Cuvântul Liber, august 2001 (Anul 13, nr. 149-171)

2001-08-01 / nr. 149

I V. METEO Vremea va fi predominant frumoasă și caldă. Cerul va fi variabil, cu unele înnorări mai accentuate în cursul serii. Vântul va sufla slab la moderat Temperaturile maxime: 27 la 30 grade C, temperaturile minime: 13 la 16 grade C. Centrul de prevedere a vremii. Sibiu j V • tv — j— BOfTOKMIL „SINDROMUL” KOSOVO = TRAGEDIA MACEDONIEI! (Vor cânta, de acum înainte, muzele?) N u ştiu dacă, făcând armele, multă vreme de acum încolo vor cânta muzele la Tetovo şi în împrejurimi. Acorduri, pacte şi tratate s-au mai văzut încheiate pentru a fi, apoi, repede încălcate. Deocamdată este bine că preşedintele Boris Trajkovski şi dregătorii lui de la Skopje s-au aşezat la masa tratativelor cu gherilele teroriste albaneze, să tragă din „pipa păcii". E bine ca „securea războiului", a Molohului aducător de moarte, să rămână îngropată acolo, în munţii Macedoniei, pentru vecie. Ce bine ar fi! Deocamdată, săptămâni la rând, oraşul Tetovo şi munţii din jur au avut, ca fundal, luptele grele, exploziile mortierelor şi flăcările incendiilor. Morţi şi răniţi. De unde nu te aştepţi, poate veni, în orice clipă, un glonţ! Un răzbboi mocnit oricând poate izbucni. De fiecare dată UCK (gherilele albaneze) nu au respectat măsurile de încetare a focului. Așa se face că din angajamentele asumate la masa negocierilor, la 5 iulie a.c., s-a ales praful și pulberea! De fiecare dată „mărul discordiei" îl constituie statutul limbii albaneze, între război şi pace, minoritatea albaneză musulmană din Macedonia aruncă în balanţă cerinţa recunoaşterii limbii albaneze ca a doua limbă oficială în stat. Majoritatea macedoneană ortodoxă ripostează, din motive bine întemeiate, şi respinge categoric revendicarea părţii albaneze, pe care o consideră nejustificată, afirmând că se urmăreşte cu totul altceva: alipirea la Albania, într-un viitor apropiat, a tuturor teritoriilor situate de-a lungul frontierei cu Kosovo, provincia practic pierdută de Iugoslavia. Precedentul îi nelinişteşte. Nemulţumirile lor pleacă şi de la bănuiala că NATO ar sprijini pe rebelii albanezi, cu un scop bine definit: „plasarea Macedoniei sub un protectorat internaţional (ca şi în cazul provinciei Kosovo), sub controlul Alianţei Nord-Atlantice", ceea ce ar fi identic cu „ruinarea integrităţii teritoriale a ţârii". Acesta a fost motivul declanşării manifestaţiilor de stradă. George Robertson, secretarul general al NATO, adeptul doctrinei brejieviene a „libertăţii limitate" şi adversar al „inviolabilităţii frontierelor", în cazul ţărilor mici şi neajutorate, cu greu a putut potoli furia populară revărsată până şi asupra unor instituţii ale statului. Cu greu, însă, vor reuşi domnii George Robertson, alunecosul Javier Solana, Francois Leotard, trimisul UE, chiar şi Mircea Geoană, ministrul nostru de externe, să-i convingă pe macedoneni, care, prin domnul Georgievski, şeful diplomaţiei de la Skopje, acuză Washingtonul, Londra şi Berlinul, de „joc dublu". LAZAR LADARIL1 (Continuare în pag. a 3-a) Exerciţiul de alarmare şi Intervenţie 99 * la accident - un succes Periodic, în zonele unde există obiective industriale a căror activitate se poate solda, în orice moment, cu accidente ce pun în pericol sănătatea şi chiar viaţa populaţiei, au loc exerciţii de alarmare şi intervenţii ale echipelor protecţiei civile, în colaborare cu celelalte servicii implicate în acţiuni de intervenţii de urgenţă. Exerciţiul de ieri al Inspectoratului de protecţie civilă municipal Târgu-Mureş, derulat prin simularea unui accident chimic la Societatea Comercială Azomureş, a avut loc în prezenţa comandantului Comandamentului de protecţie civilă din România, col. Liviu Viorel Nemeş, care a reiterat importanţa cunoaşterii, de către populaţia civilă, a măsurilor ce se impun în caz de urgenţă, dând ca exemplu LIA VINŢELER (Continuare în pag. a 12-a) Micul honved are gânduri mari: VISEAZĂ CA NOUA EUROPĂ SĂ FIE EUROPA COMUNITĂŢILOR » „Ungaria a declarat la Tuşnad Viktor Orbán a terminat cu un capitol din istoria ei, epoca în care a te naşte maghiar a însemnat frustrări şi dezavantaje din toate punctele de vedere. Acum, pentru prima dată după 80 de ani, pare