Cotidianul, februarie 1998 (Anul 8, nr. 25-48)

1998-02-02 / nr. 25

i OPINIA Puterea trebuie să aibă relații bune cu presa N. Burghelea O privire atentă asupra comportamentului oamenilor politici români ne dezvăluie faptul regretabil că suntem încă profund marcați de cei 50 de ani de comunism, care au trecut peste noi. Reminiscențe ale mentalității comuniste există nu numai la comuniștii calificați, ci și la noi, ceilalți. Una dintre acestea este și tendința de a ne certa cu presa și de a da vina pe ea, pentru nereușitele noastre. Deși au promis că vor păstra relații bune cu ziariștii, liderii actuali ai țării par a fi tot mai tentați să intre în conflict cu ei. Această tendință a apărut, treptat, pe măsură ce guvernarea a început să se uzeze. Uzura este ceva inerent guvernării și ea atrage după sine critici tot mai aspre. Unele sunt îndreptățite, făcute cu bună-credință și cu maturitate de gândire, altele cu ranchiună sau chiar cu dușmănie, rod al unor stări emotive, destule făcute cu rea-credință și, în consecință, nedrepte. Așa se întâmplă în toată lumea democratică și nu văd de ce am face noi excepție. La comentariile și criticile din presă s-ar fi cuvenit ca Puterea să reacționeze cu înțelepciune. Adică să țină seama de ele. Dimpotrivă, reprezentanții Puterii au început să dea dovadă de nervozitate. Nervozitatea s-a conturat încă din timpul remanierii guvernamentale și s-a accentuat cu prilejul crizei politice de la începutul acestui an; în consecință, presa a fost acuzată de “intoxicare" a opiniei publice. Aceasta este, fără îndoială, o mare greșeală. Puterea trebuie să păstreze relații bune cu presa, lăsând-o să-și facă datoria. Mai mult decât atât, ea trebuie să ofere ziariștilor informații cât mai corecte și mai complete, pentru a-i ajuta să nu depindă de zvonuri. O putere matură știe să se folosească de presă, în sensul cel mai bun al cuvântului. Aceasta trebuie să informeze publicul cu corectitudine, ceea ce nu se poate face decât în cadrul unei colaborări Putere-Presă, pe plan informațional. A te supăra pe presă și a-i aduce reproșuri amare nu este un lucru prea inteligent. Dl Iliescu s-a certat mereu cu ziariștii care nu îl lăudau și, uneori, i-a luat chiar de guler. Acest lucru nu numai că nu l-a ajutat cu nimic, dar, dimpotrivă, i-a fost chiar fatal. Exemplul lui trebuie să ne rămână mereu în minte, ca să nu cădem în aceleași greșeli. Puterea trebuie să înțeleagă că o critică, oricât de nedreaptă ar fi ea, este mai folositoare decât lauda. Puterea comunistă a fost lăudată intens de presă, ceea ce a dus la ruperea ei de realitate și, în final, la prăbușire. Președintele Constantinescu și premierul Ciorbea au căzut în greșeala de a se plânge de “agitația din presă" și ea trebuie corectată neîntârziat. Domniile lor trebuie să înțeleagă că agitația este sarcina presei. O societate în care ziariștii nu reacționează la viața politică și nu se bat să informeze publicul asupra ei nu are viitor. Acest lucru a fost demonstrat, cu prisosință, de lumea comunistă. Dacă presa românească s-a agitat să afle ce se întâmplă în viața țării și s-a străduit să informeze publicul asupra celor aflate, înseamnă că își înțelege menirea și își face datoria. Greșelile care au apărut se datorează nu atât lipsei de profesionalism a ziariștilor, cât lipsei de informație. Or, aceasta este vina Puterii. Dacă conducerea actuală dorește, cu adevărat, să scoată România din întârziere și să o aducă la nivelul lumii civilizate trebuie, desigur, să facă multe lucruri, dar înainte de toate trebuie să v înceapă să colaboreze deschis cu presa. La Craiova, C.V. Tudor l-a acuzat pe Petre Roman de imoralitate Aflat într-o vizită în județul Dolj, liderul PRM Corneliu Vadim Tudor a susținut, sâmbătă seară, o