Curentul, iulie 1941 (Anul 14, nr. 4803-4833)

1941-07-01 / nr. 4803

MULI XIV. Wo, 48Q34 PAGINI 3 LEI / Marți 1 iulie 1941 Director: PAMFIL SEICARU , «PLEDACȚIA’ ȘI ADMINISTRAȚIA’ Strada Belvedere Nr. 6"" . .•/ TELEFOANELE S RegaeRa 8.40.86 Cab. directorului 4.84.47 Secretarul fen. 4.84.40 Ad torul delegat 5.54.83 " Reflectia politics 3.40.88 Contab. si depoz. 3.40.80 xJtCuactia sportivă 5.43.07 Abon. si publicit. 3.40.84 ijjjTlpografia 4.84.48 Control gen. Exped. 4.23.32 ~Biroul comenzilor. Personalul. Contenciosul 4.93.59 ^ Secretariatul si convorbirile cu provincia 3.40.86 Proprietar: „Curentul” S. A. R. Trib. Ilfov. Registrul publicațiilor. No. 174/1938 Taxa poştală plătită în numerar conform adresei direcției generale P. T. T. No. 29.744/1939 Abon.: anual 700 lei; 6 luni 350 lei; 3 linii 200 Iei. Instituţii de Stat şi particulare: una mie lei anual. Zi de reculegere naţională Rugăciunile înălţate pentru odihna luptătorilor germani şi români pentru eroii apărători ai Crucii Eri, de ziua Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, la o săptămână de la începerea cruciadei împotriva comunismului distrugător al patriilor, bisericii, familiei şi tuturor orânduirilor omeneşti, s-au făcut, la toate bisericile din ţară, slujbe de mulţumire lui Dumnezeu şi parastase pentru odihna sufletelor ostaşilor germani şi români, căzuţi în luptă. Poporul german şi român, înfrăţit în această luptă creştină pentru salvarea credinţei şi a civilizaţiei, se regăsesc şi în faţa lui Dumnezeu, cu aceeaşi credinţă nesdruncinată în dreptatea Lui. Şi această dreptate s'a arătat ori, în forme impresionante, prin formidabilele victorii de arme, obţinute împotriva hoardelor sovietice, de marea, de neînvinsa armată germană. Ruga înălţată în bisericile ortodoxiei româneşti a fost ori şi o rugă de mulţumire pentru Cel care a învrednicit pe slujitorii Lui adevăraţi să înceapă lupta de răpunere a fiarei apocaliptice. Toţi cei căzuţi pentru biruinţa trupei, pentru adevărurile eterne ale Evangheliei, au fost cinstiţi ori de drept-credincioşii români, uniţi acum în suprema încleştare a bătăliei, în jertfa creştină împotriva Antichristului, ca şi în moartea pentru Mântuirea Lumii, cu marele popor german şi cu apostolul unei noui credinţe, Adolf Hitler. La Patriarhie dri dimineaţă la orele 11 s-a oficiat la Sfânta Patriarhie un parastas pentru odihna sufletelor ostaşilor germani şi români căzuţi în războiul sfânt pentru apărarea Crucii. Serviciul divin a fost oficiat de I. P. S. S. Nicodem patriarhul României asistat de P. S. S. Veniamin Pocitan Ploeşteanu şi Emilian Antal Târgovişteanu, vicarii sfintei Patriarhii, arhimandriţii Filaret Jocu şi Inochentie Tănăsoiu , protosinghelii Evghenie Orghidan şi Vasile Vasilache, arhidiaconul Tuţă şi diaconul Silvian. Răspunsurile au fost date de corul sfintei Patriarhii, condus de d. Ţincoca. La impresionanta solemnitate au luat parte reprezentanţii armatelor germane şi române precum şi un numeros public format in mare parte din refugiaţi basarabeni, bucovineni şi ardeleni. Slujba s’a terminat la orele douăsprezece. Trăiască M. S. Regele Mihai I ! Regele tuturor Românilor! Trăiască Conducătorul Statului Român, generalisimul armatelor româno-germane Generalul Ion Antonescu ! Trăiască marele bărbat de stat Adolf Hitler ! Trăiască Ducele Benitto Mussolini! Trăiască Generalisimul Franco ! Trăiască împăratul imperiului