Cotidianul, februarie 1992 (Anul 2, nr. 21-40)

1992-02-03 / nr. 21

mStai . fS3!É m Campanie electorală în stil occidental In fiecare zi, făcîte ceva pentru țara ta! Lucian Gheorghiu , afirma în Hunedoara, în 31 ianuarie 1990, că ești cu Rațiu, Coposu sau Câmpeanu, însemna dacă nu sinucidere curată, cel puțin supunerea la oprobiul public, punerea la “stîlpul infamiei”. Doi ani mai tîrziu, în 31 ianuarie 1992, dublu eveniment la Hunedoara: inaugurarea oficială a filialei județene a UMRL (președinte - dna prof. Emilia Bírsan) și întîlnirea cu electoratul la invitația Convenției Democratice - a d-lui Ion Rațiu. Vineri după-amiază, la ora 17,00, peste 1500 de localnici aparținînd întregului spectru politic - au umplut pînă la refuz sala și coridoarele exterioare ale Casei de Cultură (mulți alții au rămas afară, regretînd imposibilitatea tehnică a montării unui difuzor exterior) pentru a participa la un dialog cu unul dintre cei mai importanți lideri politici români - primul care a vizitat orașul de la evenimentele din decembrie 1989 încoace. Entuziasmul și căldura cu care a fost primit l-au făcut pe dl Rațiu să-și reamintescă cu umor de vremurile cînd era “acuzat” că intenționează “să cumpere” sau “să vîndă” țara. Timp de trei ore, dl Rațiu s-a aflat în dialog cu “sala”. Temele abordate au fost diverse: credibilitatea în fața Occidentului, problema atragerii capitalului străin, amănunte despre dezastrul țării din ultimii 45 de ani, considerații asupra Legii fondului funciar, problema reîntregirii țării, posibilitatea reinstaurării monarhiei, despre procesul comunismului (doar 200-250 de mii din cele 3,8 milioane de comuniști sînt de vină pentru ceea ce s-a întîmplat în România), despre alegerile locale și generale și despre... persoana d-lui Rațiu. Iată cîteva fragmente din cuvîntul domniei sale: "Trebuie în primul rînd să vă mulțumesc pentru felul în care m-ați primit încă de afară, de la intrare. Cînd văd o sală așa de plină îmi vine să nu mai plec de aici. Trebuie să vă spun ceva despre fetița care mi-a adus flori, nu trandafiri, ci garoafe. Am aflat că este o fată de miner și acest lucru mă bucură enorm ... Ați vorbit despre minunata țară pe care o avem. Să știți că în timpul îndelungat în care am fos departe, în bejenie, am respectat cu sfințenie cele 10 porunci ale exilatului român pe care le-am citit la înființarea UMRL-ului, în 20 mai 1984. Am să vă spun clar pe cea de-a zecea: «Fă ceva pentru țara ta, mult, puțin, n-are importanță, dar fă-o în fiecare zi»...” “Sunt bucuros că foarte mulți dintre dvs. au ascultat sau au văzut la TV acea întîlnire în trei pe care am avut-o pe 17 mai 1990 cu ceilalți candidați la președinție. Am afirmat atunci că trebuie să facem schimbări radicale, să o rupem definitiv cu trecutul comunist...” “Dvs. aveți dreptate. Avem în țară un potențial uman și resurse materiale extraordinare. In ultimii 45 de ani s-a ajuns la o sărăcie generală și acest lucru se datorează utilizării iraționale a resurselor. Cei care au fost la putere au furat mult. Au păstrat acumulările lor și acum le-au investit în boutiquri, nu și în pantofării. S-au gîndit că a fost unul înaintea lor și a pățit-o. Dar aceasta nu înseamnă că au făcut privatizarea. Privatizarea adevărată nu s-a făcut încă. Abia acum a început să se miște ceva, dar insuficient...” “Pentru ca în această țară să se ajungă la transformări, este necesar ca alegerile generale să fie libere, neviciate. Pentru ca ele să fie corecte, vechea administrație trebuie să fie schimbată. Noua ordine care va rezulta din alegerile locale are datoria de a veghea că alegerile mari să nu fie falsificate.” “A circulat un zvon că vreau să cumpăr combinatul. Eu nu vreau să fac afaceri în România, nu vreau să fac bani în România. Singurul lucru pe care vreau să-l fac este să găsesc parteneri străini pentru întreprinderi.” In finalul “serii hunedorene”, dl Rațiu a fost “sufocat” de admiratori, iar la plecare, cîteva sute de suporteri i-au urat drum bun, scandînd: “Rațiu - președinte!”