Contemporanul, iulie-decembrie 1988 (nr. 27-52)

1988-07-01 / nr. 27

PLENARA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN CUVÎNTARE A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU Stimaţi tovarăşi, Plenara Comitetului Central al Partidului a analizat şi aprobat, în unanimitate, propunerile Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central cu privire la creşterea retribuţiei întregului personal muncitor, precum şi a pensiilor. Prin aceste măsuri se asigură realizarea unor hotărîri importante ale Congresului al XIII-lea şi ale Conferinţei Naţionale ale partidului privind creşterea nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor , ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe care o edificăm cu succes în România. (Aplauze puternice, prelungite). După cum s-a văzut din materialele studiate şi aprobate, se va majora cu 10 la sută retribuţia întregului personal muncitor, de aproape 7 900 000 de persoane. în acest cadru, retribuţia tarifară se majorează cu 8 la sută, iar retribuţia variabilă cu 2 la sută. Am pus, şi de data aceasta, accentul pe majorarea în mod deosebit a retribuţiei tarifare, pentru a asigura, în acest fel o stabilitate şi garanţie a veniturilor reale obţinute prin muncă şi crearea condiţiilor pentru aplicarea fermă a acordului global. Retribuţia medie nominală va creşte de la 2 980 la 3 285 lei. Trebuie subliniată în mod deosebit creşterea retribuţiei tarifare minime, de la 1 500 lei lunar la 2 000 lei lunar, cu un spor de 33 la sută. Se poate spune că, de fapt, este cea mai mare creştere a retribuţiei din anii socialismului — şi aceasta este în strînsă concordanţă cu politica generală a partidului nostru, de a asigura o creştere echilibrată a veniturilor tuturor oamenilor muncii și, în primul rînd, a celor cu venituri mici. (Aplauze puternice, prelungite). De această majorare vor beneficia, începînd de la 1 august pînă la 1 octombrie, peste 2 500 000 de persoane. După cum pe drept cuvînt s-a subliniat și în plenară, aceasta se referă îndeosebi la personalul muncitor tînăr, aflat în primii ani de activitate în producţie, sau în diferite alte sectoare. în acelaşi timp, creşterea retribuţiei nu va duce la creşterea chiriilor, sau la diminuarea alocaţiilor pentru copii, pentru personalul muncitor care beneficiază de majorarea retribuţiei. Mărirea retribuţiei se va realiza, pînă la sfîrşitul anului, pentru 4 470 000 de oameni ai muncii, care reprezintă aproape 60 la sută din întregul personal muncitor. Pentru restul personalului, majorarea retribuţiei se va face în mod eşalonat, începînd de la 1 martie 1939 şi se va încheia la 1 august 1989. Astfel, în a doua parte a anului 1989, întregul personal muncitor va primi retribuţia majorată. Prin majorarea mai accentuată a retribuţiilor mici, raportul dintre retribuţia minimă şi maximă, pe economie, va fi de 1 la 4,70, faţă de 1 la 5,35, în prezent, şi faţă de aproape 1 la 10, în 1965. Aceasta corespunde pe deplin principiilor eticii şi echităţii socialiste, asigurînd, în acelaşi timp, cointeresarea materială şi diferenţierea necesară între retribuţia minimă şi maximă, între diferite sectoare de activitate. O dată cu majorarea retribuţiilor are loc majorarea pensiilor de asigurări sociale de stat pentru muncă şi limită de vîrstă, pînă la 3 000 lei lunar, în medie cu 8 la sută. De această majorare a pensiilor vor beneficia 97 la sută din totalul pensionarilor din această categorie, circa 1 350 000 de persoane. în acest cadru, pensia pentru limita de vîrstă, cu vechime de muncă integrală, va ajunge la media de 2 000 lei, iar pensia minimă la această categorie va crește cu 22 la sută, de la 900 lei, lunar, la 1100 lei, lunar. Pentru pensionarii cu vechimea în muncă incompletă, dar care au cel puţin 10 ani de muncă, pensia minimă creşte cu 45 la sută, de la 550 