Cuvântul Liber, august 2004 (Anul 16, nr. 151-171)

2004-08-03 / nr. 151

MARTI, 3 AUGUST 2004 IN MEMORIAM Când ni se sting din viaţă cărturarii, sufletul ni se mutilează în tânguire din dorul de ei, iar gândul nostalgic se preumblă la începuturile şcolii mureşene româneşti de învăţământ superior, în urmă cu 40 de ani. Există oameni de lângă noi ce impresionează adânc prin echilibru afectiv, prin dăruirea şi încrederea pe care le degajă în jurul lor, prin firescul demnităţii şi a spiritului de responsabilitate pe care îl asumă. Un astfel de om şi de profesor, înzestrat cu tact pedagogic şi cu incontestabilă competenţă a fost din nefericire, verbul a fi va fi folosit la trecut - prof. univ. dr. Ioan Nicola. S-a născut la 5 ianuarie 1938, în comuna Horea, judeţul Alba. După studii liceale, a urmat studii universitare în perioada 1959-1964, la Facultatea de Filosofie, secţia Pedagogie-Limba şi literatura română, din cadrul Universităţii din Bucureşti. După absolvirea facultăţii, în anul 1964, a început cariera didactică în învăţământul superior la Institutul Pedagogic din Timişoara. în acelaşi an, a fost transferat la Institutul Pedagogic de 3 ani din Târgu- Mureş, în funcţia de preparator. în anul 1972, a obţinut titlul ştiinţific de Doctor în pedagogie la Universitatea din Bucureşti. De-a lungul anilor, a parcurs toate gradele universitare, până la cel de profesor universitar, obţinut în anul 1991. Activitatea ştiinţifică realizată pe parcursul carierei universitare s-a concretizat într-un număr de 7 cărţi de pedagogie şi peste 70 de studii şi articole publicate în volume şi reviste de specialitate. De o valoare deosebită, este cartea prof. dr. Ioan Nicola, Tratat de pedagogie şcolară, distinsă cu premiul „Constantin Rădulescu Motru" al Academiei Române, reeditată în anul 2002. De asemenea, trebuie menţionat faptul că prof. univ. dr. Ioan Nicola a fost membru al Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România, filiala Târgu- Mureş şi, totodată, conducător de doctorat în cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca. La Universitatea „Petru Maior", prof. univ. dr. Ioan Nicola a coordonat cu competenţă activitatea Departamentului de pregătire a personalului didactic, identificându-se, în fond, prin pasiune şi abnegaţie, cu însuşi destinul universităţii pe care a slujit-o timp de patruzeci de ani. Nu întâmplător, domnia sa scria, nu cu mult timp în urmă, că: „Profesiunea de dascăl este una dintre cele mai complexe. Selecţia şi pregătirea viitoarelor cadre didactice este una dintre cele mai delicate probleme cu care se confruntă societatea contemporană". Prin întreaga sa activitate, laborioasă şi fructuoasă, prof. univ. dr. Ioan Nicola a făcut dovada unor calităţi ştiinţifice, didactice şi morale exemplare. Domnia sa rămâne ca un adevărat model pentru multe generaţii de studenţi, prin demnitatea intelectuală, competenţa, onestitatea şi dăruirea pe care le-a dovedit într-o carieră didactică de excepţie, ce s-a identificat cu însuşi destinul său intelectual, circumscris spaţiului cultural mureşean şi naţional. Profesorul Ioan Nicola nu mai este printre noi, dar amintirea sa va rămâne mereu vie şi luminoasă în cugetele noastre. Cu sentimente de profundă compasiune, împărtăşim copleşitoarea tristeţe a familiei îndoliate. Bunul Dumnezeu să-i primească sufletul în rândul celor drepţi şi să îl odihnească în pace! Colegii de la Universitatea „Petru Maior” Prof. univ. dr. IOAN NICOLA (5 ianuarie 1938 - 1 august 2004) Prof. univ. dr. Ioan Nicola, în pedagogia românească • Prof. univ. dr. Ion Gh. Stanciu: „Una din cele mai valoroase lucrări, cu un pronunţat caracter practic, care oferă profesorilor diriginţi metode, procedee şi instrumente concrete pentru desfăşurarea activităţii lor educative, este aceea semnată de Ioan Nicola, Dirigintele şi sintalitatea colectivului de elevi, în care se încearcă să se răspundă la următoarele întrebări: cum cunoaştem colectivul de elevi, cum putem interveni pentru dirijarea şi conducerea lui şi cum putem constata şi aprecia evoluţia colectivului de la o etapă la alta.