Cuvântul Liber, iulie 2004 (Anul 16, nr. 128-150)

2004-07-01 / nr. 128

«VÂNI!JOI, 1 IULIE 2004 LANSARE DE CARTE Vineri, 25 iunie 2004, începând cu ora 18, în Sala mică a Palatului culturii din Târgu-Mureş a avut loc, în prezenţa unui numeros public, lansarea într-o ediţie îngrijită de Dimitrie Poptămaş, directorul Bibliotecii Mureş, preşedinte al Fundaţiei Culturale „Vasile Netea", a cărţii de memorii CREDINŢĂ ŞI APOSTOLAT, de Iosif Pop. în deschiderea manifestării, dl Dimitrie Pop tămaş arăta că Fundaţia pe care o conduce îşi îndeplineşte o obligaţie şi o îndatorire de cinste prin publicarea şi restituirea acestei cronici fără egal din istoria unei vieţi, oglinda fidelă a unor timpuri de tristă amintire pentru neamul românesc, cu mărturisiri directe ce sunt parte componentă a zbuciumatei istorii şi a minunaţilor ei oameni. Pentru oamenii din Ardealul de Nord şi nu numai, a acelora care pun preţ pe cultură, lectura cărţii e cutremurătoare cu şiragul de dureri şi suferinţe îndurate de cei prigoniţi de autorităţile horthyste şi comuniste. Cartea se încadrează în aşa-zisa „literatură de sertar". Pentru preotul protopop Liviu Sabău, vicar mitropolitan, care este succesorul vicarului protopop Iosif Pop, autorul cărţii, a fost un strălucit intelectual cu dragoste de ţară, neam, limbă, cultură, un eminent dascăl înzestrat cu capacitate şi caracter de granit, modelul şi idealul preotului adevărat. Cartea cuprinde şi se încadrează în evenimentele istorice deosebit de fierbinţi care nu au cauterizat decât slăbiciunile legate de firea omenească, păstrând neatinse virtuţile proprii oamenilor aleşi. Ca un iubitor de dreptate şi adevăr, preotul de vocaţie, Iosif Pop, a lăsat o moştenire spirituală de preţ pentru toţi semenii săi, indiferent de naţionalitate sau religie. în elogiul adus înaintaşului său, protopopul Liviu Sabău este de părere că ar merita să fie declarat post-mortem, „Cetăţean de onoare" al Târgu-Mureşului. în cuvântul său, prof. univ. dr. Grigore Ploeşteanu menţionează că după 1989 asistăm la o „explozie" a cărţii de istorie, mai ales a aceleia care ne dezvăluie aspecte ale trecutului care a fost multă vreme ascuns, trunchiat sau falsificat. Memoriile şi amintirile din istorie, scrise cu intermitenţe, sunt rezultatul unei autoexaminări şi ne oferă traiectoria unui destin în corpul istoriei în care a trăit. Lucrarea de faţă este deosebit de valoroasă prin faptul că este un izvor singular al unor momente cu valoare de document, în obiectivitatea istorică, de mărturii ale vieţii dedicate slujirii lui Dumnezeu şi oamenilor comunităţii. Tăria credinţei i-a permis să treacă prin închisori, iar valoarea deosebită a lucrării se distinge prin sinceritatea autorului, veridicitatea faptelor, bogăţia informaţiei, trăsăturilor umane şi prin conţinutul etic-moral. În încheierea manifestării, prof. Melinte Şerban dezvăluie câte ceva din „bucătăria cărţii", prezentând eforturile depuse de colaboratorii care au contribuit la editarea şi publicarea acestor fapte, atitudini şi simţiri trăite de autor sub titlul „Credinţă şi apostolat". IOAN IONEL TOMPEA La Săntana de Mureş, în prezenţa ambasadorului Franţei în România, s-a inaugurat un nou Centru de Documentare şi Informare Marţi, 29 iunie, la Sântana de Mureş, a fost inaugurat un nou Centru de Documentare şi Informare. Printre invitaţi: Philippe Etienne, ambasadorul Franţei în România, ing. Ovidiu Natea, prefectul judeţului Mureş, prof. Cornelia Ciubucă, inspector şcolar general adjunct, prof. Letiţia Iacob, inspector şcolar de specialitate, prof. Gheorghe Nistor, inspector şcolar ISJ Mureş, prof. Nagy Edita, director Casa Corpului Didactic Mureş, prof. Valeriu