Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1974 (Anul 7, nr. 1820-1895)

1974-01-26 / No. 1840

2 BENEFICIUL oglinda rentabilității Practica creșterii animalelor a demonstrat de nenumărate că modernizarea proceselor ori, de producție în această ramură deosebit de importantă a agriculturii, este nu numai un factor de reducere a consumului de muncă, și a efortului fizic ci și unul de sporire a producției și productivității muncii. Constituit prin contribuția a 8 cooperative agricole de producție, aparținînd la patru consilii intercooperatiste, Complexul de îngrășare a tineretului taurin din Livada — obiectiv economic terminat în cursul anului 1973, a intrat în același timp și în primul an de activitate productivă, dovedindu-și pe deplin eficiența lui economică. Avantajele aplicării tehnologiilor moderne în îngrășarea taurinelor sînt evidente, dacă amintim că la vîrsta de 300 de zile animalele pot fi livrate la o greutate medie de peste 350 kg. In anul trecut paralel cu terminarea lucrărilor de investiții, grajdurile au fost populate cu tineret bovin provenit din cooperativele agricole de producție asociate, reușind ca în anul recent încheiat, prin folosirea chibzuită a spațiilor existente, să se poată realiza aproape 1.500 tone de carne, ceea ce reprezintă 85 la sută din sarcina stabilită în studiul tehnico-economic din proiect. In afară de sarcina anuală de carne, principalul parametru economic al acestui modern complex zootehnic — în documentațiile tehnico-economice din proiect se mai prevede că unitatea trebuie să realizeze anual, la intrarea în producție cu întreaga capacitate, 1,5 milioane lei beneficii din activitatea de bază și o productivitate de 25 tone carne realizate de fiecare muncitor. In cele ce urmează vom încerca să arătăm pe baza datelor bilanțiere recent definitivate, realizările acestei unități zootehnice moderne a agriculturii cooperatiste din județul nostru. De la bun început trebuie să arătăm că din cauza neterminării a două adăposturi de animale cu o capacitate de 1.100 locuri, decit la finele trimestrului II 1973, nu s-a putut utiliza întreaga capacitate de producție a complexului prevăzut în S.T.E. adică de 5.120 locuri. De aceea și planul pe 1973 a prevăzut sarcină totală de livrare de cărune, de numai 3.940 capete cu 1.303 tone. Lucrătorii din acest complex printr-o îngrijire corespunzătoare și printr-o furajare rațională a tineretului taurin au reușit ca acest principal indicator de plan să-l depășească livrînd fondului central de stat 1.499 tone carne, depășirea în cifre absolute fiind de 196 tone, peste prevederile planului. In condițiile în care încă complexul nu era definitiv terminat, deci nu erau încă asigura Complexul pentru îngrășarea tineretului taurin din Livada tate toate condițiile materiale pentru aplicarea optimă a tehnologiilor indicate, rezultatele obținute sunt deosebit de îmbucurătoare. Economic rezultatele obținute sunt concretizate în depășirea valorică a producției marfă cu aproape 3 milioane lei, ceea ce a făcut posibilă și depășirea beneficiilor peste plan cu peste 800.000 lei. Activitatea economică bună la complexul din Livada este confirmată și de un alt indicator principal de plan. Astfel față de un spor mediu zilnic de creștere de 815 g planificat, la nivelul anului trecut s-a realizat 843 g. La obținerea acestui rezultat meritoriu a contribuit preocuparea permanentă a lucrătorilor din această unitate pentru procurarea ritmică a furajelor combinate, precum și pentru asigurarea unui sortiment cît mai variat și bogat de nutrețuri de volum care au o importanță hotărîtoare în îngrășarea taurinelor. Datorită măsurilor organizatorice luate din timp, în tot cursul anului nu s-au semnalat lipsuri în furajare, ceea ce a făcut posibilă o dezvoltare normală a tuturor categoriilor de animale. De pe terenurile destinate complexului pentru producerea bazei furajere, în afară de asigurarea în perspectivă a unor culturi potrivite pedo-climatice locale, condițiunilor însămînțarea în anul trecut a peste 300 ha amestecuri de plante leguminoase și graminee perene, s-a asigurat întregul necesar de