conferință de presă la Casa de cultură a studenților din Craiova. Cu această ocazie, el a prezentat un sondaj realizat în rândul electoratului (de un institut pe care nu vrea să-l divulge ziariștilor), sondaj din care reiese clar că în acest moment CDR și președintele Emil Constantinescu se află în continuare pe locul întâi în preferințele alegătorilor. Despre electoratul său, Vadim Tudor a spus că este de neatins, așa cum de neatins este și electoratul CDR, în discursul său, spre surprinderea auditoriului, Vadim Tudor nu a atacat Convenția și nici pe șeful statului, ceea ce a atras remarca ironică a unui ziarist din presa locală: “Ăsta a venit în campanie electorală pentru CDR. Atacurile sale au fost însă îndreptate spre Partidul Democrat, în special asupra lui Petre Roman, Adrian Severin și Traian Băsescu. Roman a fost acuzat de “imoralitatea gesturilor sale politice”, care au generat situația de acum. Liderul PRM a afirmat că guvernarea, după alegerile pe care le vede în vară, prin iunie, ar putea fi asigurată de colaborarea CDRPDSR si mai ales de cea a PRM cu PUNR. (AMPress) PRM crede că până la 16 martie va da jos Guvernul Ciorbea Corneliu Vadim Tudor a anunțat că, până la 15 martie a.c., PRM va da jos Guvernul Ciorbea și va organiza alegeri anticipate: în ciuda faptului că a cerut ridicarea pragului electoral la 5- 7%, liderul PRM crede că va totaliza după alegeri 80-100 de parlamentari; în acest fel, el speră să intre în viitorul Guvern, pe care îl vede ca pe unul de uniune națională. Președintele PRM a subliniat că există trei momente în care Guvernul Ciorbea este vulnerabil: fie la votul noii formule a Executivului în Parlament, fie la votul Legii Bugetului pe 1998 fie, în caz extrem, printr-o moțiune de cenzură. Aceasta ar urma s fie depusă “nu mai devreme de o lună și jumătate, când va fi coaptă situația”. (Laura Ciobanu) “Europenizarea” evoluției crizei politice românești Momentul adevărului a trecut, PD-FSN și-a luat jucăriile și a plecat din Guvern, criza politică nu s-a încheiat (în pofida anunțului dat de Emil Constantinescu la plecarea spre Forumul Economic Mondial de la Davos), din contră, s-a complicat (mai nou, și PNL, în cadrul CDR, face “site”, nu vrea să fie băgat la mijloc în scandalul PNȚCD-PD al “guvernului minoritar”), provizoratul continuă. Sau criza veche a murit, trăiască noua criză... România nu e guvernabilă, se spunea până acum un an. Acum se poate spune că România lasă senzația că poate să se descurce și fără guvern - au trecut deja două luni de când ministerele au fost date peste cap, ministere care se fac numai că lucrează, “miniștrii politici” se așteaptă să fie iar schimbați într-o lună-două, când să se concentreze ei la gravele probleme executive ale țării, ale gestionării economice, sociale, culturale și de administrația publică? Că ori cu guvern, ori fără guvern, tot aia e, românii de rând își văd de viața lor cenușie, lăsați în plata Domnului, ba chiar cei săraci cu duhul dintre ei au ajuns la concluzia că ar fi mai bine pentru toți dacă n-ar fi nici un Cabinet cu prim-ministru care face politica unui partid neputincios, că nu s-ar mai mări prețul la toate de pe o zi pe alta, guvernul alimentând în nesfârșit inflația. Mai rău e pentru politicieni, care fără guvern sunt morți, n-ar mai avea azi nici măcar obiect de dispută. Egale, noile scumpiri, unele anunțate de la 1 ianuarie, altele de la 1 februarie 1998, fac viața românului de rând și mai insuportabilă, nivelul de trai a scăzut dramatic, puterea de cumpărare a salariului e alarmantă, economia nu dă nici un semn de reabilitare, blocajul financiar îngroapă de vii nu numai societățile comerciale de stat... Acum avem o nouă lege a privatizării (prin care Cabinetul Victor Ciorbea, cu tot cu