Convorbiri Literare, 1935 (Anul 68, nr. 1-12)

1935-01-01 / nr. 1-2

GRĂDINA LUI GLAUCONI) E absurd să negi existenţa norocului. Nu este însă decât o împrejurare sau un complex de împrejurări prielnice. Desăvârşirea lui stă în tine însuţi. O ezitare de o clipă, o greşală, cât de neînsemnată în aparenţă, şi norocul îţi iese din cale, ba uneori se preschimbă în dificultăţi şi înfrângeri. Fii deci cu ochii ’n patru la ceea ce se petrece în jurul tău, dar fii tot astfel şi la ceea ce se petrece în sufletul tău. Căci regula, de la care nu trebuie să te abaţi niciodată, este să te mişti în conformitate nu cu ceea ce crezi că eşti, ori ceea ce doreşti să fiu ei cu ceea ce eşti în realitate, aşa cum puterile tainice ale firei te-au zămislit. Eşti lichea ? Nu căuta să lucrezi ca un om de caracter. Eşti om de caracter? Nu încerca să fii lichea. De simţi nevoia, poţi să apari celorlalţi cum socoţi mai bine. Dar, în acţiunea ta de înălţare, rămîi ce eşti, luptă cu armele ce ţi-a hărăzit natura şi trage toate foloasele, pe care le poţi afla nu numai în împrejurări, dar şi în posibilităţile tale sufleteşti. # * * Cu simţul politic te naşti. Experienţa, cel mult ţi-l poate ascuţi. Numai aşa se înţelege cum oameni cu o inteligenţă mediocră şi cu o cultură redusă văd mai just decât alţii, hotărît superiori,dar cari, în alcătuirea lor intelectuală, nu au acel simţ al realităţilor şi al posibilităţilor, singurul capabil de a-i împiedeca să calce alături cu drumul ori să naufragieze în apele ispititoare ale himerei. * ■* * ) Din volumul Grădina lui Glaucon sau Manualul bunului politician, ce va apare în curând. 1»