Cotidianul, mai 2003 (Anul 13, nr. 99-124)

2003-05-28 / nr. 121

4 POLITICĂ w RĂZBOI TOTAL „ Grobianul “ Băsescu îl dă afară din partid pe senatorul-problemă Viorel Pană încearcă un puci menit să-l detroneze pe președintele PD R Valentin Scloza. Conducerea restrânsă a democraților a făcut, ieri, penultimul pas necesar în demersul de a scăpa de senatorul Viorel Pană, în cadrul ședinței Biroului Permanent Național (BPN), vicepreședintele PD Vasile Blaga a propus excluderea lui Pană din partid, iar membrii BPN au votat propunerea în unanimitate, urmând să facă o recomandare în acest sens Consiliului Național de Coordonare, care se va reuni pe 6 iunie. Radu Berceanu, membru în BPN, a confirmat că două au fost „picăturile“ care au umplut paharul răbdării democraților din jurul lui Băsescu. Scandalul își are rădăcinile în revenirea lui Stelian Duțu în partid, dar acum a fost vorba, în primul rând, de manifestarea organizată de Pană, vineri, la Constanța, la care senatorul a spus că „partidul e condus de un primar, însă își va atinge obiectivele când va fi condus de un președinte adevărat“. In al doilea rând, a contat comunicatul de duminică, prin care senatorul l-a numit pe Băsescu „grobian“ , „lipsit de caracter“ și vinovat pentru îndepărtarea din PD a unor personalități. Aceste acțiuni sunt suficiente pentru excludere, a afirmat Radu Berceanu. El n-a scăpat ocazia să-i reamintească, în lipsă, lui Viorel Pană tot ajutorul pe care acesta l-a primit de la actualul președinte al PD. Berceanu a enumerat calitatea de vicepreședinte PD (din care Pană a demisionat), șefia grupului senatorial PD și funcția de vicepreședinte al Senatului (la care Pană, de asemenea, a renunțat, după ce Băsescu a cerut îndepărtarea lui din conducerea PD). „îi sugerez lui Pană să se uite mai des în oglindă. Este un exercițiu bun ca să-ți dai seama ce ai făcut și ce ai primit“, a concluzionat Berceanu. El a refuzat, pe de altă parte, să spună dacă va candida pentru locul vacant de vicepreședinte al PD, menționând doar că nu s-a decis încă. Fie că s-a uitat sau nu în oglindă, Viorel Pană a hotărât să contraatace. El se află în postura celui care nu mai are ce pierde, fiind, practic, deja exclus din viața partidului înainte de votul de pe 6 iunie din CNC. Pană nu-și face iluzii că excluderea sa ar putea fi, în mod miraculos, respinsă. Totuși, el a refuzat să ne spună ce șanse crede că ar putea avea un vot de respingere a recomandării BPN. în acest moment, senatorul încearcă să polarizeze nemulțumirile acumulate în partid împotriva lui Băsescu, mai ales la nivel local. „Am obligația să mă adresez celor două sute de mii de membri ai PD, nu lui Traian Băsescu“ a declarat el, adăugând că are „conștiința celui care și-a făcut datoria față de partid“. Concret, el va cere Consiliului Național PD un vot de neîncredere la adresa președintelui actual și convocarea Convenției Naționale, care să adopte o „moțiune alternativă“ la programul politic „eșuat“ al lui Traian Băsescu; în cuvinte obișnuite, asta înseamnă că Viorel Pană încearcă să activeze mecanismele statutare în PD pentru înlăturarea lui Băsescu din funcția de președinte. E greu de anticipat asupra șanselor unui astfel de puci, însă e la fel de greu de crezut că Pană va apuca să formuleze de la tribună aceste propuneri înainte să fie exclus din PD. Pană vrea să ceară un vot de neîncredere la adresa lui Băsescu Băsescu are ocazia să simtă gustul neplăcut al puterii ENIGME Năstase susține că PSD a sprijinit consolidarea PNL . Laura Ciobanu Premierul Adrian Năstase a dat de înțeles, în cadrul emisiunii „Marius Tucă Show“, că PSD ar fi sprijinit PNL în eforturile de consolidare a acestuia. „Eu constat însă că, în ultima vreme, PNL, pe care noi l-am sprijinit, într-un fel, pentru ași găsi, pentru a fi partenerul nostru în Opoziție, și alternativă la guvernare în România, nu își înțelege această misiune”, a declarat premierul. Supărarea sa pare să fi fost provocată de criticile din ce în ce mai acide lansate în ultima vreme dinspre zona PNL pe adresa partidului de guvernământ. „Deci, una este presa, care monitorizează diverse acțiuni”, a explicat premierul viziunea sa despre conduita unui partid de