Cotidianul, ianuarie 1999 (Anul 9, nr. 199-222)

1999-01-04 / nr. 199

„Alergia la presa a președintelui Constantinescu începe sa ia forme care mă îngrijorează (Valerian Stan, „Presa și angoasele președintelui“, pagina 20) Director ION CRISTOIU Anul VIII, numărul 199 (2244), luni, 4 ianuarie 1999, 20 pagini, două ediții, 1800 lei // Cel mai mare jaf din 1998 s-a petrecut în ultima zi a anului Cotidianul cultura la zi + România de dincolo Adresă pe Internet: www.cotidianul.ro 1 /In «nminî XU nnmmin/uvxUiuum trăiesc în afara granițelor Subsecretariatul de Stat pentru românii de pretutindeni a lansat un Memoriu pentru apărarea acestora pagina 17 Un șofer a furat 11 kg de aur pagina 9 Editorial , capodoperă a pamfletului politic Mai mult ani, ca in alți românii au preferat să facă Revelionul în casă, urmărind programul TV, îndărătniciei de a se fixa într-o tradiție i s-a adăugat, la bariera dintre 1998 și 1999, sărăcia marii majorități a populației. Șederea în casă, împreună cu neamurile și prietenii, a corespuns și unei stări sufletești. Cînd anul care a trecut a fost greu și cel ce va veni se anunță dezastruos, cumpătarea s-a impus de la sine. Astfel că eforturile unor instituții precum PRO TV, tot mai rupte de realitatea sufletească a unei țări fără chef, de a transforma amărîta Piață din fața Ateneului într-un soi de Times Square dîmbovițean au eșuat lamentabil. Ca de altfel toate strofocările de a maimuțări, sub acoperișul de chirpici al României tranzitorii, manifestările lumii bune din Occidentul definit prin răspîndirea în masă a conturilor bancare, parăzi ale modei, spectacole de sunete și lumini, acțiuni de protejare a animalelor mai mult sau mai puțin îmblănite. în aceste condiții, posturile de televiziune s-au angajat într-o bătălie pe viață și pe moarte pentru a realiza programe de maximă audiență. Sondajul realizat de AGB Data Research indică drept învingător absolut postul de televiziune Antena 1, cu 30%. Pe locul doi sa situat TVR (25,3%), în timp ce PRO TV postul ajuns la asemenea autorăsfățare că trei sferturi din timpul de emisie e sacrificat pentru laude de sine - abia a reușit cu greu un loc trei, cu doar 17,5% audiență. Și asta în condițiile în care posturi mai sărace, precum PRIMA TV și Tele 7 abc, conștiente de resursele pe care le posedă, nu s-au înscris în competiție. Răsunătorul succes al Antenei 1 depășește teritoriul strict al mass-media, în condițiile în care acest post și-a chivernisit banii, evitînd desfășurări de forțe în stil american, situarea sa în topul audienței ne obligă să ne întrebăm: ce stare de spirit a românilor a satisfăcut programul de Revelion al Antenei 1? Găsim răspunsul în momentul de audientă maximă (34,7%) ati e rramul postum scîp . „Recital cu atr fi gît“, avîndu-i miști pe Naetasiie Muraru, definitorie a acest acol a constituit-o eroica devastatoare a realității politice, sociale și economice din România de azi. Și celelalte posturi concurente au inclus în momentele lor vesele satirizarea stărilor de lucruri din România de azi. Pînă și TVR, prin tradiție adeptă a „criticii constructive“, sub semnul prețioasei indicații de „a nu deforma realitatea“, s-a dedat la unele înțepături, cum a fost, de exemplu, Plugușorul interpretat de Stela Popescu și Alexandru Arșinel. Dar atît la TVR, cît, mai ales, la PRO TV a fost vorba de o satiră dulceagă, în care acul a fost în prealabil vîrît în miere. Dincolo de text, dincolo de Ion Cristoiu interpretare, s-a văzut imediat