Cotidianul, octombrie 2003 (Anul 13, nr. 229-255)

2003-10-23 / nr. 248

O SOCIETATE CORUPȚIE Fostul director al Infrastructurii CFR a aflat că este cercetat de PNA la câteva ore după ce a fost demis Mihai Necolaiciuc, învinuit de deturnarea unor fonduri europene Narcis Iordache, Filon Stan Fostul director al Companiei de Infrastructură Feroviară CFR, Mihai Necolaiciuc, proaspăt schimbat din funcție, este cercetat de Parchetul Național Anticorupție (PNA) pentru infracțiuni săvârșite în legătură cu alocarea unui fond european pentru reabilitarea sistemului de infrastructură. Șeful Corpului de Control al Guvernului, Victor Ponta, prezent la seminarul internațional .Accesul la informație și comunicarea ca mijloace de prevenire a fraudelor în spațiul european“, a declarat, ieri dimineață, că unul dintre directorii generali schimbați din funcție de ministrul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului, Miron Mitrea, face obiectul unuia dintre cele nouă dosare privind fraudarea fondurilor europene pe care le-a înaintat recent către PNA. Tot ieri dimineață, premierul Adrian Năstase anunțase eliberarea din funcție a lui Mihai Necolaiciuc, director la Compania de Infrastructură Feroviară CFR, Florin Suciu, director la Autoritatea Rutieră Română, și a lui Dan Durlici, director la Compania Națională de Investiții. Reprezentanții PNA au confirmat ulterior existența unui dosar penal în care Mihai Necolaiciuc este învinuit de infracțiuni la Legea 78/2000 privind fapte de corupție. PNR a precizat că, în prezent, procurorii pregătesc actele premergătoare începerii urmăririi penale. Mihai Necolaiciuc ne-a declarat ieri că nu crede că este vorba de un dosar penal privitor la persoana sa, ci doar de o simplă sesizare care, în urma cercetărilor care se vor face se va dovedi probabil falsă. „Schimbarea mea din funcție nu are legătură cu aceste acuzații de care nu știam, ci a fost cerută de mine“, a declarat Mihai Necolaiciuc. Tot în cursul zilei de ieri, procurorii PNR au reușit să aresteze preventiv doi subcomisari din cadrul Poliției sectorului 3, pentru o mită de 1000 de dolari pe care au primit-o acum doi ani. Potrivit anchetatorilor, subcomisarul Marcel Mihai, care în 2001 își desfășura activitatea în cadrul în cadrul Serviciului Economic al Poliției sectorului 3, a verificat în același an documentele contabile ale unei societăți comerciale, constatând mai multe nereguli. Ulterior, polițistul a apelat la ajutorul unuia dintre colegii săi de serviciu, subcomisarul Ion Coman, care în acea vreme l-a amenințat pe că îi va întocmi dosar penal pentru evaziune fiscală în valoare de trei miliarde de lei. Acesta l-a anunțat pe unul dintre reprezentanții firmei respective că pe numele său se va întocmi un dosar penal pentru evaziune fiscală în cuantum de trei miliarde de lei, amenințare de care ar putea să scape în schimbul sumei de 1000 de dolari, bani care au ajuns în cele din urmă la Marcel Mihai. în prezent, subcomisarul Ion Coman își desfășura activitatea în cadrul Biroului de Combatere a Prostituției și Antidrog al sectorului 3, iar subcomisarul Marcel Mihai, la Serviciul de Investigare a Fraudelor din cadrul aceluiași sector. Potrivit PNA, cei doi polițiști sunt cercetați în legătură cu săvârșirea și a altor fapte de corupție, pe care procurorii le vor examina conform competențelor specifice. PE SCURT ACUZAȚII , Aradul a cheltuit 9% din bugetul pentru investițiile paraclinice Președintele Comisiei de sănătate publică a PNL, S.M. Paveliu, îi propune ministrului Blănculescu „să ducă la bun sfârșit controlul sistemului sanitar din poziția de ministru“. Și, pentru a-l ajuta în această întreprindere, PNL îi face mai multe propuneri, printre care și aceea de „a prezenta un raport asupra modului în care s-au aprobat și cheltuit banii pentru investigațiile paraclinice prin Centrul de excelență în imagistică