Cotidianul, septembrie 1993 (Anul 3, nr. 205-230)

1993-09-01 / nr. 205

Acuzatorul public devine cel acuzat de către Putere E.S. John R. Davis Jr. Se pregătește o “remaniere” la Televiziune Voci parlamentare și “colegiale” dau ca sigură înlocuirea dlui Paul Everac din funcția de director general al Televiziunii. Urmașul se pare că va fi dl Ion Roșca, fost angajat la Departamentul pentru imagine din cadrul primului guvern postrevoluționar (diriguit de dl Adrian Sârbu - Media Pro), fost corespondent Rompres pentru Camera Deputaților, actualmente redactor al ziarului “Curierul național”. Se spune că dl Roșca și-ar fi dat în sfârșit acceptul pe care cei în “drept” îl așteptau mai de mult pentru această “remaniere”. De asemenea, se mai spun și altele. Că, de pildă, posibilul succesor al dlui Everac este un probabil fost (?) colaborator al Securității. Oricum, dl Adrian Năstase îl susține. Cum o fac și alții. Celebrii frați Păunescu, de exemplu. (Rep.)___________________________________ Așijdelea Prima ediție a Festivalului “Cecul de Aur” se află după două zile de concurs cu palmaresul cam zdruncinat. Sub bagheta maestrului Romul Vonica, dirijorul corului “Nu se poate reține nimic în sarcina sa” pe text de Adrian Păunescu, eroii deturnărilor în trafic de abuz de noroc în comisionul de intervenție au devenit semiîngerași. S-a demonstrat chiar, grație solistului Iulian Nistor de la ansamblul PDSR, că “nu se demonstrează acte de corupție”. Tot dl Nistor a surprins esența problemei: “la Garda Financiară trebuie un cetățean civil. Dl Florică nu era competent pentru funcția pe care o avea”. Conform axiomei lui Nistor, civilii sunt mai competenți decât generalii, chiar dacă asta nu se poate demonstra. De-aia se și schimbă generalul Dănescu, când în costum cu batistă, când în uniformă cu fireturi. Să-și dea seama în ce haine e mai competent: în fine, după ce parlamentarii “au consumat” câteva seturi de minute și încă un rând de ore, corupția a ajuns în acea stare de ebrietate în care nu se mai poate sta de vorbă cu ea. Vorba poetului: “era pe când nu s-a văzut, azi o vedem și nu e”. Numai că, paralel cu “zilele corupției” organizate de PDSR cu ocazia împlinirii a trei luni de la atestarea primelor documente, s-a desfășurat un simpozion pe aceeași temă unde alt demis, civilul Emilian Ndelea, ex-președinte al Agenției Române de Dezvoltare, a ținut o comunicare ce va da de furcă Sanepidului de la PDSR. S-a dovedit că partidul mai are de spălat câțiva miniștri: Dan Matei Agathon și Iulian Mincu. Primul maculat la Lido, al doilea, mâzgălit cu lapte praf. Ministrul de lapte, care se clatină cam demult în gingia Guvernului. Ar trebui schimbat și el cu un civil. Culmea detergenților e că și trio-ul Văcăroiu, Teodoru Hrebenciuc s-a murdărit rapid la loc după ce patru orchestre de partid s-au chinuit să-i scoată din trafic. Dar, după ce controversele parlamentare lăsaseră corupția fără pic de demnitari corupți, dar și fără finalitate, Opoziția a depus o moțiune care va relansa atacul la ilegalitățile din sfera Guvernului. Intre timp delegațiile PL ‘93 și PNL lucrează în vederea fuziunii astfel încât fostul PNL-AT să se regăsească în versiunea inițială, revăzută și adăugită, cu PNL-ul sub cataramă și cu catarama ’agaica mega patronului George ăunescu. Singura temere care-i încearcă pe liberalii dlui Ionescu Quintus este “ca nu cumva această unificare să altereze puritatea și moralitatea partidului”. După trei ani de alterare continuă, nu s-ar zice că liberalii mai au ce pierde la acest capitol. Așa încât, dacă lipitura reușește, nu ne rămâne decât să le urăm. “Partid de piatră!”, Tia Șerbănescu Opoziția parlamentară și corupția Cine se teme de talentul Monicăi Putem dialoga când politețea înlocuiește ura Drumul cel mai scurt spre Europa trece prin Ungaria. Aceasta o știu zeci de mii de turiști și oameni de afaceri români. Ar fi timpul să o afle și cei de la putere, în perioada 27-29 august s-a desfășurat la Pécs (în Ungaria) primul “Forum Cetățenesc Ungaro-Român”, organizat de “Asociația de prietenie ungaro-română” din acest oraș, la care au participat oameni de cultură, politicieni (ca invitați) și cetățeni din cele două țări (ca organizatori). “Suntem vecini, fapt care nu poate fi schimbat de nici unul dintre