Cotidianul, ianuarie 2002 (Anul 12, nr. 1-25)

2002-01-03 / nr. 1

La început de an, mai puține furturi decât în prima zi a lui 2001 pagina 5 Ileana MĂLĂNCIOIU Operațiunea: sânge contra hrană c sărbători săracii încearcă să-și ascundă sărăcia, iar bogații fac totul pentru a-și etala bogăția. Dacă altădată moțiunea „Foamea și frigul“ ar fi ațâțat spiritele, înainte de Crăciun a trecut ca și cum nu ar fi existat. D-l Năstase nu avea emoții că guvernul său ar putea să cadă. Din păcate, cei care au fost siliți să renunțe la căldură și au fost găsiți înghețați în casă ne spun mai mult decât orice moțiune de cenzură. Dacă premierul a sfârșit anul într-o adevărată euforie, președintele a ținut să-i mai potolească elanul spunând: „Să nu ne umflăm în pene ca proștii!“ Dar replica sa a fost luată în râs, deși poate că era mai bine să fie luată în serios. Cu atât mai mult cu cât oamenii de bază ai partidului pe care i l-a lăsat moștenire d-lui Năstase nu se umflă numai în pene. Știu eu unul care, de când a trecut la PDSR și ne reprezintă peste hotare, a devenit aproape rotund. Și dacă schimbarea asta s-ar fi produs doar cu el... Dar cred că dacă ar fi pus cineva tot partidul de guvernământ pe cântar și când a revenit la putere și după un an, ar fi putut stabili un procent de creștere în greutate mai mare decât cel din zootehnie, despre care am aflat, cu bucurie, că s-a redresat grație Cabinetului Năstase. Fără îndoială, și datorită exemplului personal al premierului și al soției sale, a cărei fermă ne-a fost prezentată de Crăciun. Cu această ocazie am aflat că o crescătorie de găini - sau o găinărie - trebuie să aibă cel puțin două mii de suflete (dacă le putem spune astfel) ca să fie rentabilă; în paralel, o echipă de la Pro TV ne oferea imagini de la vila de vacanță a lui Ceaușescu de la Predeal, atribuită d-lui Năstase, care își petrecea acolo sărbătoarea Nașterii Domnului, în familie, ca orice creștin ce se respectă. Faptul că spectacolul jalnic, dat cu participarea unor reprezentanți ai mass-media care lăudau cozonacii doamnei Năstase, a fost tratat de colegii acestora așa cum se cuvine trebuie apreciat. Singura eroare care s-a strecurat în comentariile lor a fost una de numărătoare; în realitate, Dana Năstase nu este a doua doamnă a țării, așa cum s-a spus, ci a treia. Desigur, greșeala semnalată n-a fost făcută numai din cauză că premierul are o imagine mai bună decât a președintelui Senatului, ci și pentru că soția sa e mai întreprinzătoare decât doamna Marilena Văcăroiu. Cine și-a petrecut sărbătorile cu Prima TV a putut constata că Fundația pentru Europa Mileniului 3 a doamnei Năstase ne chema din zori până-n seară și a doua zi iară să contribuim la restaurarea bisericilor din Nordul Bucovinei. Dacă un păcătos decis să se potcăiască ar fi depus tot ce avea în contul acestei fundații cu preocupări atât de înălțătoare, cine ar fi putut să-l oprească?! Origin, premierul nu poate fi acuzat de daniile făcute doamnei iza. Dânsul n-a cerut bani de la nimeni. Dimpotrivă, a dat fie 100 de milioane pentru a cumpăra acțiuni la Dracula Sud, care are toate șansele de a deveni un nou FNI. Desigur, este exclus să mă înșel eu, iar institutul de vampirologie despre care vorbește d-l Agathon cu atâta entuziasm să nu reprezinte doar bunul gust întrupat, ci și o obligație morală de neevitat. Chiar dacă în eterna și fascinanta Românie sângele nu e supt de un vampir cu faima lui Dracula, ci oamenii au ajuns să stea la coadă ore în șir să-l doneze pentru a lua câte 200 de mii de lei din care să le poată pune ceva pe masă copiilor cu ocazia sărbătorilor. Operațiunea „Sânge contra hrană“ ar trebui să umple de rușine toată clasa politică, dar mai ales actuala putere, care a câștigat alegerile cu sloganul: „Aproape de oameni, împreună cu ei“. Și totuși, d-l prim-ministru se încăpățânează să ne convingă că dânsul ar fi făcut tot ce a promis. A rămas să mai fie rezolvată doar problema corupției, dar nu-i bat. Le-a trimis deja câte o scrisoare președintelui Iliescu și liderilor de partid pentru a le cere să demaște corupții pe care-i cunosc. Din păcate, singura „personalitate“ deranjată de faptul că banii primiți de la SOV nu ar fi fost tocmai curați a fost doamna Angelica Vântu. O noutate îmbucurătoare o reprezintă faptul că lupta împotriva corupției, reluată de unde a lăsat-o Emil, le-a dat unor distinse doamne șansa de a-și dovedi devotamentul pentru bărbatul iubit, pe care l-au însoțit la organele de cercetare. Or, asta reprezintă, totuși, ceva într-o lume în