Cotidianul, martie 2003 (Anul 13, nr. 48-73)

2003-03-01 / nr. 48

STIINTA SI SANATATE * f f ■ Omenirea va îmbătrâni cu 11 ani în cinci decenii ■ Astenia de primăvară, semnul „hibernării“ de peste iarnă ■ Lecții de sănătate în celula închisorii pagina so EDITORIAL Giranții ai unui eșec Luna aceasta se împlinesc 13 ani de la „evenimentele de la Târgu-Mureș“, din martie 1990. Există printre noi cineva care să pretindă că știe adevărul despre ce s-a întâmplat în zilele acelea tragice? Nu cred. Emil Hurezeanu ne-a spus de curând că la Târgu-Mureș a fost mâna KGB-ului. D-l Hurezeanu ne-a făcut o mare surpriză mai ales celor care crezusem până atunci că diversiunea tragică din martie ’90 a fost opera securiștilor noștri (ne amintim graba cu care, imediat după Târgu-Mureș, Securitatea a ieșit din subteranele unde se ascunsese de furia populară și a reintrat în legalitate, sub sigla SRI). Fostl ziarist al Europei libere ne-a surprins însă și atunci când a preluat teza, atât de dragă Securității, că în decembrie ’89 la Timișoara ar fi fost, la fel, mâna KGB. Dar ceea ce s-a întâmplat la Târgu-Mureș nu e nici pe departe singurul lucru despre care nu știm mai nimic. Despre alte „evenimente“, cele din decembrie ’89, știm oare mai multe? Apropo de acestea, mă mir de mai mult timp cum putem să nu avem tot timpul în minte o împrejurare absolut esențială, aceea că patru personaje ale căror destine au fost legate într-o măsură atât de mare de Moscova sovietică - Ion Iliescu, Petre Roman (prin tatăl său), Silviu Brucan și generalul Militaru - au avut roluri cheie la revoluție și în anii care au urmat. Revenind, mă întreb, despre mineriade știm mai multe decât despre revoluție sau Târgu-Mureș? Sau despre marile crahuri bancare sau despre FNI? Uitându-ne înapoi vedem că unul din lucrurile care fac ca toate aceste cazuri să semene între ele este acela că de fiecare „s-a ocupat" o comisie parlamentară. Ceea ce, acum e foarte clar, a însemnat „înmormântarea“ fiecărui caz. Adevărul acesta mi-a venit de curând în minte, în zilele în care PSD a organizat o nouă asemenea comisie, care „să se ocupe“ de Colegiul Arhivelor Securității („de situația foarte gravă de acolo“, cum a explicat șeful Comisiei, senatorul Predescu, maestru PSD în ceremonii funebre). Deși înființată de numai câteva săptămâni, Comisia d-lui Predescu e pe drumul cel bun. Nimeni nu mai știe nimic despre CNSAS. D-nii Pleșu, Dinescu și Patapievici par să se fi împăcat cu tabăra adversă, pe care cu puține luni în urmă au denunțat-o că obstrucționează premeditat funcționarea Colegiului și că se opune deconspirării agenților fostei poliții politice. Sigur că da, PDSR și toată familia sa politică, venind din eșalonul doi al Partidului Comunist și din Securitatea lui Ceaușescu, a fost și este cât se poate de ostil clarificărilor privind ororile fostei poliții politice. Una din consecințele imediate ale acestei atitudini a fost că reprezentanții PDSR și PRM au obstrucționat constant activitatea Colegiului, mai ales din momentul în care s-a pus problema publicării în Monitorul Oficial a numelor ofițerilor de Securitate. Același lucru a făcut și SRI. Toate acestea sunt adevăruri care nu pot fi negate și sunt cât se poate de ușor de înțeles. Ce nu poate fi înțeles e de ce d-nii Dinescu, Pleșu și Patapievici continuă să gireze cu numele și prezența lor în CNSAS un eșec având o miză atât de mare. Când la alegerile trecute au consimțit ca unele partide să fie verificate iar altele nu (PRM, de exemplu, dar și PD, partidul care i-a trimis pe Dinescu și Pleșu în Colegiu), când, încălcând în mod flagrant legea, i-au exceptat pe Ion Iliescu și Vadim Tudor de la rigorile acesteia, atunci când drept singuri responsabili de ororile Securității au fost denunțați doi sau trei deținuți politici, și în atâtea alte cazuri, a existat speranța că reacția celor trei cunoscuți intelectuali va fi pe măsură, mergând până la demisia din Colegiu, cel puțin atunci când se va dovedi - cum deja s-a dovedit - că CNSAS va fi împiedicat să-și îndeplinească misiunea principală pentru care a fost creat, aceea de deconspirare a ofițerilor de Securitate și a activității lor de poliție politică. Cu toate că CNSAS reprezintă deja un eșec instituțional cu consecințe dintre cele