noi și vom fi vecini și în mileniul următor și după aceea. A venit timpul să nu mai privim către trecut, ci către prezent și viitor, să reglementăm conflictele la masa tratativelor, nu cu ciomege și nici căzând pradă emoțiilor”, a declarat în deschiderea lucrărilor dl Báling József, propus ca moderator “neutru” al lucrărilor, domnia sa fiind de naționalitate germană. Vorbitorii s-au referit în special la extremismul românesc și la presiunile la care este supusă populația de origine maghiară, subliniind că recrudescența naționalismului este doar vag incriminată de Puterea de la București și nu numai în vorbe, dar sprijinită și încurajată în fapte. Acest lucru naște un sentiment de neîncredere și teamă în rândul populației maghiare - de ambele părți ale graniței - care determină fracturarea dialogului între cele două părți. “Este datoria noastră, a cetățenilor de rând - a afirmat dl Iglás Zoltán, președintele Asociației - să facem ceva pentru ca oamenii să se înțeleagă între ei, indiferent de părerile și interesele politicienilor; în acest sens, orașul Pécs, unde trăiesc circa 180.000 de maghiari, germani, sârbi, croați, italieni, poate fi un exemplu”. Unii dintre vorbitori au adus în discuție faptul că extremiști există nu numai în rândul românilor, ci și al maghiarilor, cerând ca maghiarii atașați valorilor democratice, din ambele țări, să se delimiteze de aceștia cu aceeași fermitate pe care o au democrații din România față de ideile ultranaționaliștilor autohtoni. Discuțiile s-au axat (cum era și firesc) pe problematica drepturilor minorităților, din partea maghiară fiind prezent dl János Wolfart, ministru secretar de stat în problema minorităților, care a făcut o scurtă prezentare a recent adoptatei legi privind minoritățile din Ungaria, lege apreciată la Consiliul Europei drept una din cele mai liberale. Ca un amănunt nu lipsit de semnificație, am remarcat că dl Wolfart are cărți de vizită în limbile celor 13 minorități existente în Ungaria. Sperăm ca și partea română să dea dovadă de aceeași politețe în relațiile cu minoritățile de la noi! Doina Dom și Igor Antip (continuare în pagina 8) Dnii Krippl Zoltán, primarul orașului Pécs (stânga), Iglás Zoltán, președintele Asociației de prietenie ungaro-română, Președintele Ungariei, Árpád Göncz și fostul handbalist István Szabo Reacții la planul de acord dintre israelieni și palestinieni Vremea azi: în general frumoasă și în curs de încălzire. Temperaturi maxime între 18 °-24 ° C, iar minimele între 8 °-14 ° C. E.S. J. R. Davis a donat bastoane de baseball juniorilor de la Little League din Suceava Cu 154 de ani în urmă, Abner Doubleday din Copperstone (statul New York) a “inventat” sportul c are avea să devină, alături de football (cu totul altceva decât fotbalul european, numit de americani soccer), un bun național al Statelor Unite, numii baseball. în anul 1845, Alexander Cartwright va stabili regulile de desfășurare ale acestui sport, iar, peste numai un an, în 1846, echipa lui Cartwright, New York Knickerbockers, va fi învinsă, cu 23-1, de New York Nine. Noul joc a cunoaște adevărata consacrare în timpul Războiului de Secesiune (1861 - 1865), când soldații celor două armate dușmane jucau baseball pe linia frontului. în anul 1939, va lua ființă cel mai mare program sportiv pentru tineret din lume, Little League Baseball, care, în prezent, are 2,7 milioane de participanți a căror vârstă este cuprinsă între 6 și 18 ani. Sediul lui Little League se găsește în Williamsport (Pennsylvania) și are filiale internaționale pentru Europa, Canada, America Latină și Extremul Orient.Little League Baseball este ambasadorul american al bunului spirit” - a spus fostul președinte George Bush în 7 iulie 1989, când, în cadrul unei ceremonii, a avut loc la Casa Albă aniversarea a 50 de ani de existență a acestui program. Ieri, 31 august 1993, la Centrul Cultural American, membrii filialei din România a lui Little League, aflată în localitatea Suhani-Mălini din Suceava, au primit câte un echipament complet pentru practicarea baseball-ului. “Echipamentul de începător” (Starter Kit) a fost oferit micilor baseball-iști, însoțiți de dl profesor Constantin Grigoraș, de Excelența Sa, dr John R. Davis, ambasadorul Statelor Unite ale Americii în