. (continuase în pagina 2) Dl Ion Rațiu secure DRTR system Rrrccc rnnTpm ui-CjD unu i nuuB O noutate în România: sistemul de securitate Este un produs performant al firmei sas, elaborat sub Unix v, utilizînd mp R ©c MC 88000 MOTOROLA. I Sistemul asigură controlul complex, distribuit al accesului în zonele deservite. fiTÜl Controlul accesului se bazează pe cărți de identitate cu memorie magnetică, Wiegandt, infraroșu și pe identificarea imaginii video. I nou ! Pentru utilizatori oferim aparat și suport pentru realizarea cărților de identitate necesare: cod acces, imagina video distriousit, multitask, multiuser UNIX - RISC :: MC 880001 B.F.D.Import Export SRL Piața Romană nr. 9, sc.C, ap. 30-31 Colaborator și distribuitor în exclusivitate al firmei in România. tel.: 50.54.867 fax: 12.08.31 L kt I2J Războiul rece s-a terminat Anglia surclasează Irlanda la rugby Cheia rămîne unitatea “Convenția Democratică este singura noastră speranță După 44 de ani de opresiune comunistă, după doi ani de guvernare incapabilă, comunistă, avem o singură nădejde, în dezmeticirea poporului român, în alegerea unei structuri care să asigure viitorul țării românești”, a declarat dl Corneliu Coposu, președintele PNȚCD, duminică, 2 februarie a.c., în deschiderea lucrărilor Convenției Democratice, la Sala Palatului. Această mare manifestare a opoziției din România a fost dedicată prezentării candidaților la funcțiile de primari și consilieri pe Capitală Domnia sa a dat giraj acestei reuniuni, caracterizînd alianța opoziției astfel:“Convenția Democratică luptă pentru abrogarea tuturor legilor, măsurilor luate în timpul regimului comunist, pentru refacerea României, pentru schimbarea pe care o doriți dvs., pentru asigurarea libertăților individuale și colective, a drepturilor omului, a egalității dintre toți cetățenii țării, pentru normalizarea situației catastrofale în care ne-a împins comunismul, care s-a prăbușit și neocomunsimul, care agonizează. Toți cei pe care îi vedeți în fața dvs. reprezintă fiecare cîte un crez, cîte o ideologie, cîte o doctrină. In fața noastră, însă, s-a pus obligația de a fi uniți pentru a salva țara românească și pentru a instaura un regim de nomaitate. Uniți, trebuie să asigurăm viitorul României.” Au fost prezenți toți șefii partidelor și formațiunilor ce alcătuiesc Convenția. Din cuvîntul d-lui Nicolae Manolescu, președintele PAC, cităm: “Sîntem cu toții în pragul unui an care, cel puțin din punct de vedere politic, este excepțional. S-ar putea ca, la sfîrșitul lui, viața noastră întreagă să arate altfel. Miza acestor alegeri este chiar mai mare decît aceea a cîștigării lor. Aceste alegeri reprezintă, pentru cei care sunt în fața dvs., dar și pentru noi toți, un examen - examenul de cetățenie. Putem dovedi că am reînvățat să fim cetățeni. Acesta este marele examen pe care-1 dăm anul acesta. De aceasta depinde dacă vom putea trăi la sfîrșitul lui și, multă vreme de aici înainte, într-o societate liberă și democratică cu adevărat. Democrația înseamnă viață cetățenească. Acesta este examenul pe care-l trecem acum cu toții, nu numai candidații noștri, examenul de care depinde soarta noastră, a tuturor. Am făcut un mare pas pe drumul acesta. Convenția Democratică este acest pas. Am dovedit că ne putem uni în vederea acestor alegeri. (...) Nu pot să doresc tuturor decît să