Nipon ! La sfârşit, delegaţiile cu drapele în frunte s’au încoronat şi au mers la Preşedinţia Consiliului de miniştri şi la legaţiile germană şi italiană unde au făcut manifestaţii entuziaste. La sfârşitul slujbei părintele Costache a ţinut o însufleţită cuvântare, anunţând marea biruinţă a României. I. P. S. S. Patriarhul României eşind de la Patriarhie după slujba penttru primii eroi căzuţi La biserica Albă Din iniţiativa „Comandamentului naţional al luptătorilor“, a avut loc ieri la orele 10 juni, la biserica Albă din Capitală, un serviciu religios, pentru, pomenirea eroilor români şi germani căzuţi in războiul sfânt, pornit pentru nimicirea bolşevismului. Au luat parte: delegaţia comandamentului în frunte cu d-nii: Gh. I. Rădulescu, generali Dabija şi Berindex, delegaţii armatelor germane şi italiene, d. col. Dianu, d. Trifan, d-na g.ral Ionescu, d-na col. Tudose etc., cum şi delegaţiile asociaţiilor: Făuritorii României Mari, Gloriile Neamului, Bărbăţie şi Credinţă, Virtutea militară, Voluntarii de războiu, Gărzile Naţionale etc... Slujba religioasă a fost oficiată de părintele Rădulescu. După slujbă a vorbit părintele Rădulescu, iar din partea Comandamentului d. Gh. Rădulescu a spus: Prin războiul sfânt care a început, s’a deschis alt orizont, întrucât nu trăim numai clipa reîntregirii noastre dar și clipa marilor noastre prefaceri sociale. Adevărul acesta nu-l mai poate nimeni tăgădui. Luptători, astăzi România răspunde din nou acestui apel al destinului ei european, pornind o luptă necruţătoare împotriva bolşevismului alături de puternica armată germană care este purtătoarea spiritului de ordine european şi care se strădueşte deschidă drumul unei aşezări Mari continentale noi. Pornită din acelaş îndemn a unităţii naţionale şi inspirată din aceiaş ursită a misiunii ei europene, acţiunea de astăzi a României va trebui să fie încoronată de isbânda pe care istoria ei a consacrat-o de atâtea ori într’un trecut milenar. Astăzi ostaşii noştri luptă pentru desrobirea fraţilor cotropiţi de hoardele comuniste. Astăzi ostaşii noştri îşi afirmă din nou forţa lor morală şi fizică, înălţându-se între vitezele armate Europene. Şi dacă unii dintre fraţii noştri au căzut la datorie luptând în lupta sfântă împotriva bolşevismului alături de puternica armată a marelui Cancelar Adolf Hitler, să nu-i plângem. Aceştia nu mor. Ei rămân veşnic icoană sfântă în sufletul nostru, icoana celor ce şi-au făcut datoria către Ţară. Voi mame, care v’aţi crescut copiii voştri şi astăzi unii s’au ridicat între sfinţii Neamului nu fiţi cu sufletele îndoliate, ci fiţi mândre că prin voi neamul nostru a mai înscris în pagina Ţării o serie de eroi ! Ei sunt prezenţi alături de noi, şi în cinstea lor, Germani şi Români, căzuţi la datorie, să păstrăm un minut de reculegere preaslăvind opera lor înălţătoare. Trăiască Eroi, şi Armata marelui Reich veşnic învingătoare ! Trăiască Eroii şi Armata României Basarabenii refugiaţi s'au rugat la biserica Antim Eri a fost o zi hotărîtă ca toată suflarea românească să înalţe rugi Atot-Purternicul, pentru ostaşii căzuţi pe câmpul de război şi pentru deplina izbândă a armatelor române şi germane împotriva hoardelor duşmane dela răsărit. Pretutindeni bisericile erau neîncăpătoare pentru a primi pe credincioşii veniţi să se roage. Basarabean refugiaţi, aflaţi în Capitală s-au strâns la biserica Antim pentru a ruga pe Dumnezeu