mai grave, d-nii Dinescu, Pleșu și Patapievici acceptă să încaseze lună de lună câte 40 de milioane de lei din banii fiecăruia dintre noi. Tentația unei sinecuri pare să fie pentru moment explicația cea mai plauzibilă, însă dacă situația de azi va continua, cred că nu va fi deloc excesiv să ne gândim și la altceva, și anume la insistența de-a dreptul suspectă cu care d-nii Pleșu și Dinescu au ținut să intre în Colegiu deși nu îndeplineau condițiile legale sau la faptul că după ce au intrat în CNSAS ne-au anunțat, foarte senini, că dosarele lor de Securitate nu mai sunt de găsit. ClifLJ Valerian STAN I Fondator Ion RATIU 9 Director onorific Octavian PALER Anul XII, numărul 48 (3518), tbătă 1, duminică 2 martie 2003,12 pagini, două ediții, 5000 lei REPORTAJ ■ Umbra Marthei Bibescu. La Mogoșoaia ■ Legendele mărțișorului ■ Judecata pagina n n CAPCANA O societate fantomă profită de asemănarea de a al unei firme la care e acționar chiar președintele George W.. Slujbe inexistente la Caledonian Offshore it a Alina Voaides Pentru foarte mulți români, munca în străinătate reprezintă singura șansă de a se realiza financiar și de a oferi familiilor un trai mai bun. Tentați de salariile în valută, mult mai mari decât câștigul mediu din țară, oamenii privesc cu speranță și încredere fiecare ofertă, indiferent că este vorba despre muncă în condiții dificile sau necalificată. Mai mult, to, Canada, care, într-un anunț apărut zilele trecute în presă, solicita forță de muncă pentru platformele maritime de extracție a petrolului. Mai exact, se căutau sondori petroliști plătiți cu 380 de dolari pe zi, muncitori necalificați remunerați cu 275 de dolari pe zi și personal de serviciu cu 250 de dolari pe zi, în timp ce un barman sau un bucătar de pe vasele de lux destinate croazierelor câștigă în jur de 1000 de dolari pe lună. La un calcul simplu, salariile oferite de Caledonian Offshore se ridică la circa 100 de mii de dolari pe an, la care se adaugă alte facilități: echipament de lucru, condiții de cazare și hrană foarte bune, 21 de zile lucrătoare pe lună cu 14 zile libere, asigurarea tuturor formalităților necesare, inclusiv asigurări medicale. Firma rezervă solicitanților și o surpriză, care se dovedește însă mai puțin plăcută: cei interesați trebuie să trimită pe adresa companiei» > anum^ți sumă de bani pentru a primi formularele de angajare. continuare în PAGINA 3 cei interesați sunt adesea dispuși să scoată destui bani din buzunar pentru a fi selectați, deși este anevoios de verificat seriozitatea firmelor. Românii riscă, în consecință, să rămână și fără bani și fără slujbă în condițiile în care foarte multe dintre firmele care cer mână de lucru pentru străinătate au intenții deloc oneste, fiind de fapt niște companiifantomă cu sediul în căsuțe poștale. Astfel de semne de întrebare ridică și firma Caledonian Offshore Limited, cu sediul declarat în Yonge Street, Suite 350, Toron✓ Firma Caledonian Offshore Limited caută în România forță de muncă pentru platformele maritime de extracție a petrolului dar fără a oferi vreun detaliu despre activitatea sa ✓ Salariile promise sunt foarte mari, dar cererea de angajare nu este acceptată decât după ce solicitantul expediază firmei o anumită sumă în dolari ✓ Un cetățean din Luduș, care a primit o astfel de ofertă, se întreabă dacă nu există riscul de a pierde banii ✓ Pe Internet există numeroase avertismente, lansate din foarte multe țări, cu privire la Caledonian Offshore, despre care se spune că ar fi de fapt o campanie de tip căsuță poștală i TABLETA DE SCRIITOR Naivi și ci nici deopotrivă Dumitru Țepeneag Nu știu de ce i s-a năzărit lui Pastenague că Adrian Năstase ar merita mai multă considerație din partea mea, dat fiind meritele lui în politica externă și calitățile de negociator. N cam persecuți, zice alter-egoul meu pe un ton șăgalnic. Nu pot să cred că vorbește serios. Eu nu sunt în stare să-l persecut nici măcar pe Nicolae Manolescu, pentru care am o antipatie crescândă. Se pare că acest fost critic literar, ridicat în slăvi pentru rațiuni care mie îmi scapă cu desăvârșire, ar fi afirmat că Securitatea ne-a salvat de comunism. Mă rog... Pe el însă nimeni - nici KGB, nici FBI - nu-1 va vindeca de prostia deghizată în cinism. Megalomania