Cotidianul, septembrie 1994 (Anul 4, nr. 205-220)

1994-09-01 / nr. 205

Poliția ungară a confiscat luni două kilograme de uraniu la Budapesta și a interceptat doi traficanți (cetățeni unguri), a anunțat șeful serviciului de luptă contra crimei organizate, citat de France Presse. “Bazele de combustibil de uraniu, confiscate luni, în parcarea unui hotel din Budapesta, vin probabil din Rusia, a adăugat sursa la o conferință de presă. Poliția nu l-a putut aresta pe cumpărător, care a fugit în timpul operațiunii, a mai precizat sursa. Cei doi traficanți intenționau să vândă uraniul cu 40.000 $ kilogramul. Experții analizează captura, pentru a afla despre ce tip de uraniu este vorba. Șeful serviciului maghiar anticrimă afirmă că uraniul confiscat ar putea fi folosit ca materie de bază la fabricarea de arme nucleare. în ultimii patru ani, în Ungaria s-au făcut patru confiscări de materiale radioactive potrivit serviciilor maghiare de informații. Doi saci cu fișe descoperiți de “Cotidianul” în subsolul fostului CC au dispărut Cristian Răutu .In subsolurile clădirii Comitetului Central se află un mega-Berevoiești plin de arhive, mărturii și documente senzaționale. Cititorii fideli ai “Cotidianului” au remarcat, în ultimele două luni, episoadele anchetei noastre asupra caselor naționalizate. Documentele reproduse în facsimil au fost descoperite în acest “El Dorado” subteran. De asemenea, au observat că nu am scris “fostul CC” sau “ex-Comitetul Central”, pentru că nu ar fi conform cu realitatea. Se poate vorbi despre libertatea presei atunci când, pentru a obține niște documente importante pentru interesul public, jurnalistul trebuie să treacă prin canale, să se murdărească din cap până în picioare și să se umple de purici? în numele redacției, la Secretariatul general al Senatului s-a depus o cerere pentru a ni se permite vizitarea interiorului clădirii, cerere rămasă, bineînțeles, fără răspuns. Ne-am prezentat de nenumărate ori la poarta principală, dar, după ce am fost bine controlați, am fost martorii frământărilor intense prin care treceau cerberii, în căutarea răspunsului la întrebarea: “Cine dă aprobarea?”, “întrebați la Biroul de presă”, ni s-a spus. De aici am fost îndrumați la Secretariatul general, apoi iar la Biroul de presă, și, de fiecare dată, răspunsul negativ venea, prin telefon, de la un “don’ căpitan” ce se ocupa cu... administrația clădirii. Conform Legii a treia din Codul (nescris) al Jurnalistului, am avut confirmarea că acolo există ceva extrem de interesant, de vreme ce nu suntem lăsați să intrăm. Atunci am aplicat prevederile Legii a patra, și am pătruns în subsolurile CC-ului într-un mod pe care Legea a cincea nu ne permite să-l dezvăluim în totalitate. După răscolirea primilor 30 de mc de arhivă, am reușit să sortăm dosarele cele mai importante, care au făcut, apoi, subiectul anchetei amintite mai sus. Multe dintre aceste hârtii au fost îndelung căutate la Arhivele Statului de către foștii proprietari ai imobilelor naționalizate. Actualii chiriași au dispus, uzând de gradele și funcțiile pe care le au, ca documentele ce le puneau în pericol căminul obținut abuziv să fie depozitate în acest loc “sigur”. Soluția “Berevoiești” nu mai putea fi aplicată, după scandalul creat. Desigur, nu am reușit să intrăm în toate încăperile, dar am observat într-una dintre ele tone de documente. Am aflat mai târziu că au fost aduse aici, după Revoluție, de patru camioane. Pentru a încheia în mod fulminant episodul de astăzi al “Misterelor din CC”, vă dezvăluim că pe unul dintre culoarele din subsolul clădirii am descoperit doi saci de hârtie, în care se aflau fișe ale “oamenilor de încredere” de care dispunea Partidul în 1963. Am reușit să luăm, drept dovadă, câteva sute din respectivele fișe, iar când ne-am hotărît să luăm și altele, la următoarea incursiune în hrube, am constatat că sacii dispăruseră... Un bărbat de 26 de ani a fost arestat pentru că a amenințat că va atenta la viața președintelui american Bill Clinton, relatează France Presse, citând surse ale poliției. Glenn Armstrong a fost arestat luni, în timp ce se pregătea să se urce la bordul unui feribot care mergea spre insula Martha’s Vineyard, unde șeful executivului american se afla în vacanță. Armstrong a fost inculpat pentru