Cotidianul, august 2001 (Anul 11, nr. 178-204)

2001-08-01 / nr. 178

Steaua va ajunge la Kiev via Skopje pagina 11Cotidianul Anul XI, numărul 178 (3036), miercuri, 1 august 2001, 12 pagini, două ediții, 4000 lei Fondator TON RATIU Director onorific Octavian Paler 10LSI Daniel MCA. Cât de mult putem spera? ^Într-un interviu acordat prestigiosului cotidian New York Times, imediat după alegeri, președintele României a ținut să declare că cei care nu reușesc să se schimbe sunt inevitabil eliminați din joc! Afirmația venea ca răspuns la întrebarea reporterului american referitoare la opțiunile economice pe care PDSR le-a îmbrățișat în legislatura 1992-1996 și pe care, cel puțin declarativ, domnul Ion Iliescu le consideră, acum, revolute. Nu ne vom propune să analizăm programul economic al Executivului. Altceva este demn de remarcat. Dacă ceea ce spune Ion Iliescu este adevărat și, până la proba contrarie, trebuie să credităm cuvintele președintelui României - atunci PDSR este posibil să se afle la o răscruce. O răscruce susceptibilă a transforma realmente acest partid într-o formațiune politică veritabil socialdemocrată, debarasată de reflexele totalitare care i-au marcat exercițiul guvernării în perioada ‘92-'96. Dacă așa stau lucrurile, dacă PDSR va face reforme reale, deviind chiar și de la linia de stânga moderată, caracteristică stângii europene - realitățile economice impun o atare abordare - atunci ar fi posibil ca în următorii patru ani, România să scape de pericolul asasinării propriei sale istorii. Ar fi posibil ca România să intre democratic într-o Europă democratică. Chiar și cu PDSR la guvernare... „îmi este teamă, însă, că unele nuanțări de discurs ale președintelui Ion Iliescu nu sunt de bun augur. Bunăoară, imediat după anunțarea rezultatelor parțiale ale alegerilor (după numărarea a peste 98% din buletinele de vot) domnia sa a ținut să sublinieze că, desigur, singura opțiune viabilă pentru țara noastră este integrarea euroatlantică, dar numai în condiții de... demnitate! Să fim bine înțeleși, demnitatea națională este necesară dacă nu, imperios necesară. Despre „diplomația în genunchi“ pe care România a știut să o aplice am mai scris și, de fiecare dată, reacțiile Președinției și MAE au fost pe măsura vehemenței noastre față de, uneori, slugărnicia Bucureștiului în fața mai-marilor Europei. Triste și dezamăgitoare reacții, demne de cauze mai bune... îmi este teamă, însă, ca nu cumva această nouă „demnitate“ la care s-a referit domnul Ion Iliescu, să ascundă în spatele ei încrâncenări desuete și antiproductive, interese de grup, mașinațiuni financiare gata să umple buzunarele guvernanților, mitologii subiective cu iz naționalist, în atari condiții, cred că ar fi de preferat - cu toate riscurile - diplomația în genunchi decât izolarea. Căci izolarea devine pericolul ce ne așteaptă în acest caz. Să sperăm, însă, că PSD (fost PDSR) a înțeles ce era de înțeles din lecția ultimilor opt ani. Să sperăm că și-a propus să se transforme și să se europenizeze. Să sperăm că această transformare va convinge Banca Mondială, Fondul Monetar Internațional, Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare și nu în ultimul rând, administrația Bush. Un gând nu îmi dă, însă, pace. Acela că PDSR și Ion Iliescu au fost creatorii PRMI Sub oblăduirea și cu încuviințarea și uneori, chiar cu ajutorul PDSR, C. V. Tudor și partidul său și-au făcut loc pe scena politică autohtonă. Pericolul extremismului naționalist a fost amorsat chiar de către Ion Iliescu și de partidul său. Același Ion Iliescu de astăzi care a mulțumit electoratului pentru maturitatea de a nu vota pentru extremism. Extremism pe care chiar Ion Iliescu l-a încurajat până nu de mult. Acestea fiind spuse, oare cât de mult putem spera și a câtă încredere putem avea...?! . Președintele Moldovei acuză: Din cauza lui Ilașcu cei trei întemnițați la Tiraspol nu sunt eliberați“ . El cere renunțarea la toate