furaje de volum pentru buna întreținere a animalelor. Astfel s-au produs aproape 1.800 tone fînuri de leguminoase și peste 2.000 tone porumbeiloz. De menționat că activitatea de producere a furajelor, a avut ca scop reducerea costului acestora, aceasta fiind o importantă sursă de reducere a cheltuielilor de producție. Ca urmare a mecanizării lucrărilor, a obținerii unor producții mari, cheltuielile realizate la obținerea furajelor înregistrează o deviere favorabilă care însumează peste 200.000 lei economii față de plan. Preocuparea permanentă a lucrătorilor din acest complex pentru o activitate cît mai eficientă este reflectată și în reducerea prețului de cost pe kg de spor cu 0,12 lei și a prețului de cost la greutatea vie cu 0,30 lei per kg. Activitatea rodnică de la complexul din Livada se reflectă în final în depășirea productivității pe muncitor cu 4,4 tone carne, față de cel stabilit în S.T.E. Fără îndoială că la Complexul de la Livada există încă numeroase resurse de sporire a producției și productivității oii. Creșterea suprafețelor muncultivate cu siloz și îndeosebi creșterea producțiilor medii pe hn cultivat, pot influența deosebit de mult eficiența economică îngrășătoriei. Consumurile mari a de fînuri, care încă nu se pot obține cu prețuri de cost destul de scăzute, pot fi înlocuite într-o proporție apreciabilă cu siloz de bună calitate, produs care în condiții de mecanizare totală se poate obține mult mai ieftin. Condițiile pentru obținerea de producții mari de siloz există, întrucît complexul dispune de îngrășăminte naturale din belșug. Ing. I. CRISTEA Cofetăria în gara Tășnad... (Urmare din pag. 1) produse. De cele mai multe ori ele nu reprezintă cantități vagonabile. Prin urmare trebuiesc expediate prin serviciul de cofetărie. Așa cum se desfășoară momentan expedierea mărfurilor, noi plătim Careiului care ne face acest oficiu, o taxă de transport în care ponderea cheltuielilor pentru transportul auto este de 5 lei 100 kg transportate. Dacă lunar expediem, prin acest procedeu, în medie 11—12 vagoane de mărfuri, suma totală nu e greu de calculat. Presupunînd că ar exista coletărie la Tășnad, atunci în loc de 50 km cît trebuiesc parcurși de autocamion de la Cărei la Tășnad, (uneori făcîndu-se și curse în gol) s-ar străbate numai de la întreprindere și pînă șase, la gară și înapoi. La timpul potrivit, conducerea întreprinderii și-a exprimat alături de tovarășii de la București și Cluj, — punctul ei de vedere. Dar lucrurile fuseseră perfectate „sus“. Ne menținem opinia că serviciul de coletărie în gara Tășnad este rentabil, necesar și util. Ar trebui poate, pentru ca lucrările să se desfășoare bine, extinsă actuala gară, mărirea spațiilor de depozitare. Loc pentru aceasta este. In acest fel credem că și gara ar putea ține pasul cu dezvoltarea de perspectivă a orașului nostru“. Tovarășul Nicolae Bilanici, secretarul comitetului orășenesc de partid: „Cînd s-a luat hotărirea de desființare a activității de coletărie, în cadrul unei ședințe la care au participat și tovarășii de la București și Cluj, eu nu eram în Tășnad. Am fost informat de aceasta ulterior. De la bun început, n-am fost de acord cu acest ordin. După cîte sunt informat, o opinie asemănătoare a exprimat și Comitetul județean al P.C.R. Satu Totuși, măsura s-a înfăptuit Mare, cu toate insistențele noastre pe lângă organele județene. Așa cum am spus, comitetul orășenesc de partid, își exprimă opinia că revenirea la serviciul de coletărie în gara Tășnad ar răspunde mai bine nevoilor actuale și de perspectivă a unităților economice din orașul nostru. In condițiile actualei acțiuni de economisire a combustibilului și energiei, această măsură ar veni să-și aducă și ea contribuția sa la efortul general de îndepărtare a consumurilor exagerate și a risipei. Volumul actual de mărfuri vehiculat prin gara Tășnad, de întreprinderile și instituțiile orașului, justifică, activitatea de coletărie în credem, gara noastră. Totodată măsura ar avea darul de a conferi rapiditate și promptitudine activității de recepționare și expediere a mărfurilor, cunoscut fiind faptul că uneori nesincronizările