Barna, director al Şcolii Generale „Ion Chinezu", Sântana de Mureş, «inducerea Centrelor de Documentare şi Informare din judeţ, cadre didactice, elevi, întâmpinat cu tradiţionala pâine şi sare, dar şi cu dansuri populare (interpretate de formaţia şcolii gazdă şi Ansamblul „Şireagul"), ambasadorul Franţei în România, Philippe Etienne, prezent pentru a doua oară la inaugurarea unui CDI (după cel din judeţul Neamţ), a subliniat rolul pe care acestea îl pot avea în formarea viitorilor cetăţeni europeni. Realizat în cadrul unui parteneriat româno-francez, Centrul de Documentare şi Informare din Sântana de Mureş este inclus într-un program de reabilitare a învăţământului rural. Se doreşte astfel ca şcoala să devină un punct de atracţie pentru comunitatea locală, educaţia permanentă putând fi realizată şi prin această formă, afirma prof. Cornelia Ciubucă, inspector şcolar general adjunct în cadrul ISJ Mureş. în încheiere, prof. Nagy Edita şi-a manifestat speranţa ca în viitor să fie realizate toate centrele de documentare şi informare propuse. LETIŢIA BOTA  1 IULIE 2004 Zile trecute: 182 Zie rămase: 184 Soarele răsare la: 5.35 Soarele apune la: 21.00 Calendar creştin: - Ortodox: Sf. Mc. Cosma şi Damian - Greco-catolic: Sf. Cosma şi Damian. Zodia: Rac (22.06-22.07). Tradiţii: Cosmandinul în această zi nu se lucrează la câmp, pentru a feri semănăturile de grindină, şi nici în vie, pentru ca aceasta să nu se usuce. Cine ţine această zi nu are pagube produse de incendii şi nici de şoareci, S. în recolta nouă. ” e Otfe Berbec. Primiţi musafiri din altă localitate şi sunteţi nevoit să vă schimbaţi complet programul. Oaspeţii vă roagă să-i însoţiţi pentru rezolvarea unor probleme urgente de sănătate. Taur. Dacă vi se propune ,asocierea într-o afacere, ar fi bine să nu o refuzaţi. Cu eforturi mici şi riscuri minime, puteţi obţine un beneficiu important pentru bugetul familiei. Gemeni. Un bărbat mai în vârstă vă ajută să rezolvaţi o problemă sentimentală. Ar fi bine să aveţi încredere în sfaturile lui şi să vă temperaţi orgoliul. Rac. Nervozitatea vă poate crea probleme la locul de muncă. Se pare că starea dv are drept cauze un eşec în afaceri şi pierderea unei sume de bani. Vă sfătuim să vă păstraţi calmul. Leu. Şeful vă anunţă că s-a amânat plecarea în concediul de odihnă. Dacă nu reuşiţi să vă temperaţi nervozitatea, există riscul să declanşaţi o ceartă cu urmări foarte neplăcute. Fecioara. Relaţiile cu partenerul de viaţă sunt tensionate. Din fericire, aveţi o excelentă capacitate de comunicare şi puteţi lămuri toate neînţelegerile. Balanţa. Situaţia financiară se va îmbunătăţi în scurt timp.Se pare că vi se măreşte salariul sau primiţi o primă. Există riscul să fiţi implicat într-un accident de circulaţie. Scorpion. Vă manifestaţi înmod exagerat dorinţa de libertate sentimentală, iar partenerul de viaţă vă înţelege greşit. Vă sfătuim să fiţi ponderat în afirmaţii. Săgetător. Nu este un moment prielnic pentru a începe o nouă afacere. Riscaţi un eşec care v-ar putea descuraja pe termen lung. Capricorn. S-ar putea să pierdeţi o afacere avantajoasă. încercaţi să vă relaxaţi şi să vă detaşaţi de problemele cotidiene! * Vărsător: în cursul dimineţii aveţi multe drumuri de făcut şi s-ar putea să pierdeţi o stmă de bani din cauza neatenţiei. Nu luaţi în tragic cele petrecute şi nu vă descărcaţi nervii asupra familiei I A . Peşti. Aveţi senzaţia că nimic nu vă reuşeşte şi că toţi sunt împotriva dv. Pentru a ieşi din starea de pesimism care v-a cuprins, vă sfătuim să vă relaxați. CINEMA Joi, 1 iulie TARGU-MUREŞArta: Harry Potter şi prizonierul din Azkaban. Tineretului: Sylvia. =0= Fila de calendar 1935 - Daniel Danielopolu înființează Academia de Medicină din România. 