Cotidianul, mai 1998 (Anul 8, nr. 1-18)

1998-05-11 / nr. 1

Telefonul cititorului 638.72.97 Sunați la acest număr și spuneți ce probleme vă apasă. Un redactor va prelua zilnic mesajele dumneavoastră. Vom încerca să vă ajutăm. Editorial Autocomplot antiprezidențial L ocul produs în opinia publică românească de Afacerea Otopeni a fost mult mai mare decit cel provocat în alte țări de grozăvii mult mai strașnice. Explicația e simplă: întîmplarea s-a produs sub Președinția lui Emil Constantinescu. Domnia sa, domnul șef al statului nostru, a ținut morțiș să nu se înfățișeze, luni în șir, drept un soi de Terminator al corupției firesciste. Puține au fost momentele în care Emil Constantinescu să nu fi apărut în fața națiunii pentru a proclama solemn că începutul domniei sale înseamnă și sfîrșitul inevitabil al Caracatiței. Acompaniat de lăutele cîntăreților de pripas, președintele s-a străduit să ne convingă că, urmare a luptei sale, corupția nu-și mai poate face de cap în țara noastră. Românii pot dormi sau, mă rog, ca să fim mai exacți, mult de foame in liniște! în România nu mai există contrabandă. Mafie, corupție. Scumpa noastră țărișoară a devenit, în nici un an de zile, modelul mondial de cum poate fi stîrpită corupția. • Pe acest fond de deformare a realității, a picat știrea privind contrabanda cu țigări de pe Aeroportul Otopeni. Contrabandă meșterită - s-a recunoscut oficial nu de vreun strigoi pedescrist, ci de oameni ai regimului Constantinescu, unii dintre ei răspunzînd chiar de securitatea președintelui. Cum să fie o exagerare, în aceste condiții, isteria din presă și din opinia publică? Afacerea de gangsterism de înalt nivel petrecută pe Aeroportul militar Otopeni a intrat în violentă contrazicere cu însăși credința pe care Emil Constantinescu a reușit s-o insufle, prin numeroase ieșiri spectaculoase la rampă, tuturor românilor. Aceea că, spre deosebire de regimul anterior, cel nou, instaurat în România după alegerile din 1996, a făcut imposibilă orice operațiune mafiotă. Pentru ca, deodată, spre sfîrșit de april, românii să afle, nu din gura țaței Leana de pe marginea șanțului, ci din înseși comunicatele oficiale, că înalți ofițeri SPP și MApN, oameni din anturajul prezidențial, au realizat o acțiune de contrabandă de mari proporții. Evident, altfel ar fi stat lucrurile dacă în perioada scursă pînă acum din mandatul său, Emil Constantinescu și-ar fi dat seama că trebuie să-și schimbe imaginea confecționată, cu care a cîștigat alegerile: cea de om providențial, de Dumnezeu care cînd spune de mîine nu va mai ploua, a doua zi, în chip automat, pe boltă strălucește Soarele. Cred că a trecut suficient timp de cînd se află la Cotroceni pentru ca domnul președinte să-și dea seama că atît prerogativele sale limitate din punct de vedere constituțional, cit și specificul românesc, fac imposibile rezolvările peste noapte ale unor probleme la a căror soluționare se chinuie România de un secol încoace: corupția de tip oriental, mișmașul dîmbovițean, lăsatul trebui de pe o zi pe alta. Dacă ar fi realizat adevărata Românie, țara în care pînă și dictatorii milităroși, în genul lui Antonescu sau Ceaușescu, s-au împotmolit în mlaștina balcanică, președintele ar fi evitat să se lanseze în proclamații riscante privind mărețele victorii repurtate de domnia sa în lupta împotriva corupției. Dacă, de exemplu, Emil Constantinescu ar fi avut în vocabularul discursurilor sale și formule omenești precum „încerc", „mă strădui", „sper să reușesc", indiscutabil, emoția stîrnită în România de afacerea Otopeni n-ar fi atins proporțiile istoriei naționale. Jurnaliștii, politicienii, oamenii de rînd ar fi primit cu mai mult calm informațiile despre operațiunea mafioților din SPP și MApN. Altfel ar fi stat lucrurile în aceste condiții și cu însuși președintele Emil Constantinescu. Domnia sa nu s-ar fi văzut obligat să declare, în 25 aprilie 1998, că n-a fost o operațiune mafiotă, ci un flagrant minuțios organizat. Aceasta deoarece, nu încape vorbă, faimoasa teză a flagrantului a fost distribuită opiniei publice de Emil Constantinescu nu din dorința de a descuraja ancheta - cum a fost acuzat - ci din ambiția secretă de a demonstra că sub domnia sa nu se pot petrece