Cotidianul, mai 1998 (Anul 8, nr. 1-18)

1998-05-11 / nr. 1

!• 2 |vB C.U. „H. E'ilW&CU" IAȘI CM evenimente în top Informații de ultimă oră provenite din cadrul Parchetului General pun într-o nouă lumină arestarea lui Gheorghe Truțulescu. După cum se știe, reținerea colonelului SPP s-a făcut fără vreun incident, ofițerul fiind găsit într-un apartament din Arad, cu ușa descuiată. De la început au existat suspiciuni, circumstanțele capturii realizate de Poliție conducând mai degrabă spre ideea că Truțulescu s-a predat autorităților. Ultimele informații intrate în posesia redacției noastre confirmă această ipoteză. Datele pe care le-am obținut de la Parchetul Militar coincid cu cele provenite din anturajul lui Gheorghe Truțulescu. Conform acestora, Truțulescu a luat legătura cu urmăritorii săi cu mult timp înainte de a fi reținut, cu scopul de a obține condiții cât mai favorabile în cazul unei predări. Astfel, el a cerut procurorilor un fel de troc, solicitând o încadrare juridică lejeră, în Noi arestări și dezvăluiri de ultimă oră relansează în forță Scandalul “Țigareta II” Truțulescu și-a negociat la sânge arestarea Poliția a ținut morțiș ca acest scenariu să se încheie cu o arestare în toată regula schimbul unor declarații complete la audieri și al renunțării la dezvăluirile promise opiniei publice. Așa se explică, probabil, și declarația șefului SRI, Costin Georgescu, făcută cu numai două zile înaintea arestării: “Am convingerea că Truțulescu se va preda curând”. Printre solicitările lui Gheorghe Truțulescu se află, potrivit informațiilor noastre, și aceea de a nu fi acuzat de dezertare și sustragere de la urmărirea penală. Autoritățile au avut, în același timp, pretenția ca predarea ofițerului să fie percepută ca o arestare în toată regula, iar meritele să revină Poliției. S-a strecurat ca prin brânză prin dispozitivul Poliției O altă informație intrată în posesia redacției se referă la momentul primei descinderi a Poliției în garsoniera din Arad în care au fost găsite obiecte aparținând lui Truțulescu. Cu puțină vreme înainte de apariția trupelor speciale în jurul blocului în care se bănuia a fi Truțulescu, acesta se afla totuși în zonă, pe o bancă din fața altei scări a imobilului, așteptând ca persoanele care-l însoțiseră să revină din locuință, unde duseseră bagajele și efectuaseră o recunoaștere. Observând dispozitivul polițienesc care încercuise blocul, și inclusiv pe el, specialistul în cercetare-diversiune s-a ridicat de pe bancă, și-a tras pe ochi celebri, de-acum, șapcă neagră și s-a strecurat discret printre militarii preocupați să pătrundă în garsonieră. Una dintre persoanele aflate în momentul respectiv în garsonieră și-a luat tălpășița elegant, înșfăcând găleata cu gunoi de sub chiuveta din bucătărie și coborând agale scările. Identitatea acestei persoane a rămas, până în prezent, un mister. Cosmin DOGARU Arestarea lui Truțulescu: Reprezentația ia sfârșit Doi foști ofițeri, actuali patroni de ziar, profită de scandalul țigărilor La Constanța structurile financiare ale fostei puteri se războiesc cu șefia Marinei Militare în ultimele două săptămâni, în presă au apărut o serie de informații care au avut ca subiect evenimentul în sine, dezvăluirea persoanelor implicate și demascarea capilor filierei. Ancheta poliției a condus la concluzia că cele 3.000 de baxuri de țigări de pe Otopeni aparțin aceleiași filiere care a introdus alte nouă conteinere cu țigări prin Portul Constanța. La această concluzie s-a ajuns după seria timbrelor aplicate pe Arestarea pachetele de țigări. lui Marian Chiață, patronul discotecii bucureștene “Black White", a