Cotidianul, octombrie 1995 (Anul 5, nr. 230-255)

1995-10-02 / nr. 230

Senatorul Nestor Bădiceanu, deputații Gavrilă Dejeu și Constantin Dudu Ionescu și senatorul Matei Boilă Foto. Lucian Gheorghiu Pasagerii cursei 999 de la Frankfurt spre Djakarta au făcut cunoștință vineri seară cu salonul de protocol construit pentru Ceaușescu pe Aeroportul Otopeni după o escală silită la București / Foto: Reuters Maiorii “Dacă am asigura cazare pentru toți studenții înseamnă că am reinstaura comunismul” a zis dl Liviu Maior, ministrul învățământului în aer liber, comentând solicitările studenților. “Dacă vor să construiască comunismul - a adăugat cacofonic dl Maior - există țări unde o pot face”. După logica minoră a dlui Maior înseamnă că SUA, Franța, Anglia ori Germania, care asigură condiții decente de studiu, sunt țări comuniste. Ce șoc trebuie să fi avut dl Iliescu vizitând universitățile comuniste americane unde studenții comuniști au un acoperiș comunist deasupra capului și nici măcar nu-și dau seama. Astfel, dl Iliescu a făcut o declarație importantă în SUA, semnalându-și “soarta comună” cu a președintelui Clinton care se pregătește pentru alegerile prezidențiale de anul viitor, dânsul și-a anunțat astfel, din depărtări, intenția de a candida din nou. Ceea ce înseamnă că draga noastră Constituție va fi scotocită bine pentru a se descoperi un spațiu de cazare suplimentar ori pentru a înghesui, studențește, cele trei mandate unul peste altul. Și cum alegerile trec prin cuponul de privatizare, guvernul a anunțat și el un lucru interesant: un milion de cupoane rămân nedistribuite din cauza defecțiunilor de tot soiul (nume greșite, decese, absente din țară etc.). Aflăm, astfel, de la cea mai autorizată sursă, că un milion de voturi sunt - din oficiu - la îndemâna organizatorilor și, deci, expuse fraudelor. Mai mult ca sigur acest milion a măsurat cu regularitate “evaziunea” electorală în toate alegerile reprezentând rezerva de procente pe care centrul de putere a redistribuit-o după interese. Strașnic! Dar revoluționarii? Ce fac ei? Ei s-au întâlnit la Cluj pentru a-și desemna reprezentantul în guvern. Acesta va fi Nicolae Dide, persoană care n !92 mergea cu trifoiul după dl Iliescu, spre deosebire de Bebe Ivanovici care umbla cu bâta după Piața Universității. Dintre cei doi, TVR l-a ales pe Bebe ca fiind mai sigurovici - bălmăjind despre “slujirea marilor idealuri ale revoluției”. Ar fi interesant de știut dacă din toți revoluționarii s-a găsit măcar unul care să se intereseze de soarta lui Cristi Onofrei, rănit în revoluție, pe care Tele 7 abc nu l-a prezentat în 17 august dormind în gară. Deocamdată din revoluție n-a mai rămas decât Dide și cu Bebe. Ar mai fi Și Dan Iosif care declara recent la Tele 7 abc: “Regret și acum că nu l-am împușcat pe Verdeț la Revoluție. Altfel n-ar fi avut curajul să scoată toți capul atât de repede”. De! Peștele de la cap se-mpușcă. Tia Șerbănescu Steaua și-a luat o revanșă categorică Derby-ul Steaua-Rapid a semănat, de această dată, cu o natură moartă. Ambele echipe venite după eșecuri răsunătoare, Steaua, 0-3 cu Juventus și Rapid, 3-4 cu Farul în “Potcoavă”, au jucat de parcă meciul ar fi contat pentru Cupa Balcanică. Totuși, în afară de un sec 3-0 administrat de Steaua echipei Rapid, prin golurile marcate de Vlădoiu (în fotografie) în minutele 34, 68 ,și de Militari (65), se poate vorbi despre numeroasele fragmentări ale jocului, puzderia de cartonașe galbene (8) și eliminarea lui Matei, și Prodan, în sfârșit, Vlădoiu a spart gheata, reușind o dublă care