Cotidianul, iulie 1996 (Anul 6, nr. 151-177)

1996-07-01 / nr. 151

“Die președinte, tatăl meu a fost vcrsiu tortura de câțiva ofițeri de securitate și miliție”. Citiți în pag. 4 textul integral al scrisorii deschise a lui Andrei Ursu Demonstrație la Hong Kong împotriva hotărîrii Beijingului de a schimba actuala legislație a fostei colonii britanice Publicul românesc, dumneavoastră, dragi cititori, au fost de mult imunizați la auzul faptelor de corupție care în loc să-i trimită pe protagoniști după gratii, îi aduce în Guvern, sau în ambasade. Valul de anomalii din politica stângii la putere se profilează, din păcate, și la orizontul Opoziției. Nici nu s-a scuturat bine de scandalul SAFI și Cataramă visează să fie prim-ministru. Au sunat telefoanele în redacție toată ziua, cu aceeași întrebare: “Eu, ca tânăr care am făcut Piața Universității, l-am primit pe Rege de Paști, am făcut pelerinaj la catafalcul lui Corneliu Coposu, eu, în cine să mă recunosc? în susținătorul lui Cataramă?” “Opoziția se topește în Putere: un ministru al lui Ceaușescu, Dan Enăchescu, se află astăzi pe lista Guvernului în oglindă publicată de «România liberă». Adrian Severin (FSN) cere o lege a lustrației și propune condamnarea comunismului și retrocedarea proprietăților confiscate, în locul lui Gabrielescu (PNȚCD), la Strasbourg. Victor Babiuc (fost FSN) afirmă că el a început procesul comunismului în timpul guvernării sale, nu liderul PNL, când era ministrul Justiției”. Acum vreo două săptămâni auzeam că Petre Mihai Băcanu negocia funcția de premier cu Theodor Stolojan, cel care a îndrăznit să confiște valuta întreprinzătorilor și a crescut astfel amețitor indicele factorului de risc al României; nici până astăzi efectul acelei măsuri n-a fost șters din memoria investitorilor străini. PNȚCD sau orice altă formațiune din CDR se încarcă cu vinovăție dacă, în loc să ceară un raport amănunțit despre cazul SAFI îl vor promova pe Viorel Cataramă. Un cititor ne-a spus: “PNȚCD își va face cazier dacă îl va susține pe Cataramă”. Surpriza președinților principalelor partide din CDR și ai altor partide din Opoziție ne-a convins că nu este o propunere chiar serioasă, ci una menită să facă valuri. Ion Diaconescu - președinte PNȚCD: “Este dreptul PNL-ului să facă propuneri pentru diverse funcții și să propună pe cine vrea. Totuși, noi credem, având în vedere poziția și ponderea acestui partid în cadrul CDR, că această propunere nu este oportună. De asemenea, nici nominalizarea dlui Viorel Cataramă nu mi se pare cea mai fericită, dl Cataramă nefiind persoana cea mai îndrituită pentru acest post. Repet, orice partid are libertatea de a face propuneri dar, în cazul PNL-ului, această propunere mi se pare exagerată, repet, și datorită pozițiilor în cadrul CDR”. (continuare în pagina 2) Cataramă nu uita, Opoziția imi a ta! Surpriza lui Euro '96, Cehia înainte de începerea Euro ’96.Cehia era cotată la bursa pariurilor cu un ultramodest 80 la 1. Să fii într-o grupă cu două dintre principalele favorite la titlu - Germania și Italia - iar cea de a treia echipă, Rusia, fiind și ea bine cotată și să mai ai și o echipă “înjumătățită” după despărțirea Cehiei de Slovacia, toate acestea păreau handicapuri de netrecut pentru echipa lui Dușan Uhrin. După “măcelărirea” cehilor de către germani, 0-2 în grupă, cota “alb-roșilor” a scăzut și mai mult. A urmat însă un parcurs miraculos, care i-a dus pe fotbaliștii cehi în marea finală, îmbogățind peste noapte pe curajoșii superoptimiști care au pariat pe mâna outsiderilor. La ora închiderii ediției meciul era în plină desfășurare. Aflat printre spectatori, președintele Havel a declarat că indiferent de rezultatul final echipa Cehiei a avut un parcurs extraordinar și că, fără îndoială, băieții lui Uhrin vor fi întâmpinați la întoarcerea acasă ca niște eroi. Suporterii cehi îmbrăcați în culorile naționale în timp ce se