Contemporanul, ianuarie-iunie 1983 (nr. 1-26)

1983-01-01 / nr. 1

:Г ш Patria dinlăuntru V ' ■ . Patria dinlăuntru o caut mereu Monedele de aur ale întimplării Sint semnul că am fost odată Strălucitoare şi fără de moarte Şi va mai fi la nesfîrşit. Mina nepriceperii sau a dragostei ii strică uneori mesajele sacre Dar mulţi au desenat cu singele lor Hotarele patriei dinlăuntru. Cloşca cu puii a fost tăiată în patru, Brâncoveanu a fost tăiat cu fiii săi, loan Vodă a fost împărţit de cămile, La ea mă gîndesc noapte şi zi, La cei care îşi întindeau cămăşile Să se umple de rouă sa minunată. Umilinţa şi cîntecul povestesc uneori E pămînt mai presus de pămînt Văzduh mai curat decit văzduhul, Apele sale vin dintr-un mic şi mare izvor Măgurile acestea pe unde umblăm, Acum un miez de iarnă-s întocmai Celor din cuprinsul său nevăzut Patria din adîncuri. Obîrşie la care Ne întoarcem, de unde cu toţii pornim. Copilul iernii Zăpezile se trec uşor intr-o topire de povară. Curind, plutind in locul Ier, Al fulgilor, al norilor, Vom colinda în somn de ceară. Zăpezile copilăroase Bat geamuri ce le-am spart cindva, Obraji fierbinţi în nebuloase Colinide-clinchet de mătase Se-audi venind cu voci de stea. Ce preţ mai are-n amintire Acel copil care crescu, Şi cu minte şi iubire, De dincolo de timp şi fire, Mi-l schimbă lin pe dan nu ? Eu văd că nu mai pot să-l mint, De el imi amintesc ciudat Numai cind noul an de-argint Se naşte şi-n ninsori îl simt Al nostru cu adevărat. Dacă s-a rupt ceva în vie, Dacă-n azur rărite sînt Aripile de ciocirlie, E drept-nedrept să uiţi, «WffW* Să intre-n grija ta, pămînt ! Dar sufletul care se zbate El nu e vinovat şi vrea Zăpezi şi sănii fermecate Şi-un cerb să tragă prin cetate Copilăria ca pe-o stea. Constanţa BUZEA Adrian POPESCU Aş mai avea de spus Aş mai avea de spus, aş mai avea, de pildă, despre cimpul de narcise, despre iarba muntelui sfioasă vălurind în vintul serii, despre munţi şi ape, despre pămint şi cer şi despre mări şi despre zbuciumul vulcanilor sub oceane, despre infinitul echinox al apropierii ■»nWallmertU"**' chiar cind timpul e ostenit ca un pîrîu din care setea şi-o astimpâră un cerb, deci, despre noiîn numele întregii omeniri aş mai avea poate, aş mai avea— In româneşte de Tudor BALTEŞ ■ KÁNYÁD! Sándor Republică Pentru republica noastră eroică pentru judeţele ei pentru oamenii ei ridic cuvintele fundamentale . ca pe o stîncâ de dragoste singura formă a esenţei comune scapară-n stema democraţiei iată-ne lupta şi adevărul o viaţă închinată ţie ţară de unică îndreptăţire lege de dor şi de hore senine pentru o vreme sîntem în totul .stelele tale aievea române ^fredein « fapte şi gîndul curat cele dinţii cuceriri populare şi apărăm ca pe o stîncâ destinele noastre revoluţionare la cumpăna anilor o zi ne-nfioară totul e dragoste şi impurpurare ridic cuvintele fundamentale la trtulţ' ani ţară. Ion NICOLESCU Târîmul patriei mele -Imi las fruntea pe tărimul aţit de rotund şi puternic din patriei mele şi numai astfel eu simt şi ascult totdeauna cum bate euritmic o inimă atit de vie şi ce semn de adevăr respiră acest timp tînăr al nostru, în româneşte de George CHIRILA Nikolaus BERWANGER Desen de Gh. BOŢAN în Italia, o apariţie editorială de interes major: „NICOLAE CEAUŞESCU — Scrieri alese 1981“ VENIND în întâmpinarea interesului deosebit pe care opinia publică italiană îl manifestă faţă de preşedintele României, faţă de ideile şi demersurile sale marcante pe planul relaţiilor internaţionale, cunoscuta editură „Editori Riuniti“ din Roma a publicat volumul Nicolae Ceauşescu — Scrieri alese 1981, reunind extrase din cuvintări, expuneri, interviuri ale secretarului general al partidului în care sunt abordate probleme fundamentale ale politicii interne şi internaţionale a României socialiste. Apărut în condiţii grafice de excepţie, volumul, structurat pe 16 capitole, debutează cu Evocări istorice, în care sunt înfăţişate momentele cele mai semnificative ale celor 60 de ani de la crearea Partidului Comunist Român. Grăitor este ilustrat în capitolele următoare rolul crescînd al partidului în conducerea democratică a societăţii româneşti, in înfăptuirile cele mai importante, dobîndite de poporul român în toate domeniile de activitate, pe drumul neabătut al construcţiei societăţii socialiste, animat de ideile novatoare ale preşedintelui Ceauşescu. Cultura şi creaţia artistică românească, misiunea educativă a artei în opera de deplină afirmare a personalităţii umane, fac obiectul unui capitol special. O selecţie concludentă din scrierile şi luările de poziţie ale Conducătorului României Socialiste în legătură cu situaţia internaţională, relevă cititorului italian caracterul ştiinţific, realist al analizei fenomenelor epocii contemporane, raportului de forţe pe plan mondial, adîncirea decalajelor constituind — în viziunea preşedintelui Ceauşescu — unul din principalii factori generatori de tensiune, de agravare a crizei economice mondiale. Un accent special este pus în volum pe relaţiile internaţionale ale României cu toate statele lumii, indiferent de orînduirea lor social-politică, ca o strălucită afirmare a principiului de largă deschidere, de cooperare şi prietenie pe care preşedintele Ceauşescu îl promovează cu neobosită vigoare. Capitole speciale sunt consacrate remarcabilei activităţi a preşedintelui României pentru statornicirea unui climat de pace şi securitate în Europa, pentru dezangajare militar şi dezarmare, pentru reducerea cheltuielilor militare, pentru conferirea unui rol tot mai important Organizaţiei Naţiunilor Unite, precum şi pentru sprijinirea popoarelor care luptă pentru libertate, a ţărilor în curs de dezvoltare în acţiunea lor de consolidare a independenţei, împotriva amestecului străin, a tendinţelor de reîmpărţire a lumii in sfere de influenţă. Perspective se intitulează ultimul capitol al volumului în care sunt prefigurate obiectivele majore ale planului de dezvoltare economico-socială pe perioada 1981-1985, în industrie, agricultură, în celelalte ramuri ale economiei româneşti, in vederea creşterii continue a nivelului de trai al întregului popor. Acest nou volum din seria Scrieri alese reuşeşte să prezinte cititorului italian o imagine fidelă şi cuprinzătoare a stadiului actual de dezvoltare economică şi socială a României, precum şi a perspectivelor sale, relevînd prestigiul de care se bucură România în lume, personalitatea eminentă a preşedintelui Nicolae Ceauşescu, activitatea sa strălucită pentru pace și colaborare internațională. 2 CONTEMPORANUL