Cotidianul, iunie 2001 (Anul 11, nr. 126-151)

2001-06-01 / nr. 126

Sonw Ilfoveanu a câștigat Marele Premiu UAP 2000 pagina 9 Fondator ION RATIU Anul XI, numărul 126 (2984), vineri, 1 iunie 2001,12 pagini, două ediții, 3500 lei din ce în ce mai evident că PDSR se teme de Băsescu. E singurul lider de partid, în afară de C.V. Tudor, de care se teme. Marko Bela nu-i pune nici un fel de probleme. UDMR își vede de propriile interese, servindu-se acum de PDSR la fel cum s-a servit de țărăniști. Valeriu Stoica, în ciuda unei mobilități intelectuale peste medie, e o prezență prea spălăcită ca să poată reprezenta o primejdie. Alexandru Athanasiu, capul micului PSDR, așteaptă în vestibulul sediului PDSR să fie primit în salon. Alți președinți de partide se uită cu jind spre zidurile parlamentului, sperând că, într-o zi, își vor putea face siesta înlăuntrul lor. Rămâne Băsescu, unicul posibil rival al lui Adrian Năstase în 2004. Succesorul lui Roman la șefia PD nu e, ca Năstase, un ins cultivat. Dar această carență e, în cazul său, un mare avantaj. Cultura stimulează îndoielile și îți dezvăluie că toate sunt relative pe lumea aceasta. Or, și îndoielile și conștiința, prea lucidă, a relativității sunt (sau pot fi) handi capuri foarte periculoase pentru un politician; în schimb, Băsescu vorbește, ca nici un alt politician, limbajul „străzii“. Având un bun instinct al populismului, el transformă, inclusiv, grosolănia în aliat; în plus, e singurul demagog (folosesc cuvântul și în sensul lui antic) care reușește să dea impresia că, dincolo de vorbe, e hotărât să facă și ceva treabă, transformând legea în armă dublă și de atac și de apărare. PDSR simte asta, a înțeles că Băsescu e un adversar redutabil. Și a găsit în Cozmâncă instrumentul de care avea nevoie. Adus din subsolurile birocrației comuniste, Cozmâncă pare o figură ștearsă, insignifiantă. După ce-l privești mai atent, constați, însă, că acest vechi „șef de cadre“, cu aer provincial, întruchipează perfect acea categorie de activiști, zeloși, obtuzi, vicleni și servili, care stăteau în umbră, liculise, printre dosare, dar asigurau funcționarea mecanismului prin slugărnicia lor meticuloasă. Probabil, de aceea l-a adus Iliescu, după ’89, în preajma sa. Acum, cu un nou șef, personajul pare să fi prins gustul rampei, începe să aibă veleități. Iar când l-am văzut într-o seară la televizor, lat în ceafă și îngust în orizont, peforând în limba sa de lemn despre mărirea competențelor primarilor de sectoare (pedeseriști, bineînțeles), mi-a fost limpede că se pregătea ceva pentru a i se lua din mână lui Băsescu posibilitatea de a-și onora, eventual, promisiunile electorale. Aș vrea să precizez că în întrebările pe care mi le pun azi cu privire la seriozitatea democrației în viziunea d-lui Năstase (a d-lui Cozmâncă nu mă interesează), Băsescu nu joacă nici un rol. Din partea mea, putea să câștige fotoliul de primar general al Capitalei și doctorul Oprescu, un bun manager, cred. Ceea ce mă tulbură și (recunosc) mă irită este faptul că un personaj precum Cozmâncă își permite să considere democrația o simplă glumă. „Puterea poporului“, asta înseamnă „democrație“, nu, în cazul nostru, „puterea bucureștenilor“. De aceea am fost chemați la urne, în alegerile locale, să spunem cine anume și cu ce competențe va gospodări Capitala. Că era Băsescu, Oprescu sau Cătălin Chiriță cel ales e fără importanță în raționamentul meu. Problema e una de principiu. Și anume: un personaj numit Cozmâncă întoarce un vot popular printr-o ordonanță trecută prin guvernul pedescrist fiindcă așa cereau interesele clientelei și ale PDSR. Ce mai rămâne din gargara despre democrație? Am votat noi, cumva, pentru o Capitală federalizată? Dacă PDSR cocea de-atunci gândul unei Capitale federalizate, de ce n-a spus-o? De ce nu l-a trecut în programul lui Sorin Oprescu? Sau i-a venit această idee după ce a văzut că primăriile de sector au fost cucerite de PDSR, iar doctorul Oprescu a pierdut la primăria Capitalei? Dacă-mi aduc bine aminte, d-l Năstase a făcut de multe ori caz, când PDSR se găsea în opoziție, de