Cotidianul, septembrie 1995 (Anul 5, nr. 204-229)

1995-09-01 / nr. 204

Conține gratuit suplimentul ALTERNATIVA Brei Reciclare în cuvântarea de la Congresul Dictatului de la Viena dl Iliescu a propus “reconcilierea istorică” româno-maghiară pornind de la situația actuală și respectând principiile europene ale relațiilor dintre state. Efectul spectaculoasei oferte a fost bine calculat: Președintele Bundestagului și comisarul OSCE pentru minorități, aflați la București, au luat astfel act de bunele intenții ale României în a se elibera de accentele naționaliste care i se reproșau. Abila invitație lansată de dl Iliescu are o dublă destinație: în chip mărturisit ea se adresează Ungariei, dar e limpede că proclamând oficial principiul “reconcilierii istorice”, dl Iliescu și PDSR semnalează, de fapt, dislocarea campaniei electorale interne din terenul naționalismului. Iată că tocmai cei care s-au jucat cu Recomandarea 1201 când pe stânga, când pe dreapta, iată că tocmai cei ai căror aliați amenințaseră maghiarii prin gura defectă a dlui Funar cu închisoarea Gherla schimbă acum tonul și părăsesc terenul năpădit de vechi revanșe, optând pentru reconciliere. Reciclarea președintelui îi atinge direct pe cascadorii săi de nădejde, Funar și C.V. Tudor. Acesta din urmă, un fel de “trei sute de ofițeri într-unul singur” a primit astfel răspunsul la scrisoarea publicată în “România Mare”. Acum nu-i rămâne decât să mai întoarcă o dată armele ori să iasă la culoarul mare strângând toți bolnavii de nădejde și refugiații din PDSR în jurul său. Totodată apelul dlui Iliescu adresat conducerii Ungariei de a renunța să se constituie în protectoarea minorității maghiare din România poate să însemne un discret angajament că există un partid care ar putea s-o scutească de această grijă: PDSR. Abandonată de Opoziție, UDMR ar putea fi convinsă că interesele ei sunt mai în siguranță la dl Iliescu decât în singurătate. Mișcarea președintelui pică de altfel pe un fundal dinainte pregătit de o serie de scenarii conform cărora România e iarăși în pericolul să cadă sub o cortină de catifea ce ar despărți Vestul de Est sub pseudonime religioase. “Bubulii” - cum ar zice Pavel Corul - amenință țara cu axele lor oculte. Și când Bubulina apocaliptică stă să ne taie cu axa-n două după ce ne-a turnat somnifere-n fântâni, nouă ne mai arde, adică, de sărăcie, de corupție și de moțiune? Dar ce, suntem săriți de pe axă? Tocmai acum când frații Kurbissa au declarat c-au cumpărat toate drepturile din România și nu ni l-au lăsat, decât pe cel de a traversa strada pe verde? Ori poate vrem s-ajungem doar la dreptul dea traversa pe roșu? __________Tia Șerbănescu 1 __ O mamă și cei trei copii ucid cu sânge rece. Amănunte în ziarul de mâine România și Polonia: ancorele Europei de Est Mesajul adresat de către Excelența Sa domnul Alfred Moses, ambasadorul Statelor Unite la București, studenților de la Universitatea Mării Negre, constituie o încurajare dar și un îndemn la vigilență pentru apărarea valorilor democratice. Polonia și România trebuie să fie ancorele securității central-europene, fiind în fruntea procesului de integrare cu Vestul, a afirmat miercuri Excelența Sa, ambasadorul SUA la București. "Cele două mari țări din regiune... Polonia și România, sunt ancorele logice al sistemului de securitate central-european, pe deplin integrat cu Vestul", a declarat dl Alfred Moses , într-un discurs adresat studenților de la Universitatea Mării Negre. Un asemenea cadru nu ar fi o amenințare pentru Rusia sau pentru alte state vecine, ci ar întări independ în București nu sunt cazuri de holeră”, a afirmat ieri dna dr. Viorica Brănescu, director general adjunct în Direcția Generală de Medicina Preventiva și Promovare a Sănătății. “Persoana internată la Spitalul «Victor Babeș» este din Călărași. De două zile nu s-a mai