Curentul, noiembrie 1938 (Anul 11, nr. 3862-3891)

1938-11-01 / nr. 3862

ANUL XI No. 3862 8 PAGINI 3 LEI Marți I Noembrie 1938 Director: PAMFIL ŞEICARU REDACŢIA ŞI ADMINISTRAIIA Strada Belvedere No. 6 TELEFOANELE Secret. General 4.84 40 Serv. Publicaţii 3 40.84 Redacţia politică 3.40.88 Tipografia 4.84.48 Sport 4.84.49 Cab. Administrat 3 40 80 Abonamente 4.23 33 Cab. Directorului 4.84.47 Secretariatul gl convorbiri cu Provincia 8.40.88 Proprietar „Curentul“ S. A. R. înscris: Registrul Comerțului sub No 15/938 Trib. Ilfov, Registrul publicaților, No 174/938 Taxa poștală plătită in numerar conf. ord. Dlx. Gen P T. T nr. 55740929 Noul palat al ministerului de interne In str. Poincaré (Academiei) pe locul fostului palat al ministerului de Interne, au început'^de~curând lucrările în vederea realizării noului palat, după proectul d-lui Paul Smărăndescu, arhitect șef al ministerului de Interne. S’au şi început săpăturile de fundaţie. Deocamdată lucrările se fac pentru ridicarea părţii centrale a palatului, care va cuprinde serviciile propriu zise ale ministerului de Interne. Celelalte aripi, care vor cuprinde serviciile Direcţiunei Generale a Poliţiei, Contencios, etc. vor fi înnălţate ulterior,după ce se vor face şi exproprierile de rigoare. Se speră că această parte centrală să poată fi terminată în două campanii de lucru. Dăm un clişeu după perspectiva viitoarei faţade a palatului, în întregimea lui. Faţada impune prin sobrietatea liniilor şi prin armonia proporţiilor exprimând arhitectonic exclusiv necesitatea de distribuţie interioară a birourilor. Sentinţa în procesul de spionaj din faţa tribunalului militar Cernăuţi CERNĂUŢI, 29. După ample desbateri, în senzaţionalul proces de spionaj, judecat în instanţa tribuna- lului militar din Cernăuţi, completul, in frunte cu d. it.-col. Gr. Cristescu, a dat următoarea sentinţă : Condamnă pe moşierii Vasile Cacoff şi Cazaroff la 18 ani muncă silnică, 10 ani degradare civică şi 50.000 lei cheltueli de judecată, pe Boris Codghebaşef la 15 ani muncă silnică, 10 ani degradare civică şi 30.000 lei cheltueli de judecată ; ziaristul Dima Dimoff şi Haşi Tanef au fost condamnați la câte 3 ani închisoare, 6 ani degradare civică și 1.500 lei cheltueli de judecată. Hotărârile comisiei centrale fiscale Comisiunea centrală fiscală în ultima ei şedinţă, a luat în discuţie următoarele chestiuni aduse din oficiu de ministerul de finanţe: Dacă construirea în plată pe părţi de terenuri vândute, constitue un mod de stingere a unei creanţe. S’a hotărît că întrucât preţul unei parcele de teren viran indiviză, vândută, de un coproprietar celorlalţi coproprietari se poate achita şi prin unul sau mai multe apartamente dintr’un bloc, impozitul mobiliar prevăzut de art. 22 l. c. d. se va aplica numai la diferenţa de preţ ce s’ar mai plăti în plus vânzătorului peste apartamentul cedat. avantagiile personalului SPITALICESC Evaluarea avantagilor primite în natură de personalul sanitar, care urmează a se adăuga la salariul propriu zis ? Comisiunea a decis, că întrucât prin, natura servciului în interes general, personalul sanitar ,trebue să stea in permanenţă la dispoziţia pacienţilor, care au nevoie de serviciul lui, locuinţa, luminatul şi hrana ce i se acordă în spate nu se pot adăuga la salariul ce primeşte. ALTE HOTARARI Executorii planurilor serviciului de arhitectură a casei de economie, credit şi ajutor a corpului didactic, urmează a fi scutiţi de impozitele respective pentru veniturile realizate de ei ? Comisiunea a decis că onorariile primite de aceştia se vor impune la impozitul profesional. Salariaţii în proporţie cu munca depusă, constatată prin vânzările efectuate de ei, pot fi asimilaţi cu salariaţii cu leafă fixă lunară. Comisiunea a decis afirmativ. Dacă faţă cu dispoziţiunile legii de reportare din 1 Aprilie 1938, se poate