lucruri de gangsterismul celor de la Otopeni. Indiscutabil, dacă Emil Constantinscu ar fi avut o părere mai lucidă despre sine însuși, despre puterea domniei sale, dacă ar fi beneficiat de o percepție exactă a realității unei țări balcanice în tranziție, nimeni nu l-ar fi suspectat de complicitate la operațiunea de contrabandă. Șeful statului a reușit atît de bine să-i iluzioneze pe români că-n țara noastră nu mai e corupție, nicit, în clipa cînd s-a recunoscut oficial derularea acțiunii mafiote de la Otopeni, românii și-au spus: nu se poate ca respectiva acțiune să nu fi beneficiat, dacă nu de implicarea, atunci măcar de aprobarea tacită a președintelui. Exagerarea afacerii de la Otopeni are drept principal responsabil pe însuși Emil Constantinescu. Președintele plătește prețul unei politici de exagerare a propriilor puteri. N-a fost un complot, ci un autocomplot antiprezidențial. Ion CRISTOIU Director ION CRISTOIU Anul VIII, numărul 1(2046), luni, 11 mai 1998, 16 pagini, 1400 lei Scandalul „Țigareta II“ se relansează în forță Truțulescu și a negociat la sânge arestarea "Cotidianul" dezvăluie, în premieră absolută, felul în care s-a făcut târgul . Reporterii noștri au intrat în posesia unei informații senzaționale, în timp ce era vânat cu frenezie de o armată întreagă de "specialiști" (polițiști, procurori, agenți secreți, ziariști ș. a.), colonelul Gheorgghe Truțulescu își negocia într-o manieră aprigă toate detaliile arestării. Șoferul colonelului Truțulescu, plutonierul SPP Minea și căpitanul SPP Tănase au fost arestați pentru complicitate la contrabandă. Ei vor fi trecuți azi în rezervă. Cei doi au ținut legătura cu șeful lor în noaptea de 16/17 aprilie. ■ Ziarul constănțeanu Observatorul are interese obscure pentru compromiterea conducerii Marinei Militare. Amănunte de la corespondenții noștri. ■ Generalul Berechet, șeful IGP, a afirmat în conferința de presă de sîmbătă că generalul Medrea și colonelul Șoricică nu sînt implicați în contrabandă. ■ Șeful Statului Major General afirmă că Armata va sufla și în iaurt în privința sponsorizărilor, făcînd aluzie la cele 50 de milioane de lei cu care a sponsorizat Marian Chiață Ziua Marinei. ■ Șeful Statului Major al Aviației și Apărării Antiaeriene, generalul Gheorghe Bucșe este neimplicat în contrabandă, dar dacă nu va fi mai eficient în activitatea sa se vor lua măsuri. ■ Un fost inspector vamal de la Constanța, Ștefan Costache, a fost reținut de poliție cînd voia să cumpere țigări din magazinul free shop de la Vama Veche. El era cercetat de poliție pentru susținerea contrabandiștilor care au adus 9 containere cu țigări în Portul Constanța și nu avea voie să părăsească țara. (Grupaj realizat de secțiile Servicii Secrete și Investigații, pagina 2) In exclusivitate pentru "Cotidianul 11 Richard Schiffer: "Pentru România 5 și alte state din zonă, SUA 7 vor face o plăcintă mai mare" Consilierul președintelui american nu crede că tradiția ortodoxă va dezavantaja România De cincispreze ani încoace numele lui Richard Schiffer este asociat cu marile decizii luate de Statele Unite în materie de politică externă. Biografia și evoluția sa sunt perfect reprezentative pentru "visul american" aplicat în domeniul administrației centrale de la Washington. Ca mai toți oamenii implicați în luarea hotărîrilor importante, Schiffer este produsul a ceea ce americanii cunosc drept "Ivy League", sintagmă ce desemnează prestigioasele univesități ca Yale și Harvard. Richard Schiffer a terminat Yale, și, după zeci de ani de muncă a fost martorul schimbării perspectivelor politicii externe americane. Richard Schiffer este inițiatorul unui proiect american care are ca țintă zona geografică în care se situează România. Inițiativa de Cooperare Sud-Est Europeană - SECI. Ideea a fost preluată de administrația Clinton încă de la enunțarea ei, în 1996, și ilustrează dorința americană de implicare într-o zonă consacrată ca "butoiul de pulbere al Europei" și revendicată ca parte a sferei de influență a Rusiei. Aflat la București săptămîna trecută, Schiffer prezintă, într-un interviu acordat în exclusivitate pentru "Cotidianul", ce înseamnă SECI și care este partitura pe care SUA a pregătit-o României. Pentru americani "oazele de stabilitate" în regiuni cu potențial de criză valorează mai puțin atîta vreme cât țările din zonă nu pot trece peste rivalități istorice, ori Statele Unite sunt interesate în extinderea zonelor stabile peste granițele țărilor care au arătat că au mari probleme. (Interviu realizat de Irina ZIDARU, pagina 7) Nimic nou sub soare Caricatură apărută în ziarul Dimineața, sîmbătă 20 septembrie 1930 Dragoș Constantinescu, fiul Președintelui, se explică Dragoș Constantinescu, fiul președintelui României, a fost acuzat de către unii jurnaliști și politicieni ca fiind implicat în cel mai mare scandal al acestui an, afacerea "Țigareta". De altfel, despre el au început să circule în ultimul timp, în presă și la colț de stradă, tot felul de zvonuri, bacă firmele sale ar fi beneficiat de reducerea taxelor vamale la importurile de carne, ba că Fundația "Copiii României", pe care o conduce, ascunde afaceri necurate, bacă ar fi un dezmățat. Deși, prin aceasta, în jurul lui s-a creat o atmosferă de suspiciune, Dragoș Constantinescu a preferat să nu reacționeze prin dezmințiri în mass-media. "Cotidianul" a reușit însă să-l facă să se explice, într-un interviu acordat în exclusivitate. (Interviu în pagina 4) Principiul "Mortul e de vină" și-a găsit în România anului 1998 o aplicare ce dovedește un cinism ieșit din comun. Pentru a justifica unele erori de factură umană ale militarilor participanți la evenimentele din decembrie 1989, ministrul Victor Babiuc a remis un comunicat presei la sfîrșitul lunii aprilie, în el, deși este apărată armata, este pătată imaginea unor generali a căror vină a fost aceea că încercau să țină piept haosului dictatorial ce s-a manifestat în decembrie 1989. Că Milea și Gușă nu au fost niște unelte ceaușiste o demonstrează faptul că ministrul apărării a fost drastic apostrofat și sancționat de cuplul Ceaușescu înainte de a misterioasa lui dispariție, pentru că nu a executat ordinele pentru o represiune la Timișoara. în privința lui Gușă, considerat azi un erou de mai toată Armata Română, ne asumăm noi rolul de avocați ai celui care, respingând o intervenție militară sovietică în țara noastră, a intrat în istorie. Vă prezentăm în premieră absolută un interviu pe care generalul l-a acordat lui Pavel Coruț înainte de a muri. El descrie amănunțit, pas cu pas, tot ce a făcut la Timișoara în decembrie 1989. Un răspuns pe care Ștefan Gușă îl dă, de dincolo de mormînt, celor care-l acuză azi pe nedrept. (Interviu în pagina 13) în premieră absolută Generalul Ștefan Gușă răspunde de dincolo de mormânt celor care îl acuză Interviul a fost acordat lui Pavel Coruț de fostul șef al Marelui Stat Major, el denunțat azi ca responsabil al victimelor de la Timișoara din decembrie 1989, cu puțin timp înainte de a muri în cele cîteva zile cît a fost premier interimar, Gavril Dejeu a emis pe Vest o Hotărâre de Guvern E vorba de noua organigramă a Ministerului de Interne, care n-a fost dată nici azi publicității și pe care v-o prezentăm în exclusivitate (în pagina 12) SPORT ••• București, ora 11, sediul COR - Alegeri pentru președinția acestui organism. Cei 104 membri vor alege noul președinte, după moartea Liei Manoliu, cele mai mari șanse avîndu-le Ion Țiriac. PARLAMENT •••Camera Deputaților (Palatul Parlamentului) - ora 12.00. Biroul Permanent va lua în discuție procedura de dezbatere a proiectului Legii bugetului. De decizia pe care o va lua Biroul Permanent și de hotărârea finală a Birourilor Permanente reunite, depinde dacă dezbaterea și votul asupra bugetului se va încadra în termenii stabiliți. în plus, se va decide dacă în mod excepțional vor mai fi admise amendamente în cadrul plenului comun. ••Camera Deputaților, ora 16.00. Deputații vor dezbate proiectul de modificare a legii privind alocațiile de stat pentru copii, inițiat de PUNR. Acesta a propus mărirea alocațiilor la 100 - 150.000 de lei. Proiectul a fost înaintat spre respingere. CULTURĂ • Sibiu: începe colocviul internațional cu titlul "Confluențe europene". Mai multe organizații continentale doresc să se implice efectiv, nu numai verbal, în salvarea orașului din Ardeal. Invitați din numeroase țări, precum și cei din România vor căuta căi de acțiune completă pentru a feri de