proferarea de amenințări. Potrivit anchetatorilor, el mărturisise unui funcționar de la compania navală că se duce pe insulă ca să-l asasineze pe președinte. Polițiștii, alertați de funcționarul respectiv, l-au arestat. Presa de marți confirmă, prin purtătorul de cuvânt al Casei Albe, Dee Dee Myers, arestarea și încarcerarea lui Armstrong. (ARPress) Sosit pentru ceremoniile care au marcat ieri retragerea trupelor sovietice din Germania, Boris Elțîn a fost întâmpinat la aeroportul Tegel din Berlin de copii. Ruși, bineînțeles! ti Bref Leul natal în 26 iulie erau anunțați, prin intermediul micuțului ecran național, de directorul Băncii Naționale, dl Eugen Rădulescu, precum că a început și revoluția bancară. Cetățenii luau cu asalt băncile. Creșterea depunerilor în lei și reducerea cererii de valută era consemnată ca un fenomen pozitiv și dovedea încredere în valuta maternă. în 30 august am fost informați că dobânzile au scăzut și cetățenii iau cu asalt băncile să vadă ce s-a întâmplat. Și că depunerile au scăzut. Tot driugen Rădulescu ne-a asigurat că reducerea dobânzilor este și ea “un fenomen pozitiv care nu trebuie să îngrijoreze’’ și vădește că populația are în continuare încredere în leul său natal. Se pare că într-adevăr e vorba de o reformă dacă toate fenomenele sunt pozitive. Singura problemă din mica intervenție a dlui Eugen Rădulescu ar fi precizarea că un fenomen cosiderat pozitiv nu trebuie să îngrijoreze. Asta ar fi ca și cum dl Văcăroiu ar anunța că mărește salariul mediu pe economie adăugând că nu trebuie să intrăm în panica. Sau primarul sectorului 5 ne-ar asigura că ținerea sicriului unei sărmane femei cinci zile în stradă, sub ploi și înconjurat de câini, e tot un fenomen pozitiv. Și că îngroparea ei, abia după intervenția presei, nu trebuie să ne alarmeze, în fine, întorcându-ne în zone ceva mai puțin filosofice, dl Adrian Năstase a opinat la postul TV “Antena 1 ” că nu vom avea alegeri anticipate întrucât nici unul din partidele serioase nu e interesat să-și forțeze soarta în următoarele două anotimpuri. Și pe drept cuvânt. Mai ales că, judecând după așezarea în teren a anumitor forțe după schema: post TV, post Radio, ziar plus-minus revistă, galerie-echipă-fotbal, n-ar fi deloc exclus ca actuala configurație “electorală” să fie luată prin surprindere peste doi ani. Deocamdată, principalele alianțe politice pregătesc intrarea în Parlament a proiectului de privatizare în masă. Dl Văcăroiu și PDSR încearcă să evite formula unui vot de încredere pe care nu l-ar obține, iar Opoziția încearcă să evite o moțiune de cenzură care ar risca să eșueze. în timpul acesta cele 2928 întreprinderi demne de a fi privatizate își așteaptă pețitorii. Se vede că 72 din cele 3000 cât se anunțase au șters-o din lot preferând alte combinații. Lista primelor 68 de miss privatizarea în masă publicată în “Evenimentul Zilei”, reprezentând județele Arad și Alba, prezintă doar câteva exemplare ce trec de 7-8 miliarde în înălțime și doar două al căror bust măsurat în profit brut trec miliardul. Fericitele sunt “Stratus mob” din Blaj și planturoasa “Astra” din Arad. Unele concurente n-au nimic la acest capitol spre care fug îndeobște privirile cupoanelor. Dar fiindcă la Brașov a început “Cerbul de Aur”, dl Dumitru Moroșanu a mărturisit la Radio că “ne uităm cu legitimă emoție la vreme”. Așa fac cerbii. Ca spectatori, ne uităm cu aceeași legitimă emoție la vremuri. Tia Șerbănescu .1 ri:” TA CENTIM ' ’ VV ! u Cerbul de Aur” boncăluiește de ieri sub Tâmpa APCRA vrea să piloteze spre faliment pe “Pilot Service” Pilotajul maritim a devenit mărul discordiei în portul Constanța. Până în anul 1989, activitatea de pilotaj din porturile Constanța, Mangalia și Midia era efectuată de întreprinderea de Exploatare Portuară Constanța, care era subordonată Ministerului Transporturilor, în 1990, în cadrul Inspectoratului Navigației Civile s-a înființat Grupul de Pilotaj Maritim și Fluvial Constanța, care a preluat integral activitatea de pilotaj. Conform HG nr. 19/1991„Grupul de Pilotaj s-a transformat în SC„Pilot Service” SA Constanța, agent economic cu capital integral de stat, având ca obiect de activitate efectuarea pilotajului în porturile maritime. Prin aceeași Hotărîre de Guvern s-a înființat și Regia Autonomă