schimba cota unei întreprinderi din comercială în industrială, atunci când se constată că ea a desfiinţat localurile de desfaceri ale produselor proprii. Chestiunea a fost amânată. Asupra impunerii la supra-cote a unui imobil aparţinând unei societăţi anonaruri, atunci când a intervenit autoritate de lucru, judecat, comisiunea a hotărît că aceste societăţi nu sunt impozabile la supracotă, atune când în aşezarea impozitului a intervenit o hotărîre ca autoritate de lucru judecat şi rolul a rămas definitiv. Drţii miniştri Armand Călinescu şi Mitiţă Constantinescu vor vorbi la aniversarea Academiei Comerciale In zilele de Marţi 1 Noembrie, ora 11 dimineaţa va avea loc în Aula de festivităţi a Academiei de înalte Studii Comerciale şi Industriale din Bucureşti, sărbătorirea unui sfert de veac de existenţă al acestei Instituţii. La solemnitate vor participa: d-nii miniştri Armand Călinescu şi Mitiţă Constantinescu, N. Iorga şi C. Argetoianu şi dr. C. Angelescu consilieri regali, reprezentanţii marilor întreprinderi comerciale şi industriale, delegaţii universităţilor profesorii Academiei, foşti miniştri precum şi trimişii speciali ai Academiilor Comerciale şi şcolilor superioare similare din străinătate. In acea zi va avea loc şi inaugurarea deschiderii cursurilor. Vor lua cuvântul d-nii ministru Armand Călinescu, Mitiţă Constantinescu, prof. Ion Răducanu, rectorul Academiei care va rosti un discurs în care va arăta întreaga activitate desfăşurată de această importantă Instituţie de învăţământ superior schiţând programul pe care înţelege să-l aplice în viitor în ceea ce priveşte desvoltarea Academiei. La această solemnitate îşi va da concursul societatea corală „România“ de sub preşedinţia d-lui Eugen Petrescu. Marţi seara, va avea loc in salonul de recepţiuni al Academiei, un banchet la care vor participa miniştrii, consilierii regali, profesorii şi invitaţii din străinătate. --------OXOXOXOX^XOXOXOXO------- Salvarea remorcherului „Julieta“ CONSTANŢA 30. Luni dimineaţa protezele nr. 5 şi 8 ale portului vor pleca la Tasaul pentru salvarea remorcherului „Julieta". Marinarii şi lucrătorii cari au colaborat la salvarea dragei Saligni, a cărei valoare este de o sută milioane, vor primi o recompensă din partea direcţiunii portului. Contratorpilorul „Mărăşti“ pe docul plutitor CONSTANŢA 30. — Contratorpilorul „Mărăşti" al marinei militare a fost ridicat astăzi pe docul plutitor din portul nostru pentru a fi curăţat de scoicile depuse pe fundul său şi pentru a fi vopsit. -----oxoxoxox^xoxoxoxo---- Accidentul unui vapor MARSILIA, 29 (Rador). — Vasul grec „Takis“, care remorca vasul „Mise“, semnalează că a pierdut remorca la ora 21 şi 30, la 13 grade latitudine nord şi 4,38 grade longitudine est. La cabinetul III instrucţie, unde se continuă cercetările în afacerea Glavcea Ungheni, a fost o zi extrem de fructuoasă. Unul dintre principalii eroi, Păscăluţă, „financiarul“ afacerii, care păstra un mutism complect, a început pe ziua de eri, să-şi mai deslege limba... Şi fostul şef al serviciului financiar al municipiului Chişinău, care, cu atâtea sacrificii, a izbutit să ducă la bun sfârşit, afacerea ce-i fusese încredinţată, — deapănă una după alta, amintirile-i preţioase, unde, când şi cum a pus jaloanele pentru atingerea obiectivului final. Este de presupus că povestirile lui Păscăluţă, departe de a-şi păstra numai o valoare pur literară, vor avea, pentru judele instructor şi o serioasă valoare... documentară , capital de moravuri politice din timpurile defuncte, când şeful contabilităţii de la Chişinău, ca un nou „Revizor“ al lui Gogol, a isbutit să impună de data aceasta, nu numai prin simplă farsă, ci şi cu bani sunători, — tuturor somităţilor locale şi chiar celor de la centru, o anumită sentinţă, care a dus la solfiarea celor 40 milioane, bani buni, bătuţi pe