apuce această zi în care cu toții și știind că de noi depinde soarta noastră, cu toții să trăim în acea Românie, pe care de multe ori ne-am visat-o, am sperat-o, uneori am crezut-o cu neputință, acea Românie care să redevină ce a fost cîndva: o țară între țările lumii civilizate, de care să nu ne fie rușine, o țară care să arate că noi, românii, sîntem niște oameni civilizați, niște oameni cu instincte democratice, că nu sîntem sălbatici, că știm să și iubim, nu numai să unim...” Dl Serghi Cunescu, președintele PSDR, a declarat: “Ne-am întîlnit astăzi pentru a marca și sublinia evenimentul important al alegerilor care se apropie. Sînteți mulți în sală, dar cîți sînteți, sînteți foarte puțini față de mulțimea imensă din țară care e alături de noi în aceste clipe, în această luptă. Ne-am întîlnit aici ca să facem primul pas pe drumul renașterii României. Acesta este idealul nostru și această renaștere a României înseamnă, în primul rînd, readucerea țării noastre pe făgașul tradițiilor morale din trecut și, în același timp, ridicarea țării la nivelul pe care-l merită în lumea modernă a Europei. De aceea, alegerile locale sunt de importantă extraordinară - pentru că aleșii poporului, care trebuie să fie cît mai mulți dintre ai noștri - trebuie să aducă un suflu nou. Dificultățile economice pe care le are țara în prezent, nu se rezolvă numai pe cale economică, ci și printr-o schimbare morală, politică și culturală”. Dr Domokos Géza nu a putut fi prezent, dar a transmis un mesaj: “UDMR a sprijinit, de la început, Convenția Democratică. Pentru noi este singura cale de rezolvare a problemelor cu care se confruntă țara noastră. UDMR, nu numai prin declarații, dar și prin fapte, va sprijini Convenția Democratică în 326 de localități, deci va sprijini candidatura primarilor Convenției Democratice. Cred că toți cetățenii țării sunt convinși că UDMR este un real sprijin pentru tot electoratul, indiferent de naționalitate, dar cu o condiție: să reprezinte un orizont democratic, valori reale, interesul comun. Dl Ivan Boier, vicepreședintele Partidului Unității Democratice, a spus: “(...) Considerăm că participarea partidelor istorice și a altor formațiuni politice ale opoziției reale în această coaliție constituie una din victoriile majore ale opoziției democrate în lupta împotriva vechii orînduiri”. Dl Mihai Grama, președintele Uniunii Democrat Creștine, a declarat: “Convenția Democratică reprezintă o mare realizare pentru poporul român. Este o speranță pentru fiecare dintre noi. Noi formăm un singur tot. Noi sîntem o unitate. In această calitate ne prezentăm la alegeri și nu în numeki cutărui sau cutărui partid. D-na Ana Blandiana, președinta Alianței Civice, a afirmat: “Sîntem adunați aici, cei care sîntem convinși că lucrurile în țara noastră trebuie să se schimbe radical și că ele pot fi schimbate. (...) Nu există democrație fără civilizație. Nu există civilizație fără democrație. E un cerc vicios în care vor trebui să acționeze, într-un mod absolut eroic, candidații noștri. Este un cerc vicios în care trebuie să avem curajul să intrăm, pentru a-1 sparge, pentru a așeza poporul român în ecuația europeană. De Europa ne desparte o poartă care este încă închisă. Această poartă are un zăvor ruginit de aproape 50 de ani. Numai «Cheia» Convenției Democratice poate să o deschidă (...)”