Cuvântul Liber, iulie 2004 (Anul 16, nr. 128-150)

2004-07-01 / nr. 128

_ JOI, 1 IULIE 2004 • ANUL XVI, NR. 120 (3.783) • 10 PAGINI, 5.000 LEI. C EIPITOMIZIAL Pe când, şi la treabă c a şi în cazul sărbătorilor, este bine ca românii să aibă cât mai puţine runde de alegeri. Motivul este cât se poate de simplu. Nefăcându-se treabă pe la noi, asemenea momente au darul de a ne relaxa mai mult decât s-ar cuveni, de a ne deturna de la cele bune, atâtea cât sunt ele, spre vorbărie multă şi gâlceavă cât cuprinde. După actualele alegeri locale, al căror ecou prelungit pare a nu se mai sfârşi, societatea românească se prezintă mai răvăşită decât oricând. Totul este dat peste cap, chiar şi buna orânduială care începuse să se încropească parcă ar fi dispărut. Nimeni nu mai ascultă de nimeni, se munceşte puţin şi prost, fără răspundere şi fără tragere de inimă, anarhia pare a fi năvălit pretutindeni în instituţiile şi serviciile noastre în relaţiile dintre oameni, alternând climatul de viaţă şi, ceea ce este mai grav, ea dă semne de a se fi instalat în ograda autorităţilor de tot felul ale statului, dar mai ales în cea a organelor de ordine, care, în loc să guverneze cu legea în mână, se joacă cu ea, se lasă duse de val, stând şi ele în cumpănă dacă, la ora actuală, este mai profitabil să slujeşti dreptatea şi cetăţeanul onest sau să te pui bine cu derbedeii şi pramatiile care, oricum, îşi fac veacul în voie. De fapt, peştele de la cap se împute. Ne întrebăm, la ora actuală, din cele 102 de primării ale judeţului nostru, în care s-a început activitatea serios, câţi primari şi consilieri şi-au intrat cu adevărat în pâine, militând pentru soluţionarea problemelor comunităţilor? Când îşi va intra în atribuţiuni noul Consiliu judeţean, menit să dea tonul unui stil de muncă mai percutant? Ce înseamnă pentru cei care au recâştigat încrederea cetăţeanului „continuăm împreună" şi ce semnificaţie are pentru ceilalţi „schimbarea"? Deocamdată, nimic, decât nişte vorbe goale aruncate fără nici o noimă pentru a câştiga încrederea electoratului, pe care apoi îl părăseşte de cum i-a ieşit pasienţa. Cât despre proiecte şi programe de guvernare locală, să fim serioşi! Deocamdată, cei care o ţin din sărbătoare în sărbătoare sunt aleşii noştri locali, fie ei consilieri, fie primari, dar şi funcţionarii care le ţin isonul. Cu spatele către fostul electorat, pentru a-i arăta mai bine dosul îngrăşat, organizaţi în bisericuţe şi ateliere de bârfă, nu mai contenesc să-şi povestească năzbâtiile pe care le-au făcut şi şiretlicurile la care au recurs pentru a-şi luxa adversarii şi a păcăli cetăţeanul. Bâlciul încă nu s-a terminat şi nici nu va sfârşi degrabă pentru că înţelegerile preelectorale, ce uneori depăşesc imaginaţia în binecunoscutul stil dâmboviţean, abia de-acum încep să devină IOAN CISMAŞ (Continuare în pag. a 3-a) Parastas în memoria domnitorului Ştefan cel Mare , în ziua de 2 iulie a.c., la ora 10, la Catedrala Mare din Târgu-Mureş, are loc parastasul în memoria domnitorului Ştefan cel Mare şi Sfânt. Organizatori: Asociaţia Veteranilor de Război, cadrele militare în rezervă şi retragere şi Asociaţia Naţională „Cultul Eroilor". Vă rugăm să participaţi la această slujba de pomenire. Biroul executiv al Asociaţiei Veteranilor de Război \\\t ADEVĂRUL DESPRE ..MIACHILU SEVIANEI I LUI TŐKÉS LÁSZLÓ Când auzi gogomăniile rostite cu atâta seriozitate de către popa Tőkés, nu poţi să nu te gândeşti, zâmbind, la „miinchhauseniadele” baronului Münchhausen „cel mai mincinos dintre mincinoşi"! De mulţi ani, Tőkés debitează aceleaşi stupidităţi, bălăcărind în fel şi chip statul român „oprimator". Şi, constatând că „îi merge", încurajat de această neputinţă sau lipsă de voinţă a autorităţilor, el se lansează în tot felul de afirmaţii denigratoare la adresa ţării în care s-a născut, a crescut şi trăieşte. Statul român nu este decât un oprimator pentru etnicii unguri care trăiesc în România, motiv pentru care el îndeamnă direct la nesupunere civică, fiindcă numai aşa „ar putea scăpa de lanţurile statului majoritar"! în viziunea lui Tőkés, cei 83 de ani care au trecut de la Trianon au constituit un adevărat infern pentru ungurii din România, având drept rezultat reducerea drastică a acestora. „Dacă în 1920, populaţia din Transilvania era de 50 la sută maghiari şi 36 la sută români (respectiv, 5,2 milioane maghiari, faţă de 2,8 milioane români), în 1977 numărul românilor a ajuns la 7,5 milioane, faţă de 3,5 milioane maghiari. Soluţia stârpirii acestui proces? Autonomia, întrucât nu dorim ca maghiarii din Transilvania să aibă soarta evreilor şi a saşilor care au fost vânduţi de Ceauşescu pe 30 de