de la Arad“. Paveliu susține că, în decursul a numai șase luni ale anului 2003, centrul de excelență arădean a înghițit, comparativ cu celelalte județe, cei mai mulți bani (62.993.398 lei), adică 9,3% din totalul cheltuielilor pe țară, față de Călărași sau Giurgiu, care au cheltuit numai 0,2%. Date fiind aceste diferențe foarte mari, PNL solicită și prezentarea publică a modului în care s-a desfășurat până în prezent parteneriatul public privat prin care statul pune la bătaie infrastructura, terenul, asigură și finanțarea din banii asiguraților și chiar asigură clienții, profitul fiind exclusiv al operatorului privat. (D.M.) AGRESARE Un inculpat în dosarul Porbagajul, bătut într-o parcare Unul dintre cei trei acuzați în procesul privind furtul a jumătate de milion de dolari din portbagajul mașinii lui Mihai Bucurenciu a fost spitalizat, după ce a fost agresat de persoane necunoscute, luni noapte, în parcarea unui complex comercial din București. Potrivit unor surse din Poliție, Claudiu Paraschiv a fost atacat de câțiva indivizi necunoscuți în parcare, imediat după ce acesta a ieșit dintr-un complex comercial bucureștean. Paraschiv, care are 31 de ani, a fost transportat la Spitalul Clinic de Urgență Floreasca, iar marți era internat la secția de Neurochirurgie a clinicii, au declarat surse medicale. în luna martie a acestui an, procurorii au dispus trimiterea în judecată a trei persoane acuzate de furtul unor bijuterii și valută totalizând jumătate de milion de dolari din portbagajul mașinii lui Mihai Bucurenciu, în ianuarie 2000. (A.S.) STUDIU O cincime dintre elevii din Alba au semne de rahitism O cincime dintre elevii și preșcolarii din Alba prezintă semne de rahitism, iar aproape 15% deformații ale coloanei vertebrale, reiese dintrun raport al Inspectoratului Județean Alba. Printre celelalte boli cronice semnalate în rândul elevilor din Alba se numără tulburările de vorbire, viciile de refracție, anemiile și afecțiunile de amigdale. Dintre cei aproape 11.000 elevi examinați, 4265 au o dezvoltare dezarmonică, majoritatea fiind liceeni. Au fost înregistrate și 31 cazuri de obezitate, 20 cazuri de gușă, 14 cazuri cardiace și trei de diabet zaharat. Nu au fost semnalate cazuri de tuberculoză, hepatită virală, tumori maligne sau benigne în rândul elevilor supuși controlului. (A.S.) PESCURI § t Cotidianul JOI, 23 OCTOMBRIE 2003 RAPORT Corpul de Control al Guvernului i-a scos basma curată pe cei implicați în scandalul mitei de la Calinderu Proiectul Bușteni, curat ca lacrima, în viziunea lui Ponta () Adi Sava Mult-discutatul, în ultimul timp, proiect privind modernizarea căii de acces Bușteni- Valea Albă-Calinderu și a pârtiei de schi pe această rută a fost luat la paritat de Corpul de Control al Guvernului (CCG). în urma controlului efectuat de CCG, toți cei implicați în această afacere au fost scoși basma curată, oficialii spunând că totul s-a desfășurat cu respectarea legii și a condițiilor stabilite de Comunitatea Europeană. Documentul precizează că proiectul a primit avizele consultanților Programului PHARE, Delegației Comisiei Europene în România și ale instituțiilor române, în urma sesizărilor făcute de Octavian Ionescu referitoare la deturnarea unor fonduri europene acordate pentru modernizarea căii de acces în zona Bușteni, premierul Adrian Năstase a dat dispoziție Corpului de Control să verifice respectarea normelor legale în derularea proiectului. Potrivit raportului dat publicității ieri, din documentele puse la dispoziție de Ministerul Integrării Europene și Consiliul Local al orașului Bușteni a rezultat că în desfășurarea programului s-au respectat cerințele legale. Valoarea proiectului Bușteni este de 5,2 milioane euro, din care 3,4 milioane euro reprezintă contribuție gratuită de la Comunitatea Europeană prin Programul PHARE, 1,1 milioane euro din fondul național de la