. Dl Constantin Ticu Dumitrescu, președintele AFDPR, a spus: “încă din 1990 asociația noastră s-a implicat în încercarea de a crea singurul lucru care trebuia realizat în această țară - unitatea. In fața noastră, structurile puterii, vechile structuri, sînt aceleași de la ultimul primar de sat pînă la cabinetul numărul 1, mutat acum în alt palat. (...) Totul a rămas ca la început. Dovada clară, dacă mai era nevoie, că ei nu vor ceda puterea. De aceea, avem nevoie de caracter, curaj și atitudine”. Dl Traian Florea, de la Sindicatul politic “Fraternitatea”, a spus: “In acest moment, cele mai importante lucruri sunt unitatea și fraternitatea în fața pericolului comunist care ne paște. Intr-un moment de inexplicabilă sinceritate, un nomenclaturist, vorbind despre perspectivele pe care le-ar avea la aceste alegeri și la cele parlamentare, în lipsă de argumente, a zis: «Voi votați, dar noi numărăm!». A falsifica și a fura au rămas singurele lor nădejdi. Ține de noi să prevenim și să împiedicăm incorectitudinile și să terminăm cu rămășițele comuniste din țara noastră”. Dl Tudor Marian, de la Solidaritatea Universitară, a declarat: “Sîntem în fața unei alternative foarte clare, sau optăm cu toții pentru un adevărat sistem democratic, sau acceptăm sistemul partidului unic, care încă ne guvernează. Rolul nostru, în Convenția Democratică, este triplu: să antrenăm o largă și valoroasă parte a intelectualității în asumarea responsabilității civice necesare, să contribuim la verificarea corectitudinii alegerilor și să asigurăm întărirea Convenției”. Dl Radu Câmpeanu, președintele PNL: “(...) Trebuie să înțelegem un lucru: singura cale de a schimba administrația actuală este aceea prin vot liber și cinstit. S-a spus aici că se vor încerca fraude. Să nu exagerăm. Vor încerca să mintă. Dar nici noi nu sîntem niște copii. Nu este cazul să ne fie teamă. S-au luat o serie întreagă de măsuri, multe din ele foarte utile. Trebuie ca toți delegații noștri să le cunoască și le vor cunoaște. Avem datoria să fim atenți. Asta nu înseamnă că trebuie să fim fricoși. Dimpotrivă trebuie să fim încrezători în viitorul nostru. Noi toți spunem «Jos comunismul!». Numai că trebuie să știm un lucru: comunismul este mult mai viclean decît îl credeți dvs., mult mai periculos. Împotriva lui și a stafiei lui trebuie să luptăm, iar candidații noștri sînt făcuți pentru asta. Nici un argument nu este justificat în fața datoriei de a vota. Acesta este dreptul și puterea noastră. Numai așa putem schimba lucrurile în adîncimea unei reforme inteligente. Să nu uitați un lucru: aveți «Cheia», puneți cheia în ușă și deschideți poarta democrației și a libertat“ , a consemnat Paul Lăzărescu Candidații propuși de Convenția Democratică pentru funcția de primar general și primari de sector în Municipiul București Valeriu Sterian, invitat la mitingul Convenției Democratice Miting electoral al Convenției Democratice (Sala Palatului) D-nii C. Coposu, R. Câmpeanu, S. Cunescu și N. Manolescu * Conține suplimentul lAfei Votați candidații Convenției Democratice Dlorin Halaion, candidat la funcția de primar al Capitalei: “Sondajele de opinie arată că sîntem favoriți în acest moment. Dar asta nu înseamnă că noi am cîștigat deja. Să fie foarte clar avem un avantaj, dar nu am cîștigat. Convenția Democratică nu face promisiuni deșarte. Ea promite un singur lucru:, că va face ceea ce spune. Jumătate din electorat nu este încă lămurit Soluțiile noastre vin de la dvs. și dvs. sînteți chiar mai în măsură decît noi să le faceți publice. Dacă aceste soluții la care vă gîndiți de ani de zile ar fi fost aplicate măcar acum doi ani, alta ar fi fost viața noastră acum. Este foarte importantă această săptămînă care stă în fața noastră. Aceasta poate fi săptămînă care ne duce la victorie. Eu cred în această victorie.” Dl Fior Pomponiu, candidat la funcția de primar al sectorului I: “Pentru viața noastră politică, data de 9 februarie este o zi hotărîtoare. De rezultatul alegerilor din această zi depinde de a face