care, dacă fiecare își va demasca partidul pentru a se afirma, n-ar fi exclus să mergem și mai departe pentru a ajunge din nou la etapa când copiii erau chemați la sediul Organizației de bază să-și demaște părinții și invers. Oricum,, noua ofensivă împotriva corupției are și un avantaj. Ea îi dă posibilitaea d-lui Năstase să-și înceapă campania electorală fără să-l coste nimic, de vreme ce declară, pe bună dreptate, că nu se teme de alegerile anticipate. Dimpotrivă, aș adăuga eu, se teme că până în 2004 situația se va deteriora și mai rău și ar putea pierde bătălia pentru Cotroceni. Aviz Opoziției „democrate“, care, mai nou, semnează moțiunile împreună cu cea „nedemocrată“. Dacă nu reușiți să scoateți din pământ, din iarbă verde, un candidat necompromis, cu șanse reale de a câștiga bătălia pentru Cotroceni, înainte de turul 2 veți ajunge să ne rugați: „Votați-l pe Adrian Năstase, fiindcă altfel vom ieși din Europa“. Dar cei mai mulți dintre noi nu vă vom asculta. Fiindcă e prea vie în sufletul nostru amintirea Biroului 2 ca să ne putem asuma vina de a contribui și noi la reînființarea sa. Moneda unică europeană a devenit realitate pe bătrânul continent Euro a trecut botezul focului Cumpăna dintre ani a fost momentul în care moneda unică europeană euro - a devenit realitate pentru 300 de milioane de oameni din 12 țări membre ale UE. La ora la care citiți aceste rânduri au trecut deja aproximativ 60 de ore de când introducerea monedei unice europene, cea mai importantă revoluție monetară din istorie, a trecut ..botezul focului“. Avantajați de decalajul orar, onoarea de a inaugura noua monedă au avut-o locuitorii insulei franceze Réunion din Oceanul Indian. Două ore mai târziu, euro a început să circule și în Europa, mai întâi în Finlanda și Grecia, apoi, o oră mai târziu, în majoritatea țărilor zonei euro. In capitalele statelor europene membre UE au avut loc adevărate simfonii de sunet și lumină care au vorbit nu despre bani, ci despre creativitate, deschidere și diversitate. Statisticile au arătat că în Belgia, Franța sau Germania, în primele două ore ale noului an au avut loc mii de retrageri de la bancomate, de ordinul a zeci de milioane de euro. Potrivit Comisiei Europene, de la 1 ianuarie aproape 37,5 miliarde de euro se găsesc, deja, la bănci și în circuitul comercial, dintr-un total de 106,5 miliarde de euro în monede și bancnote care sunt pregătite să inunde piața. pagina 7 Prima remaniere a Guvernului Adrian Năstase La început, schimbări la nivel de secretari de stat începutul de an înseamnă și prima schimbare în structura Guvernului Adrian Năstase. De altfel, chiar cu puțin înainte de Crăciun, premierul Adrian Năstase anunța într-un interviu că în luna ianuarie va opera primele schimbări la nivelul secretarilor de stat și al liderilor organizațiilor locale, pasul imediat următor fiind „curățenia" pe linie guvernamentală și de partid. Prima mișcare pe linie guvernamentală, într-un fel anunțată, este înlocuirea ministrului Mediului, Aurel Constantin Mic, în urma propunerii acestuia pentru funcția de ambasador la Moscova. Această schimbare este, afirmă surse guvernamentale, doar începutul. Aceleași surse afirmă că se vor produce modificări nu numai la nivelul componenței Guvernului, dar și la nivelul structurii acestuia. Astfel, din informațiile primite, va fi înființat postul de viceprim-ministru, care ar urma să-i revină lui Miron Mitrea, actualul ministru al Transporturilor, Lucrărilor Publice și Locuinței. Ministerul cu pricina ar urma să se dividă în două ministere - Ministerul Transporturilor și Ministerul Locuințelor. Ascensiunea lui Miron Mitrea în acest post este cu bătaie lungă, afirmă surse PSD. Pentru că Mitrea este deja văzut în partid ca urmașul lui Adrian Năstase în 2004 la funcția de președinte al PSD, în cazul în care Năstase va deveni președintele României. Iar Mitrea, evident, ar fi numit prim-ministru. Mihaela CONSTANTINESCU Colonelul Victor Velișcu, consilier la doi „stăpâni“ Brațul lui Vântu în SRI Presa a relatat în numeroase rânduri faptul că Sorin Ovidiu Vântu și-a clădit imperiul financiar Gelsor folosindu-se de foarte mulți foști ofițeri de securitate, care dispuneau de influență în diverse servicii de informații. Marele semn de întrebare referitor la influența de care SOV ar dispune în SRI s-a pus atunci când unul dintre „creierele“ SOV Invest - FNI, fostul ofițer de securitate Victor Velișcu, a fost numit la 1 martie 2001 principalul consilier al directorului SRL Din informațiile pe care le deținem, prin