autocenzura, teama ca nu cumva să se supere Tovarășul, pardon, Domnul, c-așa i se spune acum. Din acest punct de vedere, programul PRO TV a fost un dezastru. Deși Corabia comediei l-a avut la cîrmă pe Florin Călinescu, autorul, regizorul și interpretul necruțătoarelor „Chestiuni ale zilei“, satira politică a lipsit cu desăvîrșire din acest program, care a confirmat o dată în plus că rolul de instituție a puterii a fost trecut de la TVR, aflată sub control parlamentar, la PRO TV, aflată sub controlul banului. Cînd am văzut secvențele promoționale surprinzîndu-i pe Marin Moraru, Gheorghe Dinică, Victor Rebengiuc, Horațiu Mălăele, m-am gîndit că acești monștri sacri ai comediei românești vor da în noaptea de Revelion cel mai mare spectacol politic din istoria televiziunilor postdecembriste. Ca să asist, uluit, la un spectacol de cămin cultural, cu scene ieftine din teatrul lui Tudor Mușatescu. Apelul la formula americană a hohotului de rîs al unor presupuși spectatori, pentru a ne sublinia că-i vorba de ceva comic, a făcut și mai jalnică prestația acestor monștri sacri ai teatrului românesc, obligați la un spectacol ce putea fi dat la fel de bine și pe vremea lui Ceaușescu. Recitalul prezentat de Nae Lăzărescu și Vasile Muraru s-a deosebit fundamental de toate momentele de umor călduț de la celelalte posturi TV, egalat, poate, doar de cel prezentat la Radio de grupul Divertis, sub titlul „Revelion in integrum“. Trăsătura sa definitorie a fost radicalitatea. „Recital cu ștreangul de gît“ n-a înțepat, ci a tăiat cu bisturiul. Toate relele actualei puteri au fost satirizate cu necruțare: disprețul față de omul simplu, afacerismul, nepotismul, solemnitatea găunoasă, demagogia deșănțată. Nici unul din stîlpii puterii de azi n-a fost ocolit. Președintele Emil Constantinescu, tratat cu prudență de mai toate ziarele și posturile TV, știut fiind că domnia sa nu iartă pe cei ce-i critică, a fost unul dintre personajele cele mai atinse de bisturiul acestui spectacol, care a atins notele unei capodopere a pamfletului politic. Această radicalitate - constînd atît în inteligența de a sesiza rădăcina răului, cît și în curajul de a nu lăsa pe nimeni în afara criticii devastatoare - a adus spectacolului cota maximă de audiență. Telespectatorii și-au regăsit în scenetele lui Nae Lăzărescu și Vasile Muraru tot ceea ce cred despre actuala putere. De aceea, ei au preferat programul Antenei 1, care a avut și alte momente de pamflet politic (vezi recitalul prezentat de grupul „Vouă“), programelor oferite de celelalte posturi de televiziune. Succesul spectacolului „Recital cu ștreangul de gît“ își are explicația și într-un alt element al stării de spirit a românilor. Telespectatorii au avut impresia că urmăresc un lucru interzis, realizat de oameni care-și asumă uriașe riscuri spunînd adevărul pînă în pînzele albe. (continuare în pagina 9) 4 I 1999 ultimul an al... deceniului secolului mileniului Zâmbește, mâine va fi mai rău! Dezastruoasele moșteniri lăsate de 1998 spre rezolvare lui 1999 ■ Anul pre-electoral al lui Emil Constantinescu ■ Universitatea maghiară, pe ultima sută de metri ■ Legea caselor naționalizate își ia avânt din Comisia juridică ■ MEGAPOWER - o bombă pentru campania electorală ■ Multe, multe alte restanțe economice, legislative sau judiciare paginile 4-5 paginile 2-3 18 morți în accidente de circulație în ultimele trei zile Cele 64 de accidente de circulație produse în ultimele trei zile s-au soldat cu moartea a 18 persoane și