procesele europene intentate de senatorul român Recenta propunere făcută autorităților din Republica Moldova a senatorului român PRM, Ilie Ilașcu, ca statul să se alăture în procesul intentat Rusiei la Strasbourg, a stârnit o reacție dură a președintelui Vladimir Voronin: într-o conferință de presă, desfășurată ieri la Chișinău, șeful statului de peste Prut a formulat critici dure la adresa senatorului Ilie Ilașcu, ca urmare a refuzului său de a-și retrage dosarul de la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului. „Din cauza lui Ilașcu, personal, ceilalți trei deținuți întemnițați la Tiraspol nu sunt eliberați“, a ținut să precizeze președintele Voronin. Totodată, președintele Republicii Moldova și-a făcut publică, pe de altă parte, intenția de a propune autorităților de la Tiraspol „unirea" forțelor armate moldovenești cu cele transnistrene. Președintele moldovean mai intenționează să reducă cu 30 la sută forțele armate ale Republicii Moldova, în contextul negocierilor cu Tiraspolul privind garanțiile de securitate reciprocă. de românce sunt vândute și obligate să se prostitueze în bordelurile Balcanilor Arizona Market Acesta este numele târgului bosniac, unde femeile sunt oferite ca sclave sexuale Mii de tinere din România și Republica Moldova au devenit sclave sexuale în țări precum Bosnia sau Macedonia, unde rețelele traficanților de carne vie le ademenesc prin „oferte de muncă în Vest" și le vând unor patroni de bordeluri lipsiți de scrupule, se arată într-o serie de reportaje și de anchete publicate în ultimele zile de massmedia occidentale. Fetele sunt forțate să se prostitueze pe nimic, sunt bătute crunt și amenințate cu moartea dacă vor să evadeze, iar dacă ajung să îi plictisească pe clienți, sunt vândute mai departe, în locuri obscure precum satulbordel Velesta, din Macedonia, sau Arizona . Market, din Bosnia. pagina 3 Eugen Uricaru încearcă să stingă conflictul dintre scriitorii ieșeni , pagina 8 După decizia Ministerului Culturii de a scoate la licitație spațiile din TNB Artiștii plastici cer ajutor Guvernului , în urma conferinței de presă de luni, 30 iulie, cu ocazia căreia ministrul Culturii și Cultelor, Răzvan Theodorescu, a dat publicității hotărârea de a deposeda Uniunea Artiștilor Plastici de Galeria „Apollo“ și decizia de a-l înlocui pe Andrei Pippidi din fruntea Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, reacțiile nu au întârziat să apară ■ Alexandru Ghilduș, președintele UAP, consideră că: „ Guvernul a acționat în necunoștință de cauză. Sper să aibă puterea de a recunoaște că a luat o hotărâre greșită. Sper să nu fie o cacialma “ ■ UAP a trimis secretarului general al Guvernului, Șerban Mihăilescu, un memoriu în care este solicitată promovarea unei hotărâri de guvern prin care spațiile din incinta Teatrului Național să-i fie atribuite gratuite în privința înlocuirii sale, Andrei Pippidi a declarat BBC: „ Asta e realitatea, un amestec de resentimente și de politică. Domnul Theodorescu a dovedit o nesimțire crasă în privința acestui subiect. Am sentimentul că acest an va fi un an vid pentru protecția și restaurarea monumentelor“. pagina 2 în urma devalorizării monedei naționale în raport cu euro, prețurile la carburanții auto se vor majora atât la depozite, cât și la stațiile de distribuție cu 200 până la 350 de lei pe litru. Potrivit SNP PETROM, benzina cu plumb va costa cu 350 de lei mai mult pe litru, benzina fără plumb cu 300 de lei mai mult pe litru, iar un litru de motorină va fi cu 200 de lei mai scump. Un litru de benzină Premium cu plumb va costa 15.350 de lei, Premium fără plumb - 15.100 de lei/litru, Super Plus - 15.750 de lei/litru, motorina cu conținut de sulf de 0,2% - 13.100 de lei/litru. Benzina Euro 3 de la SNP va costa 19.100 de lei, în timp ce un litru de motorină Euro 3 va costa 15.800 de lei. Conform SNP, în perioada 30 iunie-31 iulie 2001 moneda națională s-a devalorizat în raport cu euro cu 4,93%, adică 