făcut unele supoziții ce au condus spre șefia Statului Major al Marinei Militare. Ziarul constănțean “Observator” a pornit imediat o campanie agresivă împotriva contraamiralului Traian Atanasiu, șeful SMMM. Materialele apărute aveau ca subiect festivitățile organizate anul trecut de Ziua marinei, când o firmă a lui Chiață a sponsorizat cu 50 milioane lei și produse organizarea festivităților. Arcadie Strahilevici, semnatarul articolelor din “Observator”, merge mai departe cu presupunerile și avansează ideea că filiera din care face parte Chiață are strânse legături cu ofițeri superiori din SMMM și, prin modul cum este pusă problema sponsorizării, se afirmă că unul dintre implicați este chiar contraamiralul Traian Atanasiu. Demersul jurnalistic al lui Arcadie Strahilevici este departe de scenariil de care, mai mult sau mai puțin, suferă ziariștii. El are un alt substrat, în continuare vom face niște dezvăluiri lămuritoare. Președinții societății “Observator” SRL (editorul ziarului “Observator” din Constanța) sunt doi foști ofițeri din Marina Militară. Este vorba despre Ion Dumitrache și Felix Stroe. Cei doi ofițeri în rezervă au părăsit Marina Militară și au înființat în urmă cu câțiva ani societatea “2 x 1 Holding". Această societate a ajuns în topul primelor societăți constănțene prin afacerile pe care le-a făcut cu Marina Militară, în timpul regimului Iliescu, pe când la conducerea Marinei Militare se afla viceamiralul comandor Gheorghe Angelescu, “2 . 1 Holding" distribuia unităților marinei de la uleiuri, vopsea, piese de schimb până la pâine și alte produse de întreținere. După ce viceamiralul comandor Gheorghe Angelescu și locțiitorii săi - contraamiral Gheorghe Becheși, contraamiral Constantin Iordache și locțiitorul pentru probleme de logistică general de brigadă Traian Ceteraș au ieșit la pensie, situația s-a schimbat. Din motive întemeiate contraamiralul Traian Atanasiu, noul șef al SMMM, a întrerupt legăturile comerciale cu “2 x 1 Holding". Ultimul contract a fost anulat în urmă cu câteva luni, când după o analiză făcută la pâinea distribuită marinarilor militari de “2 x 1 Holding" s-a constatat că aceasta nu era conform , certificatelor de calitate, acceptată de comun acord. Acest lucru a afectat situația financiară a companiei lui Felix Stroe și Ion Dumitrache. Trafic de influență Pentru a-și putea recăpăta piața de desfacere și a putea intra în noi afaceri, cei doi ofițeri în rezervă și-au înființat ziarul “Observator”. Faptul că acest ziar nu mai contenește cu atacurile la adresa Marinei Militare demonstrează că într-adevăr ziarul acționează ca un instrument în mâna lui Straie și a lui Dumitrache. Dacă mai completăm cu informația că unul dintre locțiitorii contraamiralului Traian Atanasiu a fost invitat la sediul “2 x 1 Holding” și întrebat dacă nu vrea să-i ia locul comandantului său în schimbul sprijinului reciproc, înțelegem de ce "Observator” asociază numele lui Chiață cu cel al ofițerilor din Marina Militară. în afară de cele mai sus relatate trebuie să menționăm că Marina Militară nu are în jurisdicție Portul Civil Constanța, unde au fost descoperite cele nouă conteinere cu țigări de contrabandă. Generozitatea lui Marian Chiață de la Ziua marinei de anul trecut poate fi asociată și cu dorința lui de a putea fi văzut în compania unor personalități militare și chiar a președintelui Emil Constantinescu, pentru a da senzația de apropiere cu aceștia. Totuși, de la intențiile lui Chiață la presupunerile ziarului “Observator” este o oarecare distanță. k Ștefan Costache a fost reținut de poliție Duminică, în jurul orei 15,00, la punctul