semnalat nici un caz. Există 28 de bolnavi, cinci purtători ai vibrionului holeric și doi suspecți.” Dna dr. Brănescu a mai adăugat că, datorită schimbării de anotimp, holera nu va mai avansa. “Anul acesta, prevenirea holerei este o treabă ușoară”. (Iulian Bortoș) dența și stabilitatea statelor centraleuropene supuse, de-a lungul istoriei, la tot felul de amestecuri. "O Europă Centrală sigură, integrată cu Vestul, ar îndepărta această tentație istorică de a interveni în afacerile din regiune pentru a câștiga hegemonie și a-i schimba destinul", a afirmat domnia sa. Dl Alfred Moses, o figură proeminentă într-o vreme când România își conduce politica externă și militară spre Statele Unite și Uniunea Europeană prin acordul de asociere și Parteneriatul pentru pace cu NATO, a afirmat că Europa Centrală trebuie să constituie un exemplu pentru fostele republici din Uniunea Sovietică. Washingtonul și-a dat silința să ajute la impulsionarea dezvoltării economiei de piață și a democrației în România, inițiind o cooperare militară extinsă și proiecte de dezvoltare economică. "Să nu faceți nici o greșeală, dacă democrația și economia de piață nu vor avea succes în Europa Centrală, este foarte probabil că ele nu vor reuși nici în fosta Uniune Sovietică”, a afirmat dl Alfred Moses. (Reuter) “Nu am avut un stagiu de pregătire nici măcar cu jucătorii din țară” declară în exclusivitate pentru “Cotidianul”, selecționerul Naționalei. Citiți în pagina 7: “Legiunea decimată a lui Iordănescu” Gică Hagi și Nie Dumitrescu (în imagine la meciul cu Polonia de la București) vor fi doi dintre absenții de marcă de miercuri / Foto: Octavian Tibăr /V In Pirinei au fost găsite 300.000 de ouă de dinozaur Nici nu s-a terminat bine șocul “Jurassic Park”, celebrul film al lui Spielberg și paleontologii vor să ne convingă că, mâinepoimâine, vom avea parte de o invazie de dinozauri. După declarația savanților chinezi că vor reuși să extragă DNA-ul dinozaurilor, din fosilele găsite până acum, roși de invidie, europenii au făcut o descoperire uluitoare. Undeva, în sudul Pirineilor, a existat un adevărat cimitir al tinerilor dinozauri. Pe o suprafață de 15 kilometri pătrați au ieșit la iveală fragmente osoase aparținând unor pui de dinozauri și- aici e aici - 300.000 (trei sute de mii) de ouă de • Concertul “Status Quo” - ce nu s-a văzut la TVR • Cu 20 de minute înainte de ora începerii concertului, toate locurile din amfiteatru, chiar și cele de la “galerie” (în picioare), au fost ocupate. • Pe vârste, structura asistenței s-a prezentat astfel: 15-18 ani: 12%; 19-25: 30%; 26-35: 30%; 36-50: 15%; peste 50 de ani: 13%. • La recital au asistat și majoritatea concurenților din festival. Exuberantele fete de la “2 B Ot Not To B” au fost cele care au dat semnalul “ridicării de pe scaune”, ele dansând nonstop până la final. Worty Davis le-a imitat după numai zece minute. Aflat în zona VIP, ex-liderul formulei de “aur” a grupului Roșu și Negru, Nancy Braides (actualmente producătorul delegației Israelului), a început și el să se “agite” în timp ce pe scenă se cânta “In The Army Now”. • După primele trei piese, nici un spectator nu a mai rezistat să stea liniștit în scaun. Toată lumea a dansat în draci. Regretabil este faptul că bodyguarzii au acționat ca pe vremuri activiștii UTC, încercând sa așeze oamenii pe locuri. Nu au reușit să “liniștească” pe nimeni. • Rușii de la “Cramp In The Leg” nu s-au dezmințit dinozaur. J. L Lanz de la Universitatea Liberă din Madrid a declarat că totul seamănă cu o adevărată vânătoare de vrăjitoare. “Ouăle au fost călcate în picioare. Foarte puține dintre ele mai sunt întregi. Din fericire, am găsit un schelet complet al unui pui de dinozaur” - a completat profesorul Sanz, care conduce o echipă de paleontologi francezi și spanioli. Cert este că, deocamdată, nu există pericolul