demisionarii PDFSN, a câștigat un vot de încredere în Parlament, asumându-și cu ea răspunderea), lege-ordonantă a actualei Puteri, contestată de Opoziție, care a fost făcută cunoscută oamenilor de afaceri sosiți la Davos săptămâna trecută (alături de legea investițiilor), după cum ne-a asigurat președintele Emil Constantinescu - deși această lege-ordonantă (nedezbătută de Parlament) a fost contestată la Curtea Constituțională și n-a fost încă promulgată. La această nouă lege ordonantă a privatizării și-a adus contribuția și PD-FSN. Avem apoi un nou minister al Privatizării (peste FPS, doar FPS tăind și spânzurând) și un nou ministru la Reformă care bat pasul pe loc, nu iau măsuri concrete, “bătând vântul” în acest sens până și dinspre ei. Dar ce nu avem “din punct de vedere instituțional, pe hârtie”, nu? Ciudat, însă, nimeni nu știe dacă în acest moment mai avem și un program de guvernare... Balamucul ministerial e total. Oricum, prin ieșirea PD-FSN din Cabinetul Victor Ciorbea, trebuie să fie adus în fața Parlamentului un nou program guvernamental, al CDRUDMR! Nou program guvernamental care să fie și pe placul PD-FSN și al Opoziției, dacă vrea Cabinetul să aibă susținere în Parlament. De aici înainte Parlamentul putând să pună oricând piciorul în prag actualei formule guvernamentale. Dar ce mi se pare deja prea de tot e că, după ce i-a exasperat pe români, a fost “europenizată” criza politică de la noi. Că deja lupta s-a mutat la nivel de “internationale ale doctrinelor”. Că însuși Petre Roman (dus la Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei și apoi în Portugalia, în vizită parlamentară oficială) și-a permis săptămâna trecută să-și avertizeze colegii din coaliția guvernamentală că Internaționala Socialistă susține punctul de vedere al PD-FSN în legătură cu cererea de schimbare a lui Victor Ciorbea și cu ieșirea din Cabinet, în numele “accelerării reformei”. Dintr-odată luându-se seama că e la mijloc un lucru necurat cu aducerea pe tapet a Internaționalei Socialiste. Nu cumva interesele politice și economice ale acestei Internaționale Socialiste (care e în plină ascensiune și în Europa) au adus România în criză guvernamentală, după ce au fost alungați din Guvernul Victor Ciorbea doi vicepreședinți ai PDFSN? Pentru că prea a fost cu moț ieșirea intempestivă a PD-FSN din Guvern, la o lună de la remanierea Cabinetului Victor Ciorbea. Destabilizarea României pe termen scurt e cumva o strategie care urmărește să readucă pe PD-FSN (și prin el, Internaționala Socialistă) în primplan, în postura de “a încerca marea cu degetul”, de a recontrola politic și economic Executivul României (PD-FSN e gata să revină în Guvern dacă e alungat Victor Ciorbea, de parcă doar de Victor Ciorbea depinde accelerarea reformei) și de a atrage electoratul de partea sa, forțând nota... Urmarea? PNȚCD (fruntașul din CDR) a adus la rândul lui pe tapet mesajul Uniunii Europene a Creștin-Democrației, invitând chiar la București pe liderul ei, sâmbătă, care să susțină pe față Cabinetul reformist al lui Victor Ciorbea și să dezavueze pe PD-FSN (și prin el, Internaționala Socialistă)! Iată până unde s-a ajuns... în acest sens, sâmbătă, premierul Victor Ciorbea a declarat că “adevăratele cauze ale crizei sunt în altă parte” oare ce a aflat el (de la liderul UECD)? A făcut astfel Victor Ciorbea aluzie la amestecul Internaționalei Socialiste, prin PDFSN, în “afacerile interne” ale Guvernului României, provocând o criză artificială? în orice caz, diplomat, liderul UECD a tinut să sublinieze că România se îndreaptă spre instabilitate din cauza luptelor interne care se duc în PD-FSN (la vârf, între Petre Roman, Adrian Severin și taberelor lor) - dar cum ar fi prea simplu să fie doar acest motiv meschin la