Contemporanul, iulie-decembrie 1989 (nr. 28-50)

1989-07-07 / nr. 28

III. OBIECTIVUL ŞI DIRECŢIILE PRIORITARE ALE DEZVOLTĂRII ROMÂNIEI ÎN CINCINALUL 1991-1995 2. Cercetarea ştiinţifică şi introducerea tehnicii noi, dezvoltarea invătămîntului Cercetarea şi învăţămîntul — pe baza programelor elaborate sub conducerea tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, prim viceprim-ministru al guvernului, preşedintele Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţămîntului , urmează să-şi sporească aportul la dezvoltarea intensivă a economiei naţionale şi pregătirea cadrelor necesare, la progresul multilateral al patriei. A. Cercetarea ştiinţifică şi introducerea tehnicii noi aprofundeze studiul acţiunii legilor obiective, să contribuie la perfecţionarea conducerii vieţii economicosociale, la fundamentarea ştiinţifică a direcţiilor noi de dezvoltare a societăţii, in raport cu schimbările care intervin în cadrul forţelor de producţie şi în structura socială, cu cerinţele creşterii rolului politic conducător al Partidului Comunist Român, ale adîncirii democraţiei muncitoreşti-revoluţionare. B. Învăţămîntul In viitorul cincinal, întregul tineret va urma şcoala de 12 ani. Peste 90 la sută din elevi vor fi cuprinşi în liceele industriale, agroindustriale, silvice şi economice. Se va perfecţiona şi moderniza invăţămintul superior in raport cu cerinţele economiei naţionale, urmărindu-se integrarea organică a acestuia cu producţia şi cercetarea. In perioada 1991—1995 învăţămîntul va asigura pregătirea profesională a unui număr de aproape 2 milioane persoane, dîndu-se prioritate formării cadrelor necesare pentru activitatea minieră şi petrolieră, industria constructoare de maşini, metalurgie, chimie, industria materialelor de construcţii, agricultură, învăţămîntul trebuie să formeze cadre cu o temeinică pregătire profesională, teoretică şi practică, în concordanţă cu cerinţele progresului tehnico-ştiinţific, cu prevederile programelor de organizare, modernizare şi dezvoltare a economiei. Se impune ca întregul învăţămînt să se desfăşoare pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale cunoaşterii umane în general, a concepţiei revoluţionare despre lume şi viaţă — materialismul dialectic şi istoric. Este necesar să se acorde o mai mare atenţie însuşirii ştiinţelor sociale, economice şi de conducere, pentru ca tinerii absolvenţi, îndeosebi specialiştii, să-şi poată desfăşura în bune condiţii activitatea, pe baza principiilor şi cerinţelor mecanismului nostru economico-financiar. In vederea perfecţionării continue a cunoştinţelor profesionale ale tuturor categoriilor de oameni ai muncii, inclusiv ale cadrelor tehnice şi de conducere, se va pune un accent deosebit pe realizarea programelor de reciclare, care vor cuprinde peste 3,2 milioane persoane anual. ------PROGRAMUL - DIRECTIVĂ ------al Congresului al XIV-lea al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea economico-socială a României in cincinalul 1991-1995 și orientările de perspectivă pină in anii 2000-2010 (Extrase) Activitatea de cercetare ştiinţifică şi introducere a tehnicii noi va fi orientată in direcţia infaptuirii programelor de organizare, modernizare şi dezvoltare a economiei. Se va acţiona pentru extinderea bazei proprii de materii prime şi resurse energetice, pentru descoperirea de noi rezerve prin amplificarea prospecţiunilor geologice, promovarea tehnologiilor de extracţie care asigură randamente ridicate de valorificare a substanţelor utile din zăcăminte. Vor fi intensificate cercetările privind sursele noi de energie, folosirea mai eficientă a tuturor resurselor energetice şi diminuarea consumului de hidrocarburi, utilizarea energiei nucleare, funcţionarea optimă a sistemului electro-energetic naţional. Un obiectiv esenţial îl constituie promovarea unor tehnologii noi, care să asigure, în toate ramurile economiei, reducerea consumurilor de materii prime, materiale, combustibil şi energie electrică, încadrarea în normele aprobate. Se vor elabora — prin metode fizice, chimice şi de bioinginerie — materiale noi, cu proprietăţi superioare — metalurgice, polimeri, substanţe chimice pure şi ultrapure, materiale ceramice şi compozite. Vor fi intensificate cercetările privind chimizarea superioară a ţiţeiului, gazelor naturale, sării, biomasei, creşterea gradului de valorificare a tuturor resurselor. Se vor perfecţiona tehnologiile, asigurîndu-se reducerea pierderilor de substanţe în mediul înconjurător, recuperarea şi reintroducerea acestora în circuitul economic, prevenirea poluării aerului, apei şi solului. Vor fi asimilate în fabricaţie noi tipuri de maşini, utilaje şi instalaţii tehnologice, bazate pe un grad avansat de tipizare a componentelor, cu parametri constructivi şi funcţionali la nivelul realizărilor de virf