Constructorul, noiembrie 1968 (Anul 20, nr. 44-48)

1968-11-02 / nr. 44

timbáló 2 noiembrie ma Anul XX* Redactio fi administratia București 46, *tr. Oradina cu cai nr. 7, sectorul 6, telefon 15.19.21 — 15.10.92 <*«teti editata de Ministerul Industriei Construcțiilor, Comitetul de Stat pentru Construcții, Arhitecturi » Sistematizare și Comitetul Uniunii Sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții Sporirea eficienței funcționale economice a investițiilor sanitare Dezbaterea in cadrul plenarei C.C. al P.C.R. care a avut loc cu cîteva zile în urmă, a problemelor referitoare la perfecționarea asistenței sanitare în România atestă, o dată mai mult, nețărmurita grijă a partidului pentru apărarea sănătății poporului, în această direcție, în anii construcției socialiste partidul și guvernul au luat o serie de măsuri care și-au spus din plin cuvîntul, asigurind îmbunătățirea simțitoare a ocrotirii sănătății populației. La succesele obținute în diminuarea și în lichidarea a numeroase boli care făceau adevărate ravagii în trecut, a contribuit și dezvoltarea bazei materiale a rețelei de asistență medicală, aceasta cuprinzînd acum și un număr mare de spitale și alte instituții sanitare, construite mai cu seamă ln ultimii 7—8 ani. Dar, deși dinamica investițiilor a înregistrat, periodic, o creștere vizibilă, plenara a apreciat că realizările in domeniul construcțiilor de spitale s-au resimțit ca urmare a unor lipsuri privind exagerările din temele de proiectare pentru unele funcțiuni și spații de circulație, unele soluții tehnice foarte costisitoare, nerespectarea termenelor de dare în folosință etc. Pentru înlăturarea pe viitor a acestor aspecte negative, participanții la plenară, ca și studiul elaborat de Ministerul Sănătății și prezentat cu această ocazie, au făcut propuneri valoroase pentru întărirea bazei tehnice a ocrotirii sănătății, relevîndu-se de pildă necesitatea de a se alege tipuri de construcții cu capacități de mărime optimă, amplasamente judicioase, soluții constructive corespunzătoare ș.a., lucrările efectuîndu-se în lumina reducerii continue a prețului de cost al investițiilor. Măsurile solicitînd îndeaproape participarea specialiștilor de la planșetă, l-am rugat pe arh. Mihai ENESCU, șeful atelierului spitale A5—4 de la I.S.C.A.S., să ne prezinte cîteva din preocupările legate de aceste probleme: „Propunerile făcute în cursul recentei plenare se alătură indicațiilor pe care le-am primit, privitoare la diversificarea și mărirea eficienței funcțional-economice a unităților social-sanitare ce urmează a se construi, începind încă din actualul cincinal. S-au creat astfel cîteva ore(Continuare în pag. a 3-a) Spitalul de boli pulmonare din Baia Mare Cerințele de materiale de construcții s-au mărit foarte mult în ultimii ani, ca efect al măsurilor luate de către conducerea de partid și de stat pentru creșterea într-un ritm înalt a economiei naționale. Dezvoltarea rapidă a producției lor constituie o problemă centrală în ansamblul politicii de construcții. în acest context, încă din anul 1968, în fața constructorilor de pe șantierele de dezvoltare și diversificare a industriei materialelor de construcții stă sarcina nu numai de a realiza, ci de a depăși prevederile inițiale din planul cincinal, respectînd graficele de eșalonare a execuției care urmăresc tocmai introducerea cit mai devreme in circuitul economic a noilor capacitați de producție. Comparația între realizările constructorilor din sistemul M.I.C. pe șantierele investițiilor proprii ale ministerului, privind dezvoltarea industriei materialelor de construcții — care pe primele 9 luni din 1968 însumează numai 73,86% din planul anual — și realizările obținute pe șantierele destinate altor beneficiari, care reprezintă 76,4o/ff din planul anual, pune în evidență faptul că trimestrul IV și perioada imediat următoare au o importanță hotărîtoare în ce privește realizarea programului de creștere rapidă a capacităților de producție în această ramură. Din ansamblul măsurilor luate de Ministerul Industriei Construcțiilor, constructorii au putut desprinde principalele direcții care cer un efort