mijloc... Liviu Ioan Stoiciu Domnul Wim Van Velzen, președintele Uniunii Europene Democrat Creștine / Foto: Eric Matson ApR a demarat pregătirile pentru alegerile anticipate Alianța pentru România a decis la prima întrunire a Consiliului Național, desfășurată sâmbătă la Palatul Parlamentului, să demareze pregătirile pentru alegerile anticipate, care în opinia acestui partid se întrevăd. “Nu este exclus ca unele dintre forțele aflate acum la guvernare să prefere o asemenea soluție. Noi trebuie să fim pregătiți pentru această eventualitate”, a declarat în discursul său Teodor Meleșcanu. ApR și-a propus ca până în luna iunie să fie încheiate pregătirile pentru alegerile locale și parlamentare, în acest sens a fost înființat “Grupul permanent de campanie electorală a partidului”, aflat sub coordonarea vicepreședintelui Marian Enache. La mijlocul lunii februarie membrii Biroului Executiv și președinții organizațiilor județene se vor întâlni la Constanța pentru a discuta aspectele tehnice legate de pregătirea alegerilor. Liderii ApR au demonstrat că există diferențe de opinie privitoare la politica de alianțe promovată de partid. Teodor Meleșcanu s-a declarat, în principiu, de acord cu inițierea unor astfel de parteneriate, iar Iosif Boda s-a pronunțat împotrivă. Deși la Convenția Națională din 6-7 decembrie se hotărâse ca Alianța să meargă singură în alegeri, pentru a-și încerca puterile, președintele ApR a arătat că “noile condiții politice impun o schimbare a strategiei în raport cu celelalte formațiuni politice”. “Pe termen lung trebuie să ne identificăm potențialii parteneri pentru guvernare. (...) Am în vedere atât partide din actuala coaliție, inclusiv PD, dar și partide din opoziția parlamentară”. Liderul Alianței s-a arătat interesat și de zona partidelor neparlamentare, fiind indicate: PDAR, PS, Mișcarea Ecologistă și PUR. Nu de aceeași părere este si Iosif Boda, care, în materialul prezentat în fata reprezentanților Consiliului National - “Evaluări asupra situației politice la începutul anului 1998” - afirma: “Tămâierea unor partide și căutarea obsesivă de alianțe ne scade din prestigiu și ne arată ca pe niște oameni care ne căutăm protecție, ca și când nu am fi suficient de puternici”. Vicepreședintele ApR a adăugat că singura alianță benefică ar fi una de “tip CDR”, care să alăture partidele social-democrate, inclusiv PD, PSDR, PDSR. Totodată, deputatul considera că cel mai probabil se va ajunge la alegeri anticipate în 1999, urmând ca până atunci să guverneze o nouă echipă a actualei coaliții. Presa nu a avut acces în sală pe tot parcursul lucrărilor, acest lucru datorându-se și faptului că s-au dezbătut și formulele de finanțare ale partidului. în conferința de presă de după terminarea ședinței, Boda a ținut să precizeze că, în opinia sa, nu se va ajunge la alegeri anticipate, în curând, prin inițierea moțiunilor de cenzură. Vicepreședintele a adus drept argument și faptul că mulți parlamentari din Opoziție nu vor vota o moțiune de cenzură, deoarece nu sunt siguri câ și vor recăpăta locurile deținute în Cameră sau Senat. Acest lucru se poate întâmpla deoarece parlamentarii sunt puși la adăpostul votului secret. De asemenea, Alianța pentru România și-a reiterat disponibilitatea de a sprijini un guvern minoritar, condiționat de unele angajamente în planul reformei economice. în acest sens au existat deja contacte cu formațiunile aflate la guvernare, inclusiv cu PNȚCD și PD. Condiționările economice au fost expuse în linii generale în discursul prim-vicepreședintelui Mircea Coșea, care a criticat în termeni duri politica economică promovată de Cabinetul Ciorbea. ApR a cerut încă dinaintea remanierii destituirea actualului premier. Mircea Coșea și Teodor Meleșcanu, în timpul ședinței