1922 - A murit, la Mănăstirea Văratic, scriitorul român Duiliu Zamfirescu. 1899 - A murit Johann Strauss-fiul, compozitor, violonist și dirijor („Dunărea albastră"). 1896-A murit scriitoarea americană Harriet Becher-Stowe(„Coliba unchiului Tom"). 1882 - Statul răscumpără calea ferată Cernavodă-Constanța de la compania engleză căreia Turcia i-o concesionase în anul 1857. 1881 - Apare primul număr al revistei „Contemporanul", în care Constantin Dobrogeanu-Gherea îşi va publica studiile. 1859 - Alexandru loan Cuza dă decretul pentru înfiinţarea Direcţiei de statistică a Moldovei, director fiind numit Ion Ionescu de la Brad. 1822 - Sunt numiţi domnitori de către Poartă, Ioan (Ioniţă) Sandu Sturdza în Moldova şi Grigore Ghica în Ţara Românească. Cugetarea zilei: „Există tineri cu minte multă şi bătrâni lipsiţi de minte; nu timpul te învaţă să gândeşti, ci firea şi educaţia timpurie Ambasadorul Franţei, la Târnăveni în perioada 28-29 iunie a.c., di Philippe Ettiene, ambasadorul Franţei la Bucureşti, a vizitat judeţul Mureş, Târnăveniul fiind în planul de vizită. La Târnăveni a fost prezent în după-amiaza zilei de 29 iunie, fiind însoţit de domnii Alain Canonne (din partea Ministerului Afacerilor Externe din Franţa), Jean Luc Legras (din partea PARISOT Bucureşti), Aurel Man (director de proiecte PARISOT România) şi dl ing. Ovidiu Natea, prefectul judeţului Mureş. Scopul l-a constituit vizitarea amplasamentului viitoarei fabrici de mobilă şi tapiţerii pe care Grupul francez PARISOT o va construi la Târnăveni şi pentru care a achiziţionat deja 50 de hectare de pământ. Dl ing. Octavian Popa - primarul municipiului de pe Târnava Mică a fost gazda perfectă ce a dat, la faţa locului, explicaţiile de rigoare. Directorul Aurel Man a prezentat în faţa ambasadorului argumentele pentru care a fost aleasă locaţia de la Târnăveni, printre care acelea că se află în apropierea bazinului forestier de la Sovata-Praid, există utilităţi în apropierea amplasamentului, există forţă de muncă disponibilă, calificată sau uşor calificabilă, amplasamentul se află în apropierea viitoarei autostrăzi Borş-Bucureşti şi, nu în ultimul rând, implicarea şi disponibilitatea administraţiei publice locale. Conform programării, într-un an de zile primul modul al fabricii trebuie să producă, ceea ce înseamnă 1.500 de noi locuri de muncă la Târnăveni. Dl ambasador, dl prefect şi dl primar au turnat câte o cupă de beton la fundaţia bornei, marcând astfel, simbolic, începutul investiţiei. RÁZVAN DUCAN Lucrările la pasajul pietonal vor fi reluate în curând Lucrările la pasajul pietonal din Piaţa Victoriei au încetat de ceva vreme, la puţin timp după ce redebutaseră „în forţă". Până aici nimic nou sub soare, toată lumea a observat acest aspect. Cu toţii ne întrebam care ar fi motivul pentru care, în plină campanie electorală, amenajările mergeau strună şi, imediat după 6 iunie, au apărut problemele (să fie vorba doar de o coincidenţă?!), în conferinţa de presă de marţi, primarul Dorin Florea a lămurit şi această chestiune. Este vorba de o scăpare a proiectanţilor. Aceştia nu au prevăzut în scripte şi traseul urmat de anumite conducte subterane care împiedică dezvoltarea pe mai departe a lucrărilor, pentru simplul motiv că păreau ca... inexistente. Proiectul a fost trimis pentru a se remedia şi această omisiune, în câteva zile urmând a fi reluată execuţia. Cât priveşte termenul de dare în folosinţă a întregii zone, acesta a rămas neschimbat, a declarat edilul şef, şi anume toamna acestui an. Vom trăi şi vom vedea dacă situaţia se va prezenta chiar atât de roz şi dacă, la toamnă, vom putea număra... bobocii! DAN TRIFU