Cotidianul, mai 2004 (Anul 14, nr. 101-125)

2004-05-01 / nr. 101

SERVICII SECRETE ■ Comuniștii încep să distrugă propriile lor statui ■ File din istoria demolării monumentelor românești (II) Cotidianul PAGINA 11 Fondator Ion RATIU 9 Director onorific Octavian PALER Anul XIII, numărul 101 (4876), sâmbătă 1, duminică 2 mai 2004,12 pagini, două ediții, 5000 lei Editorial O indulgență păguboasă în urmă cu două luni, un ziar central important a scris că miniștrii PSD Octav Cozmănca și Șerban Mihăilescu, alias Miki Șpagă, au fraudat nu mai puțin de 6 milioane de euro, fonduri PHARE alocate de UE pentru construirea la Iași a unui centru de afaceri. Frauda s-a produs prin firma lui Șerban Mihăilescu, Cominco SA, o afacere în care, atrăsesem atenția cu mai bine de doi ani în urmă, fostul secretar general al Guvernului era implicat încălcând interdicțiile legale privindu-i pe miniștri. Au trecut de atunci, cum spun, două luni și nu s-a întâmplat absolut nimic. Dacă n-aș fi știut demult că Parchetul Național Anticorupție nu-i altceva decât o altă farsă a lui Iliescu și Năstase în materie de „luptă împotriva corupției", aș fi avut poate naivitatea să mă aștept la declanșarea unei anchete. Am sperat, în schimb, că o reacție va veni de la instituțiile UE. M-am înșelat. De-a lungul anilor am avut câteva semne serioase că sutele de milioane de euro, fonduri PHARE nerambursabile, au fost adjudecate mai ales de demnitarii publici, de oamenii politici, de rudele și apropiații lor. Așa se face că în mai multe rânduri m-am adresat, ca să obțin informații despre beneficiarii fondurilor, unor instituții ale UE - Comisiei Europene, Delegației ei la București, Parlamentului Euopean (inclusiv raportorului pentru România, d-nei Nicholson), președinției UE (în mandatul Belgiei, din 2001). Aproape de fiecare dată am fost trimis dintr-un loc în altul, în toamna lui 2001, insistând, cum spun, am primit singurul răspuns concret, de la coordonatorul de la acea vreme al asistenței de preaderare pentru România din cadrul Delegației Comisiei Euopene, Simon Mordue. Intr-un pite, o dischetă și o scrisoare care mă anunța că mi-au fost trimise datele solicitate. Numai că, surpriză, discheta ein gvală l-am scris d-lui Mordue iar peste câteva zile am primit, prin mail, nici azi nu-mi e foarte clar de la cine, „o listă a contmctorilor PHARE", despre care n-aș ști să spun nici acum cât de oficială și de exactă e. în ultimii trei sau patru ani am reținut, în special din presă, vreo câteva zeci de cazuri în care atribuirea fondurilor PHARE a fost pusă în legătură cu traficul de influență și alte acte de corupție în beneficiul unor oameni politici sau oficiali de rang înalt. Practic de fiecare dată Bruxellesul și reprezentanții săi la București au trecut cu vederea cele întâmplate, în aceste condiții nu ai cum să nu te întrebi cum se pot explica asemenea atitudini. Cum poate să se explice că declarațiile de presă ale oficialilor de la Bruxelles și Washington sunt impecabile, în timp ce în mod concret se întâmplă prea puține? Detest procesele de intenție, însă nu pot să nu văd că oficialii Occidentului practică o toleranță foarte dăunătoare față de ceea ce se întâmplă la București. Chiar să nu se înțeleagă că nu știu ce dojană din nu știu ce raport nu mai ajută la nimic? Atât timp cât de la Bruxelles le vin an de an, cu o regularitate maximă, aproape un miliard de euro nerambursabili, politicienilor noștri le pasă prea puțin că în nu știu care raport scrie că în România fenomenul corupției a devenit „endemic și sistemic ". Numai pentru că nu vreau să fiu nedelicat nu le spun oficialilor occidentali cam ce părere ar putea să aibă d-nii Iliescu, Năstase, Mischie, Hrebenciuc, Cozmăncă sau Miki Șpagă despre calificativele domniilor lor. Adrian Severin, camaradul „liberal", cum să nu! al celor amintiți aici (dar și al lui Dan Pavel și Tismăneanu) a lansat recent teoria că în România „pactul cu oligarhii" a devenit obligatoriu, în timp ce intenvențiile Occidentului ar fi, în chestiunea asta, nici mai mult nici mai puțin decât contrare interesului național, în contextul despre care vorbim, nu-i deloc exclus ca teoria d-lui Severin să devină curând realitate. Unul dintre pria puținii oficiali occidentali care până acum au spus la București lucrurilor pe nume a fost ambasadorul american, d-l Guest. Din păcate, însă, constrâns probabil de interesele Guvernului său, d-l ambasador nu a mai văzut ci, dimpotrivă, a justificat, foarte recent, că Guvernul român a atribuit companiei americane Bechtel, fără licitație, o lucrare în valoare