apropie de stadionul Wembley Foto Heuters T3reT Scrisoare -capcană Se spune că surprizele vin de unde aștepți mai puțin deși, în realitate, ele vin de unde trebuie să vină. Bunăoară, joi, dl Emil Constantinescu a făcut vieții politice surpriza plăcută de a lansa programul prezidențial “Acum, pentru România”. Candidatul CDR a adresat astfel “o provocare” celorlalți candidați, având în vedere că, până acum, prezidențiabilii concurau exclusiv ‘‘la oral”, ceea ce le îngăduia să-și rectifice programele până când deveneau de nerecunoscut. Dar dl Mircea Ionescu- Quintus a oferit, la rândul său, în numele PNL, o surpriză dlui Constantinescu, adresându-i o scrisoare deschisă “de felicitare”, în care, sub cuvânt că-i “întărește” campania electorală, l-a propus pe dl Viorel Cataramă drept prim-ministru al viitorului guvern. L-a propus, vorba vine, pentru că făcându-i dl Constantinescu “sugestia” direct în public și nu în interiorul CDR, cum ar fi fost firesc, se cheamă că i s-a impus, încât scrisoarea dlui Quintus seamănă cu una din acele scrisori-capcană, care explodează în momentul desfacerii, umplând încăperea de fum și rănind destinatarul. Dl Constantinescu și-a găsit bețeaua cu dl Cataramă: dacă refuză oferta, rămâne fără sponsorizare iar PNL se va simți atât de ofensat încât va periclita liniștea Convenției. E limpede acum că devotamentul dlui Cataramă pentru CDR nu era deloc dezinteresat, el fiind prețuit incluzând TVA și taxa de timbru - direct la funcția de prim-ministru. De altfel, declarația dlui Ciorbea (“mă jur pe mama”) că n-a primit nici un scaun de la liderul Elvilei, avertiza că, scaunele dlui Cataramă vizează un cabinet somptuos. Iar dacă dl Constantinescu acceptă “autosugestia” dlui Cataramă, el riscă să-și pierdă din credibilitate căci liderul PNL a mobilat anterior guvernul Roman căruia CDR îi reproșează situația de după ‘90. Și e păcat ca președintele CDR să-și diminueze șansele tocmai când dl Iliescu și-a pierdut cumpătul în Germania, unde a calificat articolele dlui Emil Hurezeanu de la “Deutsche Welle” drept “ticăloase, mizerabile, execrabile”. Și cum, vorbind despre alții, vorbești, de fapt, despre tine, dl Iliescu s-a înfățișat , astfel atât de agresiv încât s-a și repezit să se plimbe cu un tanc nemțesc unde i-a fost “mai comod decât într-o Dacia”. El, poate pleacă dacia. Tia Șerbănescu ■ |l Șl pqill ■ [UNK] |l Bin.;G . ________________________________________________________________________________________________ CEN 1 T.,M A.J •■• ■ r : ■ . A |___________________________________________________________________________________ Transnistria rămâne a Moldovei parte Astăzi, la Moscova, urmează să fie semnat un memorandum privind normalizarea relațiilor dintre Republica Moldova și Transnistria, informează Reuter. “Acest memorandum”, declara Mircea Snegur, președintele Republicii Moldova, înainte de plecarea în capitala Federației Ruse, “are o încărcătură politică, o încărcătură de pace și de garanții”, în afara semnăturilor celor două părți direct implicate (conducerea Republicii Moldova și cea a autoproclamatei republici nistrene) urmând ca pe document să-și depună semnătura și garanția Boris Elțîn, Leonid Kucima, precum și reprezentantul OSCE. Documentul reprezintă “un set de intenții binevoitoare (...), o bază de garanții care ar favoriza procesul de tratative în viitor”. Potrivit președintelui Mircea Snegur, negocierile vor continua multă vreme încă, având în vedere că pozițiile celor două părți diferă prea mult, însă, deocamdată, s-a căzut de acord asupra faptului că Moldova rămâne “un stat integru”. Igor Smirnov, liderul nistrean, a declarat recent presei că memorandumul definește Transnistria ca o “formațiune statal-teritorială cu statut de republică în cadrul granițelor Republicii Moldova recunoscute pe plan internațional”. Transnistria, cu o populație de 750.000 de locuitori, a