condițiile pentru a se putea realiza în curînd prima șarjă de alumină. Flaviu CRISTINA corespondent Aspect din timpul montării cuptorului rotativ cu ajutorul macaralei portal. Un eveniment care a atras atenția: sosirea primelor cantități de bauxită. O vedeți depozitată îngă estacada benzii concasorului. Secțiile de hidroseparare. COMUNICAT In zilele de 30 noiembrie — 1 decembrie 1964 a avut loc plenara Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn. La plenară au luat parte membrii și membrii supleanți ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, membrii guvernului și șefii unor instituții centrale de stat, primii secretari ai comitetelor regionale P.M.R., șefii și adjuncții șefilor de secții ale C.C. al P.M.R., președinții comitetelor executive ale sfaturilor populare regionale, conducători ai unor organizații de masă, redactori șefi ai ziarelor centrale și alte cadre de partid și de stat. Plenara a examinat proiectul planului de dezvoltare a economiei naționale pe anul 1965. în urma dezbaterilor, plenara a aprobat în unanimitate prevederile proiectului, precum și măsurile preconizate în vederea realizării acestuia. Plenara a aprobat propunerile Biroului Politic al C.C. al P.M.R. cu privire la activitatea pe care urmează s-o desfășoare partidul în legătură cu apropiatele alegeri pentru Marea Adunare Națională și sfaturile populare. Plenara a aprobat în unanimitate activitatea Biroului Politic în domeniul relațiilor internaționale ale Partidului Muncitoresc Român, precum și activitatea delegațiilor P.M.R. în convorbirile și întrevederile avute cu delegații ale unor partide frățești. Maistrul Nuță Tircovnicu dă indicații referitoare la montarea stilpilor de la casa pompelor, la șantierul extinderea uzinelor „23 August“ al I.C.S.I.M. Foto : V. Agemian Când te-ai pregătit bine și iarna se poate lucra cu spor! Timpul s-a menținut frumos în ultima perioadă și constructorii de pe șan yere și-au putut desfășura activitatea în mod normal. Surpriza, însă, poate ți surveni, nu este exclus ca înghețul sau zăpada să se ivească într-o zi, pe zi neașteptate. Măsurile de precauție, deci, nu trebuie părăsite nici o clipă. Știrile sosite de la corespondenții noștri voluntari relevă preocuparea în acest sens a colectivelor de pe șantiere, pentru a preîntîmpina greutățile iernii. LUCREAZĂ NEȘTIA CUERIT! O dată cu căderea primei zăpezi în orașul Brașov, au intrat în funcțiune și instalațiile de încălzire de la construcțiile ce trebuie predate în acest an, precum și cele de la obiectivele cu front de lucru pe timp friguros. Constructorii au putut astfel lucra nestingheriți, cu toate că temperatura era în scădere. La crearea acestor condiții bune de lucru a contribuit și colectivul șantierului de instalații din cadrul grupului nr 3 al T.R.C.L — Brașov. Vasile PANESCU MĂSURI LUATE DIN VREME Ansamblul de locuințe — cartierul Ceair — din Pitești prezintă un larg front de lucru pe timp friguros. Colectivul șantierului de la T.R.C.L. Argeș lucrează aici de zor la închiderea spațiilor și la ridicarea zidurilor la ultimele blocuri din acest ansamblu Astfel, blocurile 21 și 22 au ajuns la acoperiș, la blocurile 23 și 24 s-au Înălțat zidurile pînă la etajul 3 și 4, iar la blocul 25 se toarnă fundația. Stația de betoane e în bună stare de funcționare și pregătită ca să poată lucra pe timp de iarnă. Totodată au fost amenajate cu pereți termoizohați autobasculantele, care vor efectua transportul betonului. De asemenea, a fost depozitată și cantitatea necesară de clorura de calciu, in zona de Sud a orașului Pitești se construiește o stație modernă, care va aproviziona cu betoane șantierul de locuințe de aici. Constantin ENESCU SPATIILE ÎNCHISE LA TIMP Pe șantierele din Tg.Mureș ale T.R.C.L. — M.A.M. se fac simțite măsurile tehnico-organizatorice luate pentru crearea condițiilor de lucru pe timp friguros. La ansamblul de locuințe din Aleea Carpaților, 5 blocuri (a cite 100 apartamente, tip A, care vor fi predate pînă la sfîrșitul anului) au fost închise, mentinuu-se cite un rînd de geamuri, la fel și la blocul A1, cu 40 de apartamente. De asemenea, s-au luat măsuri pentru montarea sobelor din tablă în bucătăria fiecărui apartament. Se toarnă intens planșeele la blocurile glisate B1, B2, și B5 (a cite 80 de apartamente), unde se vor monta și geamurile, pentru a se pregăti front de lucru pentru finisajele interioare. Aceeași atenție s-a acordat și pregătirii pentru activitatea de iarnă a stației de betoane și mortare. Măsuri asemănătoare au fost luate și la ansamblul de locuințe din cartierul E.M. Bălan, care are un big front de lucru pe timp friguros. Bela CSEPAN RAR DRUMURILE DE ACCES...? Pînă în prezent, șantierul 1 I.S.C.M. — Brăila are toate instalaalțiile de abur pregătite să furnizeze căldura necesară lucrărilor care vor fi executate în perioada de iarnă. Stațiile de betoane ale șantierului au fost revizuite și amenajate; la stația de mortare s-au terminat, de asemenea, instalațiile necesare. Transportul batoanelor și mortarului a fost asigurat prin căptușirea a zece autobasculante. Insă nu s-a făcut, încă, totul pe acest șantier, drumurile de acces nu au fost amenajate la toate punctele de lucru. E drept că au fost executate cîteva