dintre E.C. Cărei și întreprinderile tășnădene, produc întîrzieri nedorite. Așadar, noi vedem în redeschiderea activității de coletărie o măsură adecvată posibilităților și potențialului economic al orașului nostru“. Tovarășul Ioan Chiș, șef de tură, magazia E.C. Cărei: „Noi efectuăm serviciul de coletărie pentru întreprinderile orașului Tășnad. Avem un autocamion de cinci tone cu care transportăm marfa, din stația Cărei la întreprinderile tășnădene sau invers. După necesități. Comanda, prin care se solicită mașina, o primim telefonic, de obicei în dimineața zilei. Dacă putem, trimitem mașina. Dacă nu, amînăm. Se întîmplă deseori că autocamionul să facă o cursă goală, deoarece nu întotdeauna are ce duce sau ce aduce. Nu am niște cifre centralizate pe tot anul. Dar vă pot spune că în primele 22 zile ale lunii ianuarie S-au efectuat un număr de 34 curse în care au fost transportate cca 96 de tone. Mai puțin de 3 tone încărcate în medie, pe fiecare cursă. Nu e prea mult, recunoaștem. Expediate cu trenul, ar fi fost cu totul altceva“. Așadar, există un consens unanim în a recunoaște necesitatea și utilitatea reînființării serviciului de coletărie în gara Tășnad. Ne exprimăm convingerea că forurile în drept, luînd și pe această cale cunoștință de opinia tășnădenilor, se vor grăbi să ofere o soluție convenabilă. Tășnădenii o așteaptă. CRONICĂ SATMÄREANÄ Pe lingă pasiunea cotidiană de a învăța, de a pregăti lecțiile la diferite obiecte, în speță de a pune primele „cărămizi“ cunoștințelor de cultură generală, multor elevi ai Școlii generale din Petrești le plac și activitățile cultural-artistice. Așa, precum se vede Și In fotografie, școala are și un grup de soliști la fluier Manifestări închinate UNIRII PRINCIPATELOR Concurs „Cine știe cîștigă" Cunoașterea nunțită, cît mai amprofundă a istoriei poporului român, reprezintă în zilele noastre nu numai o preocupare pornită din pasiunea de a ști cît mai multe din trecutul de luptă pentru libertate și o viață mai bună, dar mai ales din dorința fermă de a înțelege și de a te ști continuatorul idealurilor pentru care au luptat și și-au dat viața înaintașii noștri. Răspunzînd acțiunii întreprinse de comitetul U.T.C. al întreprinderii „23 August“, cele șase echipe cuprinzînd 30 de tineri din toate secțiile de producție — au răspuns cu însuflețire la concursul „Cine știe, cîștigă“ pe tema actului istoric al UNIRII PRINCIPATELOR — concurs care a avut loc la clubul întreprinderii în ziua de 24 ianuarie a.c. A fost o întrecere pasionantă și interesantă, care a relevat pregătirea minuțioasă a tinerilor, constituind în același timp un îndemn pentru fiecare salariat prezent la desfășurarea acestui concurs. Juriul format din muncitori, ingineri și tehnicieni, profesori, avînd ca examinator pe lăcătușul Nelu Dindiligan, a fost de altfel destul de exigent cu concurenții. Le-a pretins să facă dovada multilateralei lor pregătiri cu o înaltă pregătire profesională și de cultură generală, dezvăluind celor prezenți frumusețea acestei teme de concurs. Pînă la urmă, pe primele trei locuri s-au clasat, în ordine, echipa secției emailaj, echipa secției și echipa secției presă întreținere. Pe celelalte locuri s-au clasat echipele din secțiile montaj-sculărie și turnătorie. Cîștigătorilor li s-au acordat frumoase premii în obiecte. In aceeași zi, la clubul întreprinderii a avut loc în cadrul programului politic și ideologic al comitetului de partid — conferința „115 ani de la Unirea Principatelor“ — prezentată de profesorul Gavrilă Zetea. ION GHEORGHE coresp. Pe scurt  In fața unei numeroase asistențe a avut loc la căminul cultural din comuna Livada un spectacol cultural-muzical dedicat actului Unirii, precedat de o expunere susținută de profesorul de istorie Traian Boian. • Spicuim din acțiunile consacrate sărbătoririi Unirii de către elevii Liceului nr. 2: un spectacol literar-muzical, un concurs „Cine știe cîștigă“, organizat de către anul II B, cîștigat de Iuliana Marchiș și Vasile Cernea, vizionarea unui film documentar cu subiectul Unirii, amenajarea unei vitrine cu documente și fotocopii de pe vremea Unirii Principatelor. La