muche... Păscăluţă, începând să vorbească. — iată un lucru nu tocmai plăcut tuturor celor ce-şi simt, pe căciulă, impecabila muscă a vinovăţiei. Câţi oare nu vor suferi de insomnie, la auzul acestei senzaţionale ştiri, când se pot aştepta, din ceas, în ceas, la orice surpriză ? CUM S’A PIERDUT APELUL? In afară de neliniştile cauzate de mărturisirile lui Păscăluţă, mai sunt de lămurit şi alte fapte, cari vor da deasemeni noui nelinişti, printre acestea este, în special, problema apelului care nu s’a făcut, împotriva sentinţei tribunalului Bălţi. Că a fost la mijloc, mai mult decât un simplu concurs de împrejurări, cum caută să acrediteze principalii eroi ai afacerii — este lucru prea evident. Ceea ce vrea însă magistratul să lămurească acum, este descoperirea tuturor iţelor, cari au înodat complicităţile, de la Bălţi până la Bucureşti, pentru asigurarea izbânzii definitive, în afacerea Glawce. Şi în deslegarea acestor iţe, d. jude instructor Doiciu a putut descoperi ori noui elemente, cari duc la concluzii uiitoare, în această afacere. Anume, din audierea magistraţilor de la Bălţi, în frunte cu d. prim-preşedinte C. Satmary şi judecătorii Chirac şi Tudor, cari au făcut parte din completul de judecată al cauzei Glavce, s’a putut dovedi că dosarul afacerii a fost trimis, imediat după darea sentinţei, la Ministerul de Domenii ! Deci, afirmaţiile făcute până acum la instrucţie, că termenul de apel a fost pierdut din cauză că nu s’a cunoscut sentinţa tribunalului Bălţi, a căzut, definitiv şi iremediabil... Se pune, de-aici înainte trista întrebare: cine a putut ascunde, la Ministerul de domenii, întregul dosar, pentru a nu se lua cunoştiinţă de sentinţă? In afară de adresa avocatului Berov, care a fost şi ea substituită de către secretara avocaturii, Elisabeta Gavrisciuc. — Ministerul de domenii, a primit, o dată cu dosarul cauzei, şi plângerea locuitorilor din corn. Ungheni, prin care se arăta că procesul a fost pierdut şi se cerea, de către aceştia, să se facă, neîntârziat, apel împotriva sentinţei de la Bălţi. Ori, şi această plângere datorită nu se ştie căror complicităţi a fost sustrasă de la dosar. Cu acest sistem, al sustragerilor şi înlăturărilor tuturor pieselor edificatoare, afacerea n’ar fi putut fi dată la iveală poate nici astăzi. Norocul a voit ca locuitorii târgului Ungheni să trimită un memoriu M. S. Regelui. Acesta a ajuns unde trebuia. Şi numai graţie acestui fapt, justiţia a putut fi sesizată, pentru a face operă de reparaţie de dreptate ! Afacerea Glauce-Ungheni Cum s’a ajuns să se facă dreptate Pâscalutu a început să vorbească... Au fost audiaţi şi judecătorii cari au dat sentinţa la trib. Bălţi Mersul cercetărilor in afacerea traficanţilor de influenţă de la ministerul de finanţe In cursul zilei de Sâmbătă la cabinetul 4 de instrucţie, s-a continuat cercetarea arestaţilor A. Tănăsescu Zahia şi Cruceanu. In acelaş timp a fost adus la instrucţie pentru cercetare şi Guilaneli, portar de hotel, omul care aducea „ponturile“ lui Cruceanu şi care primea şi banii pentru intervenţie, deţinând funcţia de „casier“ al întreprinderii. S-a observat, la un moment dat, că mersul instrucţiei ar putea să fie urgentat prin informaţiile acelora cari au profitat de pe urma intervenţiilor. Teama de a nu fi, însă, implicaţi şi pedepsiţi, a făcut pe toţi aceştia, din majoritatea lor funcţionari ai ministerului de finanţe — să nu se divulge. Faţă de această situaţie, ministerul a dat o circulară, tuturor serviciilor din centrală şi întreaga ţară, prin care comentând şi explicând întinderea şi aplicarea art. 252 c. penal, a adus la cunoştiinţa tuturor că toţi aceia care au dat bani, pentru a fi numiţi sau avansaţi, nu cad sub rigorile textului arătat şi, in orice caz, nu li se va aplica nici o sancţiune dacă vin şi informează pe magistratul instructor asupra