unei invazii dinozauriene în Europa, chiar dacă ar fi de preferat o “debarcare” a dinozaurilor de la Vest la Est, decât o invazie a rușilor de la Est la Vest. (Mihai Staub) nici miercuri seară. Pe toată durata concertului ei s-au “întreținut” cu Scandic Vodka. Cei de la Status Quo au intenționat să cânte “la o putere” de 300 KW. Li s-au aprobat doar 100 KW. La 300 KW există pericolul - au susținut organizatorii dărâmării clădirilor din Piața Sfatului. Cu toate acestea, maestrul Taylor (unul dintre așii în materie) nu a trecut de 70 W. Cauza? Incompatibilitatea echipamentului “Status Quo” cu cel pus la dispoziție de firma lui Edgar Surin. De fapt, sonorizarea nu a fost de cea mai înaltă calitate. Mai avem până la standardele occidentale... • Pentru a putea părăsi zona fără probleme, cei cinci membri ai grupului “Status Quo” au fost travestiți în medici și au plecat cu două ambulanțe la hotel ARO. 20 de minute după bis, cei peste 6000 de spectatori încă mai cereau un “rock’n’roll”. Lucian Gheorghiu Reporter în “schimbul trei” în primul rând, o constatare, în zona hotelului ARO, de trei nopți lipsesc cu desăvârșire “fetițele profesioniste”. Nici Sârbii bosniaci dețin “cheia” încetării bombardamentelor din Bosnia (pagina 8) “peștii” tradiționali nu au mai fost văzuți prin hol sau restaurante. Cei de la “Status Quo” au mâncat imediat după ce au ajuns la hotel, după concert: pulpe de pui, cartofi prăjiți și salată. Nu a lipsit deja obișnuitul vin alb românesc, care le-a plăcut imens britanicilor. Ca de obicei, “prelungirile” au avut loc la night-clubul ARO, în jurul orei 2.30, teleastul Horia Brenciu a dat tonul la karaoke. Nu a falsat deloc. S-au mai “ambalat” norvegianul Jan Werner și suedeza Milla. Nu s-a lăsat mai prejos Horia Moculescu, în mare vervă, deși avea mâna stângă în ghips. Loredana Groza și prietenul ei Marian Ionescu (Direcția 5) au stat cuminți la masă. Nici în ruptul capului - deși a fost solicitat - nu a vrut să cânte Minei Stoica, realizatorul muzical de la TV. Dan Chișu a venit însoțit de Tania Budi (Antena 1), ceea ce a constituit o surpriză. La un moment dat între ei a intervenit un moment de răceală. Ziariștii nu s-au produs la karaoke. (Amănunte în pagina 3) Radu George Dumitrescu Cotidianul la Cerbul de... noapte Mafia mașinilor furate ne ocolește din cauza’.. traficanților de droguri Rutele preferate de către traficanții de automobile furate sunt pe Marea Neagră (din portul bulgar Varna către Ilichovsk - Ucraina și Novorosiisk - Rusia) sau pe Dunăre. “Țintele” sunt țările din fosta URSS, Moldova, Ucraina, Macedonia, Albania și fosta Iugoslavie. Toate aceste drumuri ocolesc România, unde se pare că traficul de automobile furate a fost “oprit” de rețelele traficanților de droguri. Sigur este că acolo unde sunt droguri, nu sunt mașini furate, iar războiul din Iugoslavia a închis porțile și acestui “drum al mătăsii”, care acum tranzitează România. Dovezi irefutabile sunt rezultatele (a se citi capturile) Poliției române, care a depășit alte “recorduri” de gen. Anul trecut, în Bulgaria au fost importate nu mai puțin de 150.000 de automobile, în majoritate furate. Ca termen de referință, vânzările, în întreaga Peninsulă Balcanică, ale principalilor producători europeni de automobile s-au cifrat la 13.107 bucăți. Autoritățile bulgare cunosc situația, dar nu sunt capabile să acționeze. Mai ales că legile nu sunt în măsură să-i sperie pe traficanți. Conform reglementărilor în vigoare, păgubașul nu-și poate recupera autoturismul atât timp cât persoana care deja a cumpărat mașina pretinde că este proprietatea sa. Prețurile automobilelor variază între 7000 și 30.000 DM (4500 -20.000 USD), în funcție de tipul și uzura “mărfii”. Chiar și așa, aceste prețuri - care le depășesc nu cu mult pe cele reale - sunt extrem de atrăgătoare pentru amatorii de