Administrația Port Constanța (APCRA), subordonată Ministerului Transporturilor. Obiectul de activitate al acestei regii este administrarea întregii infrastructuri a porturilor Constanța, Mangalia și Midia și a unei părți din suprastructură. APC RA vrea să aibă controlul Cele două instituții - “Pilot Service” și APCRA - și-au desfășurat activitatea în paralel, până când conducerea regiei și-a dorit preluarea și coordonarea activității de pilotaj, “o activitate de importanță majoră pentru siguranța navigației și pentru prevenirea unor evenimente de navigație nedorite” - după cum afirma dl Vasile Pistolea, director general al APCRA; în realitate, activitatea de pilotaj aduce beneficii substanțiale, iar APCRA nu putea sta cu mâinile încrucișate văzând că, în zona sa de influență, “Pilot Service” prospera. Drept pentru care a inițiat un Proiect de Hotărîre de Guvern, pentru completarea obiectului de activitate cu serviciul de pilotaj. HG 755/1991 consfințește acest lucru, dar cum APCRA nu avea posibilitatea efectivă de a presta servicii de pilotaj, până la concesionarea activității pilotajul urma să fie făcut tot de SC “Pilot Service” SA. (continuare în pagina 5) Teodora și Ciprian Vasiliu Campionul mondial Gary Kasparov și britanicul Nigel Short au pozat marți, 30 august, pe o maxi-tablă _________de șah. Ieri, cei doi au început bătălia pentru titlul suprem în Campionatul Mondial._________ Văcăroiu îi promisese o audiență lui Ioan Stoica Cu trei zile înainte de data fixată, acesta a fost arestat Reporter: Dnă Stoica, vă rugăm să ne spuneți în ce împrejurări a fost arestat soțul dvs. și ce credeți despre această arestare? Helen Stoica: Nu am înțeles de ce a fost arestat atât de precipitat, pentru că noi știam că o decizie se va lua în urma verificării a două comisii ale Ministerului de Finanțe, cea de la Cluj și cea de la Brașov. Noi am fost anunțați că se va aștepta rezultatul acestor verificări, și după finalizarea lor se va hotărî ceva... Eu nu știu ce să cred. Rep: Este adevărat faptul că soțul dvs. era în pragul sinuciderii, motiv pentru care a fost arestat, după cum au apărut diverse declarații în presă? H.S.: Este cea mai mare idioțenie că dorea să se sinucidă. Nici nu știu cine a îndrăznit să scrie așa ceva. Dimpotrivă, el se implicase efectiv în modul pe care-l avea pregătit pentru restituirea banilor celor care au depus și nu au ridicat niciodată nici un câștig. Că era îngrijorat, e adevărat, pentru că el suferea că i s-a interzis derularea jocului și sigur că singura lui preocupare era cum să facă să dea banii înapoi - așa cum v-am spus celor care n-au câștigat. Rep: Ne puteți da nume de personalități din viața politică și socială care au jucat la Caritas? Sau dintre cei care și-au ridicat câștigurile înainte de termen? H.S.: Acest joc a fost deschis tuturor oamenilor, indiferent de categoria socială. Că au existat demnitari sau nu care au jucat, eu nu știu. Tot ce pot să spun însă este că soțul meu a fost foarte cinstit. Nu a dat nimănui bani peste rând, indiferent de funcția persoanei respective.. Așa ceva nu a existat la Caritas. Că ar fi fost personalități care au jucat și s-au folosit de alte nume din familie sau dintre cunoștințe, e posibil. Este o infantilitate să se creadă că aceste personalități s-ar fi folosit de numele lor. Eu dacă aș fi fost șef așa aș fi procedat. E posibil însă să se fi folosit și de alte metode. Eu nu cunosc. Este adevărat că au existat niște facilități la începutul jocului, pentru bolnavi, handicapați sau în cazuri de deces, dar acestea erau prevăzute în statut. Rep. Ana Potcoavă, președinta societății anti-Caritas, a câștigat vreodată la joc sau nu? H.S.. Ana Potcoavă a luat 15 milioane de lei direct de la Cluj și în jur de 1 milion de lei prin mandat poștal de la Brașov. Că a lăsat în circuit 12 milioane de lei pentru că a vrut să câștige de 8 ori mai mult, asta este treaba ei. Ea mi-a motivat, în discuția pe care am avut-o, că are nevoie de bani pentru că vrea să-și schimbe mobila din casă și pentru alte lucruri. Nu înțeleg de ce acum face atât circ acolo. Rep: Cine credeți că a provocat căderea circuitului? H.S.: O anumită parte a presei și, în final, prefecturile care au interzis jocul. Rep: Ce părere aveți despre cele 40 de miliarde de lei percepute