de 4,5 miliarde de dolari (autostrada Brașov-Borș). După 1989, Occidentul și-a asumat o răspundere proprie față de destinul României. Dacă liderii occidentali vor continua să tolereze, inclusiv pe banii țărilor lor, corupția politicienilor noștri, dacă vor ignora că agenții Securității și ai regimului comunist controlează masiv societatea rmânească sau dacă nu vor amenda nicicum derapajele grave de la democrație (lipsa practic totală a libertății presei, frauda grosolană de la referendumul din toamnă și altele asemenea), România are prea puține șanse să mai intre în normalitate. Valerian STAN W ANCHETA Președintele Consiliului Județean Gorj, Nicolae Mischie, acuzat de multiple infracțiuni de luare de mită și primire de foloase necuvenite, în perioada 1998-2003 Radiografia unei baronii PSD a Narcis Iordache Florin Ciornei Chiar în pragul campaniei electorale, conducerea PSD încearcă să convingă alegătorii că este capabil să se disocieze de reprezentanții săi suspecți de derularea unor afaceri necurate. De mai bine de o lună, PSD susține o baroniadă care are ca final sacrificarea unora dintre „baronii“ săi locali. Dincolo de încercarea de a-și îmbunătăți imaginea, prin schimbările operate de către Adrian Năstase, șeful partidului, acesta încearcă să scape de baronii pe care nu îi mai poate controla și să își „planteze“ în filialele cu probleme oameni loiali pentru a menține controlul asupra PSD în eventualitatea în care se stabilește la Cotroceni și va trebui să renunțe formal la conducerea partidului. Chiar și ca președinte al României, urmând modelul Ion Iliescu, dacă va controla PSD, Năstase poate controla Guvernul și Parlamentul. Cel mai recalcitrant dintre liderii județeni ai PSD a fost dat pe mâna PNA. Primele rezultate ale anchetei care îl vizează pe președintele Consiliului Județean Gorj, Nicolae Mischie, făcute publice ieri de Parchetul Național Anticorupție (PNA), demonstrează că titlul de „baron local“ nu este doar o simplă sintagmă ironică popularizată de presă ci are o acoperire solidă în realitate. Ancheta PNR, fie că este dictată sau nu de interese politice, demonstrează că baronul Mischie a domnit efectiv vreme de cinci ani, netulburat de nimeni, peste ceea ce a devenit, în acest timp, feuda sa, județul Gorj. Aparatul său administrativ s-a constituit din oameni de afaceri și funcționari publici din județ, integrați într-o rețea aflată la dispoziția lui Mischie și prin care acesta a reușit să transfere miliarde de lei din banii publici - fie cei ai contribuabililor români, fie cei ai Comunității Europene în averea sa personală./ în mai puțin de un an, Năstase a schimbat liderii a 12 organizații județene, înlocuindu-i cu oameni pe care să îi poată controla mai ușor/ Cel mai recalcitrant „baron“ local a fost dat pe mâna PNA ț/ Ancheta PNA vizează fapte de corupție comise de Nicolae Mischie începând cu 1998 și până în prezent . Mischie a fost turnat la PNR chiar de partenerii de afaceri, el însuși bănuindu-i pe unii dintre colegii de partid Mischie nu este unicul baron local din PSD, deși este poate cel mai celebru, dar până în prezent, este singurul al cărui imperiu pare că începe să se prăbușească. PAGINA 3 ECONOMIE Prezumția de vinovăție pe piața de capital Atribuțiile de control ale Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare sunt sporite prin proiectul legii consolidate a pieței de capital, în textul legii apare chiar și prezumția de vinovăție la nivel administrativ. Astfel, conform definiției, din lege se va considera că două sau mai multe persoane implicate într-o tranzacție acționează concertat printr-un acord tacit, până la proba contrarie. în plus, administrarea unei societăți de servicii de investiții financiare poate fi asigurată numai de persoane fizice, în felul acesta, vor dispărea societățile de administrare, devenite o modă mai ales în zonele „gri“. Prăbușirea FNI și a Fondului Mutual al Oamenilor de Afaceri s-au produs sub administrarea SOV Invest, respectiv SAFI Invest. „Avantajul" acestei metode de administrare era că o societate nu poate fi trasă la răspundere din punct de vedere penal, iar anchetatorii rareori reușesc să delimiteze responsabilitățile între gestionarii societăților de administrare. PAGINA 2 &31*) jBÎbîloti AST ®- A*4! 