Cronica Sătmăreană, octombrie-decembrie 1968 (Anul 1, nr. 192-270)

1968-10-01 / No. 192

9 CRONICA SATMAREANA _________________________________________________________Marți T óílőffl Hrle HR Săptămîna internațională a apicultorilor In fiecare an, în prima săptâmână a lunii octombrie, crescătorii de albine din lumea întreagă sărbătoresc „Săptămîna internațională a apicultorilor" tradițională inițiată de manifestare Federația internațională a asociațiilor de apicultură „APIMONDIA". Orice călător prin plaiurile patriei noastre este impresionat de flora ei abundentă —1 sursă de nectar pentru minunată albine, sursă ce li se oferă aproape fără întrerupere din primăvară și pînă la căderea brumei. El poate admira importantul masiv de tei din Dobrogea ■— unic în Europa, datorită întinderii sale, masivele de salcîmi de pe meleagurile Olteniei, Galațiului și Bihorului, zmeurișul și zburătoarea din Garpați precum și bogata și variata floră meliiferă din Delta Dunării. Dar așa cum bogățiile unui pămînt nu se oferă niciodată singure omului, ele solicitind pentru a fi puse în valoare, în afară de muncă și pricepere și condiții materiale, apiculturară nu s-a putut dezvolta și noasatinge un nivel corespunzător decit în anii puterii populare. Cît despre foloasele aduse de apicultură, este suficient să amintim că, pe lângă producția de miere, sporul de producție ca urmare a polenizării cu ajutorul albinelor se ridică la 50—60 la sută pentru pomi fructiferi, 25— 50 la sută pentru floarea soarelui, 60—80 la sută pentru hrișcă, 20—30 la sută pentru seminciere de legume, 200—300 la sută pentru bostănoase, 200—300 la sută la semințele de trifoi, 250 la sută pentru sparcetă și 50—60 la sută pentru semincerii de lucernă. Ținînd seama de potențialul melifer al României, vedem că rezervele existente permit o importantă creștere a numărului familiilor de albine, ceea ce pe lângă sporirea cantității de miere și ceară, ar aduce și importante sporuri la producția agricolă. Ca urmare a directivelor trasate, au luat ființă și s-au dezvoltat pe întreg cuprinsul țării stupini în cooperativele agricole de producție, și în cele ale Centrocoop-ului. In județul nostru, tinînd seamă însă de condițiile naturale favorabile creșterii albinelor, între U.J.G.A.P. Satu Mare și filiala județeană Satu Mare a asociației crescătorilor de albine, a intervenit o convenție de colaborare pe anii 1969—1970, avind scop mărirea stupinelor existente în cooperativele agricole și înființarea de noi stupine care dispun de Condiții naturale favorabile. Volumul investițiilor In acești doi ani se va ridica la Cca. 900 familii albine. Ca urmare a numeroaselor înlesniri oferite de stat, printre care scutiri totale de impozite, credite în condiții avantajoase, prețuri stimulatorii la contractări și achiziții, tarife reduse la transportul stupilor, posibilități de obținere a utilajelor la prețuri accesibile și asistență tehnică gratuită în stupină, a crescut substanțial numărul apicultorilor individuali. Filiala noastră are astăzi 912 membri, număr care este în continuă creștere. Realizări importante s-au obținut și în privința prevenirii și combaterii bolilor la albine, în folosirea biostimulatorilor și în Introducerea noilor metode de creștere ca: roirea artificială intensivă, menținerea în stare activă a familiilor de albine, împerecherea controlată a maicilor, selecția, și altele, toate avînd ca rezultat imprimarea unei noi orientări apiculturii noastre. Ca rezultat al activității de cercetare, din cadrul stațiunii și din afara ei pe baza bogatei experiențe a apicultorilor practicieni, s-au stabilit principiile unei apiculturi intensive, bazate pe creșterea albinelor în stupine mari, a practicării pe scară largă a stupăritului pastoral, a extinderii în producție a stupilor multi-etajați, ca și a aplicării metodelor științifice de creștere și înmulțirea familiilor de albine, factori importanți ai progresului apiculturii noastre. Acest progres s-a concretizat printr-o creștere considerabilă a numărului familiilor de albine. Frumoasele realizări obținute în ultimii ani în întreaga țară situează România pe locul șapte în lume în ceea ce privește numărul familiilor de albine și pe locul cinci, raportând numărul familiilor la cel al locuitorilor. Ia toate aceste importante succese ale apiculturii noastre contribuit în mod substanțial și a asociația noastră. Cei 50.000 de membrii organizați peste în filiale județene și cercuri apicole, îndrumate de Consiliul Central A.G.A. au desfășurat muncă entuziastă și competentă, traducînd astfel în viață sarcinile care le-au revenit. In ultimii ani, crescătorii de albine ajutîndu-se reciproc și participînd la cursuri de perfecționare apicolă, au reușit să-și ridice nivelul profesional, să-și îmbunătățească munca și să obțină rezultate frumoase..