drumuri de acces la unele obiective (lotul 1 — ing. St. Nicolau), însă altele — ca de pildă la lotul 2 (ing. D. Agapie) și lotul 3 (ing. E. Late?) —■ se cer a fi de urgență amenajate. ing. Eleodor CÎRLUGEA și Victoria LOGOTETI Colocviu pe tema calității prefabricatelor Ridicarea la un nivel cît mai înalt a performanțelor tehnice și a aspectului elementelor prefabricate din beton sau beton armat călăuzește activitatea de zi cu zi a lucrătorilor din acest sector industrial. Noțiunea de calitate a devenit astăzi mai completă, prin ea nu se înțelege numai finisarea îngrijită a pieselor, ci și durabilitate, rezistență mare, micșorarea greutății. Pentru a realiza aceste cerințe, colectivele din fabrici fac eforturi susținute, iar Direcția generală a prefabricatelor din M.I.C. se sprijină și îndrumă permanent. In cadrul acestei preocupări, de curînd, a fost organizată la întreprinderea de prefabricate Roman o consfătuire cu reprezentanți ai unităților tutelate de D.I.P. Experiența, realizările, lipsurile colectivului întreprinderii gazdă, în problema calității, au fost baza de discuții, în cadrul cărora s-au arătat și aspecte din activitatea celorlalte fabrici, măsuri concrete pentru fiecare imitate în parte, precum și unele general valabile. Nu poate fi înțeleasă însă lipsa de la consfătuire a I.P.C.M.C., care a fost invitat, în mod special, fiind autorul proiectelor noilor linii tehnologice de la Roman, la care unele instalații nu dau randamentul scontat, afectînd calitatea. Intîlnirea reprezentanților întreprinderilor de prefabricate constituie un sprijin prețios în lupta pentru ridicarea nivelului calitativ al elementelor prefabricate. în cele ce urmează prezentăm unele aspecte din munca, desfășurată de colectivul de la Roman pentru îmbunătățirea calității și ce mai trebuie să facă în viitor în această privință. Unele măsuri sunt valabile și pentru celelalte întreprinderi. Obținerea unor elemente prefabricate din beton de bună calitate a fost unul din obiectivele principale în activitatea colectivului întreprinderii de prefabricate Roman. Măsurile luate în această privință au fost axate pe tehnico-materială, ridicarea asigurarea calificării muncitorilor, respectarea cu strictețe a disciplinei tehnologice, schimburi de experiență, activitatea de inovații. Un accent deosebit a fost pus pe acordarea asistenței tehnice și efectuarea unui control calificat, în vederea respectării instrucțiunilor tehnologice, normelor interne și standardelor; în acest scop, fiecare linie tehnologică a fost încadrată cel puțin cu un maistru. Liniile de panouri mari și stîlpi L.E.A. — hala nouă, au fost încadrate cu eile un inginer și cu maiștrii de schimb. Paralel cu personalul tehnic de supraveghere, ia liniile tehnologice activează și tehnicienii — controlori de calitate, precum și muncitorii din cadrul C.T.C. care urmăresc, verifică și controlează respectarea regulilor tehnologice. Trebuie subliniat faptul că pentru încadrarea serviciului C.T.C. cu personal suficient și bine calificat, conducerea întreprinderii a promovat muncitorii cei mai bine pregătiți profesional, absolvenți ai școlilor profesionale de construcții-specialitatea prefabricate. Cu întreg personalul de la liniile de fabricație, depozitul de produse finite și C.T.C. s-au prelucrat instrucțiunile tehnologice, astfel ca acestea să fie bine cunoscute de toată lumea. Concomitent, s-a desfășurat o susținută acțiune de calificare și ridicare a calificării muncitorilor, acțiune, de altfel, începută din anii precedenți și continuată în prezent printr-un curs de calificare — mecanici de utilaje și macaragii, cu durata de 9 luni, frecventat de 54 cursanți, un curs de ridicarea calificării pentru operatori de prefabricate, cu durata de 4 luni, absolvit de 52 muncitori, un curs de specializare, cu scoatere din producție, pentru noile capacități, cu durata de două luni, absolvit de 25 muncitori. Trebuie subliniat că în perioada 1961—1963 au absolvit cursurile de calificare și ridicarea calificării 524 muncitori, ceea ce a contribuit in mare măsură la îmbunătățirea calității prefabricatelor. S-a considerat, iar rezultatele practice au confirmat, că schimburile de experiență constituie un ajutor prețios in acțiunea pornită. Numai în 1964 s-au organizat 4 schimburi de experiență cu I. P. „Progresul“-București, poligonul de panouri mari — Reșița, grupul de șantiere nr. 1 al T.R.C.L. — Iași, care au participat 92 de muncitori,tehnicieni, maiștri și ingineri. Temele acestor întîlniri au fost: însușirea și aplicarea celor mai bune procedee și metode folosite în execuția prefabricatelor, problemele pe care le ridică montarea panourilor mari pe șantier. Aspectele pozitive precum și cele negative constatate în unitățile vizitate au fost prezentate apoi întregului colectiv. Așa s-au promovat unele tehnologii îmbunătățite, au fost înlăturate unele deficiențe, constatate la montaj. Tiparul metalic pentru panou de balcon cu lateralele rabatabile în balamale, tiparul pentru scară S 1 cu matriță din beton mozaicat, înlăturarea bazelor dimensionale la panourile de scară S 1 reprezintă soluții adoptate în urma schimburilor de experiență. Mișcarea inovatorilor din întreprin- Emil IOV (Continuare in pag. a 2- a)