[...] Nu putem încheia această succintă prezentare a pedagogiei româneşti din ultimele decenii fără a semnala realizarea unor sinteze de pedagogie menite să asigure pregătirea şi perfecţionarea cadrelor didactice. (Ioan Nicola, Pedagogie şcolară, EDP, Bucureşti, 1980".) • Prof. univ. dr. Dumitru Salade: „Prin conţinutul său, lucrarea Pedagogie, EDP, 1994, sintetizează un mare volum de informaţii, reconsideră multe din problemele puse în discuţie, unele dintre ele fiind rodul unor cercetări personale, oferind astfel tuturor celor interesaţi un îndreptar preţios în munca lor. Subliniem, în acelaşi timp, vasta perspectivă din care este abordat fenomenul educaţional, concomitent cu o tratare nuanţată a numeroaselor aspecte asupra cărora zăboveşte autorul. De o modestie care-l onorează, Ioan Nicola a întreprins o muncă dificilă şi de durată, pentru a oferi literaturii pedagogice şi şcolii româneşti, cu deosebire, o lucrare pe care o considerăm de referinţă. [...] Cartea se constituie astfel ca una din realizările de seamă ale pedagogiei contemporane, un instrument de lucru util nu numai profesorilor şi elevilor, ci oricărei persoane interesate în a-şi cunoaşte posibilităţile de dezvoltare. Caracterul ştiinţific, argumentarea temeinică, sugestiile practice, stilul accesibil sunt argumente care recomandă lucrarea oricărui cititor interesat în problemele pedagogice". (Consemnare pe a patra copertă a volumului Tratat de pedagogie şcolară, Ed. Aramis, Bucureşti, 2003) • Prof. univ. dr. Adrian Neculau: „Preocupat de rafinarea metodologiei psihosociologice, domeniul în care are contribuţii notabile, prof. univ. dr. loan Nicola are mari şanse de a se menţine mulţi ani în eşantionul de frunte al psihosociologiei româneşti. Prof. univ. dr. loan Nicola s-a impus în rândul psihosociologilor din România prin lucrările sale, editate şi publicate în volume şi reviste de specialitate. Numeroasele sale cercetări în domeniu îl recomandă ca un specialist apreciat". 1 3 august 2004 Zile trecute: 215 Zile râmase: 151 Soarele răsare la: 6.05 Soarele apune la: 20.38 Calendar creştin: - ortodox: Cv. Isachie, Dalmat şi Faust; Sf. Salomeea Mironosiţa. ■ greco-catolic: Is. Isachiu, Dalmat şi Faust. Zodia: Leu (23.07-22.08). Filă de calendar Astăzi în istorie. 1997 - A intrat în vigoare Convenţia europeană pentru reprimarea terorismului. 1958 - Submarinul nuclear americarNautillus, comandat de căpitanul William Anderson, a atins Polul Nord. Este primul vas subacvatic care a realizat această performanţă, sub gheaţă. 1948 - Este adoptată, de către Parlament, Legea privind reforma învăţământului, prin care învăţământul devine unic şi laic. 1919 - Armata română a ocupat Budapesta. 1889 - A murit poeta Veronica Micle, rămasă în conştiinţa publică mai ales prin marea dragoste pe care i-a inspirat-o lui Eminescu (n. 22.04.1850). 1778 - Se inaugurează Teatrul „Scala" din Milano. 