intermediul fostului său angajat Velișcu, domnul SOV a dispus detașarea la „cursuri de specializare“ la București a unui ofițer SRI Bacău, care a avut „inspirația“ de a-și băga nasul în afacerile Gelsor. pagina 3 Mai multe drumuri blocate în Transilvania pagina Z Start spre Schengen Mai tot românul a serbat cu mâncare, cu băutură, dar și cu multă distracție intrarea în noul an, dar și în spațiul Schengen. Multe persoane au preferat să petreacă noaptea de Revelion în străinătate. Unii nu s-au grăbit și au așteptat ziua de 1 ianuarie 2002, când nu au mai avut nevoie de vize pentru a intra în spațiul Schengen. în ciuda așteptărilor, 2200 de români, au ieșit din țară în prima zi a acestui an. Numărul curselor aeriene internaționale care au plecat de pe Aeroportul Otopeni a fost destul de mare deoarece românii au ezitat, din cauza căderii abundente de zăpadă, să plece la drum cu mașina. Dintre românii rămași acasă, ni mic a fost numărul celor nevoiți să cheme Salvarea. pagina 2 Președintele, mai critic Dacă în primii ani după Revoluție apăruse expresia „Nici un Revelion fără Ion (Iliescu - n.n.)“, tranziția 2001-2002 creează bazele pentru o nouă vorbă de duh: „Nici un sfârșit de an fără Adrian". Și asta deoarece, pentru prima oară în România, un prim-ministru - și anume Adrian Năstase - a adresat de Anul Nou un mesaj poporului român. După ce nu i-a lăsat pe români să-l uite nici măcar de Crăciun, când a avut grijă să invadeze câteva emisiuni televizate (altele decât cele de știri), șeful guvernului cu același nume i-a suflat președintelui României și bomboanele de pe tortul de Anul Nou, spărgând eroic monopolul instaurat de Președinție asupra mesajelor de Revelion. pagina 3 Spania preia frâiele UE Belgia a predat Spaniei, la 1 ianuarie, ștafeta președinției semestriale a Uniunii Europene, mandat plin de așteptări atât din partea clubului comunitar privind reforma instituțională, introducerea euro și lupta împotriva terorismului, cât și din partea țărilor candidate la aderare privind extinderea. Din pespectiva României, președinția spaniolă este vitală pentru candidatura sa la UE, rămasă mult în urmă - împreună cu cea a Bulgariei - față de celelalte zece țări candidate. România și-a propus să recupereze handicapul avut la capitolele de aderare, intenționând, potrivit afirmației președintelui Ion Iliescu, la Laeken, să deschidă toate capitolele de negociere restante până la finele președinției spaniole. pagina 2 ESPANA2002 Pmjifen««* «te I» Unión Euroswave 2002.es yim avut de curând norocul să vizitez China împreună cu câțiva colegi, într-o delegație a Uniunii Scriitorilor (Ioan Groșan, Alexandru Condeescu, directorul Muzeului Literaturii Române, Cassian Maria Spiridon, redactorul șef al revistei ieșene „Convorbiri literare“ și Lucian Alexiu, redactor la revista timișoreană „Orizont" - poet, director de editură). Recunosc, nu am plecat la drum prea entuziasmat, drumul lung dar și mai vechea mea înclinație spre Extremul Orient, spre Japonia (spiritul castelor, elitist!) m-au făcut oarecum indiferent față de „imperiul galben" - atât cât poți fi „de indiferent" față de una dintre cele mai vechi civilizații ale globului, leagănul mătăsii și al lui Lao-Tzi, ținta atâtor misionari, visători și călători la sfârșitul medievalității europene, o „patrie a exoticului“ etc., etc. Călătoria a fost într-adevăr obositoare, o oboseală mai ales „psihică", a traversării a două continente, zborul, ore în șir, peste deșerturile enorme Takla- Makar și Helan-Shan, „înaintarea" greoaie spre soare, spre Levant. (Îmi amintesc că Tudor Vianu, la un curs, vorbind de categoria estetică a sublimului, a găsit un model intuitiv pentru acest concept, atât de rareori discutat în vremea noastră „post-modernă", într-un zbor asemănător peste deșertul Kara-kum: ore întregi de zbor peste o zonă monotonă și în „disproporție", mai modelul“ european de relief, „compus" din „măsuri temperate“, munți nu „prea înalți", șesuri nu „prea" întinse, acea „măsură“ în lucruri ce a impregnat - după H. Taine - psihologia și estetica grecilor, sursă și „prim cristal" al modului nostru de a gândi și aprecia valorile!). (continuare în pagina 8) Nicolae Breban Modelul chinez enormă, ales, cu, De vorbă cu Octavian Paler „Nordul“ de pe busolă Opinii pagina 9 Păreri Anul 2002 în viziunea românilor: pesimism bine temperat pagina 3 Ghinion Generalul Panduru și un judecător din Timișoara călcați de hoți în noaptea de Reverdon Termen Până la 31 martie, impozitele plătite se reduc cu 5% paginal 7;