Cuvântul Liber, ianuarie 2004 (Anul 16, nr. 1-21)

2004-01-05 / nr. 1

/\ I IHNIYÎJÎI.W II VA ŢINE MULT OPTIMISMUL PE ROMÂNI? n sfârşit, ca niciodată, românii au avut o vacanţă oficială pe cinste. Timp de aproape două săptămâni, cât a ţinut ea, compatrioţilor noştri nu le-a stat gândul la altceva decât la faptul cum să valorifice această ocazie, fiecare în felul lui, după punga de care dispune, dar şi după nivelul de cultură şi civilizaţie. Adevărul este că în acest weekend prelungit, cum preferă tinerii noştri să le spună sărbătorilor de iarnă (?!), românii şi-au arătat şi faţa mai puţin văzută şi chiar cunoscută. Bănuim că doar un optimism debordant ce i-a apucat, peste noapte, i-a făcut atât de largi la pungă, dând buzna prin magazinele, marketurile şi supermarketurile patriei, devastându-le, pur şi simplu, făcându-şi hatârul pentru un deceniu, cu toate delicatesele: de la frigidere, maşini de spălat, televizoare, la autoturisme, haine scumpe şi bunătăţi de-ale gurii. Aceasta, nu înainte de a se asigura că vor petrece Revelionul cu multe milioane de lei sau mii de euro, scoşi din buzunar, într-una din staţiunile ţării sau chiar în străinătate, la munte sau la mare, în zone mai calde sau mai reci. Şi nu înainte de-a pune de-o parte, după cum s-a văzut şi simţit, nu puţini bani, pentru procurarea de petarde, pentru că, nu-i aşa, dacă nu reuşeşti măcar să-ţi sperii semenii la cumpăna dintre ani, tacâmul deliciului de Revelion nu-i complet. Adunaţi banii mulţi de la cei bogaţi cu banii mai puţini de la cei săraci, rezultă că românii sunt un popor înstărit, chiar dacă mai cârcotesc ei pe la colţuri. Puse una peste alta şi analizat comportamentul de ansamblu, se poate dovedi că de Revelion 2004 românii s-au comportat oarecum atipic. Adică, ca nişte bărbaţi în toată regula, nu ca nişte leşinaţi de foame, aşa cum ar fi rezultat din sinteza sondajelor şi a stării de spirit pe tot parcursul anului 2003. O situaţie surpriză nu numai ciudată, dar şi delicată pentru clasa politică românească, atât cea de la putere, cât şi din opoziţie care, iată, pare a fi într-o mare încurcătură cu privire la strategia lor politică de viitor, în perspectiva alegerilor care vor veni. Dacă până acum se ştia clar că România este o ţară cu foarte mulţi nevoiaşi, stare de lucruri ce ar fi determinată de eşecul actualei guvernări, iată că însuși IOAN CISMAȘ (Continuare în pag. a 3-a) METEO Vremea va fi închisă şi rece, geroasă noaptea şi dimineaţa. Pe alocuri va ninge, mai ales la munte. Vântul va sufla slab până la moderat. Temperaturile maxime: -7 la -2 grade C, iar cele minime: -14 la -8 grade C. Izolat se va produce ceaţă. Centrul de prevedere a vremii, Sibiu 1 cuvântul Uber,- vă informează! .................---------------------------------------------- —------------.... Cresc preţurile la carburanţi! SNP Petrom şi Rompetrol vor majora preţurile la carburanţi, cu începere de la 1 ianuarie 2004. Motivaţia: influenţa deprecierii monedei naţionale în raport cu euro - monedă de care este legat calculul privind valoarea accizelor. La rândul lor,firmele din Asociaţia Benzinarilor Particulari (ABP) din România, după ce au analizat deciziile celor două mari companii petroliere, vor majora, tot de la 1 ianuarie 2004, preţul de distribuţie a carburanţilor, „cu aproximativ 900 de lei/litru - a declarat Ion Tache, preşedintele ARP - motivând că „suntem forţaţi de împrejurări să ne aliniem preţurilor stabilite de SNP Petrom şi de celelalte mari companii de pe această piaţă. Majorarea nu va fi de 1.000 de lei la un litru, cum se preconizează la SNP, ci, aşa cum arătam, de doar 900 lei/litru." Să aşteptăm, totuşi, ultima decizie a SNP Petrom. O speranţă pentru suferinzi: Medicamentele se ieftinesc cu 10 la sută într-un comunicat al Ministerului Sănătăţii se arată că, de la 1 ianuarie 2004, preţurile tuturor medicamentelor de uz uman scad cu 10 la sută, datorită reducerii cotei TVA de la 19 la 9 procente. Ca urmare a acestei reduceri, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate recalculează preţul de referinţă al produselor cuprinse în lista medicamentelor compensate şi gratuite. Noile preţuri cu ridicata şi amănuntul au intrat în vigoare o dată cu noul Cod Fiscal, adică la data de 1 ianuarie 2004. E bine de știut: -----------------------------Pentru determinarea alcoolemiei se plăteşte 1,1 milioane de lei! Printr-un ordin al ministrului