încercat să se desprindă în 1990 din statul moldovenesc, iar războiul sângeros ce a urmat în 1992 s-a soldat cu sute de victime. Conflictul armat a fost stopat prin intervenția trupelor rusești ale Armatei a 14-a, conduse de generalul Aleksandr Lebed, care anul trecut a părăsit armata, candidând la funcția de președinte al Federației Ruse, în 16 iunie a.c. Obținând 15% din sufragii și situându-se astfel pe locul al treilea, a trecut de partea lui Elțîn, devenind consilier prezidențial pentru probleme de securitate. Irina Negrea Continuă vizita președintelui Chinei Președintele Chinei, Jiang Zenmin, care întreprinde un turneu în țări din Europa și Asia Centrală, se află de sâmbătă la București, la invitația președintelui României, în cursul vizitei urmând să aibă convorbiri cu șeful statului român, cu primul ministru, cu președinții celor două Camere ale Parlamentului și cu alte oficialități. La sosirea pe Aeroportul Otopeni șeful statului chinez a ținut să remarce trăinicia relațiilor dintre România și China, legate de o prietenie tradițională, care a rezistat încercărilor timpului și schimbărilor din viața politică internațională. El a subliniat că scopul vizitei, în care este însoțit de către 90 de oficialități și experți, printre personalitățile de prim rang aflându-se și ministrul de Externe Qian Qichen, îl constituie identificarea de noi modalități pentru dezvoltarea relațiilor bilaterale. (RADOR) Președintele Jiang Zemin trece în revistă garda de onoare Urmându-și dragostea în Arkansas, a ajuns la noi Azi sosește în România, pentru o vizită de 24 de ore prima doamnă a Statelor Unite ale Americii, Hillary Rodham Clinton. Vizita face parte din turneul său în câteva țări din Europa Centrală și de Est, Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Estonia și Finlanda. Acest turneu al primei doamne a Statelor Unite are loc la solicitarea Președintelui Bill Clinton și e menit să evidențieze, pentru Comunitatea Internațională, progresele politice, economice și sociale făcute de popoarele din Centrul și Estul Europei. Dna Clinton este însoțită, în această vizită, de dna Madeline Albright, ambasadorul american la ONU. Milioane de americani originari din Europa de Est răspândiți în Pennsylvania, New York, New Jersey, Ohio, Illinois, Michigan urmăresc vizita lui Hillary “Roosevelt”. Ei sunt tot atâția votanți etnici care pot mări șansele de realegere ale soțului în toamna aceasta. Hillary Rodham Clinton a fost Prima Doamnă a statului Arkansas timp de 12 ani. Ea a lucrat aici ca partener plin al unei firme de avocatură, a fost președinta unui comitet pentru problemele educației, însărcinat cu elaborarea standardelor pentru școlile publice din Arkansas, a condus căminul familial. în numeroase rânduri, Hillary Clinton a vorbit despre necesitatea de a găsi “echilibrul potrivit în viețile noastre”. In cazul ei, elementele acestui echilibru sunt familia, munca și slujirea interesului public. Hillary Diane Rodham, fiica lui Dorothy și a lui Hugh Rodham (decedat), s-a născut în Chicago, Illinois, la 26 octombrie 1947. Ea și cei doi frați mai mici au crescut în Park Ridge, Illinois, în mijlocul unei familii strâns unite. Elevă excelentă, ea a fost cercetașă (Girl Scout) și membră a unui grup local al tinerilor metodiști. Lui Hillary i-au plăcut sporturile și a fost întotdeauna interesată de politică. A intrat la Colegiul Wellesley în anul 1965. După absolvirea meritorie a colegiului, s-a înscris la Facultatea de Drept din Yale unde a făcut parte din Consiliul Noul primar al Bacăului, Dumitru Sechelariu, și-a început mandatul cu un scandal; într-un articol publicat săptămâna trecută în presa locală, se anunța intenția de a nu se mai prelungi autorizațiile micilor întreprinzători care-și vindeau marfa la măsuțe în Piața Centrală. Joia trecută, 50 dintre tarabiști au forțat ușa Prefecturii, unde se ținea ședința de