Ministerul Finanțelor și 0,7 milioane euro de la beneficiarul lucrării, respectiv Consiliul Local al orașului Bușteni. Scandalul privind investițiile din zona Bușteni a fost declanșat de Octavian Ionescu, cetățean român stabilit în Elveția. Ionescu a formulat, în primăvara acestui an, un denunț împotriva lui Virgil Teodorescu - consilier al secretarului general al Guvernului, Șerban Mihăilescu - a președintelui Consiliului Județean Prahova, a primarului și viceprimarului orașului Bușteni și a altor funcționari din administrația publică centrală și locală. Denunțul viza o Executivului, de la Consiliul Județean Prahova și de la Primăria Bușteni ar fi primit de la omul de afaceri, în intervalul 2001-2002, bunuri și bani pentru a elibera o serie de acte necesare în derularea programului de amenajare a zonei turistice Valea Cerbului. Funcționarii ar fi primit în jur de 95.000 de dolari și diverse cadouri și ar fi beneficiat și de deplasări sponsorizate în Elveția. Șeful Corpului de Control al Guvernului, Victor Ponta, a declarat, ieri, că Parchetul Național Anticorupție (PNA) are competența de a cerceta acuzațiile lui Octavian Ionescu privind mita . Victor Ponta aruncă în prezent mingea în curtea PNA, despre care susține că are competența de a ancheta acuzațiile mită de două milioane de dolari care ar fi fost cerută de funcționari pentru realizarea unor proiecte de investiții în zona Bușteni. Ionescu ar fi reclamat că zece funcționari publici din cadrul Ponta susține că proiectul s-a desfășurat cu respectarea condițiilor UE 3500 de disponibilizați de la Roman încă își așteaptă banii Bogdan Perdivar. O nouă rundă de negocieri a început între liderii sindicali ai Roman SA și Marian Sârbu, ministru delegat pentru relațiile cu partenerii sociali. Sindicaliștii sunt nemulțumiți că, nici până în prezent, disponibilizații nu și-au primit plățile compensatorii. în cadrul discuțiilor, subiectele abordate au fost revendicările sindicale în privința creării unui parc industrial prin ordonanță de urgență, perioada de acordare a plăților compensatorii pentru disponibilizare și cererea referitoare la încheierea unui acord social anteprivatizare cu APAPS. „Liderii de la Roman au dorit să discute elemente de bază ale acordului social pentru privatizare, iar în privința parcului industrial doresc anumite garanții, despre care urmează să discutăm în perioada imediat următoare“, a declarat Marian Sârbu. Sindicaliștii nu doresc o nouă disponibilizare. „Dacă se va ajunge la acest lucru, dorim să se ofere garanția plăților compensatorii. Cei care au plecat în iunie-iulie încă nu au fost plătiți conform contractului colectiv de muncă, este vorba de 3475 de oameni, datorită invocării de către APAPS a imposibilității de plată, în privința parcului industrial, am dori să știm cum se va face exact administrarea acestuia prin intermediul acelei societăți de administrare pe care o prevede ordonanța“, ne-a spus Ioan Marius Stinghe, președintele USLI Roman SA. INCIDENT Dunărea, poluată cu substanțe petroliere j £d Bianca Petean O peliculă de produs petrolier, întinsă pe o suprafață de aproximativ 400 de metri pătrați, a apărut, marți după-amiază, pe Dunăre, în zona Gării Fluviale Brăila (km 170+00). Reprezentanții Agenției de Protecție a Mediului Brăila și ai Direcției de Administrație Portuară au luat imediat măsuri pentru colectarea substanțelor nocive și blocarea dispersării lor în aval, aruncând în apa poluată material petroabsorbant, astfel că, în jurul orei 17.30, adică la o oră și jumătate de la producerea incidentului, produsul petrolier a fost cantonat între cheu și ambarcațiunile ancorate la mal. „Pe suprafața poluată s-a aplicat o substanță petroabsorbantă, apoi flacoanele care s-au coagulat au fost recoltate“, a declarat Tudor Tudosa, inspector-șef la Garda de Mediu Brăila. Inspectorii de mediu au apreciat inițial că