pe plan mondial. Promovind mai larg cuceririle biologiei moderne şi ingineriei genetice, cercetarea agricolă va elabora soluţii pentru ridicarea fertilităţii fondului funciar, crearea de soiuri şi hibrizi de plante cu producţii mari şi rezistenţă superioară, de rase de animale de înaltă productivitate, în vederea realizării integrale a obiectivelor ■noii revoluţii agrare. In silvicultură se vor elabora tehnologii pentru promovarea speciilor de mare valoare economică şi ecologică, pentru amenajarea silvică a terenurilor degradate. Concomitent cu intensificarea cercetărilor aplicative, vor fi dezvoltate cercetările fundamentale din domeniul ştiinţelor naturii şi tehnice, urmând să se asigure astfel rezerva de soluţii pentru dezvoltarea în perspectivă a economiei şi întregii societăţi, participarea mai activă a României la progresul cunoaşterii universale. O deosebită atenţie va fi acordată matematicii, fizicii, chimiei şi biologiei ca discipline de bază în condiţiile revoluţiei tehnico-ştiinţifice contemporane. Se va pune accentul pe dezvoltarea cercetărilor interdisciplinare, corespunzător complexităţii deosebite a fenomenelor şi proceselor abordate de ştiinţa modernă. Cercetarea economică şi social-politică va trebui să 6. Creşterea nivelului de trai şi indicatorii sociali Se estimează că populaţia totală a ţării, în anul 1995, va depăşi 24 milioane locuitori, în condiţiile menţinerii unei structuri demografice echilibrate. Vor fi create noi locuri de muncă, urmînd ca populaţia activă să ajungă la circa 12 milioane persoane. Se prevede că numărul personalului muncitor să reprezinte, la sfîrşitul cincinalului, 8180—8240 mii persoane, adică circa 68 la sută din populaţia activă. Se va acţiona pentru realizarea unor proporţii optime între principalele categorii de personal, prin sporirea îndeosebi a numărului celor care lucrează nemijlocit în producţie. Dezvoltarea economiei naţionale va asigura condiţii pentru creşterea în continuare a veniturilor populaţiei. Retribuţia medie reală va spori în 1995, comparativ cu anul 1990, cu 5—8 la sută, iar veniturile totale ale ţărănimii cooperatiste cu 5—8 la sută. Se va urmări ca raportul dintre retribuţiile mici şi mari să fie de circa 1 la 4,5. Va fi aplicat mai ferm acordul global, acţionîndu-se pentru realizarea unei strînse legături între venitul fiecăruia şi rezultatele activităţii sale personale, precum şi cele ale întregului colectiv. Este necesar să se asigure creşterea mai rapidă a productivităţii muncii în raport cu retribuţia medie — condiţie hotărîtoare a sporirii veniturilor reale ale populaţiei, a dezvoltării pe baze sănătoase a economiei naţionale. Desfacerile de mărfuri cu amănuntul prin comerţul socialist vor creşte cu 5,8 la sută în 1995 faţă de 1990, urmărindu-se aprovizionarea corespunzătoare a populaţiei cu produse agroalimentare şi industriale, într-o structură sortimentală diversificată şi de un nivel calitativ tot mai bun. Volumul prestărilor de servicii va spori in cincinalul viitor cu 60—75 la sută, acordîndu-se prioritate celor solicitate mai intens de populaţie. Prin extinderea in continuare a turismului, vor fi asigurate condiţii prielnice de odihnă şi recreare pentru masele largi de oameni ai muncii. Se va dezvolta construcţia de locuinţe, în perioada 1991—1995 urmînd să se realizeze 700 mii apartamente din fondurile statului în municipii, oraşe şi viitoare centre agroindustriale, în conformitate cu prevederile de dezvoltare economico-socială şi modernizare a localităţilor. Va fi rezolvată, astfel, problema locuinţelor, asigurindu-se în oraşe o suprafaţă locuibilă de 10—12 mp pe locuitor. Se prevede, totodată, realizarea de către locuitorii satelor a unui număr important de case noi, care vor contribui la îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale ţărănimii. Se va îmbunătăţi în continuare ocrotirea sănătăţii, asigurîndu-se folosirea judicioasă a bazei materiale existente ; va fi perfecţionată activitatea tuturor unităţilor sanitare, acordîndu-se prioritate acţiunilor profilactice, de prevenire a cauzelor care pot influenţa negativ sănătatea publică. O deosebită atenţie va fi acordată activităţii politicoeducative, lărgirii orizontului cultural-ştiinţific al întregului popor, formării omului nou, cu o înaltă conştiinţă revoluţionară, socialistă. Desfăşurarea in tot mai bune condiţii a Festivalului naţional „Cîntarea României“ şi a competiţiei sportive de masă „Daciada“ va contribui la afirmarea largă a talentelor şi energiilor creatoare ale întregului popor în opera de edificare a noii orînduiri. 