Consiliului Național al ApR de sâmbătă / Foto, Timi Șlicaru Ciprian Ranghel »I* Fracțiunea Funar revocă conducerile grupurilor parlamentare ale PUNR întrunit vineri la Cluj, Biroul Permanent al fracțiunii PUNR din Transilvania, avându-l la conducere pe Gheorghe Funar, a hotărât, “în baza Statutului PUNR”, revocarea conducerii grupurilor parlamentare ale partidului din Senat și Camera Deputaților. De asemenea, Biroul Permanent a mai hotărât “revocarea dlui deputat Ioan Gavra din funcția de chestor al Camerei Deputaților și alegerea drept candidat al PUNR pentru această funcție a dlui deputat Nicolae Bud”. Pentru sesiunea de primăvară a Parlamentului, fracțiunea PUNR cu centrul la Cluj a ales următoarea conducere a grupurilor parlamentare ale partidului: pentru Senat pe Costică Ciurtin c ca lider, și pe Augustin Crecan ca vicelider; pentru Camera Deputaților- pe Vasile Matei, ca lider, și pe Nicolae Dărămuș, ca vicelider. Numirile de la Cluj au fost făcute în contextul în care, la această dată, PUNR este divizat în două, cu centre de putere la București (reprezentat de parlamentari) și la Cluj-Napoca (fracțiune care, conform afirmațiilor conducerii proprii, “beneficiază de sprijinul larg al bazei electorale” a PUNR). Pe de altă parte, Biroul Permanent, întrunit la Cluj, a decis convocarea Consiliului National al PUNR la București, în data de 28 februarie a.c. (Ruxandra Hurezean) Trecut și actualitate în politica românească Politologul Stelian Tănase și senatorul Alexandru Paleologu au reiterat, zilele trecute, la Pitești și Câmpulung, un binevenit act de demistificare publică a procesului Noica-Pillat. Un episod odios al istoriei comuniste, plină de crime politice strigătoare la cer, ce îi are la origine pe Gheorghiu-Dej și Leonte Răutu și pe care Stelian Tănase l-a transpus minuțios - sub inspiratul titlu “Anatomia mistificări 1944-1989” - în pagini de carte. O carte pe care unul a trăit-o, altul a scris-o, iar noi trebuie neapărat s-o citim, ea fiind o largă mărturie despre ultimii 50 de ani ai României, despre represiunea comunistă și universul concentraționar indigen al epocii. Argeșul și mai cu seamă Muscelul sunt cunoscute ca un bastion de frunte al îndelungatei rezistente anticomuniste românești. Mulți deținuți politici mai trăiesc încă prin aceste locuri pline de istorie, așa că nu întâmplător cei doi, erou și autor, au decis să vină între localnici spre a prezenta cartea și au o încercare meritorie de necesară demascare a “morbului bolșevic”, ce mai bântuie încă lumea. Procesul Noica-Pillat - ce i-a avut ca protagoniști nefericiți și pe alți bine cunoscuți oameni de cultură ai țării - face și el parte din acțiunea nesăbuită a comuniștilor autohtoni de distrugere a elitei naționale, ce a anihilat de-a valma țărani și cărturari, militari și oameni politici, astfel că punerea lui în pagină nu poate fi decât salutară pentru alcătuirea firească a unei autentice istorii naționale. Făcând apel la istorie, așa cum a fost ea, cei doi oameni de cultură au dialogat apoi cu cei prezenți despre poziția intelectualilor față de fosta putere comunistă, despre (ne)implicarea acestora în viața politică de azi, despre veleitari și nulități care văd în politică doar un mijloc de satisfacere a propriilor interese, sub lozinca interesului de partid, despre o seamă de întâmplări din viata noastră politică actuală, ce reamintesc întru totul de Caragiale. “Cine vrea să fie mereu bine văzut și aplaudat face o politică catastrofală”, a conchis, cu deplină îndreptățire, senatorul liberal. Paradoxal poate, dar adevărat... Adrian Simeanu Organizația Județeană PNȚCD Suceava apreciază că rezolvarea crizei nu este de durată Biroul de Conducere PNȚCD Suceava apreciază că actuala formulă găsită pentru