* fc-‘ - -Succesele obținute, trebuie să constituie pentru noi toți un imbold în muncă, un stimulent puternic pentru noi realizări, pentru o continuă și puternică dezvoltare a apiculturii din județul nostru. ARON VAIDEANU secretarul filialei județene Satu Mare, a Asociației crescătorilor de albine. Eliminînd stocurile supranormative restabilim echilibrul financiar al fabricii (Urmare din pag. 1) produselor dă ocazii de renunțare a acestora, conform condițiilor fundamentate în relațiile contractuale М.Ш. și M.C.I. Consecințele sînt evidente, renunțul produsului fiind efectuat în condiții legale și dacă nu reușim ca aceste confecții să le plasăm altor beneficiari, ele vor deveni stocuri fără desfacere asigurată. Eforturile noastre pentru îndreptarea acestei situații rămîn fără rezultatele scontate, chiar și în prezent aflîndu-ne în această situație, astfel că nici pe trimestrele IV 1968 și I 1969 — perioada pentru care recent am încheiat contracte — nu am reușit să realizăm un decalaj corespunzătoar între aprovizionare, producție și livrare. Sarcinile suplimentare pentru export, definitivarea cu întîrziere a condițiilor de livrare a modelului omologat, precum și livrarea cu întîrziere a țesăturilor, pe lingă Strangulări în producție, generează, de asemenea, stocuri peste normativ. Deși aceste categorii de imobilizări au un caracter temporar, totuși — fiind vorba de valori mari — impun solicitări de credite pentru finanțarea lor. In prezent, din cauza omologării cu întîrziere de o lună a modelelor de costume bărbătești destinate exportului, s-au format stocuri peste normative de țesături în valoare de aproape 10 milioane lei, necesitind credite până la prelucrarea și livrarea lor. Iată dar, aceștia sunt factorii din afară care au concurat la formarea stocurilor supranormative în fabrica noastră. După părerea noastră există nevoia ca — în legătură cu fundamentarea cifrelor de plan pe anul 1969 — conducerea ministerului nostru să găsească o soluționare mai fericită a relațiilor contractuale cu ministerele beneficiare, în așa fel încit aceste relații să favorizeze mai activ atît dinamica volumului de producție la nivelul potențialului nostru economic real, cît și ritmicitatea producției pe trimestre, luni, decade. Cele relatate ar fi incomplete dacă nu am arăta și factorii subiectivi, care, de asemenea, influențează negativ activitatea noastră. Din lipsa de operativitate a compartimentelor chemate să stabilească nivelul real al consumurilor specifice, la toate modelele create și prezentate la contractări, norma de consum utilizată la calcularea necesarului de materii prime prezintă diferențe în plus și în minus față de cea calculată definitiv, cu ocazia lansării în producție. Este vorba, așadar, de o lipsă a serviciului nostru de organizare a producției, care nu reușește să asigure corelarea în timp a necesarului de contractat și astfel se ivesc cazuri când se fac aprovizionări peste necesar. Aceste surplusuri, provenite din practicarea unor norme cu o diferență de 0,5—2 cm. pe unitatea de produs, generează diferențe de ordinul cîtorva sute de metri de țesături. Din lipsa de operativitate a compartimentelor noastre de aprovizionare, au devenit supranormative chiar și economiile realizate la consumurile specifice de materii prime, acestea fiind prelucrate și valorificate doar după expirarea perioadei din contract. Comitetul de direcție, precum și Întregul nostru colectiv, fiind conștient de importanța lichidării stocurilor supranormative, depune eforturi susținute pentru eliminarea acestora. Vom crea o gamă variată de modele din țesăturile existente tn supranormativ și se vom prezenta