pentru noi în marile proiecte externe, în așa fel încât, dacă vor veni la guvernare, cândva, să continue un proiect pe care îl definim împreună, în afară de asta, au câteva persoane care ciupesc politic, ironizează, fac bășcălie. Deci, este tot ceea ce au adus în ultima vreme în spațiul politic”. Premierul nu a precizat și nici nu a fost întrebat cum anume a sprijinit PNL, dar a amenințat că va întoarce foaia dacă ironiile mai continuă. „Și aici va trebui să vedem dacă nu cumva reacțiile noastre vor trebui să fie mai dure pe această zonă, pentru că, într-un fel, am privit cu o anumită... cu prea multă liniște, poate, acest tip de reacție. Eu sper, totuși, că Theodor Stolojan va reuși să impună o atitudine serioasă acestui partid, care este absolut necesar în sistemul de alternanță politică din România”, a spus președintele PSD. Declarațiile sale, care ar putea fi doar o strategie de compromitere a PNL, sună îngrijorător pentru cei care acum un an și jumătate l-au auzit pe Dancu spunând că PSD ar trebui să-și pregătească și o opoziție.N Năstase este iritat de faptul că liberalii „ ciupesc politic, ironizează, fac bășcălie ” opoziție. „Un partid, principalul partid de opoziție, ar trebui să aibă alternative economice, ar trebui să fie un partener PE SCURT SINCERITATE PSD recunoaște scăderea în sondaje PSD nu a negat o scădere înregistrată în sondaje în ultima perioadă. Mai mult, secretarul general al Guvernului, Șerban Mihăilescu, a venit cu explicații în acest sens, menționând că faptul este cauzat de o serie de acțiuni care „nu au fost foarte bine conduse“. El a pus reducerea procentului pe seama unor reveniri asupra deciziilor care au afectat imaginea de soliditate decizională. Printre acestea, Șerban Mihăilescu a enumerat plata ajutorului material, taxa radio-tv și criza din sănătate, în opinia liderului PSD, vina nu poate fi aruncată asupra unui ministru sau altul. „Sunt elemente de natură să ne îngrijoreze, dar nu de o manieră fulminantă. Sunt probleme de sistem, nu e vina unui ministru anume“, a subliniat ministrul Mihăilescu. (R.D.) CONSTITUANTĂ Serviciul militar, la loc comanda Deputatul PD Emil Boc a amenințat, ieri, că în condițiile în care, la lucrările de revizuire a Constituției, se revine, indiferent în ce fel, la serviciul militar obligatoriu, democrații nu văd rostul participării la lucrările Constituantei. Președintele Camerei, Valer Dorneanu, a declarat că deocamdată a rămas în divergență sintagma „serviciul militar obligatoriu“. „A rămas în suspensie termenul cu privire la conținutul noțiunii «serviciul militar obligatoriu», am cerut Ministerului Apărării să aducă o notă cu privire la strategia pe care o au în vedere și evoluția ei în timp privind transformarea armatei bazate pe serviciul militar obligatoriu în armată profesionistă“, a declarat Valer Dorneanu. Democrații susțin că nu este normal să se revină asupra unei probleme asupra căreia s-a dat vor final săptămâna trecută. (A.N.) DECLARAȚIE UDMR simte gustul Opoziției Liderii UDMR au declarat că înțeleg obiecțiile Opoziției referitoare la atitudinea partidului de guvernământ. „Dacă noi, care susținem acest partid și guvern, suntem nemulțumiți de colaborarea cu PSD, atunci ce să mai zicem de Opoziție?“, s-a întrebat, într-o conferință de presă, președintele UDMR, Marko Bela: în sfârșit, liderul UDMR a precizat că i-a solicitat premierului Adrian Năstase o întâlnire, în cadrul căreia să se facă o analiză privind stadiul de realizare a protocolului dintre cele două formațiuni politice, întrucât multe dintre termenele stipulate în document au fost depășite. ROMPRES I Cotidianul DECLARAȚII DE AVERE . Anticorupție alternativă a Lucian Gheorghiu Deși PSD și-a asumat modificarea Legii anticorupție, PD și PRM au depus deja proiecte de amendare a acesteia fără să mai aștepte ordonanța guvernului. Liberalii au și ei gata un text, urmând să-l depună după o consultare cu societatea civilă, în proiectul democraților se prevede că „obligația declarării averii privește bunurile, indiferent de natura și data dobândirii lor“ și vizează toate persoanele care „au deținut demnități sau funcții publice începând cu 22 decembrie 1989“. Conform proiectului