Cotidianul, mai 1999 (Anul 9, nr. 298-323)

1999-05-01 / nr. 298

Sârbii nu și-au pierdut umorul, toata lumea poarta insigne vesele Editorial Ion Cristoiu Puterea adevărului de la fața locului I în confruntare cu Puterea dri dimineață, după mai multe ore de mers cu mașina de la Belgrad la Timișoara și o noapte de călătorie cu trenul, de la Timișoara la București, cum am intrat în casă m-am năpustit pur și simplu la telecomandă pentru a afla, de pe Euronews dacă peste noapte Belgradul a fost atacat din nou. Stabilisem cu Sorin Bogdan, corespondentul PRO TV, rămas în capitala Serbiei, că-l voi suna pe la două - trei noaptea pe telemobil. Din nefericire, mașinăria n-a funcționat în tren. De înțeles precipitarea cu care am deschis televizorul. în noaptea de miercuri spre joi asistasem la eșecul avioanelor NATO de a străpunge antiaeriana. Căzusem cu toții de acord, cei ce ne înfrățisem într-un fel stînd pe acoperișul hotelului pînă la patru dimineața, că de va fi cer senin, în noaptea următoare militarii Alianței vor încerca să-și ia revanșa. Știrile confirmau această bănuială neliniștitoare: în noaptea de joi spre vineri, Belgradul a fost supus unuia dintre cele mai violente atacuri de la începutul războiului. De astădată avioanele reușiseră să lovească clădiri din inima Belgradului, sediul Statului Major al Armatei iugoslave, sediul Ministerului iugoslav de Interne. Clădiri goale, fără nici o importanță militară. O nouă dovadă că NATO a ajuns, după o lună de eșecuri, despre care scriu New York Times din 30 aprilie și Le Monde din 30 aprilie, în pragul demenței. Nu mai e vorba de o acțiune militară, avînd un scop bine precizat, ci de o răzbunare de tip tribal. Pentru că, așa cum arată New York Times, armata iugoslavă e, după o lună de război, mai puternică și mai unită ca oricînd, pentru că, așa cum notează Le Monde, tactica războiului tehnologic, dus cu mașinării ultrasofisticate, s-a dovedit alimentară în fața tacticei de gherilă folosită de sîrbi. NATO a început să dea în tot ce întîlnește în cale. Ca un mastodont care distruge din turbare că e sfidat de unul pe care nu dădea pînă acum doi bani. Din nefericire, această demență riscă să transforme o masacrare a populației civile o acțiune pe care liderii militari și politici ai Alianței o anunțau ca vizînd exclusiv mașina de război a lui Miloșevici. Deși clădirile erau de mult evacuate, totuși n-au lipsit victimele umane. Și nu din rîndurile militarilor, ci din cele ale civililor nevinovați. Sub același semn, al turbării iscate din neputință, avioanele unor state ce se pretind a întruchipa civilizația sinelui de’emn, au distrus, tot în noaptea de joi spre vineri, două case particulare din Belgrad, turnul de televiziune de pe colina Avala, turn înalt de 200 de metri, unul din simbolurile capitalei iugoslave. Așadar, apăarea Belgradului fusese străpunsă. Cum miercuri spre jos asistasem la eșecul hartei tehnologice de a trece de antiaeriană și a sfîșia Belgradul, m-a apucat o tristețe de moarte. Nu știu cum, dar în cele două nopți petrecute pe acoperișul hotelului Platice, ajunsesem să fac din Belgradul atacat de o lună de zile cu bombardiere și rachete de croazieră capitala inimii mele. Mi-era ciudă că avioanele NATO reușiseră de astă dată să treacă prin peretele de foc al antiaerienei. L-am sunat imediat pe Sorin Bogdan. Și discuția cu el mi-a mai ridicat moralul. Nu, antiaeriana nu fusese străpunsă, mi-a explicat Sorin Bogdan. Avioanele NATO apelaseră la un mijloc laș. Coborîseră în picaj de la zece mii de metri, deasupra Belgradului și lăsaseră rachetele, după care țîșniseră în sus, spre spațiul unde înălțimea le punea la adăpost de orice pericol. Bine, bine, l-am întrebat, dar de ce antiaeriana nu a tras în clipa cînd le-a văzut coborîte brusc deasupra orașului? Sorin Bogdan mi-a explicat calm că-n clipa cînd