rezolvarea crizei politice nu este de durată, a declarat sâmbătă, într-o conferință de presă senatorul PNȚCD de Suceava, Petru Juravlea. “Ne așteptăm să se renunțe la funcțiile deținute de PD și în teritoriu”, a spus Juravlea, care a adăugat: “Nu vedem cum PD ar putea să susțină parlamentar Coaliția, când nu a făcut-o nici când era la guvernare”. El a spus că, pentru rezolvarea crizei, PNȚCD Suceava ar fi optat pentru “despărțirea, măcar pentru o perioadă, de PD, la toate nivelurile, pentru că algoritmul a fost întotdeauna în favoarea PD”. Juravlea a mai apreciat că “ar putea exista surpriza ca, peste două-trei luni, să avem o nouă majoritate parlamentară, prin creșterea numărului de independenți, care să provină din rândurile parlamentarilor ce doresc real reforma”. Senatorul Juravlea a mai anunțat că PNȚCD Suceava va monitoriza foarte strict activitatea prefectului PD de Suceava, Vasile Hie. (Mediafax) Fax in acte publice Fax în acte publice ♦ Lege și ordine în... sănătate. Toate cabinetele medicale vor fi supuse acreditării, obținerea acesteia reprezentând garanția funcționării unității la un standard corespunzător, a declarat, duminică, Dragoș Nicolae, vicepreședintele Colegiului Național al Medicilor. Conform noului proiect privind organizarea, funcționarea și finanțarea cabinetelor medicale, acreditarea este valabilă pe o perioadă de cinci ani și poate fi acordată de către organisme specializate, în cabinetul medical poate lucra un singur medic sau se pot asocia mai mulți specialiști. Medicul răspunde individual pentru eventualele prejudicii aduse pacienților, prin culpă medicală stabilită de organele de drept. Aceștia sunt obligați să acorde asistență medicală nediscriminatoriu, pentru toate persoanele, fără deosebire de sex, rasă, naționalitate, origine etnică, religie, apartenență politică, avere sau origine socială. O dată cu intrarea în vigoare a Legii asigurărilor sociale de sănătate, cabinetele medicale pot încheia contract cu un spital pentru asigurarea serviciilor de specialitate necesare. Managerii unităților sanitare private vor beneficia de scutirea de TVA a impozitului pe profit și vor plăti tarife minime pentru consumul de curent electric, apă și gaze. Cabinetele vor avea un buget propriu, care poate fi constituit din fondurile încasate de la CAS, de la bugetul de stat central și local, din plățile pacienților, donații și alte surse de venituri proprii. ♦ “Bărbatele” din PUNR. La sfârșitul săptămânii trecute, la Palatul Parlamentului, în prezenta lui Valeriu Tabără, președinte al PUNR, s-au desfășurat lucrările Consiliului Național al Femeilor din această formațiune politică. S-a discutat despre activitatea PUNR și modificarea regulamentului de funcționare a acestei organizații. O solicitare a femeilor penieriste s-a referit la implicarea mai mare a femeilor în viața internă a partidului și reprezentarea lor în mai mare măsură în structurile de conducere, atât la nivel local, cât și la centru. De asemenea, s-a mai hotărât participarea în mod parțtar a femeilor din PUNR pe listele electorale, eliminarea oricărei constrângeri legislative privind avortul și menținerea prevederilor actualului articol 200 din Codul Penal. Penieristele au cerut și anularea Ordonanței de Urgență cu privire la sancțiunile aplicate ziariștilor. ♦ Juridic, fizic sau metafizic? Secretariatul de Stat pentru Culte a înaintat Guvernului un proiect de ordonanță referitor la acordarea unor facilități financiare cultelor religioase recunoscute de statul român. înlesnirile cerute vizează aplicarea unor tarife pentru consumul casnic asemănătoare cu cele aplicate persoanelor fizice. Se au în vedere consumurile de apă, energie electrică, energie termică, convorbirile telefonice și gazele naturale; în