un principiu care mi s-a părut corect. Anume că regulile nu pot fi schimbate în timpul jocului. Acum, principiul cu pricina nu mai e valabil. A fost „cozmancizat“. Dar întrebarea e: cum își permite PDSR să întoarcă pe dos un vot? Nu reprezintă asta o escrocherie și, totodată, o batjocură la adresa noastră a celor ce ne-am pierdut timpul pentru a merge la urne? Probabil, PDSR vrea să ne dezmeticească din iluzia că ar fi „altul“ acum decât în 1996, să ne arate că, de fapt, Cozmâncă e emblematic pentru identitatea sa. Octavian PALER Escrocherie și batjocură 11ím: , A - B5u Deși Ministrul Justiției neagă existența unui proiect de lege ideea amnistiei creează tensiuni Ion Predescu, 30 mai 2001 - „Proiectul la care lucrează Ministerul Justiției are la bază un studiu elaborat de această comisie (Comisia Juridică din Senat - n.r.), motivat de ideea că, după mai bine de zece ani de la Revoluție, se impune amnistierea unor fapte petrecute în condiții neclare. Așa cum a fost judecat Miron Cozma e clar că au existat influențe politice, în prevederile acestui proiect ar putea intra și generalii Chițac și Stănculescu, condamnați în procesul Revoluției. Ne gândim însă și la amnistierea celor condamnați în cazul mineriadelor sau al altor revolte sociale, cum e cazul «Tepro» lași“, Ion Predescu, 31 mai 2001 „Acum a început presa, de la o informație pasageră, să despice firul. N-am ce să vă spun pentru că nu prezintă nici un interes. Fi-v-ar amnistia a dracu’!“ ■> pagina 3 După ce a declanșat scandalul „Amnistia", Ion Predescu dă înapoi Rodica Stănoiu încearcă să-i poarte cu vorba pe ziariști Ministrul Justiției, Rodica Stănoiu, a încercat să-i convingă ieri, pe ziariștii acreditați la Palatul Victoria că actuala Putere nu are nici o intenție de a-i băga la închisoare pe ziariști, dacă aduc ofensă autorităților. Doamna Stănoiu a opinat că toată „campania de presă, a pornit de la o intrepretare greșită" și generată de lipsa unor cunoștințe juridice. De asemenea, ministrul Justiției a ținut să informeze că Executivul a lucrat pe un proiect de modificare a Codului Penal inițiat de V. Stoica, proiect aflat la Parlament asupra căruia singura modificare dorită privește articolul 200, privind relațiile homosexuale. Ministrul Justiției nu dorește să modifice nici articolele 205 și 206 din Codul Penal privind insulta și calomnia. Totodată, Rodica Stănoiu a recunoscut că se dorește modificarea art. 238 din Codul Penal, dar, spune ea, s-ar intenționa de fapt reducerea numărului de persoane la care s-ar aplica acest articol, și nu mărirea lui, motivând că sintagma „în public", prevăzută în articolul privind ofensa adusă autorității, nu se referă la ziariști. • Deputatul PD Emil Boc, jurist, explică însă că și presa este vizată prin acest articol: „Doamna ministru Rodica Stănoiu are o intrepretare proprie în ceea ce privește infracțiunile sărvârșite în public. Codul Penal stipulează foarte clar că și ceea ce apare în presă este considerat «în public». Din păcate doamna ministru insistă pe articolul 238, care nu există în statele cu adevărat democratice. Este o expresie a viziunii ministrului Justiției asupra libertății de exprimare", a precizat Emil Boc, în ceea ce privește pedeapsa cu închisoarea pentru ziariști „situația nu este atât de gravă, deoarece un singur fost redactor este în pușcărie, nu pentru ofensa adusă autorităților, ci pentru furt calificat, iar celelalte trei persoane (?!) închise pentru calomnie și insultă și nu sunt ziariști". Pe de altă parte, Stănoiu a recunoscut că o comisie de redactare lucrează la noul Cod Penal și că a cerut Executivului aprobarea de modificare a Codului Penal și a celui de procedură penală, precizând că cele două inițiative nu au nici o legătură între ele. C.N., M. G. Copiii nedoriți de copii Ziua de 1 Iunie ar trebui să fie sărbătoarea tuturor copiilor. Din păcate, realitatea ne demonstrează că, de cele mai multe ori, nu este așa. Sărbătorile oficiale organizate de guvern sau de alte oficialități, de Patriarhie, au în vedere numai latura frumoasă a lucrurilor, vedem numai copii fericiți