vitregiile istoriei acest colț de civilizație românească. Un program de vizite în localități ardelene duce la creșterea interesului pentru această reuniune europeană dacă ne gândim la ospitalitatea oamenilor din zonă. Se întîmplă azi ••• De urmărit cu sufletul la gură; •• De urmărit cu atenție; • Nimic de așteptat în numerele următoare Dezvăluiri senzaționale, pe bază de documente, despre adevărata dimensiune a contrabandei cu țigări Sunt implicate persoane importante ISTORIE Tovarășii din CC al PMR la masa de Revelion 61 ■ Cu bucatele tradiționale și vinuri pe masă, Gheorghiu Dej, Bodnăraș, Ceaușescu, Chivu Stoica și alții fac politică în limbaj de lemn și se destind în compania "tovarășelor de luptă și viață". (pagina 14) TOP SECRET Faza nevăzută a comunicatelor SRI ■ Nicolae Ulieru, fost purtător de cuvânt al SRI, lucrează la o carte despre felul în care a redactat, timp de șapte ani, comunicatele instituției, în acest număr Cazul Berevoiești. (pagina 11) DEZVĂLUIRI Aurul Apusenilor în schimbul unor promisiuni deșarte ■ Două companii străine necunoscute au obținut, cu complicitatea unui înalt funcționar al statului, exclusivitate asupra a 80% din rezervele de aur ale României. (pagina 12) TRAGEDIE încă un constructor român a murit ieri în Israel ■ Crește numărul deceselor în rîndul muncitorilor români din Israel. Ieri, încă un român a fost strivit de un zid de beton, după cei decedați săptămâna trecută. Cotidianul are un corespondent la fața locului. (pagina 3) INVENȚII Alarmă pentru hoții de mașini . Un dispozitiv inventat recent permite depistarea, în maxim 24 de ore, a mașinilor furate. Aparatul are mărimea unui celular și se instalează pe autovehicule. (pagina 5) SPORT Țiriac, mare favorit pentru președinția Comitetului Olimpic Român . COR își desemnează azi președintele, în discuție fiind candidaturile lui Nicolae Vieru, Ion Țiriac și Ana Pascu. Cele mai mari șanse pare să le aibă fostul partener al lui Năstase în echipa de Cupă Davis a României. (pagina 9) RUBRICILE NOASTRE •TOP COTIDIANUL (P.3) • DECLARAȚII DE GRADUL ZERO (P.4) •METEO (P.5) • COTAȚII (P.6) • GLOBUL LA ZI (P.7) • PROFIL (P.10) «INIȚIERE ÎN SERVICIILE SECRETE (P.11) «CUVINTELE ISTORIEI, ISTORIA CUVINTELOR (P.14) «ROMÂNIA NERETUȘATĂ (P.16) «JOS PĂLĂRIA (P.16) Pre limba scriitorului Paul Goma Bălăcăniada Trăisticoloră în Bălăcăniada Trăisticoloră, unde, vorba lui Pleșu cel Isteț (dar însă totuși, Melancolie - vezii dilernaticul organ): “toți suntem vinovați - deci nevinovați suntem cu toții” - nu există buni și răi, albi și negri, victime și călăi, opozanți și colaboraționiști, deci nici învingători și învinși, ci, vorba poetului, o apă și-un pământ..., unde Cartea Albă a Securității îi unge “anticomuniști” pe activiști defrunte ca Titus Popovici, D.R. Popescu, Fănuș Neagu, C. loiu, Buzura, Ivasiuc, A.D. Munteanu, Săraru, Hobana, Everac, Săraru, unde “literatură de sertar” au (în prezent!) - cu aprobarea Uniunii Scriitorilor “rezistenți” ca Titus Popovici, Anania, Sorescu, Blandiana, Breban, Țoiu (a nu fi uitat opozantul clasei, curat-sertaricolul Al. George), unde “interziși de cenzură” au fost aceiași, plus Păunescu, plus Sorescu, plus V.C. Tudor...; în fine, acolo unde istoria țării, a comunității românești, este pusă pe hârtie de cronicari fără memorie ce încep (și sfârșesc) consemnarea cu... momentul trezirii lor din somnul colaboraționismului pitit îndărătul înțelepciunii-de-veacuri: “Eu nu fac politică, eu fac artă!”. Acolo, zic (nu pentru întâia oară și tot degeaba, eu nu sunt credibili ca Petru Dumitriu, ca Petru Popescu și alte pietroaie) lucrurile sunt mult mai dramatice, acum, în 1998, decât ni se păreau în, de pildă, 1988 - când, pentru România, exista speranța. în acest an treburile merg mai prost (material, spiritual) decât în ‘96, decât în ‘94, decât în ‘92, chiar decât în 1990 - astfel progresând Românul (“pe culmi...”). Ceea ce se numește: populație - care a suferit toate Plăgile Moscovei aduse de comunism - îndură acum aproximațiile, nepriceperile, nepăsătorismele, tembelismele, necinstismele alor noștri, anticomuniștii-în-vorbe. Oamenii pătimesc, mai și gem, dar tot nu văd de unde li se trage o bună parte din suferință ... (urmare în pagina 4)