un avion ajunge deasupra Belgradului, antiaeriana nu trage, indiferent de ce țintă și-a ales aparatul. Un avion explodat deasupra orașului e un pericol mortal pentru locuitorii capitalei, dat fiind că-i burdușit de rachete. E drept, trage după ce avionul o ia înapoi, în sus, dar șansele de a-l lovi sunt minime. Am relatat această discuție pentru a atrage atenția cititorilor asupra jurnaliștilor români cu care, timp de două nopți, am împărtășit frățește tensiunea bătăliei pentru apărarea Belgradului. Sorin Bogdan, de la PRO TV, Mile Cărpenișan de la Antena 1, George Boncea. De la aceștia, ca și de la Narcisa Iorga, pe care am găsit-o gata de plecare, după săptămîni de ședere la Belgrad, am învățat multe lucruri despre bătălia pentru Belgrad. Sorin Bogdan și Mile Cărpenișan sunt, după o lună de ședere la fața locului, adevărați experți în arta militară, în nopțile petrecute pe acoperișul hotelului, m-au învățat ce să fac la ivirea unei rachete de croazieră, mi-au arătat după zgomotul exploziilor ce zone ale Belgradului au fost țintite, mi-au atras atenția asupra tacticii folosite de antiaeriana sîrbă. Au ajuns atît de buni cunoscători într-ale războiului, încît mi-au putut spune, după zgomotul avioanelor, tipul lor, și după direcția de unde veneau, locul de unde plecaseră. Acești tineri jurnaliști, cărora trebuie neapărat să-l adaug pe Grigore Gherasim,corespondentul postului Radio România Actualități, pe care, în țară fiind, l-am ascultat în fiecare zi, ca să aflu, după ce am constatat că nu mai transmite, că fusese retras din motive obscure, ditamai postul preferind săși păstreze corespondentul la sediul din Bruxelles al NATO), au fost pentru mine o adevărată revelație. (continuare în pag. 4) I „New York Times“ recunoaște: După cinci săptămâni de bombardamente NATO, armata iugoslavă este mai puternică și mai unită ca oricând * Noaptea de joi spre vineri: cea mai cumplită pentru belgrădeni, 670 de misiuni aeriene timp de aproape 24 de ore fără oprire. Aliații, hotărâți să facă Belgradul una cu pământul, bombardează acum Iugoslavia 24 de ore din 24. ■ „Le Monde": „Utopia războiului tehnologic". Armele ultrasofisticate ale NATO dau greș în fața sârbilor ■ Cernomîrdin continuă eforturile diplomatice ■ Andrei Pleșu se bucură că nenorocirea sârbilor i-a trezit muzele din somn paginile 2, 3 „Le Monde“ despre planul secret al NATO menit să ducă la ocupația Iugoslaviei Săptămânalul „L’Humanité", citat pe Internet de cotidianul „Le Monde", publică în numărul său de seri o parte a proiectului de rezolvare a crizei din Kosovo ce trebuia discutat la Rambouillet. Publicația scrie în acest sens despre „planul secret al NATO" menit să ducă la „ocuparea Iugoslaviei". Documentul - care ar fi urmat să fie supus discuțiilor de pace, care nu au avut însă loc din cauza refuzului sârb - stipulează la articolul 6a, prezentat de „L’Humanité“: „NATO nu trebuie să facă față nici unei proceduri legale, fie ea civilă, administrativă sau penală". Iar la Gb: „Membrii personalului NATO, în orice circumstanță și în mod permanent, trebuie să beneficieze de imunitate relativ la jurisdicția părților contractante, pentru toate delictele civile, administrative, penale sau disciplinare care ar putea fi comise de către ei în Republica Federală Iugoslavia", în plus, la articolul 8 al aceleiași „anexe" se spune că „personalul NATO trebuie să beneficieze, cu toate vehiculele, navele, avioanele și echipamentele sale de drept de acces permanent și drept de trecere liberă pe teritoriul republicii, inclusiv în spațiul aerian și în apele sale teritoriale“. „L'Humanité” afirmă că aceste prevederi au fost cele mai „jenante" la adresa lui Slobodan Miloșevici, ai cărui reprezentanți au refuzat să continue discuțiile. (Costin IONESCU) Băiatul lui Vaștag, victima unui accident de circulație Fiul lui Francisc