să se îndeplinească visul ca maghiarii să aibă din nou şanse egale, să-şi dobândească o calitate a vieţii corespunzând talentului lor, capacităţii lor de creatori de naţiune". Legea statutului, a apreciat el, conţine numeroase noutăţi raportate la valorile europene. Dacă preşedintele De Gaulle şi cancelarul Kohl au lansat ideea Europei naţiunilor, respectiv ideea federativă, Ungaria - a punctat Orbán - lansează o concepţie proprie, ca noua Europă să fie Europa comunităţilor, inclusiv a comunităţilor naţionale. La o întrebare nu a răspuns însă Viktor Orbán. Dacă în Europa comunităţilor pe care o prefigurează s-a gândit cumva să integreze şi comunităţile rusă şi ucraineană, iar într-un viitor oarecare, şi comunitatea turcă? Ultima, având în vedere „relaţiile" ungaro-turce foarte strânse din secolul al XVI-lea, pe vremea lui Soliman Magnificul. Faţă de toate aceste aserţiuni - cât, mai ales, de declaraţiile jignitoare şi... belicoase ale unora ca Tóró T. Tibor sau Tőkés László - , oare autorităţile române nu ar trebui să acorde o mai mare atenţie „fenomenului" universitatea de vară de la Bálványos? Desigur, este vorba de o manifestare GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 3-a) DR6M6 BflSfiRfiBIEI (VII) (Se dedică creaţiei poetului Nicolae Dabija) Râul Nistru şi-a amestecat apele cu sângele românilor, pentru simplu motiv că n-a vrut să-şi scoată „marea Rusie" din trupul Republicii, „ţeapa" fiind arsenalul Armatei a 14-a. Au adus cazaci şi lifte să ne omoare fiii, să-şi bată joc de băştinaşi. Au făcut râul Nistru graniţă, „strungă" care dă voie numai contrabandei să treacă, pentru ca să trăiască, din belşug, infractorii şi mafia. Am avut tupeul să alegem în fruntea ţării un guvern agrarian procomunist, care ne-a furat şi ne-a vândut Satanei în schimbul gazelor, petrolului şi energiei electrice. Ca să stingă, apoi, lumina în casele noastre, să se lase frig, să rămânem orfani în toată legea cuvântului, fără carte, fără sănătate, fără cultură, cu oameni făcuţi bogaţi peste noapte, prin furt şi minciună, şi cu profesori care vin flămânzi la şcoală, cu pensionari care mor îngheţaţi de viscolul vremurilor în casele lor, fără asistenţă medicală, fără hrană şi lumină ... Şi stă poporul în beznă ... Fără cărţi, fără gazete, fără televizor. O turmă ţinută în lanţuri, nu de guvernul străin, ci de-al nostru (sanghelişti, procomunişti), care a continuat să ne reteze capetele, ne-a furat, ne-a închis şcolile şi spitalele. Au fost jupuiţi ţăranii, cu o mână ne împroprietăreau, iar cu alta ne vindeau Satanei! Am rămas o „Ugandă a Europei", o adevărată insulă în Oceanul de lacrimi. Şi ne tot scufundăm ... în schimb, avem trei republici, în una singură! Sărmana „ţărişoricuţa" noastră! SILVIA CIUBOTARU, Oraşul Drochia, Republica Moldova (Continuare în pag. a 3-a) Distrigaz Nord a pierdut cel mai bun client al său SC Distrigaz Nord SA Târgu-Mureş a efectuat în prima jumătate a anului 2001 investiţii de 94 de miliarde de lei pentru înlocuirea reţelelor degradate şi retehnologizare, s-a arătat în conferinţa de presă ţinută la sediul societăţii, la care au luat parte 4 din directorii acesteia. Remarcându-se că programul investiţional realizat pentru 2001 este departe de cel propus (250 de miliarde de lei), conducerea târgumureşeană a mai declarat că fondurile relativ reduse pentru investiţii au condus la concentrarea activităţii pe verificări şi revizii ale reţelelor existente. Astfel, s-a spus, au fost revizuiţi 6.070 km de conducte şi branşamente pe o distanţă de 1.879 km. Doar în arealul aparţinând Sucursalei Mureş au fost revizuiţi 1.056 km de conducte şi branşamente. Neîndeplinirea planului investiţional a fost pusă de conducerea SC Distrigaz Nord SA pe seama neîncasării restanţelor, acestea cifrându-se la sfârşitul lunii iunie la 3.392 de miliarde de lei. Dar nu numai datornicii au făcut ca încasările societăţii să fie mici, ci şi Combinatul „Azomureş". Cel mai mare client al Distrigaz Nord până în luna iunie (cu un consum de 40 la sută din cantitatea livrată), în baza recomandărilor de la Autoritatea de reglementare în domeniu, a încheiat un contract pentru achiziţionarea gazului necesar direct de la Exprogaz Mediaş. (F.D.)