rănirea gravă a altor 48, cele mai multe dintre evenimentele rutiere, respectiv 27, producându-se în ultima zi a anului 1998, informează IGP. Pe 31 decembrie, în accidente rutiere și-au pierdut viața șase persoane, iar alte 26 au fost grav rănite, în prima zi a anului 1999 s-au produs 20 de accidente, soldate cu cinci morți și 11 răniți. în ziua următoare, evenimentele rutiere s-au redus, înregistrându-se 17 accidente, șase în orașe și 11 în zonele rurale, soldate cu șapte morți și 11 răniți grav. Printre cele mai grave accidente s-a numărat cel produs la aproximativ zece minute după trecerea în noul an, pe o stradă din orașul Bacău, după ce două taximetre s-au tamponat, iar Vasile Corniță, de 28 de ani, pasager într-una dintre mașini, a murit în drum spre spital. Un alt accident a fost produs de Florin Țane, de 18 ani, care, pe 1 ianuarie, deși nu avea permis de conducere, a împrumutat un autoturism. Pe o stradă din orașul Constanța, tânărul a pierdut controlul volanului și a intrat cu mașina într-un copac. Coliziunea a determinat moartea Ralucăi Cilică, de 19 ani, care îl însoțea pe Tane, și rănirea gravă a acestuia. Sare și piper 4 Nae Lăzărescu și Vasile Muraru, show de zile mari la Antena 1 Cu un umor subțire și multe vulgarități, PRO TV a dezamăgit în noaptea de Revelion. Nae Lăzărescu și Vasile Muraru au susținut un recital „cu ștreangul de gât". Un show de zile mari, așa cum nu s-a mai văzut în ultima vreme pe micile noastre ecrane, a fost difuzat pe Antena 1, la cumpăna dintre ani. Scenariul cupletelor interpretate de cei doi actori, ca, de fapt, și întregul program de Anul Nou au fost realizate de Societatea „Contera", reprezentată de Ada Vertan, Octavian Iordăchescu, Dumitru Moraru și Cornel Diaconu, în colaborare cu Antena 1. Textierul Dan Mihăescu i-a pus pe îndrăgiții actori în postura de inamici publici nr. 1. Agenții Crăcea și Flocea, foști și actuali ciripitori, au investigat realitățile românești, dar nu au uitat nici de scandalurile internaționale, afacerea Lewinsky fiind și ea un subiect de satiră. Ultima soluție aleasă de cei doi a fost „transplantul ori mânăria cu săpunul și frânghia." Programul de Revelion al Antenei 1 a fost cel mai vizionat. Conform unui sondaj realizat de RGB Data Research, acest post de televiziune a fost urmărit în intervalul 23.15-23.30 de către 34.7% din totalul telespectatorilor, aceștia „votând" cu Nae Lăzărescu și Vasile Muraru. PRO TV a fost, conform aceluiași sondaj, pe locul trei, Corabia comediei, lansată cu atâta pompă de televiziunea din Pache Protopopescu, scufundându-se de la primele cuplete. Cătălina CIUTAC Bucuria veterinarilor De Revelion, mesele copioase au îmbolnăvit câinii și pisicile Nu s-au înregistrat decese, transmite AFP în București, zeci de câini și pisici au primit îngrijiri medicale, după ce s-au bucurat de mese copioase în noaptea de Revelion, anunță AFP. Stăpânii și-au îmbuibat animalele cu cârnați și tradiționalele sarmale, provocându-le grave indigestii. Din fericire, așa cum afirmă medicii veterinari, nu s-a înregistrat nici un deces în rândul bietelor necuvântătoare. Stăpânii nu s-au lăsat mai prejos, 40 de persoane fiind spitalizate din cauza abuzului de mâncare și băutură. Anca APOSTOL Planeta se învârte și de Anul Nou * ■ Bill Clinton vrea să sporească bugetul Pentagonului cu 12 miliarde de dolari în primul an ■ O avalanșă a ucis 9 persoane în Canada ■ 1999 - anul în care Germania revine la capitala istorică, Berlin ■ Fidel Castro promite