de frontieră Vama Veche, ofițeri din Poliția Mangalia l-au reținut pe Ștefan Costache, fost inspector vamal la Direcția Vamală Constanța. Acesta era cercetat de poliție pentru favorizarea unor contrabandiști și avea interdicție de părăsire a țării. Ștefan Costache a fost dat afară din serviciu în urma unei anchete a poliției care a dezvăluit faptul că fostul lucrător vamal i-a ajutat pe contabandiștii care au introdus de curînd în Portul Constanța nouă containere cu țigări. El se afla duminică în Vama Veche, pe teritoriul Bulgariei, pentru a-și cumpăra țigări din free-shop. A fost reținut de poliție, urmînd ca astăzi să fie prezentat Parchetului Constanța pentru audieri. Cazul a fost preluat de colonelul Mihai Bogdan, șeful Serviciului Economic din IJP Constanța. Potrivit unor polițiști, Costache avea asupra sa copii ale pașaportului cetățeanului sirian Jamal al-Atm, dar în urmărire. (D. Iordache, L. Haralambie) Generalul Degeratu are oroare de cuvântul Assos El a afirmat că generalul Bucșe este nevinovat “După datele pe care le dețin pînă la această oră, din anchetele care au fost efectuate de comisia Statului Major General și comisia ministrului apărării naționale, nu rezultă nici o implicare a generalului Gheorghe Bucșe în această problemă”, a declarat gen. de divizie dr. Constantin Degeratu, șeful Statului Major General, referindu-se la scandalul “Țigareta II". “Evident că generalul Bucșe are o răspundere pentru trupele din subordine și din acest punct de vedere avem discuții pe tema soluționării acestei chestiuni, pentru identificarea tuturor factorilor care au favorizat producerea infracțiunii, participarea și implicarea oamenilor, luarea măsurilor pentru schimbarea din funcție și punerea la dispoziția organelor de anchetă a celor implicați, întregul personal de serviciu din noaptea de 16-17 aprilie a.c., de la baza Otopeni, a fost eliberat din funcție și mutat din unitate”, a adăugat șeful SMG. Degeratu a precizat că și cei doi ofițeri de contraspionaj din baza Otopeni au fost schimbați în urma acestui scandal. Generalul Degeratu a spus că dacă se va ajunge la concluzia că generalul Bucșe nu-și poate exercita în continuare cu suficientă autoritate și eficiență activitatea de conducere, atunci există mecanisme prin care ministrul apărării sau șeful SMG să poată lua măsurile ce se impun în astfel de situații. Generalul Degeratu a declarat în încheierea conferinței de presă susținută ieri la sediul MApN că are deja oroare de cuvîntul Assos, cu atît mai mult cu cît este nefumător. Vom sufla și în iaurt Potrivit declarațiilor generalului de divizie dr. Constantin Degeratu, șeful Statului Major General, pe viitor armata va cerceta cu mai multă atenție firmele care se arată dispuse să sponsorizeze anumite activități ale Ministerului Apărării Naționale. Această precizare a fost făcută în contextul în care o firmă a lui Marian Chiață, implicat în scandalul “Țigareta II”, a sponsorizat Statul Major al Marinei Militare pentru festivitățile de Ziua marinei.“De acum încolo vom sufla și în iaurt cînd se va pune problema sponsorizărilor”, a spus generalul Degeratu. Doru DRAGOMIR Apropiații colonelului Truțulescu sunt arestați pe rând Generalul Anghel Andreescu speră ca noi să poată anunța noua echipă de conducere a SPP Un căpitan și un plutonier SPP au fost arestați sâmbătă noaptea, după ce au fost audiați de către procurorii militari. Cei doi au fost prezenți în noaptea de 16 aprilie pe Aeroportul Militar Otopeni, împreună cu col. (r) SPP Gheorghe Truțulescu. Tot sâmbătă noaptea a fost arestată și Rozalia Ionescu, patroana firmei “Rosa Prod Impex SRL”, pe