prezent, cultele religioase sunt asimilate persoanelor juridice, ceea ce face ca tarifele plătite de acestea să fie mai mari în raport cu cele plătite de populație. ♦ Școală portuară. Cu ajutorul guvernelor României si Danemarcei si al programului PHARE, la Constanța s-a deschis, la sfârșitul săptămânii trecute, prima școală portuară din țară. Noua instituție are 18 clase, în care aproximativ 100 de lucrători portuari se vor califica fără să plătească un leu. Instituția face parte din Fundația “Școala Portuară. ♦ Micropoluare. Lacul Mogoșoaia a fost poluat, la sfârșitul săptămânii, cu produse petroliere provenite de la Societatea Petrotrans SA, informează Ministerul Apelor, Pădurilor și Protecției Mediului. Poluarea s-a produs din cauza infiltrării în sol a produselor petroliere provenite de la “căminul de vizitare” al conductelor de transport ale societății. Deoarece lacul era înghețat, produsul petrolier s-a acumulat de-a lungul malului lacului, pe o lungime de aproximativ 50 de metri. Specialiștii Regiei Autonome Apele Române apreciază că s-au scurs în jur de 50 de litri de produs petrolier. Nu s-a semnalat mortalitate piscicolă. Grupuj realizat de Igor Drag, cu sprijinul agențiilor AM Press și Mediafax A PL dezminte orice colaborare cu Funar în legătură cu informațiile apărute în unele cotidiane privind o propunere a președintelui Partidului Liberal, Niculae Cerveni, făcută dlui Gheorghe Funar, de a intra în partid. Biroul de Presă al PL a remis ieri presei următorul comunicat: “Dezmințim categoric aceste speculații. Prezența dlui Niculae Cerveni în Primăria din Cluj-Napoca a avut ca unic scop discutarea unor probleme de ordin administrativ, privind închirierea unui spațiu necesar Filialei Cluj a Partidului Liberal, pentru desfășurarea activității unui club liberal, între domnii Niculae Cerveni și Gheorghe Funar nu au avut loc nici un fel de discuții referitoare la o colaborare pe plan politic, cum de altfel dl Cerveni a precizat la conferința de presă, susținută vineri, 31 ianuarie a.c., la Cluj-Napoca”. * 1 % UDMR Covasna susține intrarea minorităților în Parlamentul ungar Purtătorul de cuvânt al organizației județene Covasna a UDMR, Attila Puskás, afirmă că unii politicieni de la Budapesta tergiversează adoptarea reprezentării minorităților naționale din Ungaria, deoarece se tem că li se vor strica calculele și nu vor putea fi siguri de susținerea uneia sau altuia din proiectele legislative înaintate în Parlamentul budapestan. Puskás crede că formațiunile se tem că votarea unor legi va depinde exclusiv de poziția reprezentanților germanilor, slovacilor, rromilor, sârbilor, românilor etc. Autorul materialului de presă afirmă că “este o rușine tergiversarea”, și că, trecând peste principiul neamestecului în treburile interne ale altor state, conducătorii pe țară ai UDMR ar trebui să-i atenționeze pe “prietenii unguri”. Attila Puskás își exprimă temerea că, până la alegerile generale din luna mai, nu ar mai fi suficient timp pentru adoptarea unei reglementări legale, favorabile participării minorităților naționale la lucrările din Parlament. Dacă până la alegeri minoritățile nu vor avea deputați în Legislativul de la Budapesta, declarațiile de intenție în favoarea promovării reprezentanților minorităților naționale din Ungaria, din partea partidelor ungare, vor rămâne doar literă moartă - susține Puskás. El arată că organismele de autoadministrare a comunităților etnice, “autoguvernările”, funcționează și sunt eficiente, fapt luat la cunoștință cu satisfacție de Puskas. Purtătorul de cuvânt al UDMR Covasna recunoaște că minoritățile au fost asimilate prin integrare de către societatea ungară, dar că statul susține material păstrarea identității naționale a acestora. Dan Filip A A