1 - -'BiU — I PATRIMONIU Inventarul monumentelor de la Constanța se lasă cu lipsuri zece statui date în urmărire generală Dacă putem admite ca un județ sau un oraș să aibă o dinamică proprie, nu mai putem pricepe cum se întâmplă la Constanța că până și statuile au această „calitate“. Mai interesant este faptul că o parte dintre statuile care s-au dat jos de pe soclu (singure, probabil, pentru că nu se știe cine, când și de ce le-a luat) fac parte din patrimoniu. Cele mai multe din lista întocmită sunt sculpturi ce poartă semnături ale unor artiști celebri. Corneliu Medrea, Constantin Baraschi, Ion Jalea, Oscar Han sunt cei ale căror lucrări de bronz au fost luate fără știrea nimănui. Lista întocmită de Direcția de Cultură din Constanța cuprinde 12 titluri. Primăria Constanța spune că „doar zece dintre cele 12 lipsesc“. PAGINA 2 TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI 1 ■ Exporturile de software românesc vor crește anul acesta cu 13% față de 2003 ■ Inventatorul LED-ului a fost premiat PAGINA 10 INTEGRARE UE a ajuns la granițele României Europa unită exultă temătoare De astăzi, ora 0.00, ora Romei, Uniunea Europeană are 25 de membri, orașele Estoniei, Letoniei, Lituaniei, Poloniei, Slovaciei, Cehiei, Ungariei, Ciprului, Sloveniei și Maltei sărbătorind cu fast și focuri de artificii intrarea în blocul european. După 15 ani de la căderea comunismului, Europa s-a „ reîntregit", în atmosfere diferite, „ vechii" și „ noii" europeni privind în felul lor, cu teamă sau speranțe, spre viitorul comun. Dacă pentru CelMa din Vest extinderea înseamnă, înainte de toate, noi probleme ce trebuie confruntate și depășite din considerente istorice, pentru Cei 10 din Est bucuria depășirii oficiale a fazei de „frați mai mici și mai săraci", foști comuniști, este, întâi de toate, motiv de bucurie, dincolo de toate temerile unei noi etape de „ tranziție ", în mijlocul fastului european al extinderii, România și Bulgaria iși amână bucuria pentru o dată ulterioară. IMAGINA 4 / - REACȚII „Ne-ați bătut fără milă la fotbal și mai vreți să vă sprijinim ca să intrați în UE“, i-a spus Verheugen lui Iliescu Fotbalul „amenință“ integrarea în UE a Ciprian Pîslaru Efectele victoriei zdrobitoare a naționalei de fotbal a României în partida cu Germania s-au resimțit în toată Europa și la nivel politic. Aflat la Varșovia, președintele Ion Iliescu a precizat faptul că a fost „atenționat" în glumă de comisarul european pentru Extindere, Günter Verheugen, care i-a spus că românii s-au purtat urât cu germanii, pentru că i-au bătut „fără milă“. „Domnule, vă purtați urât cu ai noștri!“, i-a spus Günter Verheugen lui Ion Iliescu referindu-se la partida amicală dintre România și Germania. Comisarul european nu s-a oprit însă din glumă, continuând: „Ne-ați bătut fără milă la fotbal și mai vreți să vă sprijinim ca să intrați în Uniunea Europeană“. Iliescu a declarat că, într-adevăr, elevii lui Iordănescu „au făcut senzație“, însă a precizat că nu a putut urmări meciul, deoarece asista la un concert în capitala Poloniei. El a reușit, totuși, să afle scorul la pauză (4-0 pentru România), reacția sa fiind: „Nu se poate! Nu cumva e invers?“. Comisarul european nu a fost însă singurul care a comentat prestația sub orice critică a elevilor lui Rudi Völler. Prezent, miercuri seară, în tribuna oficială a Stadionului Giulești, alături de prim-ministrul român, Adrian Năstase, unde a asistat pe viu la „execuția“ nemților, ministrul german de Interne, Otto Schily, a catalogat înfrângerea vicecampionilor mondiali drept o catastrofă. „Este o decepție uriașă. Este incredibil“, a declarat după încheierea întâlnirii amicale ministrul german. Cotidianul sportiv spaniol As, care preia declarația ministrului german, mai notează că în Parlamentul de la Berlin s-a declanșat o adevărată dezbatere pe tema acestei înfrângeri, deputatul federal Dany El Rojo, din partea „verzilor“, prezentând o interpelare în care reclamă responsabilitatea Guvernului condus de cancelarul Schröder în criza pe care o traversează la ora actuală naționala Germaniei. Nici presa germană nu a contenit cu criticile, Bild titrând: .Această selecționată a intrat în istoria fotbalului german drept cea mai mare trupă de cârnați din toate timpurile“, COR ar putea fi exclus de la Jocurile Olimpice Agenția Mondială Antidoping poate invalida sentința forului olimpic român în cazul „Melinte" și aplica sancțiuni PAGINA 3 Irakul, un subiect tot mai incomod pentru Administrația Bush Revoltei și numărului record de victime din Golf li se adaugă abuzurile împotriva prizonierilor irakieni PAGINA 3 Roșiile și țuica trebuie declarate la Curtea de Conturi Transparența în campanie poate să ia forme hazlii PAGINA 5 Televiziunile se bat în emisiuni electorale Campanie la TV începând cu 8 mai PAGINA 9 Centralele de apartament nu vor fi interzise Guvernul aduce clarificări PAGINA 6 v