chilipiruri. In multe sate bulgărești, în locuri în care nici nu te aștepți, există ateliere special amenajate, unde aceste automobile capătă o nouă identitate, atât în acte, cât și la “aspect”: vopsea nouă, numere noi de înmatriculare, noi serii pentru motoare etc. Poliția afirmă că a reușit să depisteze câteva cazuri izolate, dar nu poate să oprească acest trafic masiv, mai ales din cauza fondurilor reduse, în ajutorul Poliției vin noile reglementări legislative, conform cărora se plătește o taxă vamală în valoare de 60 USD/CP, ceea ce reprezintă sume între 900 și 1800 de dolari. Robert Schira “Să-l primim pe Iliescu cu serele pline!” La Seremgal SA Galați, personalul a fost angrenat într-o amplă acțiune de curățire a incintei societății. De luni 28.08 1995, Seremgal SA nu a mai livrat pieței decât cantități foarte mici de flori, spre dezamăgirea țiganilor florari. “Trebuie să-l primim pe dl Iliescu cu serele pline!” - susțin muncitoarele de la Seremgal. Recoltările se vor relua vineri, 1 septembrie, imediat după vizita dlui Ion Iliescu. La Seremgal au fost stabilite persoanele care îi vor oferi buchete de flori președintelui țării. • Acum, în preajma vizitei, viaductul care face legătura între oraș și Combinatul Siderurgic a fost redat traficului auto. Bordurile au fost proaspăt vopsite în roșu și galben. La fel și parapeții. Albastru este cerul. Pentru încheierea lucrărilor de finisare se lucrează și noaptea, la lumina reflectoarelor. • în cursul zilei de marți, 29 august a.c., Poliția Galați a exersat, în teren, o schemă de apărare în cazul unui atac terorist asupra coloanei oficiale. Asigurarea siguranței președintelui Ion Iliescu, pe parcursul vizitei la Galați, a fost pusă la punct în cele mai mici detalii. Decesul, la începutul acestei săptămâni, a tatălui primarului, Eugen Durbacă - Vintilă Durbacă - poate da peste cap pregătirile pentru vizita președintelui Iliescu. In aceste zile, primarul Durbacă a fost obligat să se împartă între pregătirile de înmormântare și pregătirile vizitei. O parte dintre consilierii și directorii gălățeni i-au promis primarului că “vor face totul pentru a se încadra în grafic”. • După întâlnirea de la Prefectură, președintele Ion Iliescu va ține o conferință de presă la Casa Artei - fosta casă de Oaspeți a lui Ceaușescu. Dacă întâlnirea cu presa se va prelungi, este posibil ca Ion Iliescu să înnopteze chiar în casa lui Ceaușescu. (Claudiu Pamuc) PRM-Plopeni încearcă să obțină voturi contra plătite Deși campania electorală nu a început (oficial) încă, filiala din Plopeni-Prahova a Partidului România Mare, s-a gândit să... incite electoratul din localitate. Inițial, peședinta filialei din Plopeni, dna Bărbulescu și-a dat demisia din funcția de conducere a organizației PRM, în urma scandalului declanșat de faptul că la sediul partidului nu exista nici o evidență contabilă a cotizațiilor și donațiilor. Demisia dnei Bărbulescu a generat, în mod firesc, alegeri, care, ulterior au fost contestate tocmai de către recent demisionată președintă - PRM Plopeni, Ioana Bărbulescu. între timp, I.B. iese din când în când pe străzile Plopeniului, îmbrăcată doar într-un neglijer transparent și aflându-se într-o stare avansată de ebrietate, oferind trecătorilor clătite calde, în speranța că la alegerile ce se apropie, aceștia vor vota PRM-ul. (Ovidiu Alexandrescu) “Bombă” la Tele 7abc! A început campania de toamnă la alarme false. Ai noștri, ca brazii, își cam ieșiseră din mână la acest capitol și, ca urmare, au reînceput antrenamentele. De data asta, “bomba” a fost pusă la Tele 7abc. Ieri, la ora 15.00, Serviciul Pirotehnic a apărut în forță cu mașini speciale, a evacuat etajele redacției și a purces la căutarea coletului. Ca de obicei, nu s-a găsit nimic în materie de explozibil. Alarmă falsă, publicitate, criză de subiecte? Cristian Răuțu i