1208 unități, în timp ce procentul de majorare a prețurilor variază între 1,5 și 2,2%. Prețurile carburanților auto includ acciza și taxa pentru Fondul special al drumurilor publice, care sunt exprimate în moneda euro și se calculează, pentru luna în curs, în lei, la cursul comunicat de către BNR pentru ultima zi a lunii precendente. ’ I.T. De astăzi PETROM mărește prețurile carburanților auto cu 200 până la 350 de lei pentru Acciza și taxa pentru Fondul special al drumurilor publice sunt exprimate în moneda euro și se calculează în lei la cursul BNR Credite de miliarde pentru bunuri de folosință îndelungată Contractarea unui credit bancar reprezintă singura șansă a multor români de a putea cumpăra un autoturism, mobilă, un computer ori electrocasnice de tot felul. Mulți dintre noi preferăm să plătim prețul unui credit, dobânda, pentru a putea dobândi bunuri ale căror prețuri pleacă de la câteva milioane de lei. Băncile autohtone, în speță BCR și BRD, vin în întâmpinarea cererii populației, oferind o varietate largă de credite persoanelor fizice. Astfel, produse de uz casnic și autoturisme în valoare totală de mii de miliarde de lei ajung în posesia celor împrumutați, operațiunea constituind o afacere pentru toate părțile implicate: băncile, solicitanții creditului și magazinele ce comercializează respectivele bunuri și au contracte Cu cele două bănci. pagina 6 BRD Credite auto: 1920%----folosință I BCR 1 “*£ [UNK]“1 Credite bunuri folosință îndelungată: 75,1 Foarte dese, felurite, răsunătoare vizite au loc în ultimul timp în țara noastră. Mari bancheri, mari finanțiști, șefi NATO, miniștri de externe aterizează pe Otopeni, se întâlnesc cu omologii români, discută, încheie contracte, pun la cale fel de fel de strategii, ne bat pe umeri în sens că lasă s-aranjează, mai fac un tur turistic, apoi înnebunesc circulația, se-mbarcă la Otopeni și se topesc... Românul, suprasolicitat, capătă un reflex, că de aceste vijelii depinde soarta sa, personală. De aceeași meteahnă suferă și oficialitatea, mai pișicheră... La TV ne uităm încruntați, dacă vreunul din vizitatori ne aduse ceva... Nici noi nu știm bine ce. Dar ceva care să ne întărească, să ne dea nu numai speranțe. Să ne înalțe cât de cât, dacă nu în ochii străinătății, măcar în propriii noștri ochi, obosiți de cele mai urâte vedenii. Din toate acestea, nu iese nimic. Cetățeanul mai cumsecade, mai înțelegător, consimte că nimic nu se face cât ai bate din palme, așezând efectul undeva în anii ce vor veni... Suntem oameni normali. Nu credem în bazaconii. In iluzii deșarte. Mai ales după 50 de ani de amăgiri... O să vie și sfârșitul mizeriei, odată și odată, răbdare s-avem. Scăpărăm noi de turci, de ruși, cum să nu scăpăm noi de noi înșine? Întrucât se zice că noi am fi acum inamicul... (continuare în pagina 8) Constantin Țoiu Vizite Un studiu al Societății Academice Române indică: Potențiale focare de criză . Un studiu realizat de Societatea Academică Română (SAR) relevă ca principal focar de conflict în România abordarea exagerat naționalistă a Legii statutului maghiarilor de peste granițe. Studiul recomandă guvernului să lase Comisiei Europene amendarea aspectelor din lege care contravin normelor europene în materie de minorități, argumentând că o „întrecere naționalistă" cu acest prilej ar avantaja autoritățile de la Budapesta. O altă sursă de tensiuni depistată de raportul SAR o reprezintă lipsa reformelor de substanță din Justiție și din Administrația Publică Locală, fiind recomandată în acest sens adoptarea urgentă a Legi accesului la informațiile publice. pagina 3 Scandal Primarul orașului Toplița acuză PSD pagina 2 Anchetă Alin Giurgiu, cercetat într-un nou dosar NATO România își pagina 5 modernizează avioanele ASALT Asociația Arte/Litere - o replică dată conservatorismului pagina 5 pagina 8 Epidemie Alba-neagra cu sănătatea bucurestenilor y pagina 9 Impas Tentativă eșuată de acord în Macedonia pagina 10