că noul an nu va schimba viața Cubei ■ Yemen: terorism internațional sau reglare de conturi internă? paginile 10-11 Bilanț întâmplări nefericite în noaptea de Revelion Dezvăluiri Culisele istoriei Decembrie ‘89 - între KGB și teroriști ye pagina 9 Șefii ROMGAZ-ului practică politici comerciale în dezavantajul României pagina 14 IHAHCORIX BANCA PENTRU MILENIUL TREI pagina 16 Noul an începe cu mișcări sociale Minerii din Valea Jiului intră de astăzi în grevă generală Ei sunt hotărâți să vină, totuși, în București Consiliul Ligii Sindicatelor Miniere din Valea Jiului a confirmat ieri hotărârea Consiliului de Coordonare, din 22 decembrie, ca minerii din Valea Jiului să intre în grevă generală începând din 4 ianuarie, de la ora 6.00, cerând soluționarea de urgență a celor 30 de revendicări legate de starea actuală a industriei miniere; în consecință, astăzi, schimbul I, care trebuia să intre în sat la ora 6.00, precum și ortacii de la schimbul II vor începe acțiunea de protest în curtea Companiei Naționale a Huilei Petroșani. Schimburile III și IV nu se vor prezenta la lucru și vor sosi la Petroșani marți, la prima oră. Minerii solicită premierului Radu Vasile și ministrului Industriei, Radu Berceanu, să se deplaseze în Valea Jiului până mâine, la ora 15.00, pentru o întâlnire cu liderii minerilor și pentru stabilirea unor soluții; în așteptarea reprezentanților puterii, liderii au amânat luarea deciziei de deplasare a minerilor în București pe 5 ianuarie, luând în considerare și refuzul Primăriei Capitalei de a aviza favorabil această acțiune de protest. Pe de altă parte, sindicaliștii sunt de părere că au dreptul să protesteze în București, unde este sediul CSMB. Miron Cozma, președintele Ligii Sindicatelor Miniere din Valea Jiului, a declarat că sindicatele vor opta pentru deplasarea la București chiar cu riscul de a fi amendate pentru nerespectarea hotărârii Primăriei Capitalei de a interzice organizarea unui miting al minerilor în Capitală. Teodor ABAGIU I pinia unui democrat Ion Rațiu Ce-și dorește românul de Anul Nou? Ce-și dorește românul de Anul Nou? Răspunsul e simplu: prosperitate, bunăstare. Sau, pentru vasta majoritate a românilor, cel puțin destul ca să poată avea o viață decentă și ziua de mâine asigurată. Toate guvernele ce s-au succedat de la Revoluție încoace au urmărit acest simplu, modest deziderat. Toate au eșuat. Explicații sunt destule. Transformarea unei economii de comandă într-una de piață e o mare problemă, e greu de realizat. Reforma trebuie făcută. Legislația trebuie adoptată. Tranziția. „Tranziția, care nu poate fi evitată - ne-au spus guvernanții e de vină. Odată depășită, totul va fi bine“. Nimic mai irelevant. Dar un nume bolii de care suferi în credința că „ipso facto“ te vindeci. Adevărul e altundeva de găsit: în primii șapte ani de la Revoluție, transformarea radicală a economiei românești nu s-a vrut. Unități mari economice - I.A.S.-urile în agricultură și combinatele în industrie - au fost menținute, indiferent de rentabilitatea lor, de dragul angajaților. In ultimii doi ani, închiderea celor cu pierderi endemice a fost proclamată, dar nu implementată. Dacă vrei să umpli o baie cu apă, degeaba dai drumul robinetului dacă nu astupi gaura de scurgere - mai ales dacă debitul robinetului e mic și în scădere. Și, ca să schimb metafora, dacă te apuci să restaurezi o casă dărăpănată, primul lucru ce trebuie să-l faci e să repari bine sau să înlocuiești acoperișul. (continuare în pagina 9) *