însoțiți de părinți care le oferă aproape totul. Nimeni sau aproape nimeni nu se îngrijește și de copiii cu care soarta a fost mai puțin generoasă, copiii abandonați, instituționalizați, cu handicap, copiii rromi sau copii ai străzii. Un sondaj realizat recent asupra problemei copiilor marginalizați în vreun fel a folosit un eșantion de 600 de copiii și adulți din București și a dezvăluit realități dureroase: cei mai respinși sunt copiii infectați cu HIV (52%), urmează copiii rromi (50%), copii străzii (48%) și cei cu dizabilități (43%). pagina 2 Astăzi vă oferim gratuit suplimentul „Cotidianul de weekend“ Ministerul a lansat scenariul admiterii ■ Ministerul Educației și Cercetării a finalizat metodologia de admitere privind repartizarea absolvenților claselor a opta la unitățile de învățământ liceal și profesional, din perioada iunie-iulie 2001, precum și planul de școlarizare acordat fiecăreia pentru anul școlar 2001-2002 ■ Broșura va fi oferită absolvenților de clasa a opta gratuit cel mai târziu până la data de 10 iunie, într-un număr de exemplare cel puțin egal cu elevii din clasa a opta ■ Absolvenții clasei a opta care urmează să susțină examenele de capacitate, vor fi instruiți în perioada 4-12 iunie 2001 în ședințele cu părinții pentru prezentarea scenariului de admitere și a planului de școlarizare, pentru a se informa cu privire la perioada de înscriere la licee . Afișarea rezultatelor și a listei de candidați admiși se va face la 1 iulie. în aceeași zi, la sediul unității pentru care se solicită admiterea vor putea depune eventualele contestații și vor aștepta rezultatele finale ale probelor pagina 2 România a ajuns bomba ecologică a Europei Controlul efectuat la nivelul întregii țări de inspectorii Ministerului Mediului, a ridicat pentru prima oară vălul care acoperă situația substanțelor toxice aflate pe teritoriul țării. Potrivit raportului inspectorilor Ministerului Mediului în România nu mai puțin de 25 de județe sunt sufocate de „cancerul" produs de substanțele toxice depozitate de ani și ani pe teritoriul lor. Cantitățile inventariate produc frisoane chiar și celor mai tari dintre noi : 75 milioane tone deșeuri, 12.000 litri, 16.000 mc substanțe. Toate aceste cantități sunt depozitate în iazuri de decantare din unități aparținând industriei de prelucrare a minereurilor neferoase, în rezervoare metalice supraterane și subterane, platforme betonate și în magazii. pagina 6 Numai 17% dintre români ar dori să emigreze Tendințele de emigrare din motive economice ale cetățenilor din Bulgaria și România după admiterea acestor două țări în UE nu diferă cu mult de intențiile cetățenilor cehi, polonezi și ungari în această privință, se arată în ancheta sociologică privind libera circulație a forței de muncă, realizată în luna mai de Grupul de Sondare a opiniei publice din Europa Centrală (CEORG). Sondajul citat, care a fost prezentat săptămâna trecută și poate fi accesat pe Internet la adresa www.ceorg-europe.org, arată că 17,% dintre români ar fi interesați să emigreze și vor încerca cu siguranță să obțină un loc de muncă în Europa de Vest, în timp ce 39,4% declară că nu ar fi interesați de aceasta nici dacă ar avea o ofertă de muncă în Vest. Dintre bulgari, numai 9,6 % ar fi interesați de emigrare și sigur vor încerca să obțină un loc de muncă în străinătate (mai puțin decât în Polonia, unde numărul acestora reprezintă 13%), în timp ce proporția celor neinteresați de aceasta, chiar în cazul în care ar obține un loc de muncă, este de 42,2%. La fel ca și cetățenii celorlalte țări din Europa Centrală candidate la UE, 27,2% dintre românii care sunt interesați și vor încerca cu siguranță să „plece în Vest" după admiterea țării lor în UE aleg Germania, iar 22,4% aleg Italia ca țară de destinație, se arată în sondajul citat. iar Deputatul PD, Mihai Baciu, a fost furat în plină zi în Spania pagina 4 Majorări Săptămâna viitoare vor fi stabilite noile prețuri ale energiei electrice pagina 7 Casa Albă Democrații iscă zâzanie în administrație 9 pagina 10 Confirmare Contra va juca la AC Milan paginal!