PD, declarația de avere trebuie să cuprindă veniturile persoanelor prevăzute la aliniatul precedent și bunurile de valoare aflate în proprietatea acestora în momentul depunerii declarației de avere; de asemenea se cer și actele de înstrăinare cu titlul oneros sau gratuit a bunurilor de valoare în timpul exercitării mandatului sau al îndeplinirii funcției, declarația de avere ar trebui să consemneze și datoriile persoanei în cauză și, nu în ultimul rând, sumele de bani sau alte proprietăți încredințate de altă persoană, precum și termenii înțelegerii în baza căreia deține bunurile respective. Pentru a nu exista suspiciuni, în declarația de avere trebuie să se consemneze veniturile, bunurile și datoriile dobândite sau deținute de orice altă persoană ca agent al autorului declarației de avere. Această prevedere are o legătură strânsă cu situațiile în care unii demnitari se declară compatibili, dar în realitate au cesionat afacerile unor rude sau prieteni apropiați. Proiectul PD stipulează publicarea declarațiilor de avere pe site-ul instituției din care face parte persoana în cauză și îst. Monitorul Oficial. Mai mult, autoritățile și instituțiile publice din care fac parte persoanele care depun declarația de avere au obligația de a institui un registru cuprinzând declarațiile de avere, registru ce se actualizează anual. Proiectul mai prevede înființarea unei comisii de „integritate și transparență“, care să verifice din oficiu respectarea prevederilor legii. Pentru cazurile în care proveniența averii este nejustificată, comisia poate emite hotărâri pentru aplicarea unei sancțiuni prevăzute de lege, poate clasa cauza, când se constată că proveniența bunurilor este justificată sau poate trimite cauza la Parchet în cazul în care se constată că averea este rodul unei infracțiuni. Proiectul PRM, mai mic ca întindere, prevede „obligația declarării tuturor bunurilor mobile și imobile cu o valoare mai mare de 10.000 de Euro, precum și a bunurilor și serviciilor primite cu titlu gratuit în cadrul unor activități de protocol în exercitarea mandatului și a căror valoare depășește 2000 euro pentru fiecare bun“. în declarația de avere, PRM mai propune să se indice „cuantumul exact al depozitelor bancare, în lei sau valută, cu nominalizarea țării și a băncii la care sunt deschise conturile, dacă în total sau în parte depășesc 10.000 de euro“. Proiectul prevede și inserarea valorii exacte a creanțelor, acțiunilor și părților sociale la societăți comerciale dacă acestea depășesc echivalentul a 10.000 de euro și, nu în ultimă instanță, declararea valorii colecțiilor de orice natură: artă, numismatică, filatelie, arme etc. Liberalii au anunțat depunerea proiectului lor pe 10 iunie, dar se pare că vor reveni asupra acestei date, pentru că s-ar putea să fie tardivă. Proiectul vizează mai multe aspecte ale Legii anticorupție, iar la capitolul declarații de avere se cere de asemenea transparență totală în declararea tuturor bunurilor existente. Păcuraru declară și ce are în servietă, și ce are în bancă NEÎNCREDERE PD își face publice suspiciunile Salariile polițiștilor, instrument de campanie a Adrian Nuță Deputatul PD Paula Ivănescu a criticat lipsa de transparență în ceea ce privește salarizarea polițiștilor, la dezbaterea de ieri asupra legii care stabilește drepturile bănești ale acestei categorii sociale. Ea a precizat că, pe lângă salariul de bază, polițiștii pot primi alte 15 sporuri, care sunt acordate de Ministerul de Interne. Ivănescu a susținut că nu este normal ca pentru a primi un salariu bun, un polițist să depindă de sporuri, în timp ce salariul de bază se menține la un nivel modest. Conform textului legii, sporurile se stabilesc prin ordin al ministrului de Interne, fără să fie precizate în lege criteriile clare de acordare a acestora. Pe lângă salariul fe bază, polițiștii beneficiază de un salariu de merit de până la 20% din salariul de bază. Salariul de merit se acordă pentru cel mult 30% din numărul total de posturi prevăzute în statele de organizare. Angajații Ministerului de Interne pot beneficia de un spor de fidelitate de până la 20% din salariul de bază. Dacă un ofițer are o funcție mai mare decât gradul, el