beneficiarilor cu ocazia încheierii contractelor. Menționăm, însă, că ne va fi de foarte mare ajutor perfecționarea continuă a relațiilor noastre cu comerțul in ce privește prospectarea mai atentă a cerințelor pieții deoarece — în prezent — se constată o oarecare abținere din partea comerțului în contractarea unei game variate de modele din țesăturile noastre supranormative, deși din prospectarea pieții, rezultă o cerință mult mai mare la confecțiile de sezon și de modă. Intenționăm, de asemenea, să Înființăm un magazin de prezentare a produselor noastre în municipiul Satu Mare, idee pentru a cărei realizare ne-ar fi de un mare ajutor sprijinul mai efectiv al organelor municipale de resort. Cu toate greutățile existente în prezent, suntem convinși că, și de această dată, colectivul nostru va rezolva cu succes problemele legate de echilibrul financiar sănătos al întreprinderii noastre. Incit să putem raporta îndeplinirea integrală a indicatorilor ce ne revin din planul de stat. Cu sacoșa după legume și imitemn piața sătmăreană. Foto : ANDREI NAGY Impulsionarea însămințărilor și a recoltării culturilor de (Urmare din pag. 1) Pe baza acestui ritm noi ne-am planificat ca în 20 de zile să terminăm recoltatul. Pînă în prezent s-a adunat recolta de pe 412 ha, din care aproape 200 de ha porumb. Recoltatul florii soarelui este pe terminate, iar acum lucrăm la recoltatul cartofilor și a sfeclei de zahăr. La însămînțări ne-am prevăzut ca zilnic să pregătim 120 de ha și să însămînțăm 90 de ha. Am terminat însămînțarea orzului pe 150 de ha și a secarei masă verde pe 50 de ha. De trei zile am început însămînțatul griului. — După cum observăm, sînt unele rămineri in urmă față de grăție. Ce măsuri ați luat pentru a recupera timpul pierdut ? — Intr-o recentă ședință comitetului de partid ne-am înntîlnit cu membrii consiliului de conducere, cu brigadierii și cu mecanizatorii și am analizat în mod critic și autocritic ce s-a făcut și ce mai trebuie pus la punct stabilind în comun modul în care trebuie muncit. Printre măsurile stabilite aș aminti: impulsionarea recoltării porumbului și eliberarea terenului de pe suprafețele ce urmează a fi însămințate cu grîu , organizarea mai judicioasă a transportului, mecanizatorii să lucreze la pregătitul terenului în prelungire. S-a făcut, de schimburi asemenea, reamplasarea însămînțărilor pentru că datorită ploilor abundente ce au căzut pe anumite terenuri joase nu vom putea intra decit foarte tîrziu. Privind amplasarea griului, nu cumva ați ales calea cea mai ușoară, de a semăna grîu după grîu ? Intr-adevăr, în cooperativa noastră se vor însămînța în această toamnă 390 de ha grîu după grîu. Comitetului de partid, consiliului de conducere al C.A.P. nu le-a fost indiferent cum amplasăm culturile de toamnă. Noi am urmărit Ca să respectăm recomandările ce au fost date cu ocazia consfătuirii griului, să amplasăm in așa fel cultura griului, încît să asigurăm un pat germinativ, care să permită dezvoltarea plantelor în condiții optime și să realizăm creșterea neîncetată a producției de grîu. Pe 180 de ha s-au aplicat clte 240 de tone îngrășăminte naturale la hectar. Alte 240 de ha au fost îngrășate cu îngrășăminte chimice. Acordăm, de asemenea, o atenție sporită calității lucrărilor, utilizării criteriilor științifice în determinarea terenurilor și soiurilor ce corespund cel mai bine pentru cooperativa noastră. — Cîmpul este Încă verde, acoperit cu nutrețuri felurite. Cum folosiți aceste resurse pentru completarea deficitului de furaje? ИН [UNK]Asigurarea bazei furajere pentru hrana animalelor In vederea sporirii producției de lapte, carne, lină, constituie In prezent una dintre problemele importante care se află în atenția turor comitetului de partid, a tucooperatorilor noștri. Ne străduim să strîngem de pe cîmp tot ceea ce constituie aliment bun pentru vite. Pentru a evita situația din anii trecuți, când la noi nu s-a acordat atenția cuvenită folosirii tuturor resurselor furajere și, mai cu seamă folosirii cocenilor de porumb, a frunzelor de sfeclă, în toamna aceasta comitetul de partid a luat măsuri prin consiliul de conducere al C.A.P. de a însiloza toate resturile vegetale. Ca urmare, concomitent cu recoltatul porumbului se însilozează