îl poate face să viseze colorat câteva zile. Primul gol al lui Jean Vlădoiu a fost de kinogramă, de generice TV. Arbitrul Porumboiu a condus meciul fără greșeală, însă un meci al orgoliilor cum este Steaua- Rapid nu se putea juca altfel, într-un fel, Steaua a spălat rușinea acelui 1-4 din ediția trecută a Cupei României, meci pierdut în fața acelui Rapid care, atunci, avea un alt look. (Gabriel Geamănu) 1 Democrația 3 * se afirmă la PNȚCD din Cluj Sâmbătă, 30 septembrie a.c., în debutul Conferinței Județene a PNȚCD Cluj. Coordonatorii veniți de la “centru” pentru a superviza bunul mers al lucrărilor - deputații Gavril Dejeu și Constantin Dudu Ionescu, precum și senatorul Nestor Bădiceanu - nu au dat “verde” dezbaterilor, prima problemă pusă în discuție constând în verificarea legalității alegerilor din municipiul Cluj-Napoca. După verificarea documentelor, dl Gavril Dejeu - care a condus cu Un simpozion desfășurat pe o modernă arcă a lui Noe a reunit oameni de pe cinci continente și cu o multitudine de religii într-o încercare a Bisericii Ortodoxe de a reconcilia credința și știința pentru protejarea mediului. Printre propunerile făcute cu această ocazie a fost și aceea ca de acum înainte lipsa grijii pentru mediu să fie considerată un păcat de către Biserică. Simpozionul “Revelație și mediu AD 95-1995”, desfășurat la sfârșitul lunii trecute pe un feribot grecesc care a navigat între Atena, Istanbul și Insula Patmos, a reunit circa 300 de clerici, oameni de știință și ziariști din 32 de țări. Ecumenismul a fost respectat nu numai în sens strict, fiind prezente confesiuni creștine - ortodoxă, romano-catolică, fermitate întrunirea - s-a pronunțat: “Datorită nerespectării procedurilor statutare în ce privește convocarea la alegerile din sectoare, pentru a nu exista suspiciuni, Conferința Județeană a PNȚCD Cluj se amână”. S-a hotărît refacerea alegerilor, pe “cartiere”, până la data de 11 noiembrie curent, când va avea loc Conferința municipală pentru desemnarea delegaților la Conferința județeană din 18 noiembrie 1995. Lucian Gheorghiu anglicană, ci și în sens larg, printre participanți aflându-se evrei, buddhiști, zoroastriști, hinduși, jainiști. Simpozionul a fost prilejuit de sărbătorirea a 1900 de ani de la scrierea cărții Apocalipsei de către Sf. Ioan Teologul și a fost organizat sub patronajul patriarhului ecumenic al Constantinopolului, Bartolomeu I (în imagine). Delegația oficială a României la simpozion a fost condusă de Patriarhul Teoctist și i-a inclus pe Mitropolitul Daniel al Moldovei, pe Mitropolitul Antonie al Transilvaniei și pe Episcopul Nifon al Sloboziei și Călărașilor, care au participat și la întâlnirea conducătorilor Bisericilor Ortodoxe, pe insula Patmos. text și foto. Al. Săvulescu Știința nu poate rezolva problemele ecologiei fără ajutorul religiei i Astă seară la cinema Studio “Elisa” un film plin de stele Titlul pe care ni-l propune pentru astăseară Festivalul Filmului Francez (Cinema Studio, ora 19.00) este “Elisa” de Jean Becker, producție 1995. Povestea tinerei, pe cât de seducătoare, pe atât de dură, plecată în căutarea unui tată necunoscut, vinovat de dezastrul vieții ei și de sinuciderea mamei, pare să fi avut mare succes pe ecranele franceze. Spunem “pare” fiindcă, deși în box-office (clasificarea în funcție de numărul de spectatori) s-a plasat încă de la început pe primele locuri, opinia criticilor, exprimată “în steluțe”, merge de la numărul maxim (adică, ne lămurește ziarul, “mi-a plăcut la nebunie”) până la pierderea totală a steluțelor și