numele căreia s-a făcut transportul cu țigări de contrabandă la data de 23 martie. Cei trei sunt “cazați” în arestul SGP. Plutonierul Minea și căpitanul Tănase Directorul SPP, generalul de brigadă Ștefan Andreescu, ne-a declarat ieri că cei doi angajați SPP reținuți sîmbătă de către Parchetul Militar sunt apropiați ai colonelului Truțulescu. Este vorba despre căpitanul Tănase și de plutonierul Ion Minea, acesta din urmă fiind șoferul lui Truțulescu. Andreescu a arătat că din cercetările de pînă acum nu a rezultat că Tănase și Minea ar fi fost, în 16 aprilie, pe Aeroportul Militar Otopeni, dar că au ținut legătura cu șeful lor și se aflau prim apropiere. Generalul Andreescu a precizat că Parchetul fusese înștiințat încă de vineri despre implicarea celor doi în “acțiuni ilegale". Tănase și Minea vor fi puși, astăzi, în discuția Comisiei de Judecată a SPP și este posibil să fie trecuți în rezervă. Andreescu nu a putut preciza dacă arestările vor continua în rîndul cadrelor SPP, dar cercetările continuă. “Dacă vor mai fi arestați și alții, aceștia fac parte cu siguranță din rîndul apropiaților lui Truțulescu", a afirmat directorul SPP. Generalul Andreescu a declarat, totodată, că vor dispărea sute de funcții din SPP în urma restructurării acestui serviciu. O altă parte din cadrele SPP vor pleca, urmare a faptului că a fost descoperită implicarea lor, ca administratori sau patroni, în societăți comerciale. Potrivit afirmațiilor noului director al SPP, se speră ca joi să fie anunțată noua echipă de conducere a SPP. Generalul Andreescu a făcut în acest sens propuneri președintelui Constantinescu. (Radu TUDOR) l luni, 11 mai 1998 Soricică și Medrea nu sunt implicați Declarația a fost făcută de generalul Berechet la conferința de presă de sâmbătă Sâmbătă, într-o conferință comună de presă, șeful Poliției, Nicolae Berechet, șeful Vămii, Nini Săpunaru,și șeful Gărzii Financiare, Adrian Cucu, au dezvăluit, pe larg, problemele de contrabandă dezbătute vineri în CSAT. Au fost analizate evoluția și cauzele fenomenului de contrabandă din 1990 și până acum, precum și măsurile necesare pentru stoparea acestui fenomen. Toate acestea vor fi concretizate, în curând, într-o “hotărâre CSAT”. Generalul Berechet a anunțat presa că, față de 1990, contrabanda a înregistrat o dinamică ascendentă, ajungând la 4200% în 1997; în cifre absolute, numărul actelor de contrabandă a atins în 1995 cifra de vârf, de 2459 cazuri, în 1997 au fost înregistrate 1978 astfel de cazuri. Gen. Berechet a prezentat câteva cazuri de contrabandă descoperite între 1990 și 1997, în timpul embargoului impus Iugoslaviei, numai “Solventul” Timișoara a livrat direct, prin conducte, 8360 tone benzină și 6519 tone motorină, în valoare de 1,534 milioane dolari. între 1990 și 1997 au fost confiscate de către polițiști 230 kg de materiale nucleare. Cinci persoane din județul Timiș au fost prinse în timp ce încercau să vândă 583 pastile de uraniu, în greutate de 2,6 kg. Cetățeanul olandez Jan de Ruyter a introdus în țară 7959,5 kg hașiș și 2413 kg marijuana. în aceeași perioadă au fost confiscate 7,566 milioane dolari, 281 kg aur, numerar și mărfuri provenite din acte de contrabandă în valoare de 221 miliarde lei. Metodele cele mai des folosite de contrabandiști sunt introducerea mărfurilor cu facturi externe la prețuri subevaluate, licențe false de import-export, mascarea destinației prin declararea că produsele vor fi tranzitate prin România, neînregistrarea operațiunilor comerciale în contabilitate. Ponderea cea mai mare în contrabandă, alături de cafea și alcool, o reprezintă țigările străine introduse în țară