ca ostaşii noştri să înfigă cât mai curând drapelul românesc pe plaiurile Moldovei dintre Prut şi Nistru, şi oropsiţii fraţi, să se întoarcă iarăşi la vetrele lor. Au venit cu toţii cu lacrămi fierbinţi în ochi să roage pe Cel de Sus pentru deplina glorie a armatei româno-germane. Cu evlavie au înălţat rugi fierbinţi, pentru ca Cerul să bine cuvintele acest război Sfânt şi pentru a învinge pe duşmanii poporului nostru şi ai bisericii creştine. Biserica Antim era neîncăpătoare pentru a-i primi pe toţi, aşa că majoritatea au ascultat din curte slujba religioasă. Am întâlnit aici, veniţi să se roage Domnului, pe toţi marii luptători basarabeni de dinainte de unire. Erau tăcuţi, dar cu lacrimi de bucurie în ochi, la gândul că vor vedea în curând plaiurile lor dragi pe care au fost nevoiţi să le părăsească. Tineri şi bătrâni, copii, femei, au venit cu toţii la biserică în această zi sortită rugii pentru cei căzuţi în luptă pentru întregirea neamului. Ei înţeleg jertfa pe care o facem astăzi pentru a le reda pământul strămoşesc. Slujba religioasă a fost oficiată de I. P. S. S. Gurie, Mitropolitul Basarabiei, înconjurat de un sobor de preoţi cari cu glasul tremurând de emoţie au înălţat rugi fierbinţi lui Dumnezeu pentru a întări puterile armatei care luptă împotriva cotropitorilor şi păgânilor bolşevici. Şi au venit şi fraţii regăţeni la biserica Antim ca împreună cu cei refugiaţi de peste Prut să înalţe rugăciuni lui Dumnezeu. La biserica studenţeasca Eri. Duminică, orele 11 a. m., la Biserica Studenţească a avut loc un parastas pentru eroii căzuţi pe câmpul de luptă pe pământul Bucovinei şi Basarabiei pentru desrobire. ASISTENŢA La această idioasă manifestare au luat parte următorii domni: Dori Popovici, fost ministru, doctor Toma, Cristofor Vitencu, poet, Ion Gheorghe actor, Panait Cotescu director de scenă, doctor Ilie Manoliuc, doctor Mandris, părintele Berariu, d. Ciultinliac, consilier la curtea de apel din Cernăuţi, Constantin Sandru, compozitor, părintele Jancomski, prof. Liteanu, Victor Ion Popa, prof. Tomoioagă, d. Socoleanu, profesor Longhin, Emilian, din partea ministerului economiei naţionale, prof. Mandiuc, I. Zugravul, Sergiu Dumitrescu. OFICIEREA SERVICIULUI Părintele Costache, parohul bisericei studenţeşti a oficiat o impresionantă slujbă pentru eroii căzuţi pe frontul de est pentru desrobirea Basarabiei şi Bucovinei. Răspunsul la această emoţionantă slujbă l-a dat corul Cântarea Teodor Flondor din Cernăuţi. ■............ D. Mihai Antonescu va exercita și funcțiunea de ministru al Afacerilor externe Monitorul Oficial publică următorul Decret: GENERALUL ION ANTONESCU CONDUCĂTORUL STATULUI ROMAN şi PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE MINIŞTRI Având în vedere decretul lege Nr. 1799/941 : In baza dispoziţiunilor decretelor legi Nr. 3052 din 5 Septemvrie şi Nr. 3072 din 7 Septemvrie 1940 : AM DECRETAT ŞI DECRETAM: ARTICOL UNIC. — Domnul Mihai Antonescu, Vice Preşedinte al Consiliului de Miniştri, însărcinat cu conducerea Guvernului pe tot timpul absenfei mele, va exercita şi funcţiunea de Ministru al Afacerilor Străine. De asemenea, Domnia Sa va semna toate decretele privitoare la numiri de persoane, precum şi pe acelea privitoare la materii urgente. Dat la Marele Cartier, la 29 Iunie 1941. CONDUCĂTORUL STATULUI ROMAN şi PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE MINIȘTRI General (ssi ANTONESCU Nr. 1916. ----------- La Sinaia SINAIA, 29. — Cu adâncă smerenie, Sinaia a preaslăvit astăzi pe eroii români şi germani cari s’au înfrăţit prin jertfă de sânge pentru glia românească, in luptă sfâmtă de întregire a hotarelor şi pentru biruinţa creştinătăţii. La Sf. Mănăstire s’a oficiat azi un Parastas pentru pomenirea celor căzuţi pe front de către preotul Serafim Georgescu, stareţul mânăstoriei, înconjurat de cler. Au luat parte şefii autorităţilor civile şi militare. De asemenea, s-a oficiat un parastas la biserica parohială de către părintele Vasile Hăisan, parohul oraşului. După terminarea slujbei, S. Sa a ţinut o impresionantă predică, slăvind în cuvinte calde jertfa ostaşilor ţării şi a bravilor soldaţi germani, în lupta pentru dreptate şi credinţă. A fost azi aci o zi de adâncă reculegere sufletească. In genunchi, cu lumânări aprinse în mâini, bunice, mame şi copii au închinat rugi scăldate în lacrimi pentru cei căzuţi şi pentru cei ce luptă pentru izbânda noastră sfântă. La biserica română din Sofia SOFIA 29 (Rador). — Astăzi la ora 11.30 dimineaţa la biserica română din Sofia s’a oficiat un parastas pentru pomenirea primilor eroi români şi germani căzuţi pe câmpul de onoare în Basarabia şi Bucovina. Au participat membrii legaţiei române în frunte cu d. Dragoş Cotlarciuc, însărcinat cu afaceri al României, profesorii şi elevii Institutului român şi membrii coloniei române din localitate. Au fost prezenţi deasemenea membrii delegaţiei române din comisia mixtă româno-bulgară pentru aplicarea tratatului de la Craiova, in frunte cu d. Horia Grigorescu. Noul ministru al aprovizionării engleze AMSTERDAM 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei D. N. R. înregistrează ştirea transmisă de agenţia Reuter care semnalează că după o informaţie oficială engleză lordul Beaverbrook a fost numit ministru al aprovizionărei. Fuehrerul a răsplătit vitejia altor aviatori BERLIN, 29 (Rador). — La propunerea mareșalului Goering, Fuehrerul a acordat Crucea de cavaler a ordinului Crucii dle Fier locotenentului Heinrichs, pilot într’o escadrilă de luptă și locotenentului Ruedel, comandantul linei escadrile de vânătoarei. Reînoirea Europei de Alfred Rosenberg BERLIN, 29. (Rador) — intr’un articol publicat in „Voelkischer Beobachter“, Reichsleiterul Alfred Rosenberg se ocupă de „Reînoirea Europei”, temă care ocupă interesul general in clipa de faţă, scriind între altele: Clipa care bate acuma pe frontul de est este aceea a reînoirii Europei. Această constatare sfârşeşte prin a deveni convingerea generală, pătimentele naţionale şi demnitatea tuturor popoarelor. D. Rosenberg reaminteşte ameninţările din cursul ultimilor 23 de ani, proferate de Moscova, ca şi noroiul cu care Rusia Sovietică a terfelit sentimente naţionale şi demnitatea popoarelor europene în acelaş răstimp, precum şi teroarea iudeo-bolşevistă desfăşurată în diferite ţări. Bolşevismul — constată d. Rosenberg — nu s’a sinchisit niciodată de revendicări sociale, ci a fost preocupat totdeauna numai de lupta politică şi ideologică pentru supremaţie; iar in ce priveşte acţiunea mondială a presei evreeşti, care a avut la dispoziţie sume uriaşe, ea a avut misiunea de a grupa pe toţi nemulţumiţii, ademenindu-i prin lozinci seducătoare, pentru a se servi de aceste elemente in vederea distrugerii tuturor acţiunilor şi tuturor atitudinilor care erau menite să