reziduurile s-ar fi scurs prin una dintre canalizările orașului, neexcluzând posibilitatea ca acestea să provină de la o navă care a trecut prin zonă. Din primele cercetări efectuate de Garda de Mediu a reieșit, însă, că poluarea provine de la o rețea de canalizare care descarcă direct în Dunăre, aceasta continuând investigațiile pentru a depista sursa de poluare. De asemenea, au fost alertate toate unitățile din aval, pentru a se evita consumul de apă poluată. Persoana sau instituția care va fi găsită vinovată va trebui, pe lângă amendă, să plătească și costul intervenției de depoluare. „Urmează să fie continuate cercetările pentru a găsi vinovații. Amenzile merg până la 250 de milioane pentru persoanele juridice și până la 75 de milioane de lei pentru persoanele fizice“, a afirmat Tudor Tudosa. Acest caz de poluare este cel mai grav înregistrat de la începutul anului pe Dunăre, în județul Brăila, în scopul reducerii poluării pe Dunăre, există, în România, un program de granturi naționale pentru organizațiile neguvernamentale de protecție a mediului, inițiat de Comisia Internațională de Protecție a Dunării. Accidentul ecologic de la Brăila este cel mai grav din acest an >CB deu cu cu cd ■ [UNK]mi CJ> ■ >cu O) cu 09 CU Cd ■ —la Cd ■ >cu d cu 09 CU Cd Cd Polițist împușcat în picior Un polițist constănțean din cadrul Serviciului Transporturi a fost împușcat, ieri, în picior. Agentul-șef Andrei Andreescu a fost împușcat accidental, în timp ce asigura schimbul de tură al subofițerilor, chiar la sediul central al Secției Poliției Transporturi Constanța. într-un moment de neatenție, armamentul din dotare s-a descărcat rănindu-l pe șefularmuriei în picior, deasupra genunchiului. A fost prins criminalul din Grădina Icoanei Suspectul principal în cazul crimei petrecute în luna februarie în casa parohială a Bisericii Grădina Icoanei a fost prins. Mihai Călman, în vârstă de 52 de ani, a fost prins după mai multe luni de investigații. El a povestit anchetatorilor cum a intrat în casă pentru a fura și cum a fost prins de soacra preotului, pe care a omorât-o cu mai multe lovituri de cuțit. Călman riscă închisoarea pe viață. Un mort și un rănit într-un accident 5 auto din Orăștie O persoană și-a pierdut viața, iar o alta a fost grav rănită într-un accident în lanț produs în afara municipiului Orăștie. Șoferul slovac Nagy Imrich a pierdut controlul volanului, a ajuns pe contrasens și a acroșat o autoutilitară. A intrat apoi în coliziune frontală cu un alt autoturism, care circula normal, în urma impactului, șoferul ultimei mașini, Mircea Drăgan, de 35 ani, din Alba Iulia, a decedat. Pasagerul care îl însoțea a fost de asemenea rănit grav. Și-a pus ștreangul Un sibian a fost găsit, ieri, spânzurat într-o grădină. Cătălin Stroie, în vârstă de 20 de ani, din localitatea Tălmaciu, a fost găsit de un consătean atârnat de un pom. Polițiștii sibieni au găsit două bilete scrise de Cătălin, în care tânărul a motivat gestul sinucigaș. Alți trei sibieni au hotărât să se omoare în ultimele zile. Român omorât în Italia Un român și-a pierdut viața într-un accident de mașină în Italia, în timp ce se afla pe bicicletă, precizează RomNET. Tache Stoleru, de 50 de ani, fără acte în regulă în Italia, locuia în localitatea Caerano; în timp ce se afla pe bicicletă pe strada Rocca și încerca să traverseze pe Autostrada 667, un autoturism l-a lovit în plin. Impactul a fost foarte puternic, iar românul și-a pierdut imediat viața. Ucis cu toporul Un bărbat și-a pierdut, ieri, viața după ce a fost lovit în cap cu un topor. Aurel D., în vârstă de 32 de ani, din comuna Ianca, județul Olt, a decedat după mai multe zile de spitalizare. El a fost lovit de Marius N., de 26 de ani, și de Silviu R., de 22 ani, după ce s-au luat la ceartă pentru un teren. Suspecții au fost arestați provizoriu pentru omor. Rubrică realizată de Bogdan Perdivară