cu mașini, avioane, nave fluviale și maritime, în cazul țigărilor se folosesc timbre falsificate și metoda “capac” (la ușa conteinerului sunt stivuite produsele din facturi, iar în interior alte produse). Au fost descoperite peste 20 de grupuri de infractori și 5917 persoane care au făcut contrabandă și de la care s-au confiscat peste 100 miliarde lei. Șeful Poliției Române a dat mai multe exemple. Astfel, Zaher Iskandarani, între 1994-1995, a introdus în țară peste 287.000 baxuri țigări și 600 tone cafea, pentru care nu a plătit taxe vamale în valoare de 49 miliarde lei. în cursul anului 1994, frații Viorel și Marcel Bosoancă au introdus cu vaporul lor importante cantități de țigări procurate din Burgas (Bulgaria). Mujea Marcelini a adus țigări de contrabandă cu aeronavele companiilor românești “Jaro International” și “Romavia”. Aeronave, vapoare cu pavilion străin au aprovizionat centrele en-gros din România. Astfel, ucraineanul Goriakov Yury, comandantul navei “Gloria”, a introdus în ianuarie 1997 cu documente vamale false 2567 baxuri țigări “Assos" și 1755 boxuri cu "Pall Mall", în prezent consideră gen. Berechet s-a ajuns deja la consolidarea gradului de profesionalizare a filierelor de contrabandiști, care acționează pe principii mafiote. Firmele fantomă fac comerț de contrabandă, schimbă și transferă valută, fac operațiuni ilegale cu mașini, uneori cu “participarea unor polițiști”. Spre exemplu a fost dat cazul de la Suceava, din 1995, când în rețeaua de traficanți de țigări aduse din Ucraina au fost implicați doi ofițeri și patru subofițeri de poliție. între 1996 și 1998, în contrabandă au fost atrași 81 de vameși. Din 1990 și până acum între Poliție, Garda Financiară, Direcția Vămilor și Justiție a existat o slabă cooperare; în același timp, ordinele emise de Vamă au produs un adevărat haos care a favorizat contrabanda. Chiar aceste norme au fost încălcate sistematic de fostul șef al Direcției Vămilor, Mihai Pânzariu, care a favorizat 22 de firme particulare între 1992 și 1994. S-au înregistrat și cazuri când procurorii au dispus fără justificări restituirea bunurilor confiscate și punerea în libertate a persoanelor arestate, care au fugit ulterior din țară. Ca exemple a fost dată gruparea Andreas Kalinikov (cipriot), Kim Kol Ho (nord-coreean) și Demetrius Știrbu (român), care au adus în România 932 de baxuri de țigări și 10.404 sticle whisky prezentând documente false potrivit cărora aceste produse erau pentru Ambasada Coreei de Nord. Parchetul Judecătoriei Sectorului 1 a dispus restituirea acestor produse sirianului Jamal al-Azm, care nu avea nici o legătură cu această cauză. Jamal este implicat în afacerea “Țigareta II”, pe numele său fiind emis un mandat de arestare. Berechet crede că Jamal nu mai este în România, ci “într-o țară balcanică". In condițiile în care contrabanda era în floare, în 1997 a apărut noul Cod Vamal, care a dezincriminat infracțiuni de genul subevaluării facturilor externe și înstrăinării mărfurilor aflate în tranzit. în prezent, Poliția are în lucru 120 cazuri de contrabandă. Nini Săpunaru a prezentat situația rambursărilor taxelor vamale între 1994 și 1998. Contrabandiștii, în urma unor contestații, au reușit să-și recupereze 312 miliarde lei. Campioană a fost Vama Otopeni, de la care s-au recuperat 231 miliarde lei. Săpunaru a incriminat și faptul că Vama nu reușește să afle de la producătorii străini prețurile reale ale produselor. “Cea mai bună” rețea de contrabandă este “British American Tobacco”, care, din 1995, a importat indirect, prin Bahamas, țigări din Germania. Nici până astăzi Vama nu a reușit să contacteze