Liceul nr. 3 a avut loc la nivelul fiecărui an de studiu o suită de expuneri privind însemnătatea Unirii. Evenimentul a fost sărbătorit într-un cadru festiv, printr-un spectacol cultural-artistic. CAPSULELE DE MAC NU AU fOST IROSITE In anul trecut, la începutul lunii iulie, mi-a apărut în ziarul „Cronica sătmăreană“ un articol pe care-l intitulasem sugestiv „Să nu irosim capsulele de mac“. Arătam atunci importanța social-economică a acestei valorificări superioare a capetelor de mac cultivate pe loturile individuale ale cooperativelor, menționând că aceste „deșeuri“ reprezintă materia primă din care se extrag derivații de morfină — substanțe medicamentoase de deosebită importanță in terapeuotica actuală. Făcusem un călduros apel către toți cetățenii județului Satu Mare, posesorii unor asemenea culturi, de a fi la înălțimea chemării patriotice predînd toate cantitățile de capete de mac rămase după recoltarea semințelor. Se indicau ca centre de colectare toate farmaciile și punctele farmaceutice de categoria I din întreg județul nostru, unde personalul tehnic s-a angajat voluntar să îndeplinească această sarcină cu profund caracter eticprofesional. Rezultatele obținute au întrecut așteptările și sîntem în posesia unor date certe. In anul 1973 a fost colectată și predată Fabricii de medicamente „TERAPIA“ Cluj cantitatea de 4.500 kg capete de mac. S-au achitat cetățenilor sume care au totalizat peste 11.000 lei conform prețului de achiziție care a fost fixat la 2,40 lei /kg. Merită să fie evidențiată cu deosebire comuna Terebești care a predat prin punctul farmaceutic cea mai mare cantitate, totalizind 1.000 kg, succes obținut datorită efortului depus de asistenta farmacistă Otilia Moraru și sprijinului primit din partea organelor de partid și de stat comunale. Aceleași aprecieri le adresăm și comunelor Livada și Craidorolț care s-au situat pe locul doi și respectiv trei. Din discuțiile purtate în cadrul unei consfătuiri la nivelul Stațiunii Experimentale Livada, cit și a unei ședințe de lucru la Ministerul Sănătății — Direcția Farmaceutică și; a Aparaturii Medicale, a rezultat că atît pentru anul 1973 cît și în perspectiva anului 1974. Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare și Apelor nu a reușit să acopere in întregime cantitatea necesară de materie primă (capete de fapt pentru care se impune mac), în continuare importarea acestora cu cheltuirea unor importante sume valutare. Ținind seama de cele enumerate mai sus cît și de rezultatele bune obținute in cursul anului trecut, an de experiență, Comitetul oamenilor muncii din cadrul Oficiului Farmaceutic Satu Mare a hotărît să se ține acțiunea de valorificare contra capetelor de mac și pentru anul 1974, angajîndu-se în numele rețelei farmaceutice ca pînă la sfîrșitul anului să se colecteze și să se predea Fabricii „TERAPIA“ Cluj, prin centrul de achiziții de la nivelul farmaciei din Livada, cantitatea de 10.000 kg. In sprijinul acestui angajament s-a hotărît ca toate colectivele de tehnicieni să treacă la efectuarea cartării tuturor terenurilor proprietate personală ale cetățenilor unde se cultivă macul. Sîntem convinși că angajamentul asumat va fi realizat și chiar depășit, colectivele înscriindu-se în această acțiune în cinstea celor două mari evenimente pe care le va trăi întregul nostru popor, Congresul al XI-lea al partidului și cea de-a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist. Farmacist principal NICOLAE MICUL directorul Oficiului Farmaceutic Satu Mare întreprinderea Satu Mare RECRUTEAZĂ URGENT: Absolvenți a 7—8 clase generale, cu stagiul militar satisfăcut, pînă la vîrsta de 35 ani, pentru calificare in meseriile de: FREZOR - PRESATOR. înscrierile se fac zilnic la Biroul de informații al întreprinderii, pe baza următoarelor acte: — cerere de înscriere tip (se găsește la biroul de informații); certificat medical; certificat de naștere, original și copie; certificat de studii, original și copie; fișa de lichidare; carnetul de muncă. Cei ce nu au fost încadrați în cîmpul muncii vor aduce adeverință de la C.A.P. Vor fi admiși la cursuri persoanele care nu