primul pas pentru instaurarea adevăratei democrații și sper ca această zi să fie pînă la urmă fastă. Am credința că vom reuși nu datorită faptului că ultimele sondaje ne indică favoriți, ci pentru că în urma deselor întîlniri cu cetățenii din sector am constatat că mentalitatea acestora este în schimbare. Noi nu candidăm pentru funcții politice, ci administrative. Dar în conjunctura actuală nu putem face abstracție de evenimentele politico-economice și sociale în care trăim. Prin intrarea noastră în viața cetății, noi trebuie să aducem un suflu nou politic. Dar numai electoratul poate decide acest lucru. Avem nevoie de girul lui. Căpătînd acest gir, cred că într-adevăr realizăm marea schimbare pe care o așteptăm cu toții. Sectorul I este principala poartă de intrare a Bucureștiului prin aeroportul Băneasa și Gara de Nord, unite prin marile bulevarde de centrul orașului.Acest sector conține mai multe cartiere, de la cele din Bucureștii Noi, Chitila, Străulești pînă la Primăverii și Aviatorilor.Deci sînt mari diferențe între locuitorii lui. Problemele, ridicate în nenumărate rînduri, ne aduc în față cîteva situații care trebuie rezolvate cu prioritate: lipsa locuințelor - lucru care se poate rezolva prin terminarea a două cartiere de blocuri începute dar nefinalizate - transportul în comun dificil, încheierea lucrărilor la tronsonul de metrou Gara de Nord - Laromet, necesitatea asigurării unor condiții de viață civilizate. Cartierele Bucureștii Noi și Chitila trebuie racordate la sistemul de canalizare a orașului. Lipsa canalizării este indamisibilă pentru acest sfîrșit de secol și pentru statutul de capitală europeană al Bucureștiului. Am credința că prin autonomia bugetului primăriilor de sector, eliminarea corupției, crearea unor noi surse de venituri, vom reuși. Cred că am puterea și energia necesară, sprijinit de un bun lot de consilieri, competenți și serioși, să realizăm ceea ce ne-am propus.” Dl Radu Popovă a candidat la funcția de primar al sectorului II: “In ceea ce privește aprovizionarea cu produse alimentare, în sectorul II ființează două piețe, Obor și Pantelimon. Pentru asigurarea condițiilor unui comerț civilizat ne propunem, între altele, sistematizarea, salubrizarea și asanarea morală a pieței Obor. Pentru ușurarea aprovizionării populației, vom căuta să deschidem piețe mici care să elimine în același timp, comerțul practicat la trotuar. “ Fostul ministru de externe, Constantin Vișoianu, a împlinit 95 de ani Spiridon Mircea Domnică, 2 februarie ‘92, ora 10.30, a avut loc la Muzeul de Istorie Urlați colocvial cu tema “Constantin Vișoianu, 95 de ani”. Constantin Vișoianu s-a născut în Urlați la 4 februarie 1897 și a fost ministru de externe în guvernele Sănătescu și Rădescu. Organizatorii colocviului au fost primăria Urlați, organizația PNȚCD-Urlați și Muzeul de Istorie Urlați. Dl ing. Valeriu Bolgiu, primarul orașului, a apreciat această reuniune ca un prim pas spre revigorarea trecutului istoric al localității. Totodată a anunțat organizarea, cu statut permanent, a unor colocvii interdisciplinare și a Congresului International de Antroposofie, în colaborare cu Asociația Româno-Elvețiană. Și-au anunțat participarea oameni de știință din Germania, Elveția și Franța. Dl doctor Alexandra China, președintele filialei Urlați a PNȚCD, a specificat în cuvîntarea sa tradițiile “țărăniste” din localitate. Aceste tradiții și-au găsit maxima realizare prin prezența lui Constantin Vișoianu, fiul învățătorului Vișoianu din Urlați, în cercul de consilieri ai lui Iuliu Maniu și ca ministru de externe. Personalitatea lui Constantin Vișoianu a fost evocată și de dna prof. Jana Gheorghiu (90 ani), rudă a d-lui