această firmă. Se emit licențe de import fără să știe Vama. Cea mai mare bătaie de cap pentru șeful Vămii sunt timbrele de pe pachetele de țigări. în 1996 au fost tipărite și puse în circulație milioane de timbre pe care Vama nu le poate controla. Ministerul Finanțelor a prelungit valabilitatea acestor timbre până în prezent, fără a impune perceperea garanțiilor legale. Numai în 1997 au apărut patru modificări privind regimul marcării produselor supuse accizelor. Aceste modificări se bat cap în cap și au produs un adevărat haos. Pentru contrabanda prin Vama Otopeni vinovat este și fostul șef, Stelian Popa, acum dispărut. Numai “Business Woman” (implicată în scandalul “Țigareta II") a făcut în ianuarie șapte transporturi prin Otopeni. O dată cu schimbarea lui Popa, “s-a oprit și ritmul transporturilor”. La Vama Otopeni - susține Săpunaru - există un adevărat sabotaj. Documentele vamale “sunt depozitate de valma, astfel încât să nu le găsești ușor atunci când le cauți". Săpunaru susține că, încă din iulie 1997, Vama a solicitat schimbarea timbrelor, pentru a se introduce un element de siguranță și control. Săpunaru a promis că toți vameșii corupți vor fi aspru pedepsiți, atunci când sunt descoperiți. Adrian Cucu, șeful Gărzii Financiare, susține că după 1992 “contrabanda s-a profesionalizat”. Contrabandiștii “au avut un moment de derută în 1995, când au apărut timbrele, dar s-au reorganizat rapid”. Firmele-fantomă dau cea mai mare bătaie de cap comisarilor Gărzii. Astfel de firme sunt înființate de cetățeni care n-au fost niciodată în România sau care au stat doar câteva zile, în momentul în care trebuie să înceapă plata impozitelor, aceste firme sunt cesionate pe numele unor persoane care “fie sunt pe moarte, fie sunt plecate deja din țară, iar recuperarea daunelor devine imposibilă": în legătură cu contrabanda de la Otopeni, cele trei instituții ale statului colaborează cu Parchetul atunci când sunt solicitate pentru percheziții, documente vamale, controale financiare la firmele implicate. Acum în toată țara sunt verificate timbrele de pe țigări. După conferința de presă, Nini Săpunaru a declarat că “dezlănțuirea contrabandei s-a datorat crizei politice intervenite după prima remaniere guvernamentală”. Tot domnia sa ne-a spus că “lucrăm foarte bine cu SRI, filăm împreună noaptea, dar nu am spus pe 24 aprilie că informația am avut-o de la ei, deoarece așa ni s-a cerut. Nu este bine să implicăm SRI în astfel de declarații". Șoricică se apără în scandalul “Țigareta II” Berechet este hotărât să ia măsuri, "indiferent de poziția persoanelor la care se va ajunge”, în legătură cu implicarea colonelului Ion Șoricică, șeful Brigăzii de Poliție Rutieră, și a generalului Iulian Medrea în contrabanda de pe Aeroportul Militar Otopeni, gen. Berechet ne-a declarat: “ Din informațiile pe care le dețin până acum, cei doi nu sunt implicați. Și chiar dacă aș ști ceva, nu v-aș spune, pentru a nu prejudicia ancheta". Am verificat afirmația generalului și la procurorii care anchetează acest dosar. Ni s-a declarat: “Din documentele pe care le avem, până în prezent nu reiese implicarea celor doi ofițeri de poliție”. Contactat de “Cotidianul”, col. Ion Șoricică ne-a spus, nu atât contrariat cât mai degrabă amuzat, că nu a avut nici acum și nici în trecut vreo legătură cu contrabanda de țigări. De altfel, col. Șoricică s-a prezentat la serviciu chiar și în ziua de sâmbătă, 9 mai, dorind să-și asigure colegii și în acest mod că persoana sa nu s-a "ocupat” de traficul ilegal cu țigări. Ondine GHERGUȚ Conferința de presă de sâmbătă: Garda, Vama și Poliția, în sfârșit, împreună