Vaștag, Andrei, în vârstă de cinci ani, a suferit joi dupăamiază un accident rutier care a necesitat internarea sa de urgență la Spitalul Județean din Reșița, au anunțat surse ale Inspectoratului de Poliție din județul Caraș-Severin. Diagnosticul a fost fractură de gambă dreaptă și alte leziuni ușoare, dar după o noapte sub supravegherea cadrelor medicale, pacientul a fost externat, fiind în afara oricărui pericol. Accidentul s-a produs în cartierul Lunca Bârzavei, când Andrei a traversat în fugă și fără a se asigura o trecere de pietoni. Fiul lui Vaștag a fost lovit de portiera din față a autoturismului Mercedes cu nr. CS 02 NZL, condus de Mihai Beko, 61 de ani, din Reșița. Conducătorului auto, care s-a considerat că a condus neatent, i s-a ridicat pentru moment permisul de conducere. (Andrei BĂLAN) Nini Săpunaru - un director de Vamă îngăduitor cu camioanele cu țigări de contrabandă și necruțător cu rezervoarele de benzină 5 . In aceste zile, controalele vameșilor la trecerea frontierei către Iugoslavia au devenit drastice, benzina celor care trec cu autoturismul în ț ara vecină fiind cântărită aproape gram cu gram Lucrul nu e de mirare: dacă România a fost prima țară din zonă care a declarat necesară agresiunea asupra Iugoslaviei și prima care s-a oferit să respecte embargoul impus de NATO, de ce n-ar fi și prima care scoate benzina din rezervorul mașinilor care trec în Iugoslavia. Ordinul a venit de la directorul Vămii, Nini Săpunaru, cel care nu s-a dovedit la fel de vigilent când a fost vorba de intrarea în ț ară a camioanelor cu țigări de contrabandă. Dar, ce să-i faci, când te știi cu musca pe căciulă, ești silit să faci exces de zel Mai rămâne ca guvernanții să fie scoată și benzina din brichete dacă vrem să trecem în Iugoslavia. Gheorghe Funar concurează cu subprefectul UDMR de Cluj la crosul din 4 mai Primarul Gh. Funar a decis ieri să se înscrie printre candidații care vor alerga în deja celebrul „Cros al Inimii", după ce i s-au confirmat zvonurile că subprefectul UDMR, Petre Buchwald, a decis să-și pună în valoare capacitățile sportive. Nu mare le-a fost mirarea organizatorilor când la biroul de înscriere s-a prezentat și cea mai impresionantă burtă a Clujului, care mereu îl însoțește și îl inspiră pe taragotistul Dumitru Fărcaș. „Crosul Inimii" se va desfășura în data de 4 mai, cu ocazia Zilei Inimii, și va avea loc în Parcul Central, sub deviza "Aleargă pentru Sănătate și frumusețe, aleargă pentru inima ta", în deschidere se va desfășura crosul personalităților, urmat de crosul pe categorii de vârste. Programul manifestărilor mai cuprinde o serie de acțiuni care se vor desfășura la Casa de Cultură a Studenților. După alergare, medici și asistente de la Institutul Inimii vor măsura greutatea, tensiunea arterială și colesterolul celor care vor solicita acest lucru, vor acorda sfaturi pentru a avea o inima sănătoasă, vor distribui materiale de educație pentru sănătate. Ion NOVĂCESCU în timp ce leturile producătorilor de energie s-au majorat cu 21,3% Singurele salarii care au scăzut în luna martie au fost cele din Sănătate Doctorii câștigă la același nivel cu chelnerii și vânzătoarele Singurele salarii care au scăzut în luna martie 1999 au fost cele din domeniul Sănătății și al Asistenței sociale. Ele au înregistrat un minus de 1,5%, ajungând la o medie de doar 1,15 milioane lei. Doctorii câștigă astfel doar ceva mai mult decât dacă ar fi lucrat în hoteluri și restaurante (0,96 milioane lei) sau în comerțul cu ridicata și amănuntul (1,10 milioane lei). în același timp, salariile pentru cei care produc energie electrică și termică și livrează gaze și apă au crescut cu 21,3%, ajungând la 2,48 milioane lei. Ele au depășit astfel majorarea cu 20,5% a prețului acestor utilități, de la începutul anului. Menționăm că în topul salariilor continuă să conducă