mijloacelor întrebuinţate de cei arestaţi. Această circulară a netezit pe neaşteptate mersul instrucţiei şi în cursul zilei de ori s-au audiat mai multe persoane, din cele ce au profitat de pe urma intervenţiei traficanţilor de influenţă. Serbarea naţională a Turciei Sâmbătă s’a sărbătorit la legaţiunea Turciei, aniversarea proclamării Republicei. D. Amdulah Suphi Tankiper, ministrul plenipotenţiar al Republicei Turceşti, a primit, în cursul după armezii, pe reprezentanţii coloniei turceşti din România. Registrele au fost deschise în tot timpul zilei. Membrii guvernului şi Corpul diplomatic au depus cărţi de felicitare. D .Suphi Tanrioer a expediat la Ankara o telegramă in care a încunoştiinţat guvernul despre modul cum colonia turcească a sărbătorit ziua naţională a Republicei Kemaliste. D-na și d. Suplii Tankiper, ministrul Turciei, în mijlocul coloniei turce Festivitatea de la Ankara ANKARA, 29 (Rador). — Turcia întreagă a sărbătorit Sâmbătă a 15-a aniversare a proclamării republice. La Ankara a avut loc o ceremonie în Marea Adunare Naţională, unde preşedintele adunării a primit feliei tărie demnitarilor statului şi ale membrilor corpului diplomatic, în numele preşedintelui republicei, d. Ataturk. Pe Câmpul lui Marte s-a desfăşurat o mare defilare în faţa a peste 30.000 spectatori. înainte de defilare primul ministru a citit un mesagiu al preşedintelui Ataturk, adresat armatei, în care se spune între altele. Naţiunea pune temei pe armată, tot aşa ca şi în trecut, pentru a apăra Patria şi regimul republican. Defilarea a durat trei ore. Au fost îndeosebi aplaudaţi cercetaşi formaţiile motorizate şi tancurile. Ca defilare au luat parte şi peste 200 avioane de toate categoriile. Salturile grupurilor de paraşutişti au fost foarte reuşite. Oraşul iluminat feeric. Preşedintele consiliului de miniştri a trimes o telegramă la Istanbul preşedinteluiui republicei, prin care-i exprimă felicitări ,cu prilejul aniversării de azi, a întemeierii celei mai mari opere a marelui şef. Preşedintele Ataturk a răspuns mulţumind pentru telegrama trimisă. La ceremonii a luat parte şi o delegaţie a republicei Hatay (fostul sangiac Alexandretta), venită la Ankara cu acest prilej. -----xoxoxoxo-V-oxoxexox— Chestiunea modificării legii avocaţilor Uniunea avocaţilor din România ne trimite următorul comunicat: Comisiunea permanentă a Uniunii Avocaţilor luând în cercetare eventualele modificări de adus legii organice a corpului a hotărît ca anteproectul ce va fi elaborat de această comisiune să fie supus consiliului general. O flotă de răsboiu de 7000 avioane din Statele Unite Statele Unite au întocmit, pentru viitoarele înnormări, un program grandios. Este vorba de construirea a 7.000 de avioane, cu şcolile, piloţii şi mecanicii respectivi. Se vor amenaja de asemenea, două mari baze aeriene în Alaska şi în Pacific. Această grandioasă politică de înarmare este susţinută direct de preşedintele Roosevelt şi de d. Cordell Hull, ministrul armamentului american. Aviaţia germana este azi superioară aviaţiei Statelor Unite NEW-YORK 29 (Rador). — Corespondentul Agenţiei D. N. E transmite: D. Tomlinson, vice-preşedintele societăţilor de navigaţie aeriană „Transcontinental" şi „Western Air Lines" a declarat reprezentanţilor presei, după înapoierea sa de la congresul societăţii Lilienthal, că superioritatea germană în aviaţie este urmarea sistemului de guvernare german. In ceia ce priveşte numărul şi calitatea avioanelor de război, Germania, a spus d. Tomlinson, este cu mult superioară Statelor Unite. Germania şi Polonia au suspendat măsurile represive reciproce contra evreilor LONDRA 29 (Raidopress). — Agenţia Reuter transmite din Varşovia şi din Berlin. Guvernul polon, cum se ştie, a introdus viza suplimentară la paşapoartele cetăţenilor săi cari vor voi a se întoarce în Polonia după 30 