încordat. Astfel, pentru a acoperi cit mai repede nevoile de ciment și de geamuri, resimțite de pe acum la unele lucrări, este necesar ca activitatea pe principalele șantiere de dezvoltare a industriei silicaților să fie esențial intensificată. La cate două linii tehnologice noi în curs de execuție la Fabrica de ciment-Medgidia, ca și la noua fabrică de geamuri Trustul nr. 1 de construcții și Trustul nr. 2 de instalații-montaj au încheiat trimestrul III cu unele stadii fizice întîrziate față de prevederile graficelor. Conducerea acestor șantiere trebuie să asigure recuperarea grabnică a întirzierilor, pentru a crea condițiile necesare menținerii unui ritm înalt de lucru in perioada de iarnă și a asigura frontul de lucru pentru operațiile de montaj și instalații tehnologice conform prevederilor graficului. Totodată, este necesar ca trusturile respective să sporească, în această perioadă, repartizarea de mijloace, precum și îndrumarea și controlul tehnic. O situație similară prezintă șantierul de dezvoltare a Fabricii de geamuri Tîrnăveni, unde frontul de lucru nu e corespunzător, datorită ritmului nesatisfăcător în care T.U.G.-București execută baterea piloților; aici, Trustul nr. 5-Brașov trebuie să urgenteze terminarea lucrărilor de organizare, paralel cu execuția celor de bază. In direcția creșterii rapide a capacităților de producție a materialelor de zidărie, este necesar să se devanseze — conform graficelor întocmite — punerea in funcțiune a fabricilor noi de la Iași, Tg. Jiu și Urziceni și a noilor capacități de la fabricile de cărămizi „Record“-Sibiu și Țăndărei. Stadiul actual al lucrărilor permite aceasta, cu condiția intensificării activității pe aceste șantiere, în mod deosebit lucrările fabricii de la Iași și, în parte, ale celei de la Tg. Jiu înregistrează unele stadii fizice întîrziate față de grafice. I.C.M. nr. 4-Iași. Trustul nr. 2 de instalații și întreprinderea nr. 6 de construcții-Craiova au posibilitatea de a organiza și dota aceste șantiere corespunzător volumului important de lucrări prevăzut pentru perioada iernii 1968—1969. Determinante pentru a devansa în medie cu cca. 4 luni punerea în funcțiune a acestor capacități sunt urgenta închidere a construcțiilor, executarea instalațiilor necesare lucrului pe timp friguros și, îndeosebi, a lucrărilor de montaj și a zidăriei din cărămizi pe șantierele industriei materialelor de construcții refractare. O astfel de preocupare dovedește conducerea șantierului fabricii noi de cărămizi de la Urziceni al Trustului nr. 1, la care lucrările se mențin, practic, în prevederile graficului, permițînd să se întrevadă punerea în funcțiune cu peste 6 luni înainte de termen. Trustul nr. 5 și întreprinderea nr. 10 de instalații-Brașov la șantierul de la „Record“-Sibiu, ing. L. CREMENE din M.I.C. — Direcția lucrărilor capitale (Continuare in pagaia) URGENTE Pentru aprovizionarea cu agregate a șantierelor din nord-vestul țării, Ministerul Industriei Construcțiilor a pus in funcțiune, in Maramureș, moderna balastieră de la Apa jucam de-a Hai să ne judecama! Bătînd mingea în pauza de masă, tînărul Ion Popa a spart un geam. A recunoscut și a vrut sa scoată banii pe loc, sa-l plătească. Dar șeful de secție a cerut, iar serviciul administrativ a avizat să i se imputem unul, ei... optsprezece geamuri !? De aici, litigiu la C.S.L.M. Trei membri ai comisiei, 19 membri ai comitetului sindicatului, cîțiva martori s-au întrunit, au judecat și s-a hotârît ceea ce era normal să se hotărască : o imputație de cîțiva lei, pe măsura pagubei. Serviciul admi Peste 25 000 de pagini. O adevărată enciclopedie a abaterilor de la legislația muncii, de la disciplina socialistă, de la regulile scrise și nescrise de comportare. Mai bine de o mie de dosare, la pregătirea și rezolvarea cărora au fost antrenați sute de activiști obștești, de sindicat, lucrători, din producție și din serviciile funcționale, turiști, dactilografe, plus împricinații și martorii. Zeci de mii de ore pierdute din timpul de lucru și din cel liber. Chiar raportat la numărul important de salariați, de peste 30 000, acest bilanț cantitativ al activității