înlocuirea lor cu un pătrățel (care înseamnă “nu mi-a plăcut deloc”). Dacă în privința steluțelor situația rămâne neclară, cu stelele stăm însă perfect, plouă cu vedete. Din distribuție fac parte Vanessa Paradis (în imagine), Gérard Depardieu, Michel Bouquet, iar unul dintre autorii muzicii este Serge Gainsbourg (alături de Zbigniew Freisner și Michel Colombier). Cristina Dumitrescu V De plimbat s-a plimbat, dar cordul FESAL nu l-a semnat Triumfătoare, ziarele aservite Puterii anunțau în preziua începerii vizitei lui Ion Iliescu în America semnarea acordului FESAL, prin care bancherii Lumii Noi acordau României un credit de 280 miliarde de dolari. Numai că, așa cum “Cotidianul” își anunța cititorii, acordul trâmbițat nu era decât un proces-verbal al negocierilor de la Washington. Și aceasta pentru că România nu își îndeplinise obligațiile asumate în domeniile restructurării și privatizării. încă din iulie anul acesta, Ministerul Finanțelor atenționa Fondul Proprietății de Stat că are obligația să privatizeze până la 1 octombrie 1500 de societăți comerciale, în total, de la demararea privatizării societăților cu capital de stat. Numai că aplicarea Legii 53 privind accelerarea privatizrii a... stopat practic, în luna august, ritmul privatizării efectuate. Astfel că, la Washington, Florin Georgescu s-a dus cu “lecțiile” nefăcute. Motiv pentru care a primit un ultim avertisment: în cazul în care până la 15 octombrie nu se realizează cele 1500 de privatizări și un număr de trei-patru lichidări ale unor “dinozauri” ai economiei noastre, va fi anulat împrumutul negociat. Se scontează că FPS-ul va reuși performanța unui “heitup” extraordinar pentru a privatiza în două săptămâni circa 200 de societăți, câte au mai rămas până la cifra fatidică de 1500. Deși N. Văcăroiu și Fl. Georgescu au sabia lui Damocles deasupra capului, presa Puterii anunță, triumfătoare, o victorie pe care nu a obținut-o încă. Și pe care încă o mai poate pierde. Uniunea Europeană are un stand la TIE Uniunea Europeană este prezentă pentru prima oară la Târgul Internațional București, cu un stand informativ propriu. Astfel, vizitatorii vor putea afla date atât despre Uniunea Europeană, cât și despre programele PHARE ale Comisiei Europene și programele Tempus, în anul 1994, Banca Internațională de Investiții (BEI) a acordat împrumuturi în valoare de 19,9 miliarde ECU, dintre care 2,25 de miliarde ECU destinate proiectelor din țări care nu fac parte din Uniunea Europeană. în perioada 1990 - iunie 1995, România a beneficiat de împrumuturi BEI în valoare de 290 de milioane ECU, în scopul reabilitării unor centrale electrice, a rețelelor de drumuri, îmbunătățirii sistemelor de control al traficului aerian, reabilitării rețelei de distribuire a gazelor, dezvoltării și modernizării sistemelor de telecomunicații. De asemenea, au mai fost acordate 30 de milioane ECU pentru întreprinderile mici și mijlocii, prin intermediul băncilor românești. Pentru perioada 1994-1996, pentru țările din Europa Centrală și de Est este prevăzută investirea a trei miliarde ECU. De aceste investiții beneficiază țările care aspiră să fie primite în Uniunea Europeană. Standul informativ al UE a fost prezentat, în a doua zi a Târgului Internațional București, de către dna Karen Fogg (șeful delegației Comisiei Europene în România), dna Sylvia Fayan (programul Tempus), dl Max Messner (BEI) și dl George Deprelle (informații și comunicare). (Alexandra Fusoi) Delegația UE la TIB ‘95 / Foto: Costin Doina Standul firmei Roman de la TIB ‘95 / Foto: Costin Doina i