octombrie. Germania a răspuns la această măsură cu expulzarea imediată a cetăţenilor polonezi, indezirabili, mai ales a evreilor polonezi, stabiliţi în Germania. Polonia a luat măsuri represive analoage contra cetăţenilor germani, mai ales a evreilor, stabiliţi în Polonia. Agenţia evreiască telegrafică asigură că în urma acestor măsuri represive peste 12.000 evrei au fost transportaţi la frontiera polonogermană. In faţa acestei situaţii, ambele guverne auînceput negocieri. Polonia a şi interpretat ordonanţa sa în sensul restrictiv că se cer vize suplimentare numai la paşapoartele eliberate de către consulatele poloneze din străinătate, iar paşapoartele eliberate în Polonia sunt valabile pentru întoarcerea în Polonia fără nicio viză suplimentară. In urma acestei interpretări, guvernele din Berlin şi Varşovia au decis să suspende în mod provizoriu până la terminarea negocierilor începute toate măsurile represive de mai sus. Astfel fiind, expulzările cetăţenilor polonezi din Germania şi cetăţenilor germani din Polonia, au fost oprite pentru un moment. Generalul von Epp anunţă revendicările coloniale ale Germaniei _______ BERLIN, 29 (Rador). — Generalul von Epp, preşedintele Ligei coloniale germane, a inaugurat astăzi, la Ladeburg, primul edificiu ridicat în Germania pentru a se face cursuri de politică colonială Cu acest prilej generalul von Epp a ţinut o cuvântare arătând între altele că Germania nu va lăsa să se impună o dată pentru rezolvarea chestiunei coloniale şi că Reichul nu cere pentru ea nimic din ceia ce aparţine pe drept altor naţiuni. Reichul nu cere decât posesiunile care i-au fost luate sub afirmaţii calomnioase, adică fostele colonii germane în întregimea lor. Generalul von Epp a adăugat că trebuia să se repare răul făcut Germaniei şi să i se restitue bunurile. Nu Germaniei îi revine sarcina de a lua iniţiativa în această chestiune, ci celor care trebuie să repare răul, deci naţiunilor cari au primit mandate asupra fostelor colonii germane. Generalul von Epp şi-a încheiat cuvântarea, arătând sarcinile cari revin organizaţiilor de propagandă colonială, oficiului colonial al partidului naţional-socialist şi asociaţiei coloniale a Reichului d-lui Bruno Mussolini ROMA, 29 (Radiopress). — Azi a fost celebrată în biserica Sf. Ioseph, căsătoria d-lui Bruno Mussolini, al doilea fiu al Ducelui, cu d-ra Gina Roberti. Intre cei prezenţi au fost signora Mussolini, Ducele, contesa şi contele Ciano, d. Starace, secretarul partidului fascist şi toţi membri guvernului italian. Martori au fost, din partea miresei miniştri Alfieri şi Bottal şi din partea mirelui, colonelul Biseo şi căpitanul Castellani, cu cari d. Bruno Mussolini a făcut gloriosul său sbor în America de Sud Luna de miere de şi d-na Bruno Mussolini o vor petrece în Tripoli și în Egipt. Noul guvern chinez provizoriu din Hankeu HANKEU, 29 (Rador). — Noul guvern chinez provizoriu a fost constituit la Hankeu chiar în ziua sosirii trupelor japoneze Membrii lui au sosit la Hankeu, în cea mai mare parte, prin China de nord, via Shanghai. Acest guvern provizoriu va fi prezidat de It. general Upeifu, din armata chineză de nord. In unele cercuri se afirmă că cele trei guverne provizorii chineze de la Peking și Hankeu se vor unifica în curând și că Japonia va începe apoi negocieri de pace cu noul guvern astfel unificat.. Contactul între foştii luptători din diferite state LONDRA 29 (Rador). — Comitetul executiv al Legiunei britanice a hotărît să continue străduinţele în scopul de a realiza un contact între foştii luptători din diferite state. Intru împlinirea acestei ţinte, comitetul a hotărît ca la primăvara viitoare o delegaţie de foşti luptători englezi să facă o călătorie la Paris, Berlin şi Roma şi Bruxelles pentru a stabili contactul cu foştii luptători din Franţa, Germania, Italia şi Belgia.