desfășurate in 9 luni din 1968 de comisiile de soluționare a litigiilor de muncă și de consiliile de judecată din întreprinderile Direcției generale de construcții-montaj a Capitalei impresionează și invită la reflecții. „Fiindcă — ne spune Constantin Preda, secretarul Consiliului sindicatelor construcții-București — s-a ajuns, in unele întreprinderi, ca rolul organelor de jurisdicție a muncii să fie denaturat. Comisiile de litigii, consiliile de judecată aduc o contribuție de seamă la întărirea legalității, la educarea constructorilor în spiritul disciplinei socialiste la respectarea drepturilor și a obligațiilor ce decurg din contractul lor individual de muncă. Dar în frecvente cazuri, ele sunt sesizate cu litigii născute din te mirice. Probleme care nu constituie... o problemă, sau care ar putea fi rezolvate prin simpla înțelegere între părți, sunt aduse în fața judecății. O analiză amplă, făcută de noi printr-un larg colectiv obștesc, a pus degetul pe rană , des, foarte des litigiile provin din spiritul birocratic, comoditatea și superficialitatea cu care unii salariați — maiștri ,lucrători ai aparatului de control financiar intern, al serviciilor de contabilitate sau normare — tratează raporturile de muncă din greșeai nistrativ n-a protestat, de fapt, nici nu voia altceva decit „să aibă acoperire". Chit că pentru asta a măcinat nervii și simțul de dreptate al unui om și timpul celorlalți. Cazul s-a petrecut la întreprinderea de confecții metalice a D.G.C.M.București. Dar care nu seamănă cu alte cazuri, pe care și dv., stimați cititori, ați avut prilejul să le cunoașteți ? administrative aparent lipsite de importanță, dar care declanșează un întreg mecanism în care cauza dispare și efectul, amplificat, ajunge de sine stătător , ca și din vechea racilă a unor cadre investite cu răspundere ,dar nu și cu simțul datoriei și care nu-s capabile să ia o decizie cât de măruntă, fără o „acoperire“ care să-i pună la adăpost, în speță o hotărîre a C.S.L.M. sau a consiliului de judecată. Bine îi numea cineva . „suflete de hîrtie“ închipuiți-vă, la întreprinderea de materiale de construcții „7 Noiembrie“, s-a intentat acțiune colectivă împotriva a 19 angajați, pentru recuperarea unei pa Adrian RUSU (Continuare in pag. a 6-a) PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! Cu planul anual îndeplinit  I.S.C.M. din municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej — după cum ne-a comunicat telefonic ing. Andrei ERDELY, directorul general al întreprinderii — și-a realizat sarcinile valorice de plan pe 1968 la 26 octombrie. Productivitatea muncii planificate pe 9 luni a fost îndeplinită în proporție de 100,2%. Activității rentabile a jntreprinderii i s-au adăugat jaloane noi: economiile față de prețurile de deviz însumează 3,5 milioane de lei, iar economiile suplimentare la prețul de cost 1,5 milioane. Un alt succes deosebit se conturează pe șantierul Uzinei de fibre sintetice de la Săvinești. Deși au fost atacate cu o întîrziere de două luni noile capacități de producție aflate în execuție vor fi puse în funcțiune anul acesta, cu 7 luni mai devreme, creîndu-se condiții pentru realizarea peste prevederi a unei producții de cca. 500 milioane lei. După Grupul de șantiere Argeș, care și-a îndeplinit sarcinile pe 1968 încă de la sfirșitul lunii septembrie, o nouă subunitate a întreprinderii de construcții hidroenergetice a încheiat anul : la 31 octombrie, șantierul hidrocentralei de la Poiana Uzului, cu toate că au avut de făcut față unor serioase greutăți, constructorii se înscriu în graficul de betonare și au devansat planul de excavații ; in stadii avansate au fost aduse drumurile de acces. H 7 Adunările de dări de seama și alegeri ale grupelor sindicale Afirmare plenară a democrației muncitorești în sindicate Zilele acestea vor începe în întreprinderile și șantierele de construcții-montaj, în fabricile de materiale de construcții, în institutele de proiectări, adunările de dări de seamă și alegeri ale grupelor sindicale. Reînnoit an de an la un nivel superior de organizare și conținut, acest eveniment important în viața organizațiilor sindicale se