ca TVR? H.S.: Normal ar fi să nu-i dea înapoi, pentru că sunt banii oamenilor. De altfel, dl prim-ministru Văcăroiu, prin purtătorul său de cuvânt Ioan Roșca, a promis că-l va primi pe soțul meu în audiență. A fost arestat cu 3 zile înainte de audiență, în loc de audiență la primul ministru, a ajuns la pușcărie. Rep: După părerea dvs. își vor mai putea recupera oamenii banii vreodată? H.S.: Cei care au depus de mai multe ori nu, însă celor care au jucat pentru prima dată avem posibilitatea să le dăm banii înapoi. Există acel magazin pe care-l avem și activități comerciale pe care le întreprindem, de unde am putea scoate milioane sau poate miliarde de lei. Pentru asta însă trebuie ca soțul meu să fie liber. Numai fiind liber și având strategia lui, care este pusă la punct, poate să restituie banii oamenilor. Dna Cornelia Pința, avocat al lui Ioan stoica, ne-a declarat: “Eu am stat de vorbă ore în șir cu acest om. Mi-a explicat printre altele cum își programase el să închidă circuitul. Totul pare posibil din expunerile sale. Nu vi le pot explică, pentru că le voi folosi în apărare. Ce vă pot spune este că eu cred în corectitudinea acestui om, pentru că nu și-a oprit nici un leu pentru sine, toți banii din depozite i-a dat câștigătorilor. De asemenea, a colaborat tot timpul cu Poliția. Nu s-a sustras de la cercetări, în funcție de derularea anchetei, voi da și alte informații. L-am sfătuit pe dl Stoica să nu facă cerere de eliberare pe cauțiune. Este sincer afectat de modul în care a fost arestat”. Ondine Gherguț Săracu, domn Stoica are în rândurile care urmează doi avocați: pe dna Helen Stoica, soția dumisale legitimă, și pe dna Cornelia Pința, avocat plătit. Dna Pința crede în corectitudinea acestui om necăjit, “care nu și-a oprit nici un leu pentru sine”. Dna Helen crede și ea în corectitudinea dlui Ioan, care ar putea scoate miliarde din magazinul și celelalte activități comerciale pe care le desfășoară. Pentru a da banii înapoi, bineînțeles. Compătimim alături de acești oameni atât de... necăjiți și fără protecție. Puiul de leopard din dreapta jos s-a născut în grădina zoologică de la Sofia. Puiul de escroc din stânga sus s-a născut în județul Brașov. Un consilier prezidențial ajută pe altul. Dan Iosi l -a susținut pe Kader Palestinianul Kader, deconspirat recent ca făcând parte din corpul de consilieri ai președintelui Ion Iliescu, a absolvit, ca mai toți conaționali săi, un institut de învățământ superior (în Timișoara). Date despre activitatea sa din timpul studenției nu există, dar se bănuiește că nu a avut o comportare diferită de cea a colegilor lui arabi. în 1990 se căsătorește cu o româncă și obține și cetățenia română. Este unul dintre primii care deschid buticuri în Timișoara. Conform unei declarații primite din partea unei oficialități din Timișoara. Kader este consilier prezidențial din anul 1991. Toate firmele sale din orașul de pe Bega sunt grupate în holdingul “Kader SRL”. în 1992, cu sprijinul lui Dan Iosif, obține câștig de cauză în fața sindicatului “CFR Timișoara”, punând mâna pe baza de agrement CFR. Această bază, situată în zona “zero” a Timișoarei, pe malul Begăi, cuprindea un restaurant plus terasă, terenuri de handbal, tenis și volei, și un ștrand cu o plajă ultradotată. Baze de agrement de acest gen sunt multe în Timișoara, ele fiind construite cu ani în urmă de marile întreprinderi din oraș. Prin dotarea lor, prin modul de funcționare și prin sistemul de acces, doar pe bază de legitimații-abonamente, bazele de agrement aveau în plină epocă de închistare comunistă un statut de club în stilul celor occidentale. Kader a mai cumpărat fostul CAP din comuna Partoș și, conform aceleiași oficialități, ar mai avea în proprietate și alte foste CAP-uri. Oricum, el este proprietarul a numeroase oi și suspectat că se ocupă cu exportul de ovine în Orient. Timișorenii nu îl agreează deloc pe acest personaj, deoarece este de o agresivitate feroce și îi privește pe români cu aroganță, socotindu-i pe cei din jur ca fiind de rang inferior. Acesta este deci consilierul dlui Iliescu. După cum se vede, principiile privind viața și societatea ale palestinianului sunt total opuse celor ale vremelnicului chiriaș de la Cotroceni. Dar mai contează asemenea mici amănunte ? Lucian Gheorghiu