au calificare. Cursurile au o durată de 8 luni, pe care perioadă cursanții vor fi salarizați conform H.C.M. nr. 2105 din 1969. Informații suplimentare se pot primi la Biroul de informații al întreprinderii, telefon 11801, interior 294, altă Autobaza transport auto Satu Mare înscrie tineri pentru ȘCOALA DE ȘOFERI PROFESIONIȘTI, cu durata de 6 (șase) luni. Vîrsta —17 ani și jumătate — 20 ani. Informații suplimentare se pot obține la Biroul personal-învățămînt din Autobaza Satu Mare, telefon: 11396—97, 98. Sîmbătă 26 ianuarie 1974 mim Sîmbătă 26 ianuarie SATU MARE: Victoria — Polițistul (film francez); Popular — Veronica se întoarce (film românesc, color); CĂREI: Popular — Vifornița (film românesc); 23 August — Povestirile Beatricei Potter (film englez, color); NEGREȘTI-OAȘ: Copiii căpitanului Grandt (film american, color); TĂȘNAD: Capcană pentru general (film iugoslav, cblor); HALMEU: Lumea se distrează (film românesc); SANISLAU: Cowboy (film american, color, cinemascop); BERVENI: Aventurile lui Babușcă (film românesc, color). Ml Duminică 27 ianuarie 6.00 Buletin de știri. 6.05 Concertul dimineții. 7.00 Radiojurnal. Sumarul presei. Buletin meteo-rutier. Sport. 7.45 Avanpremieră cotidiană. 8.00 Partidului, inima și versul. 8.10 Ilustrate muzicale. 9.00 Ora satului. 10.00 Radiomagazinul femeilor. 10.30 Succese ale discului — muzică ușoară. 11.00 Buletin de știri. 11.05 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 11.35 Muzică ușoară de Temistocle Popa. 12.00 De toate pentru toți. 13.00 Radiojurnal. Sport. 13.15 Stele ale cîntecului. 14.00 Unda veselă. 14.30 Estrada duminicală. 15.00 Buletin de știri. 17.30 Azi, în România. 17.40 Opereta „Singe vienez“ de Johann Strauss (selecțiuni). 18.00 Concertul în re minor pentru violoncel și orchestră de Edouard Lalo. 18.30 Albumul interpreților de muzică populară. 19.00 Radiojurnal. 19.15 Recital de pian Corneliu Gheorghiu. 19.30 Opera „Turcul în Italia“ de Rossini (fragmente). 20.00 Un instrumentist virtuoz al muzicii populare — Ion Drăgoi. 20.15 Zece melodii preferate. 20.45 Consemnări 20.50 Selecțiuni din opereta ,,Funny girl“ de Jule Styne. 21.10 Caleidoscop ritmic. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. 22.10 Panoramic sportiv. Pagini din opera „Ovidiu“ 22.30 de Constantin C. Nottara. 22.50 Moment poetic. 23.00 Dans non-stop. 24.00 Buletin de știri. 0.03—5.00 Estrada nocturnă. (Buletine de știri la orele 2.00; 4.00). шнанис Sîmbătă 26 ianuarie 9.00 O viață pentru o idee: Gh. K. Constantinescu. 9.30 Film serial: „Pistruiatul“ — episodul IV. 10.05 Teatru scurt: „Omul de catifea“ de Adrian Murtziu. 11.00 Muzică populară cu Elena Monșoreanu și Gheorghe Roșoga. 11.15 Telecinemateca. 17.30 Telex. 17.35 Caleidoscop cultural-artistic. 17.55 Imagini din Australia. 18.05 Familia. 18.35 Cîntece și dansuri în interpretarea Ansamblului folcloric „Busuiocul“ al Căminului cultural din Murgeni — Vaslui. 19.00 Teleglob, dian — documentar. Itinerar in19.20 — 1001 de seri: Băiatul de pe afiș. 19.30 Telejurnal. La cotele anului XXX. 20.00 „Întruchipînd dur“ — emisiune de versuri Partic și cîntece. 20.30 Tele-enciclopedia. 21.10 Film serial: „Brett și Danny“. 22.00 De dragoste și de dor cu Maria Pietraru, Emil Gavriș, Ilinca Nițulescu, Ștefan Lăzărescu, Ileana Sărăroiu, George Hazgan, Irina Loghin. 22.30 Telejurnal. Sport: rezumatul înregistrat al finalei Campionatului național de hochei Steaua — Dinamo. ANUNȚ DE FAMILIE Mulțumim pe această cale vecinilor, cunoscuților, precum și cadrelor didactice de la Liceul nr. 3 și Liceul maghiar care au luat parte la înmormîntarea scumpei soții FEDAR MARGARETA, și care au depus coroane de flori și prin prezența lor ne-au alinat marea durere. Familia îndoliată A întreprinderea județeană de construcții-montaj Maramureș cu sediul în Baia Mare str. Trenului nr. 25/a ORGANIZEAZĂ în ziua de 1 februarie 1971, un concurs pentru ocuparea următoarelor posturi: mecanic locomotivă cu aburi șf manevră 3 manevranți acari. Condițiile de angajare sunt cele prevăzute în Legea nr. 12 din 1971 și H.C.M. nr. 914 din 1968. Informații — la sediul întreprinderii, adresa de mai sus.