arginţi". Dacă aş fi răutăcios, i-aş spune lui Tőkés László că, Ceauşescu i-ar fi vândut şi pe unguri, poate chiar cu mai puţin de 30 de arginţi, dacă ar fi avut cui. Se vede însă că nu a găsit nici un cumpărător, nici măcar în „anyaország"! Ceea ce trebuie însă să dea de gândit este modul de-a dreptul iresponsabil cu care Tőkés manevrează cifrele şi procentajele legate de situaţia demografică din Transilvania. Sunt cifre şi procentaje care nu au nimic comun cu realitatea istorico-socială de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX. Tőkés vehiculează date absolut aberante, pe care le inventează din dorinţa de a dezinforma opinia publică europeană şi chiar mondială. Nu poţi să nu te cruceşti când citeşti că în 1920, în Transilvania, trăiau 5,2 milioane de unguri! De unde i-o fi scos popa Tőkés? Fiindcă nici dacă s-ar fi stabilit aici jumătate din populaţia de atunci a Ungariei, ori dacă s-ar fi înmulţit precum iepurii, în răstimp de un deceniu, n-ar fi putut ajunge la o asemenea cifră! Asta pentru că ILIE ŞANDRU (Continuare în pag. a 5-a) PETROM scumpeşte ! ,benzina şi motorina! Luna iulie continuă să aducă surprize, unele benzina cu plumb. Desigur, la aceste valori se aplică aşteptate. Anunţata majorare a accizelor, din prima zi a lunii curente, a determinat, iată, şi creşterea, destul de semnificativă, a preţului carburanţilor auto. • Componentă a procesului de aliniere la politica economică a UE şi reglementată printr-o hotărâre guvernamentală, majorarea respectivă înseamnă o creştere cu 20 euro/tonă pentru motorină, 10 euro/ tonă pentru benzina fără plumb şi 6 euro/tonă pentru şi cota TVA. Potrivit unor surse din cadrul PETROM, creşterea efectivă - la pompă va însemna 1.000 de lei în plus pentru un litru de motorină, 500 lei pentru benzina fără plumb şi 300 lei pentru benzina cu plumb. De reţinut încă: noua „rectificare" tarifară vine doar la câteva săptămâni după ultima scumpire, cu 700 lei, a prețului de vânzare a benzinei comercializate de PETROM. DE CE PLEACĂ ROHAM SA MOMEASCĂ IA STRĂINĂTATE? Pentru foarte mulţi români calea spre prosperitate este contractul de muncă în străinătate, însă, mult prea puţini dintre cei care doresc să plece la muncă în ţările dezvoltate reuşesc să o facă. Totuşi, situaţia nu este disperată. Muncile sezoniere, pentru care nu trebuie multă carte, cu reversul medaliei - bani mai puţini (însă mult mai mulţi decât în România, ora de muncă este plătită cu cel puţin un euro), rămân în top. Scade cererea de specialişti. Munca necalificată rămâne colacul de salvare pentru românii care nu îşi găsesc de lucru în România. Conform Oficiului pentru Migraţia Forţei de Muncă, domeniile de activitate în care există o cerere constantă sunt agricultura şi serviciile în sectoarele de alimentaţie publică şi turism. Peste 70% din contractele sezoniere încheiate în Germania şi Spania sunt pentru agricultură. Pe al doilea loc se clasează serviciile hoteliere şi de alimentaţie publică, ( COMENTARIU ) urmate de domeniul sănătăţii şi al construcţiilor. Singurele contracte la care au acces cei care nu cunosc nici o limbă de circulaţie internaţională sunt în agricultura spaniolă, în toate celelalte oferte de muncă se cere cunoaşterea cel puţin a unei limbi străine şi un certificat de calificare recunoscut de autorităţile române. Bărbaţii au mai mare căutare decât femeile. Din cei plecaţi în Germania, prin intermediul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, ca lucrători oaspeţi, 63% sunt bărbaţi, în Spania e aceeaşi situaţie, diferă doar procentul - 72% sunt bărbaţi. Excepţie de la regulă face Elveţia. Din puţinii români care ajung aici, 74% sunt femei, aşa se explică faptul că cele mai multe românce care ajung în ţara cantoanelor se căsătoresc cu elveţieni, în anul trecut, în mod legal, au muncit în Europa peste 22.000 de români, cu contract, care au câştigat circa 1 milion de euro, 4.500 de euro pentru fiecare muncitor. Această sumă câştigată în străinătate, în mai puţin de un an de muncă, nu ar fi obţinut-o în ţară în circa trei ani, dacă avem în vedere salariul mediu pe economie, însă ceea ce omit statisticile Ministerului Muncii. IOAN HUSAR (Continuare în pag. a 3-a) Biblioteca mureşi în paginile 7,8,9 şi pe săptămâna 10 - Programul TV 2-8 iulie 2004 METEO Vremea va fi, în general, frumoasă şi se va încălzi faţă de intervalul precedent. Cerul va fi variabil, temporar noros după-amiază în zona de munte, unde izolat sunt posibile averse ,însoţite şi de descărcări electrice. Vântul va sufla slab la moderat. Temperaturile maxime: 25 la 27 grade C; temperaturile minime: 12 la 14 grade C. Centrul de prevedere a vremii Sibiu