Vișoianu, precum și de istoricii Constantin Marius și Elena Gaiță de la Muzeul de Istorie Buzău. Au mai participat la discuții ing. Mircea Spiridon și dl Liviu Nănău, șeful secției de etnografie Prahova. Participanții au urat sărbătoritului “La mulți ani!”, convinși că la această vîrstă de 95 de ani dl Vișoianu, deși în SUA, va fi cu gîndul la locurile natale. După colocviu, participanții au mers la mitingul electoral al Convenției Democratice, miting la care a participat și dl Mircea Ionescu Quintus, vicepreședinte PNL, ministru al Justiției și președintele organizației județene Prahova și care a început profesarea avocaturii în orașul Uralii-4 februarie 1897. Se naște în Urlați fiul institutorilor Vișoianu, care va fi botezat cu numele de Constantin. Tatăl, Vișoianu, a fost director al școlii de băieți din Urlați în perioada 1895-1905. In perioada interbelică a fost deputat POȚ. Mama, Vișoianu Lucreția, a fost institutoare și directoare a școlii de fete din Urlați în perioada 1908-1944. După a doua căsătorie s-a numit Panaitescu. Era o excelentă cunoscătoare a limbii franceze, fiind des folosită ca translator de către primăria Urlați. Educația mamei va avea o influență hotărîtoare asupra tînărului Constantin, care va stăpîni foarte bine franceza, engleza și germana. 1899 - Se naște sora lui Constantin, botezată Ecaterina. 1904-1908 - Constantin face școala primară în Urlați. Studii superioare de drept efectuate în România și Franța. In perioada interbelică este colaboratorul lui Nicolae Titulescu la Liga Națiunilor. Reprezentantul României la Tribunalul Internațional de la Haga a fost același C. VIȘOIANU din Urlați. In timpul celui de-al doilea război mondial, împreuna cu Savel Rădulescu și Ion Lugojanu, a fost alături de Iuliu Maniu formînd grupul de diplomați care elabora prognoze pentru președintele PNȚ. In 27 dec. 1943, șeful Serviciului polonez de informații, într-un raport către Departamentul de Stat al SUA considera că în “trustul de creiere” din anturajul lui Maniu care se ocupa cu politica externă, C. Vișoianu este cel care joacă rolul cel mai important 18 mai 1944 - Vișoianu este trimis de Iuliu Maniu la Cairo unde, împreună cu Barbu Știrbei, a dus tratativele cu aliații pentru ieșirea României din războiul dus alături de Germania. C. Vișoianu este numit, după lovitura de stat din 23 august 1944, ministru de externe în guvernul Sănătescu ■I(23 august 1944 - 2 decembrie 1944). 4 septembrie 1944 - C. Vișoianu face parte din delegația română care a mers la Moscova pentru semnarea Convenției de Armistițiu. Delegația a mai cuprins pe Barbu Știrbei, Lucrețiu Pătrășcanu, Gh. Pop și generalul Dămăceanu. După ce a fost blocată șase zile, delegația a fost primită pe 10 septembrie 1944, iar Convenția a fost semnată pe 12 septembrie 1944. 6 decembrie 1944 - C. Vișoianu este numit ministru de externe în guvernul Rădescu (6 decembrie 1944 - 28 februarie 1945). 6 martie 1945 - Refuză postul de ministru de externe în guvernul Petru Groza, întrucît este un guvern comunist. Este supravegheat în permanență pentru refuzul de colaborare cu guvernul comunist. Cu ajutorul Misiunii Militare Aliate fuge din țară la bordul unui avion american, fiind deghizat în soldat. Se stabilește în SUA unde primește statutul de “rezident special”. 28 oct.1947-11 nov.1947 - C. Vișoianu este inclus în grupul PNȚ., avînd în frunte pe I. Maniu și I. Mihalache, care a fost acuzat și judecat conform principiilor comuniste. Acuzații din țară au făcut ani grei de pușcărie și au murit în condiții groaznice. Grupul din străinătate a continuat lupta împotriva comunismului. C. Vișoianu face parte și astăzi din organizația PNȚCD din SUA. l