îmbogățește de fiecare dată cu noi și profunde semnificații, pe măsură ce se dezvoltă multilateral democratismul orînduirii noastre socialiste, pe măsură ce devin mai complexe, mai cuprinzătoare sarcinile legate de înflorirea economiei naționale, a bunăstării oamenilor muncii. ... Adunările în care membrii de sindicat vor analiza activitatea desfășurată în decurs de un an, ca și perspectivele perioadei următoare, și vor alege organele de conducere ale nucleelor de bază ale mișcării sindicale au loc în condițiile unui puternic avînt constructiv al întregii țări. Se înfăptuiesc cu succes obiectivele stabilite de Congresul al IX-lea al P.C.R., de Conferința Națională a partidului. Ritmul de creștere a producției materiale, a venitului național este superior celui prevăzut inițial în planul cincinal ; marchează, de asemenea, o dinamică mai accelerată creșterea volumului de investiții. Pentru prima dată, în 1968 primele trei trimestre au fost încheiate de lucrătorii din construcții-montaj, cu realizarea a peste 787% din planul anual, ca efect al măsurilor luate pentru ritmicizarea producției. Vasta acțiune de organizare științifică a producției și a muncii pune în valoare nesecate rezerve ale capacității profesionale a oamenilor muncii. Ampla efervescență creatoare și succesele pe care ea le determină sînt și un rezultat al muncii politice desfășurate de sindicate in rîndurile colectivelor de muncitori, ingineri, tehnicieni, economiști, un rezultat al întrecerii socialiste axate pe obiectivele majore ale activității economice a fiecărei întreprinderi. Prilej de verificare și creștere a capacității organizatorice a sindicatelor din ramurile noastre, adunările pentru alegerea noilor birouri ale grupelor sindicale vor reliefa puternic cele mai bune metode de intensificare a participării oamenilor muncii la rezolvarea principalelor probleme economice, profesionale și sociale de la fiecare loc de muncă. Ele vor trebui să constituie o adevărată tribună a schimbului de experiență, a manifestării inițiativei maselor în conturarea principalelor căi pentru îndeplinirea integrală și depășirea sarcinilor de plan pe 1968, pentru pregătirea activității din anul viitor. Dările de seamă ce vor fi prezentate, dezbaterile ce vor avea loc la grupele sindicale din construcții vor avea în vedere cele mai actuale probleme ale șantierelor — scurtarea duratei de execuție a lucrărilor, punerea în funcțiune înainte de termen și de bună calitate a obiectivelor scadente în acest an, deschiderea la timp a fronturilor de lucru pentru iarna ce se apropie, îmbunătățirea indicilor de exploatare a utilajelor, curmarea risipei de materiale care încă face să se piardă însemnate valori. în întreprinderile industriei materialelor de construcții vor fi supuse aprecierii colective problemelor legate de folosirea integrală a capacităților de producție, de îmbunătățirea calității produselor și diversificarea lor, de creșterea nivelului de rentabilitate. In centrul dezbaterilor la adunările grupelor sindicale din institutele de proiectări vor trebui să stea obiectivele majore ale colectivelor — urgentarea elaborării documentațiilor pentru investițiile din 1969, alegerea unor soluții economice, optime ca funcționalitate și care, corespunzînd posibilităților tehnice ale executantului, să stimuleze industrializarea lucrărilor. In condițiile perfecționării continue a democrației noastre socialiste, sindicatelor le revin sarcini complexe în legătură cu apărarea drepturilor și intereselor juste ale salariaților, ale celor ce făuresc bunurile materiale destinate întregii societăți. Ce s-a făcut și ce mai trebuie făcut pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă, pentru respectarea programului de lucru, pentru înlăturarea cauzelor de accidente și îmbolnăviri ; nivelul deservirii sociale, în primul rînd în ce (Continuare în pag. a 6-a) PE MARGINEA PROIECTULUI LEGII DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE k CONSILIILOR POPULARE PROIECTAREA ȘI ERECIA LUCRĂRILOR DE COMSTRUCȚII SOCIAL-CULTURALE, ÍN CONDIȚILE NOII ORGANIZĂRI ADMINISTRATIV - TERITORIALE Noua orgAnizare administrativteritorială