beneficiază, în plus, la salariu, de o sumă egală cu 50% din diferența dintre salariul gradului profesional al funcției ocupate și salariul gradului profesional deținut. Șefii primesc lunar o indemnizație de conducere care reprezintă 10-50% din salariul de bază. Ministrul de Interne hotărăște funcțiile pentru care se acordă indemnizația și mărirea concretă a procentului. Polițiștii mai beneficiază de un spor pentru misiune permanentă de 25% din salariul pentru funcția îndeplinită. Polițiștii care lucrează cu cifre au dreptul la o indemnizație de 15-20% din salariul de bază. Opoziția a mai acuzat Guvernul că prin acest proiect de lege vrea să obțină loialitatea polițiștilor în perspectiva viitoarelor alegeri, pentru a-i putea manipula în voie. Salarii mai mari în magistratură a Roxana Ristache Comisia juridică a Camerei Superioare a votat, ieri, mărirea salariilor magistraților. Astfel, procurorii și judecătorii vor avea salarii cuprinse între 8,2 și 32 milioane de lei (pentru procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justiție). La acestea se adaugă însă și sporuri pentru vechime, precum și majorări pentru magistrații care lucrează în mediul rural. Cu toate că atât Curtea Supremă de Justiție, cât și Parchetul Național Anticorupție propuseseră să fie mărite și veniturile personalului anexelor din magistratură, senatorii au preferat să voteze varianta pe placul Ministerului Justiției. Și asta pentru că aleșii au primit asigurări din partea secretarului de sta Constantin Ivanov că până la sfârșitul anului ministerul condus Rodica Stănoiu va mări și salariile personalului anexelor. MIERCURI, 28 MAI 2003 Paul Păcuraru și Norica Nicolai și-au declarat conturile . Roxana Ristache în așteptarea ordonanței Cabinetului Năstase, senatorii liberali Paul Păcuraru și Norica Nicolai și-au declarat valorile conturilor deținute în țară: „în loc de 10.000 de euro, la mine treceți 14.000 de dolari“, le-a spus Păcuraru ziariștilor, iar Norica Nicolai a adăugat: „Și la mine 27.000 de dolari“. Liderul grupului PNL din Senat, Norica Nicolai, a anunțat ieri că partidul său va amenda ordonanța Guvernului de modificare a Legii anticorupție, astfel încât demnitarii să fie obligați să își declare sumele exacte nu numai din conturile din țară, ci și din străinătate. „Vom cere un capitol separat în care demnitarii să fie obligați să își treacă conturile din afară“, a afirmat liderul liberal, în legătură cu propunerea senatorilor partidului de guvernământ pentru inițierea unei legi a controlului averilor tuturor politicienilor, inclusiv a liderilor de partide fără funcții de demnitate publică. Norica Nicolai J a apreciat că o astfel de idee este „expresia frustrării pe care politicienii PSD o au“. Revista presei . ADEVĂRUL. PSD alunecă accelerat la vale iar de pe urma pierderii sale de încredere beneficiază PNL și PRM. Potrivit sondajului discutat în Delegația Permanentă a PSD, partidul de guvernământ continuă evoluția descendentă începută la finele anului trecut, scăzând, în 6 luni, aproape 15 procente. Cota reală a PSD este, în prezent, de 43,9%. PRM a ajuns pe locul doi, la 19,6 % în creșere cu circa 3 procente față de aprilie a.c. Și PNL crește încet dar sigur, ajungând la 17 %, de unde ideea că pierderile PSD se contabilizează în câștiguri la cele două formațiuni. ■ EVENIMENTUL ZILEI. Diferența de aproape 20% între rezultatele IMAS și cele ale Facultății de Științe Politice consolidează ideea că există minciuni simple, minciuni gogonate și sondaje de opinie. La nivelul Capitalei IMAS îi creditează pe liberali cu 36,7%, urmați îndeaproape de PSD-iști cu 34,6%, în celălalt sondaj liberalii au doar 18,6 %. La PD, lucrurile arată la fel de ciudat: 11,7% potrivit IMAS și 20,6 în sondajul studenților. IMAS este condus de Alin Teodorescu, adânc implicat într-un proiect al actualului Cabinet. ■ ROMÂNIA LIBERĂ. Vasile Dâncu îi acuză pe șefii de ziare din România că sunt inculți și manageri slabi. „La noi, ziarele se fac după părerile conducătorilor de ziare și nu după ceea ce se cere cu adevărat din partea cititorilor de ziare“, a spus demnitarul afirmând, pe de altă parte, că publicațiile românești habar n-au de „marketingul de presă.“