România. Astfel, bastoanele, mingile, mănușile, bazele și căștile au ajuns pe mâinile unor viitori campioni ai acestui sport. Pentru că, așa cum în Japonia loviturile specifice acestui sport au primit deja nume japoneze, nu ne îndoim că într-un viitor nu foarte îndepărtat, baseball-ul va avea mulți practicanți și în România. Și, să nu uităm, din 1992, baseball-ul este sport olimpic. Laura Staub Poate dată cu baseball-ul, vom importa și garantarea proprietății private Centenarul Jandarmeriei “Delegații Spaniei și Austriei aveau impresia că Jandarmeria Română este încorsetată, că este dominată de concepte și doctrine rusești. Au rămas surprinși de deschiderea realizată cu ocazia vizitei făcute la comandamentul nostru” - a declarat “Cotidianului” dl gen. mr. Vasile Mihalache, locțiitorul comandantului trupelor de jandarmi, ieri la Sala de marmură a Casei Centrale a Armatei, la Colocviul Internațional cu tema “Jandarmeria - forță de ordine publică și structură militară. Evoluții probabile”. Au participat delegații din Austria, Italia, Spania, Franța, Bulgaria, Turcia, Ucraina, Republica Moldova și Federația Rusă. Colocviul a fost prilejuit de Ziua Jandarmeriei - 1 septembrie și de Centenarul Jandarmeriei Române. Azi se depun coroane de flori la Monumentul Eroului Necunoscut, la Monumentul Eroilor de la Academia Militară și Monumentul Eroilor Jandarmi de la Băneasa. Cartea “Pagini dintr-o istorie nescrisă” de gen. mr. Vasile Mihalache și col. Ion Suciu a fost lansată cu această ocazie. (F. B.) S-a depus și o moțiune Mitingul mecanicilor se va ține cu sau fără aprobare Ieri, o delegație a SSI Depou Brașov a depus la primăria din localitate o cerere pentru aprobarea unui miting de protest al Federației Sindicatelor Libere și Independente ale Mecanicilor de Locomotivă din România (FSLIML) în 2 septembrie, în fața Regionalei de Căi Ferate Brașov, la intrarea pe strada Republicii din centrul orașului de sub Tâmpa. “Am fost amânați până mâine, să se întrunească Consiliul Primăriei. Am stat de vorbă cu secretarul Primarului, care ne-a spus că ar fi o problemă: deschiderea Festivalului «Cerbul de Aur». Noi nu avem de gând să-i deranjăm, vrem ca acest miting să fie civilizat”- ne-a declarat purtătorul de cuvânt al sindicatului, dl Ovidiu Gheorghean. Domnia sa a arătat că sindicatul din S.C. ROMAN SA (fosta “Steagul Roșu”) și-a anunțat participarea la miting, cu o delegație de circa 40 de lideri. După ce obțin aprobarea Primăriei, care se întrunește azi în Consiliu, organizatorii trebuie să primească girul Poliției Municipale Brașov. Există posibilitatea ca reprezentanților SSI să li se spună că nu se respectă 48 de ore de la anunțarea la Poliție a mitingului. “Oricum, organizatorii mitingului au hotărît să țină mitingul și fără aprobare” - ne-a mai spus dl Gheorghean, mulțumindu-ne pentru transmiterea, în numărul de ieri al “Cotidianului”, a rugăminții mecanicilor de locomotivă către dl Aurel Dumitrescu, subit, telefoanele CFR au început să funcționeze, credem că și datorită conformării sindicaliștilor brașoveni care au ținut cont de “indicațiile prețioase” ale prezidentului și au început comoda (pentru putere) grevă japoneză.. . „ Florin Budescu de toamnă După două zile de discuții, sterile în cea mai mare parte, după interminabile drepturi la replică și acuze, după ce majoritarii au desemnat, în persoana generalului Florică, vinovatul pentru actele de corupție, ieri, la sfârșitul serii, s-au aprins felinarele și pe strada Opoziției. A fost depusă o altă moțiune. Probabil la fel de inutilă ca și prima, deși aceasta se mulțumește să fie doar “simplă”, în jurul orelor 20.00, dl Adrian Năstase, conducătorul ședinței, a amintit colegilor câteva prevederi legate de introducerea unei moțiuni care exprimă poziția Parlamentului “într-o anumită problemă”. Conform regulamentelor, moțiunea se depune la președintele adunării în cursul ședințelor publice. Acesta o comunică imediat Guvernului și o aduce la cunoștința adunării, în consecință dl Adrian Năstase a anunțat că o astfel de moțiune a fost introdusă, fiind susținută de semnăturile a 121 de deputați și 41 de senatori. Președintele Camerei Deputaților a citit apoi textul pe care vi-l prezentăm și noi, apoi a declarat închisă sesiunea extraordinară. Moțiunea urmează a fi dezbătută în