îi blochează gândirea. Pe undeva seamănă cu prim-ministrul (care, sper, să fie totuși mai inteligent!), și unul, și celălalt au dificultăți de comunicare. Ori se scuză în felul ăsta! Nu știu... (continuare în pagina 4) UNI Bill Gates rămâne spânul miliardelor Deși a pierdut aproape zece miliarde de dolari în 2002, președintele și fondatorul grupului Microsoft, Bill Gates, a rămas cea mai bogată personalitate din lume, arată ultimul clasament întocmit de publicația financiară FW/Tk«. Averea celebrului om de afaceri american se ridică la nu mai puțin de 41 de miliarde de dolari. Clasamentul Forbes a suferit anul acesta importante modificări, aproape jumătate dintre personalitățile prezente în cea de-a 17-a ecamevre, gazde de Forbes cu o pierderi cauzate de condițiile e i. a fost anul acesta vedeta ''ntre cele mai cnoscute area topul CREANȚE Declarații străvezii ale premierului și ministrului de Finanțe 3 y JT f pe tema eliminării secretului fiscal Marii datornici rămân sub cheie a Emanuel Ciocu în ciuda numărului mare de reglementări destinate a întări disciplina financiară și recuperarea datoriilor către stat ale simplilor cetățeni sau ale micilor întreprinzători, măsura rămâne distorsionată, atâta timp cât lista marilor datornici, promisă de acum două luni, nu a fost făcută publică. Cu toate declarațiile făcute în luna decembrie de premierul Adrian Năstase și ulterior de ministrul Mihai Tănăsescu, potrivit cărora secretul fiscal va fi eliminat și lista marilor datornici se va publica pe siteul ministerului în 28 februarie, acest lucru nu s-a întâmplat ieri și nu se va produce nici în viitorul apropiat. Ministrul Tănăsescu și responsabilii Ministerului Finanțelor Publice au pregătit un proiect de ordonanță de urgență prin care se elimina secretul fiscal și societățile cu datorii către stat urmau a fi publicate ieri pe adresa www.infinante.ro. Bogdan Popescu, purtătorul de cuvânt al ministerului, spune că această listă nu s-a publicat deoarece nu s-a adoptat actul normativ în cauză. Vinovat de acest aspect se face tot Guvernul, care și-a schimbat strategia în sensul că a renunțat la emiterea de ordonanțe de urgență., Această listă nu s-a publicat deoarece nu exista normativul care să modifice actualul cadru legal și să elimine secretul fiscal. Un normativ în acest sens se va adopta în pachetul de legi pe care urmează să-și asume răspunderea Guvernul“, spune Bogdan Popescu. Astfel, adoptarea unui normativ în pachetul celor pe care Executivul urmează să-și asume răspunderea se va face, dacă se va face, cel mai devreme în 12 martie. SONDAJ Majoritatea populației urbane apreciază că statul trebuie să se implice foarte puțin sau deloc în mediul de afaceri Românii: inteligenți, descurcăreți, dar nu tocmai cinstirii Românii se consideră harnici, inventivi, inteligenți, descurcăreți, însă doar în proporție de 13% cinstiți, 1,6% leneși și 7,7% neserioși, confrom unui sondaj comparativ între anii 2001-2002, realizat de Institutul pentru Liberă Inițiativă în mediul urban. Același sondaj arată că munca „la stat“ câștigă teren în favoarea celei la particular, dar pentru un câștig mai mare, subiecții nu se tem nici de munca la negru. Dacă în 2001 doar 48,2% dintre români își doreau să lucreze la stat, anul trecut numărul celor care optau pentru acest sector a crescut până la 53,2%. Cu toate acestea, 80% dintre români consideră că statul trebuie să se implice foarte puțin sau deloc în mediul de afaceri. PAGINA 2 Sâmbăta războiului la ONU Rușii amenință cu veto, americanii se țin tare PAGINA 2 Raport despre orbi Guvernul vrea să controleze fondurile nevăzătorilor în urma unui control al lui Victor Ponta PAGINA 3 Parlamentarii au de ales între politică, afaceri și familie PSD a găsit o nouă modalitate de a rezolva incompatibilitățile aleșilor PAGINA 4 Medicii în faliment, sfătuiți să-și doteze cabinetele din veniturile proprii Ministerul Sănătății și Familiei vrea să rezolve criza din sistem prin proiecte imposibil de pus în practică PAGINA 6 Competitivitatea economiei, în scădere România se situează pe locul 66 într-un clasament întocmit de Forumul Economic Mondial PAGINA 7 Pancu, gol de două milioane de dolari Prime record pentru calificarea în sferturi a echipei lui Lucescu PAGINA 12 I