lei, lunar, la 800 lei, lunar. De asemenea, pensia minimă pentru gradul II de invaliditate se majorează cu 33 la sută , de la 600 lei, la 800 lei, lunar, în acelaşi timp se majorează pensiile invalizilor de război — mai mici de 3 000 lei, lunar — în medie cu circa 17 la sută, iar pensia minimă, cu 45 la sută, de la 550 lei lunar, la 800 lei lunar. Măsurile de creştere a retribuţiilor şi a pensiilor au un caracter profund social şi umanitar, oglindind justeţea politicii partidului nostru, a României socialiste, care pune în centrul activităţii sale omul, bunăstarea şi fericirea sa. (Aplauze puternice, prelungite). Prin majorarea retribuţiilor, în anul 1990, cînd întregul personal muncitor va primi retribuţia nouă, majorată, fondul de retribuţie va creşte cu peste 29 miliarde lei anual. Merită, deci, subliniat faptul că în 1965 fondul de retribuţie total reprezenta circa 57 miliarde lei, iar în urma majorării retribuţiei va ajunge la peste 300 miliarde lei — ceea ce reprezintă o creştere de 5 ori şi jumătate a fondului general de retribuţie. Dacă mai adăugăm la aceasta şi cele aproape 48 miliarde lei impozitul pe retribuţie care se suportă în prezent de întreprinderi, atunci înţelegem şi mai bine uriaşa creştere a foi CUVÎNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU la plenara Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste Stimaţi tovarăşi şi prieteni, Plenara Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste — organismul politic larg democratic al societăţii noastre socialiste — a dezbătut problemele înscrise la ordinea de zi, îndeosebi activitatea şi contribuţia organizaţiilor membre ale Frontului, în vederea realizării programelor şi planurilor de dezvoltare economico-socială a României, de ridicare continuă,a bunăstării materiale şi spirituale a întregii noastre naţiuni — ţelul suprem al politicii partidului nostru, al societăţii socialiste multilateral dezvoltate, pe care o edificăm cu succes în România. (Aplauze puternice, îndelungate). în unanimitate, plenara a adoptat propunerile privind majorarea retribuţiilor şi a pensiilor, care urmează să fie prezentate Marii Adunări Naţionale. Majorarea retribuţiei tuturor oamenilor muncii, începînd îndeosebi cu majorarea retribuţiilor mici, precum şi a pensiilor, începînd, de asemenea, cu majorareapensiilor mici, reprezintă o expresie a înaltului umanism şi democratism al orînduirii noastre socialiste, a faptului că, în realizarea noii orînduiri sociale — în care poporul este adevăratul stăpîn al destinelor sale, făuritorul conştient al prezentului şi viitorului său luminos, liber şi independent — toate măsurile şi întreaga activitate au drept scop de a asigura creşterea continuă a bunăstării poporului. De fapt, au rămas în afara creşterii retribuţiei un singur grup de oameni. Nu am vorbit la plenara Comitetului Central al partidului — dar doresc să arăt acum, la plenara Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei — că aceasta se referă la cadrele conducătoare ale partidului şi statului, incepînd de la miniştrii secretari de stat pînă la preşedintele Republicii Socialiste România. Nu am considerat necesar să acordăm un spor şi acestei categorii de oameni ai muncii deoarece am acţionat şi acţionăm în spiritul principiilor eticii şi echităţii socialiste şi ne-am preocupat, în primul rînd, de majorarea, în mod deosebit, cu 33 la sută, a retribuţiilor mici, iar a unor pensii mici cu peste 40 la sută. Aceasta tocmai pentru a asigura unei mari categorii de oameni condiţii din cele mai bune de viaţă, cu atît mai mult cu cît aceasta se referă, în primul rînd, la tineretul care intră, în primii ani, în activitatea din diferite domenii. (Aplauze puternice). Aţi studiat materialele, de aceea nu doresc acum să mă opresc asupra lor. Este însă necesar să avem permanent în vedere că am