constituire a Consiliului Local, cerând insistent să discute cu Sechelariu. Acesta i-a amânat pentru a doua zi. Vineri, holul Primăriei a fost Editorial al “Yale Review of Law and Social Action”. Tot acolo, l-a cunoscut pe Bill Clinton, cu care era colegă de facultate; în timpul studiilor de la Yale, Hillary și-a dezvoltat interesul pronunțat față de protecția intereselor copiilor și a familiilor acestora, în 1973, a devenit avocat al Fondului pentru Apărarea Copiilor (Children’s Defense Fund). Un an mai târziu, s-a alăturat personalului investigativ al Comitetului Juridic din Camera Reprezentanților SUA pentru a lucră la procedurile de acuzare în cazul Watergate. Hillary a părăsit Washingtonul, “urasediat de întreprinzătorii indignați. Aproximativ 250 de tarabiști au năvălit înăuntru, amenințând iar că vor forța intrarea la primar. Ținuți cu greu în frâu de gardieni, tonetarii au spumegat vreme de două ore, interval după care o delegație de-a lor a fost primită în biroul lui Sechelariu. Acesta a reușit să-i amețească cu niște promisiuni subțiri. La tarabele din piețele băcăuane lucrează în jur de 15.000 de persoane, care riscă astfel să devină șomeri. Măsuțele, prin prețurile mici pe care le promovează, sunt o concurență serioasă pentru magazinele din stațiile Selena, proprietatea dlui Dumitru Sechelariu, Simona Popa dându-și dragostea în Arkansas”. S-a căsătorit cu Bill Clinton în 1975. Amândoi au predat la Facultatea de Drept a Universității Arkansas din Fayetteville. Fiica lor, Chelsea, s-a născut în 1980. Ca Prima Doamnă a statului Arkansas, Hillary și-a continuat munca neobosită în sprijinul copiilor și al familiilor. A prezidat Comitetul pentru Standarde Educaționale din Arkansas și a înființat Asociația pentru Copii și Familie din Arkansas. De asemenea, ea a introdus un program în premieră, intitulat Programul de Educație la Domiciliu pentru Tineretul Preșcolar din După 20 de ani, sâmbătă, la Londra, în Hyde Park, muzica rock și-a readjudecat Arkansas. Ca recunoaștere a realizărilor ei profesionale și personale, Hillary a fost desemnată Femeia Anului în 1983 (Arkansas) și Mama Anului în 1984 (Arkansas). La începerea mandatului său, Președintele Clinton a plasat asistența sanitară în rândul problemelor de cea mai mare prioritate și a numit-o pe Prima Doamnă la conducerea Grupului pentru Reforma Sistemului Sanitar Național. Ca și predecesoarele sale, Hillary Rodham Clinton pune în slujba rolului de Primă Doamnă a Statelor Unite ale Americii talentul, experiența, stilul și interesele ei deosebite, rolul de vedetă într-un grandios spectacol (Masters of Music), la care au participat Eric Clapton, Bob Dylan (care a concertat împreună cu Ronnie Wood), canadianca Alanis Morisette, grupul pop The Who care a interpretat fragmente din opera rock “Quadrophenia” precum și alte figuri legendare ale anilor ‘60. Aproximativ 150.000 de fani au înfruntat o vreme neobișnuit de rece pentru această perioadă a anului, iar organizatorii au afirmat că alte 120 milioane de telespectatori din întreaga lume vor urmări fascinați această demonstrație de virtuozitate muzicală. “The Guardian” aprecia că acest concert de muzică rock reprezintă adeverirea visurilor iubitorilor de rock, ajunși la vârsta mijlocie. Spectacolul de sâmbătă a fost sponsorizat de compania Mastercard, urmărind strângerea unor fonduri pentru o serie de opere caritabile. Au fost adunate aproximativ 500.000 lire sterline pentru Fundația Prințul Charles, în scopul întrajutorării șomerilor. (I.N.) Tarabiștii au atacat Primăria Bacăului timp de două ore Rock în Hyde Park Prima Doamnă a SUA, Hillary Clinton, și prima doamnă a Franței se plimbă prin grădina Elysée, în urma soților Eric Clapton la concertul “Masters of Music”, din Hyde Park Cântăreața româncă de operă Neli Miricioiu se pregătește pentru premiera spectacolului “Lucreția Borgia” la Opera din Sydney I m