plenul Camerelor reunite în maximum șase zile de la înregistrare și votată cu bile. Secret, adică: Pentru adoptare este necesar votul favorabil a cel puțin jumătate plus unul din numărul total de parlamentari; în aceste condiții, totul depinde de reprezentanții PUNR și de prezența la ședință a parlamentarilor din opoziție. După trecutele experimente, iluzii prea mari nu ne facem. (Alexandru Ganea) Moțiune Raportul preliminar al Comisiei constituită pentru cercetarea unor cazuri de corupție și dezbaterile purtate pe marginea lui în actuala sesiune extraordinară a Parlamentului României, convocată în acest scop, au dovedit că: 1. în țara noastră corupția este practicată, favorizată sau tolerată chiar de către unii reprezentanți ai guvernării actuale; 2. prin autoritatea semnăturilor lor, toți membrii comisiei atestă fapte de deturnare de fonduri, trafic de influență, abuz în funcție, inclusiv prin generarea și tolerarea tensiunilor între instituții ale statului a căror menire este tocmai combaterea corupției comise de înalți funcționari de stat, cum ar fi domnii Viorel Hrebenciuc, secretar general al Guvernului, Florin Georgescu, ministru de stat, ministrul Finanțelor, George Ioan Dănescu, ministru de Interne; 3. împrejurarea scoaterii de sub urmărire penală, pentru unele fapte de care sunt învinuiți, a celor menționați anterior nu înlătură răspunderea lor politică pentru actele de guvernare. Față de această situație, Parlamentul României cere Guvernului desolidarizarea de persoanele implicate în acte de corupție și îndepărtarea lor din funcțiile publice pe care le ocupă în prezent. Măsura propusă reprezintă un pas absolut necesar în acțiunea de curmare a valului de corupție ce s-a întins în întreaga țară la toate nivelurile, precum și în cea de redare a încrederii populației în instituțiile țării. Neaplicarea imediată a unei asemenea măsuri ar reprezenta o solidarizare a întregului Guvern cu actele celor vinovați și ar conduce la asumarea răspunderii politice a acestuia cu toate consecințele care decurg de aici. Președintele grupului parlamentar PAC Președintele grupului parlamentar PD(FSN) Președintele grupului parlamentar PL ‘93 Președintele grupului parlamentar PNȚCD+PER Președintele grupului parlamentar PSDR Președintele grupului parlamentar UDMR Dl Gh. Dumitrașcu citește “Cotidianul”. Până acum nu i-a folosit. Revine lancsy Körössy Aeroportul Otopeni, marți, 31 august, ora 17.00, împreună cu Johnny Răducanu - vechiul său prieten și colaborator - cu Alexandru Sipa, căruia i se datorează de fapt inițiativa acestei vizite, aștept emoționat aterizarea aeronavei “Delta” de peste ocean, care-l va aduce în țară, pentru aproape o lună, pe acela pe care Johnny îl denumește fără ezitare “cel mai bun pianist de jazz al nostru”, iar cu ani în urmă ilustrul Willis Conover (de decenii realizator al emisiunilor de jazz de la Voice of America) îl definea drept “cel mai autentic pianist de jazz al Europei”, Jancsy Körössy... Știindu-i deosebit de exigent cu... acordajul pianului (de mult, invitat să concerteze la Arenele Romane, și-a adus pianul de acasă!), prima întrebare pe care i-am adresat-o a fost: “Ați adus cu dvs. cheia de acordat piane?”. “Bineînțeles”, a fost instantaneu răspunsul. “Cum vă simțiți în România?” - “Când mă aflam deasupra aeroportului Otopeni m-am gândit la apartamentul meu din București, pe care parcă nu-l părăsisem niciodată și m-am mai gândit la apartamentul meu din Atlanta, care parcă nici nu ar fi existat. Sunt foarte fericit de a mă ști acasă...”. al Invitat de onoare ediției ‘93 Festivalului Internațional “Cerbul de Aur”, Jancsy Körössy va cânta solo-pian și, împreună cu câțiva tineri muzicieni români (Anca Parghel, Alin Constanțiu, Ionuț Baranga, Tudy Zaharescu), sâmbătă 4 septembrie, ora 18, la Teatrul Dramatic din Brașov (va fi transmis în direct la Televiziune), dar astăzi, la ora 22, se va întâlni cu vechi și mai noi prieteni ai jazz-ului la Clubul de jazz “Carioca” din București (Bdul Dacia); va apărea, de asemenea, la Festivalul de Jazz de la Costinești (8-11 septembrie, unde va susține și un workshop în cadrul Cursurilor de vară în jazz) și la “Danubian Jazz Festival” de la Galați (13-15 septembrie). Bine ai venit acasă, lancsy Körössy! Florian Lungu lancsy Körössy