funcționarii bancari (+6,7% în martie și 3,53 milioane lei în medie) în timp ce profesorii au primit doar 1% în plus la scafă, depășind cu puțin media pe economie (1,52 milioane lei față de 1,41 milioane lei). Dan CRISTIAN Lumea moare și baba se piaptănă TVR a dedicat o întreagă emisiune cafelei de dimineață a lui Emil Constantinescu Unul dintre idealurile Revoluției din 1989 a fost și transformarea TVR într-o televiziune liberă. Cei care au avut sem (ne)șansa de a-l vedea pe președintele Constantinescu în calitate de invitat în cadrul emisiunii „Cafeaua de dimineață", realizată de familia Mircea Diaconu și Diana Lupescu, au avut încă o confirmare că, deși au trecut 10 ani, mai au de așteptat până la „eliberarea" TVR. Aflat în criză profundă de procente, Emil Constantinescu a declanșat o adevărată ofensivă mediatică, folosindu-se în special de accesul nelimitat pe care îl are la TVR. Observând probabil insuccesul pe care l-a înregistrat, sistematic în ultima perioadă, în emisiunile „serioase", șeful statului s-a gândit că i-ar prinde bine participarea într-o emisiune cu caracter monden. Astfel s-a ajuns ca familia Diaconu să fie invitată la reședința șefului statului din strada Pangratti, unde pe post de gazde s-au aflat Emil și Nadia Constantinescu. S-a stat pe terasă, probabil pentru a nu lăsa să se vadă cât de „modest" s-a instalat șeful de la Cotroceni. S-au vorbit verzi și uscate, președintele Constantinescu reușind să se bâlbâie pe întreg parcursul emisiunii. El a ajuns să se „spovedească" și în legătură cu filmele de categoria B (X) pe care le-a vizionat în vizitele în SUA, înainte de a deveni președinte. Bineînțeles, el a precizat că i-au căzut ochii pe televizor în timp ce „lucra". Nadia Constantinescu nu a agreat subiectul. Și tot așa... Cert este că Emil Constantinescu a ales la fix momentul în care să-i „trezească" pe români, întrucât a fost ultima emisiune realizată de familia Diaconu. Ciprian RANGHEL Apărare Victor Babiuc sprijină ferm bombardarea Iugoslaviei de către NATO pagina 3 Statistică Românii consumă opt litri de alcool pur pe an pagina 5 Economie La Insula Mare a Brăilei Karababura e în toi pagina 7 Sport Performanțele echipelor de club se mențin la coada Europei fotbalistice pagina 8 De pe margine George BĂLĂIȚĂ Abecedar 1925 Lecția nr. 1 Ac mic. Cai mic. Mai mic. Am oi. Ai cai. Mai ai oi? Mai am 7 oi! Cai, mai ai? Am 3 cai! Mai iau 5 cai. Acum am 8 cai. Lecpa nr. 3 Am 3 cocoși mari. Mai iau 5 cocoși. Un moș cu ei. Iaca și un moș cu caș. Moșii nu au cocoși. Iau caș. Mai am numai 6 cocoși. Moșii au acuma și caș, și cocoși, tea și moș Șoiman un cocoș. Acum mai am 5 cocoși mari. Lecpa nr. 5 Acum e vară. Noi avem un măr mare. Iau scara casei. Sus sus și iau mere. Sava nu are mere acasă. Nu un măr, măr vere! Mănâncă și Voicu un măr. Acru. Aruncă măru. Nimenii și eu un măr acru. Nu mai vreau mere acre. Ioane, rămâi să mai mâncăm mere! Nu mai vrei? Mănânc numai eu și cu Savu! Lecpa nr. 6 facă un zid. Văd un inamic. Mă ascunz să nu mă vază. A! Nu e inamic. E un camarad. S'a ascuns de inamic. Mă ascunz și eu. Acum văz un inamic venind. Nu e nimic! Să vie și-o mie!... Mai vin doi camarazi din urmă. Iacă, mai văz nouă dușmani. Ei nu ne văd. Vin de zor! Acum, să-i vedem!... Doi căzură... Doi nu se mai zăresc... Șase p robă... Ura!!!... Sus cu România!... Lecpa nr. 7 Românii au tunuri numeroase. Dușmanii se tem de tunuri. Noi așezăm două tunuri. Dușmanii nu ne văd. Ei au tras contra noastră. Nu ne-au nimerit. Am tras și noi. Am nimerit. Tunarii noștri sunt meșteri. Dușmanii au nimerit și ei odată. Noi nimerim tot carne vie. Dușmanii n'au mai tras. Ei s'au retras din ‘naintea noastră. Ai noștri dau ‘nainte! S- au sosit din urmă. Atacă. Ura!... Românii dau iureș. Dușmanii s'au răsnit. Nu se mai văd... Trăiască România!... (continuare în pagina 5)