Sănătăţii, publicat în Monitorul Oficial, s-au aprobat modificări la tarifele pentru efectuarea expertizelor, a constatărilor şi a altor lucrări medico-legale. Astfel, serviciile de medicină legală din ţară vor percepe 1,1 milioane de lei pentru recoltarea şi determinarea alcoolemiei; un examen cromozomial prin care se pot determina unele malformaţii genetice, costă 1,5 milioane de lei, iar pentru o identificare ADN se va plăti 5 milioane de lei. REVELION 2004 LA TÂRGU-MUREȘ Organizat pentru a cincea oară la Târgu-Mureş, Revelionul în stradă i-a fascinat la fel de mult pe localnici şi de această dată, târgumureşenii sosind cu miile să privească focul de artificii, atmosfera putând fi considerată ca sărbătoarea unei.. .mari familii venite să închine paharul de şampanie în centrul municipiului, la „kilometrul zero". Cei care se aflau în Piaţa Victoriei încă de la începutul programului de Revelion, organizat de Primăria Târgu-Mureş, s-au bucurat de un party cu multă muzică, ploaia nu i-a împiedicat pe tineri să asiste la concerte, să danseze şi să petreacă, în chiote de veselie, noaptea de la cumpăna dintre ani. Unii şi-au confecţionat chiar şi pancarte cu „Bun venit în 2004!", iar ora 24 i-a scos în stradă şi pe cei care îşi petreceau Revelionul în restaurantele din centrul municipiului. Punctul culminant, momentul artificiilor i-a reunit astfel pe cetăţeni cu personalităţi politice, nelipsiţi fiind însă nici copiii străzii, încântaţi de atâta animaţie. De remarcat că liderii UDMR au ţinut să iasă cu şampania în stradă la ora 1 a României, respectiv ora zero a Uniunii Europene. LIA VINŢELER STRĂUŢ (Continuare în par., a 6-a) LEGEA ŞI... SFIDAREA „Scump ca lumina ochilor!" - spune românul. Nu ştim câţi din cei ajunşi să petreacă Crăciunul şi Anul Nou prin spitale, unii rămaşi azi fără un ochi, alţii orbi pe viaţă, s-au mai gândit la aceste înţelepte cuvinte despre lumina ochilor, lăsate moştenire din strămoşi. Deşi se ştie că, în conformitate cu prevederile legale, comercializarea pocnitorilor şi a artificiilor este permisă doar după 27 decembrie din fiecare an, iar folosirea lor numai în noaptea de 31 decembrie spre 1 ianuarie a Anului Nou, prin anumite cartiere mureşene canonada pocnitorilor şi a petardelor nu a mai contenit de la Crăciun până azi. Plecând de la consecinţele unor nesăbuinţe (răniri, infirmităţi pe viaţă, pierderea vederii!), asupra a două aspecte ne vom opri. Nu înţelegem de ce nu se interzice, prin lege, folosirea acestor surse de poluare fonică şi de mutilare, atâta timp cât chiar China, ţara care le-a născocit, a făcut-o? Apoi, dacă tot este o lege - şi se spune că acolo unde ea există tocmeala nu mai încape! -,întrebăm organele mureşene în drept să o aplice: câte amenzi au fost date pentru încălcarea ei? Ar fi fost un bun prilej pentru un venit frumușel la bugetul de stat. Pentru că nimeni -nici cei cu mai mare dare de mână! - nu-i mai presus de lege! LAZĂR LĂDARIK ! „La mulți ani”, români! CU PREŢURI MAJORATE! ! Evoluţia preţurilor de la 1 ianuarie 2004 era de mult aşteptată, doar Executivul făcuse un secret din ceea ce se va întâmpla, încă din prima zi a anului. S-a tot folosit, poate uneori excesiv, poate necontrolat de unii ziarişti, expresia „preţurile au explodat!". Săriseră ele în aer, de fiecare dată, până era stors, iarăşi şi iarăşi, buzunarul contribuabilului, dar, ca acum, parcă niciodată! Toţi cititorii noştri au simţit dureros orice majorare de preţuri şi tarife. Cine le-a „operat" parcă nici nu are importanţă: să fi fost instituţiile financiare internaţionale sau pur şi simplu prostul management guvernamental, istoria le va judeca! Ceea ce aduce, iată, 2004, este ceva dincolo de închipuire! Guvernul trâmbiţă o majorare a salariilor bugetarilor de 6 la sută, în prima jumătate a anului, în schimb, toate sondajele şi analizele pertinente arată că preţurile vor creşte, în aceeaşi perioadă, cu 10-12 la sută! Cineva, evident, nu spune adevărul, adică nu pune accentul pe factorii care vor deteriora nivelul de trai al oamenilor, în ciuda faptului că am intrat într-un an electoral, guvernanţii, prin ceea ce declară, sevede că nu vor putea face faţă pauperizării naţionale. Desigur, nu bugetarii sunt „majoritari" în formula sărăciei, pentru că nici patronii societăţilor private nu vor face prea mari concesii salariaţilor, ei înşişi fiind prinşi în cleştele MIHAI BĂRDĂŞANU (Continuare în par., a 3-a) f