a țării creează cadrul cel mai favorabil dezvoltării multilaterale a orașelor și satelor noastre, încadrîndu-se în ansamblul de măsuri luate de conducerea de partid și de stat pentru avîntul economiei noastre naționale, pentru progresul social rapid. Desfășurîndu-și activitatea pe un teritoriu mai restrîns, organele administrației locale de la nivelul județelor au posibilitatea de a-și lărgi sfera preocupărilor în toate domeniile vieții economice și social-culturale, în vederea valorificării depline a potențialului existent. Proiectul legii de organizare și funcționare a consiliilor populare, elaborat de Consiliul de Miniștri și supus dezbaterii publice înainte de a fi prezentat Marii Adunări Naționale, precizează în amănunt atribuțiile noilor organe locale ale puterii de stat. Printre aceste atribuții se numără și cele de mare însemnătate pentru dezvoltarea județelor, municipiilor, orașelor și comunelor — privind activitatea de sistematizare, arhitectură și construcții. Toate sarcinile comitetelor executive ale consiliilor populare județene referitoare la sistematizare, arhitectură, disciplina construcțiilor și controlul calității construcțiilor se aduc la îndeplinire prin directig. Traian PETRU vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu Sibiu (Continuare în pag. a 3-a) niM A Tn fotografiile de jos, aspecte de la trei lucrări de înalta tehnicitate pe care le execută întreprinderea de construcții speciale pentru transporturi a M.T.A.N.A. Stingă — turnarea betonului la pila albiei Giurgeni la podul de peste Dunăre ; mijloc — montarea tronsoanelor prefabricate la apeductul de la Liești, peste Siret, care va susține conducta de alimentare potabilă a orașului Galați ; dreapta — cu ajutorul unor dispozitive realizate în țară, se montează în consolă primele tronsoane prefabricate, la viaductul Cătușa, ce va lega orașul Galați cu platforma combinatului siderurgic. Foto : Florin ȘTEFANESCU 1 In atelierul de format cahle a Fabricii de teracotă Bistrița Formula 3+1 se dovedește inconsistentă Privite prin această prismă, rezultatele înregistrate nu mai surprind : după 9 luni au fost predați 41297 mp de suprafață locuibilă, ceea ce reprezintă doar 39,1«/0 din sarcina anuală! Pentru conturarea perspectivei de loc surîzătoare, să mai adăugăm că o parte din blocurile cu scadență la sfirșitul anului n-au nici zidăriile executate, iar altele nici fundațiile isprăvite , că o bună parte din cele 2397 de apartamente prevăzute cu front de lucru pentru 1969 n-au fost conturate nici măcar pe foile de azalid. In ceea ce privește execuția propriu-zisă, răspunderea o poartă cei trei constructori. Cum era și de așteptat, realizînd 75 ° C din sarcinile valorice anuale. Trustul de construcții locale Argeș stă cel mai bine: „Pină la 31 decembrie — ne asigură ing. Gheorghe Băiașu, directorul trustului — vom preda nu numai restanța de 80 de apartamente, ci toate locuințele planificate pentru trimestrul IV, adică circa 800 de apartamente“. Dar ceilalți doi executanți ? Cu plan bogat, in care figurează obiective industriale de mare importanță pentru economia națională, la lucrările de locuințe șantierul 805 al I.C.M. nr. 8-București (M.I.C.) n-a realizat în trei trimestre decit 65,8 ° l din sarcinile valorice anuale; șantierul nr. 3 al I.C.M.-Pitești (M.C.I.C.R.) se prezintă cu •37,500, nepredînd nici unul din cele 400 de apartamente planificate — cel drept — toate (!) pentru 31 decembrie. Acestea din urmă, deși au fost atacate încă din luna martie, sunt încă la finisaje, dar unele și la... zidării. — Sînteți cumva îngrijorați ? — De loc! Inginerul Iorgu,Niță, adjunctul șefului de șantier, este, cit se poate de încrezător. Dar, după „antecedente“ și după ritmul actual de lucru, opti- Adrian CÎMPEANU (Continuare in pag. a 3-a) Poate că acum, in trimestrul IV, este tardiv să mai analizăm cum și de ce s-a ajuns la situația aceasta. Considerentele care au dus la împărțirea construcției de locuințe din orașul Pitești între trei organizații de execuție — dintre care două specializate in lucrări industriale — s-au dovedit inconsistente. Dar orice experiment implică riscuri...