coceni de porumb împreună cu masa verde recoltată de pe cele 230 ha culturi duble. Pînă în prezent am însilozat 1.110 tone furaje. Un ajutor prețios în această muncă primim din partea I.M.A. care ne-a pus la dispoziție agregate și remorci necesare transportului. Acțiunea de însilozare a furajelor este în plină desfășurare. Este necesar ca să se continue cu mai multă intensitate și să nu se uite că cooperativa din Culciu are 90 de ha de grădinărie, iar prin însilozarea resturilor de zarzavaturi ar putea fi mărită cantitatea de furaje care este destul de deficitară. Am enumera, de asemenea, cele 250 de ha de trifoliene în miriște care ar trebui să fie recoltate, uscate și depozitate cu mal urgent. Fiecare lucrare agricolă din această campanie și toate laolaltă constituie o etapă importantă pentru creșterea în continuare a producției agricole. Bizuindu-se acumulată pe experiența valoroasă în decursul anilor, fructificînd inițiativa cooperatorilor, comitetul de partid din CA.P. Culciu trebuie să acționeze pe un front larg pentru terminarea la timp a tuturor lucrărilor agricole. RU unde SPECTACOL DE REVISTA In sala Teatrului de stat din Satu Mare, începînd de la orele 17 și 20, Teatrul de stat din Deva prezintă spectacolul muzical „Vivat revista"!. CINEMATOGRAFE SATU MARE — Victoria: Tarzan, omul maimuță (producție Studiourilor americane) ■, Popular: Prietenele (film cehoslovac); CĂREI — Popular: Nebunul din laboratorul 4 (comedie, producție franceză); 23 August: Când tu nu ești (film muzical spaniol); NEGREȘTI-OAȘ : Gioconda fără surîs (film românesc); TÂȘNAD : Cumbite (film cubanez); HALMEU : Peretele vrăjitoarelor (film polonez); SANISLAU : Nume străin (film sovietic); BERVENI: Satul plutitor (film vietnamez). BULETIN METEOROLOGIC Stația meteorologică Satu Mare ne informează despre timpul probabil pentru 1—3 octombrie. La început, vremea rămîne frumoasă, caldă, ziua și rece noaptea.Către sfirșitul Intervalului se vor produce innourări urmate de ploi slabe. Temperaturile minime vor fi cuprinse intre 1—9 grade, iar maximele între 15—20 grade. Sînt slab pînă la potrivit, din sectorul vest și nord vest. Dimineața — brumă și ceață, mai ales la începutul intervalului. C. A. P. TIREAM VINDE SCROFIȚE ȘI VIERAȘI DE RASA YORK ШLОOU PENTRU PRASILA. GREUTATEA 50 KG. PREȚUL 10 LE KG VINDE, DE ASEMENEA, UN ARMASAR DE 4 ANI. ÎNCEPE LIVRAREA AUTOTuRISMELOR DACIA 1100 Din partea filialei C.E.C. Satu Mare am primit vestea că in zilele imediat următoare va Începe livrarea autoturismelor Dacia 1100, în baza dispoziției date de Centrala I.D.M.S. din centrul de desfacere Pitești. Valoarea autoturismelor este de 55.000 lei. La cumpărarea lor au prioritate depunătorii cu cereri depuse pentru autoturisme „Wartburg lux" și „Wartburg standard". Urmează apoi tn ordinea Înscrierii, depunătorii pentru alte tipuri de autoturisme, la care primirea de cereri de înscriere s-a sistat : Renault Dauphine Gordini" etc. Filiala C.E.C. Satu Mare a primit în acest sens instrucțiunile după care pot fi livrate autoturismele Dacia 1100. ANUNȚ Vizitați cu Încredere florăriile Cooperativei agricole de producție „Someșul" din Satu Mare de pe bulevardul Eliberării nr. 1 și str. Ștefan cel Mare nr. 18, unde găsiți In permanență un sortiment bogat de flori naturale și artificiale cu un preț avantajos. Comenzile se pot efectua și prin telefon nr. 10.03. 22.43. 1.1. S. 1 SEPTEMBRIE Satu Mare CALEA TRAIAN NR- 29 ANGAJEAZA AUTOMACARAGIȘTI AUTORIZAȚI. Informații la serviciul personal al întreprinderii 1 Septembrie. CONSUMAȚI CU ÎNCREDERE NOILE SORTIMENTE DE PANIFICAȚIE CARE S-AU PUS IN VINZAREA A CĂREI: 1). Cornuri cu chimion și sare 40 gr. 2) . împletiți suprapuși 250 gr. 3) * 500 gr. Prezentele sortimente sunt foarte hrănitoare, având valoarea nutritivă ridicată conținind lapte, ouă, zahăr, margarină etc. In curund se vor pune în vînzare de către Industria morăritului și panificației Satu Mare, două noi sortimente de specialități, cu valoare nutritivă ridicată, pentru copiii dv. 1). Batoane de 100 gr. 2). Crochete cu brînză de 100 gr. întreprinderea județeană de construcții SATU angajează: MARE ZIDARI, DULGHERI ȘI ZUGRAVI Informații suplimentare la serviciul personal învătămint din str. 25 Octombrie nr. 20.