7. Apărarea mediului înconjurător Se va urmări în continuare înfăptuirea fermă a politicii partidului și statului cu privire la apărarea și păstrarea mediului înconjurător. Vor fi luate măsuri pentru înlocuirea tehnologiilor caracterizate prin pierderi mari de substanţe în mediul ambiant, cu soluţii care valorifică cu înalt randament materiile prime şi energia, pentru captarea şi reciclarea productivă a gazelor evacuate, apelor reziduale, a tuturor subproduselor tehnologice. In toate unităţile trebuie întărită ordinea şi disciplina, asigurîndu-se exploatarea optimă, în deplină siguranţă, a utilajelor şi instalaţiilor. Se va acţiona în direcţia realizării şi utilizării de substanţe chimice cu nocivitate şi remanenţă cît mai reduse, a unor mijloace de transport nepoluante. Vor fi îndeplinite cu consecvență prevederile privind combaterea eroziunii solului, programele de împădurire, de prevenire a poluării apelor, de conservare nealterată a mediului înconjurător în general. Se va intensifica activitatea de instruire și educare a tuturor cetăţenilor ţării în vederea aplicării neabătute a prevederilor legale privind protecţia şi ameliorarea mediului înconjurător — factor primordial al dezvoltării patriei noastre, al asigurării unor condiţii de viaţă şi de muncă tot mai bune pentru generaţiile actuale și viitoare. 2 CONTEMPORANUL V V. ORIENTĂRILE DEZVOLTĂRII ECONOMICO-SOCIALE A ROMÂNIEI ÎN PERSPECTIVA ANILOR 2000-2010 Caracterul intensiv al dezvoltării economiei noastre se va materializa în sporirea însemnată a productivităţii muncii sociale şi reducerea consumului de materii prime şi energie, România situindu-se şi la aceşti parametri la nivelul statelor avansate. Ridicarea eficienţei activităţii economice va determina, în continuare, creşterea mai rapidă a venitului naţional comparativ cu dinamica produsului social. Se estimează că faţă de 1990, până în anii 2000—2005 se va asigura o dublare a venitului naţional. La baza progresului neîntrerupt al patriei noastre se va afla înfăptuirea, şi in perioada de perspectivă, a unei rate judicioase a acumulării, de 28—30 la sută. Ştiinţa românească se va afirma pe deplin ca forţă de producţie nemijlocită, sporindu-şi contribuţia la promovarea unor tehnologii şi echipamente care asigură cele mai înalte randamente in utilizarea resurselor materiale şi energetice, o productivitate superioară a muncii sociale. Activitatea de cercetare din ţara noastră îşi va intensifica aportul la studierea structurii materiei, a proceselor fizico-chimice, biochimice, şi de inginerie genetică, a biosferei, oceanului mondial, scoarţei terestre şi spaţiului cosmic. Transformarea patriei noastre într-o puternică forţă a progresului tehnico-ştiinţific reprezintă o cerinţă logică a înfăptuirii Programului partidului, a edificării cu succes a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintării spre comunism. Generalizarea pregătirii liceale, extinderea în continuare a învăţămîntului superior, instituirea efectivă a instruirii permanente prin sistemul reciclării profesionale, promovarea formelor avansate de organizare, mecanizare complexă şi automatizare a producţiei vor accelera procesul de reducere a deosebirilor esenţiale dintre munca fizică şi intelectuală. Pe măsura introducerii tehnicii noi şi creşterii productivităţii muncii se vor crea condiţii pentru reducerea, în limite raţionale, a săptămînii de lucru, concomitent cu asigurarea locurilor de muncă pentru noile generaţii de tineri, pentru întreaga populaţie activă. Ca rezultat al schimbărilor tehnologice ce vor interveni în producţie, precum şi al afirmării plenare a valorilor socialismului în conştiinţa maselor, munca se va manifesta tot mai mult ca o necesitate vitală a omului. Prin înfăptuirea programelor de dezvoltare economico-socială, de sistematizare şi modernizare a judeţelor şi localităţilor, toate oraşele şi comunele vor deveni centre puternice, capabile să asigure condiţii corespunzătoare de muncă şi viaţă locuitorilor, participarea intensă a acestora la rezolvarea problemelor de interes general, în condiţiile dezvoltării şi modernizării activităţii economico-sociale, va avea loc o continuă apropiere între toate clasele şi categoriile sociale, pe calea ridicării nivelului general de cultură şi civilizaţie al întregului popor, a reducerii deosebirilor esenţiale dintre munca fizică şi intelectuală, dintre oraş şi sat. Se va ajunge astfel la întărirea unităţii şi omogenizarea societăţii noastre socialiste, la realizarea poporului unic muncitor, animat de aceleaşi năzuinţe şi interese comune de a-şi făuri în mod conştient viitorul liber şi independent, de bunăstare şi fericire. Prin înfăptuirea orientărilor pentru perioada de perspectivă, România va deveni o ţară socialistă multilateral dezvoltată, pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale cunoaşterii umane în general, cu un înalt nivel de civilizaţie materială şi spirituală, creîndu-se astfel premisele pentru afirmarea tot mai viguroasă a principiilor comuniste de muncă şi viaţă.