păstreze şi să desăvârşească cultura europeană, acţiuni şi atitudini pe care caracterul evreesc le-a uitat întotdeauna. Spada bătrânei Europe, întinerită astăzi şi stăpână din nou pe conştiinţa ei, este purtată de Fuehrer, şi zi după zi sporeşte numărul batalioanelor care se prezintă de bună voie, din sânul tuturor popoarelor continentului nostru, pentru a lua parte la această cruciadă de eliberare pornită spre răsărit. D. Rosenberg constată că cei care trăiesc aceste zile cu adevărat istorice trebuie să-şi dea seama că Anglia este principala răspunzătoare de întârzierea cu care se produce reînoirea Europei. Această mare reinoire revoluţionară europeană păşeşte cu o concentrare formidabilă a forţelor sale şi orice întrebuinţare a forţei împotriva revoluţiei condusă de Reichul german constituie o complicitate cu armatele crimei. Acest lucru — spune d. Rosenberg — trebuie să fie înţeles astăzi chiar de popoarele cari trăiesc în afara continentului european, căci şi ele pot vedea cum bolşevicii caută să submineze ţările lor, deşi străduinţele depuse de bolşevici în acele ţări sunt departe de a egala acţiunea de subminare desfăşurată în Europa. In încheere, d. Rosenberg declară: „Lumea europeană, întinerită şi incită astăzi, duce astfel lupta pentru izvoarele înseşi ale vitalităţii culturii sale, dar dincolo de această misiune, ea duce în acelaş timp lupta pentru cultura tuturor popoarelor lnmnii, şi sunt din ce în ce mai numeroase glasurile care arată că aceste popoare încep să înţeleagă importanţa hotăritoare a acestui ceas crucial pentru chestiunile politice şi istorice ale lumii. Adolf Hitler, hulit şi combătut de atâţia foşti adversari a devenit astăzi Arhanghelul unui viitor mai bun pentru omenire. Noul ministru german pentru Bulgaria a sosit la Sofia SOFIA 29 (Rador). — Agenţia telegrafică bulgara anunţă că noul ministru al Germaniei, d. Beckerle, a sosit în capitala Bulgariei, fiind salutat în gară, în numele ministrului de externe, de şeful protocolului, de miniştrii Italiei şi ai altor state. Avion finlandez doborit HELSINKI, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei DNR anunţă că, după cum s’a aflat abea acum, un avion finlandez a fost doborit acum câteva zile deasupra mării. Un submarin sovietic a preluat curierul avionului doborit, care cuprindea şi curierul diplomatic francez. In Spania şi copiii de 12 ani cer să fie admişi ca voluntari contra bolşevismului ALICANTE, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei „Ştefani” transmite : Peste 40.000 persoane au luat parte la manifestaţia anticomunistă, aclamând cu entuziasm Italia şi Germania, în faţa consulatelor acestora. Până acum s-au înscris ca voluntari de patru ori mai multe persoane decât se prevedea. Se înscriu şi foarte multe femei, care vor alcătui grupuri de infirmiere voluntare. Recrutarea continuă într’un entuziasm de nedescris. Până şi copii de 12 ani cer să fie înrolaţi spre a-şi răzbuna părinţii, asasinaţi de bolşevici. Rechemarea ambasadorului francez la Moscova PARIS, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei D.N.R. transmite următoarele: „Le Petit Parisien“ cere rechemarea ambasadorului Franţei de la Moscova, d. Bergery. Ziarul subliniază că Franţa nu mai poate avea relaţiuni cu cei cari au trădat-o, declarând că o astfel de măsură ar fi și conformă cu solidaritatea europeană, împotriva bolșevismului. Cetatea Hotinului