1492 - începe prima călătorie a lui Cristofor Columb (a durat până la 15 martie 1493); dorind să ajungă în Indii, Columb descoperă America. Cugetarea zilei: „Nu e nici o problemă dacă unui copil îi este frică de întuneric, tragedie este când unui om matur îi este frică de lumină." Dinspre fluxul amintirilor, mărturii subiective • „Nu-mi explic pe deplin care au fost forţele ce mi-au venit în ajutor pentru a învinge puhoiul ce mi-a ieşit în cale de atâtea ori pentru a depăşi greutăţile ce au apărut [...] pe traiectoria vieţii. Forţele potrivnice m-au îndârjit şi mai mult, m-au îmbogăţit sufleteşte, poate mai mult decât eventuale triumfuri dobândite pe căi ocolitoare, prin renunţare la luptă, prin împăcare cu soarta înscrisă în calendarul vieţii. întâmplările prin care am trecut m-au convins să admit că cele mai însemnate daruri ale sufletului sunt judecata, înţelepciunea şi profunzimea. Ele sunt adevărate instrumente la îndemâna noastră pentru a lupta şi a învinge barierele de tot felul ce-ţi apar în cale." • „Năzuinţa trebuie să izvorască dintr-o forţă lăuntrică ce nu poate fi substituită prin nici un fel de stimulare exterioară. Numai în acest mod, năzuinţa nu va putea fi înfrântă de nici o piedică exterioară. Nu ştiu să existe bucurie mai mare decât cea pe care ne-o oferă răsplata victoriei în confruntarea cu obstacolele vieţii care nu încetează niciodată să apară la orizont. Nu este mai puţin adevărat că, odată momentul victoriei devenit istorie, declanşează o stare iminentă de nostalgie şi implicit de raţionalizare extremă a împrejurărilor peste care ai trecut. Nu este lipsită apoi de importanţă capacitatea de a te înălţa deasupra lucrurilor mărunte, de a şti să le aşezi acolo unde le este locul, de a nu le substitui cu cele de-a dreptul importante şi semnificative pentru destinul personal." (Fragmente din volumul Meditaţii pe firul vieţii, Casa de editură „Mureş”, 2004) HOROSCOP) Berbec. Comunicaţi excelent cu cei din jur. Dacă vi se propune o afacere sau o colaborare, ar fi bine să acceptaţi. Puteţi câştiga bine. Vă recomandăm să nu neglijaţi problemele de familie. Taur. Sunteţi bine dispus şi atrageţi cu uşurinţă simpatia celor din jur. S-ar putea chiar să fiţi iniţiatorul unei excursii sau al unei petreceri. Gemeni. Faceţi cunoştinţă cu o persoană cu care vă veţi asocia într-o afacere. Partenerul de viaţă se bucură să îi daţi veşti bune. Vă recomandăm să ascultaţi sfaturile unei rude. Rac. Aveţi succes în afaceri şi reuşiţi să câştigaţi o sumă frumoasă. Mai mult, după-amiază vi se propune o colaborare. Dacă trebuie să călătoriţi, puteţi fi optimist. Nu se întrevăd nici un fel de probleme. Leu. Sunteţi optimist şi aveţi şanse de reuşită pe toate planurile. Relaţiile cu colaboratorii decurg foarte bine. Reuşiţi să faceţi rost de bani pentru a rezolva o problemă a partenerului de viaţă. Fecioară. Sunteţi stresat de o problemă de afaceri. Va trebui să alergaţi în stânga şi-n dreapta ca să o rezolvaţi, dar eforturile vă vor fi răsplătite. Nu neglijaţi relaţiile sentimentale! Balanţă. Ambiţia de a termina ce aţi început nu poate să vă aducă decât câştiguri. Totuşi,ar fi bine să vă organizaţi în aşa fel încât să nu neglijaţi nici familia şi nici relaţiile cu cei apropiaţi. Scorpion. După o perioadă defavorabilă pe plan social şi sentimental, situaţia se schimbă complet. Bucuraţî-vă şi nu vă mai puneţi atâtea întrebări! Săgetător. Aveţi şanse maxime să obţineţi câştiguri care vă redresează bugetul. Puteţi să vă gândiţi la viitor şi chiar să faceţi investiţii pe termen lung. Menajaţi-vă sănătatea! Capricorn, începeţi o lucrare importantă, de pe urma căreia puteţi câştiga bine. Dupăamiază, primiţi vizita unei rude mai în vârstă, care vă dă o veste bună despre o călătorie. Vărsător. Aveţi o zi bună la capitolul comunicare şi puteţi merge liniştit la diferite tratative, la întâlniri cu persoane importante sau în călătorii de afaceri. Peşti. Vă merge excelent, dar vă sfătuim să nu lăsaţi garda jos şi să fiţi atent la hotărârile importante. Pe plan social, aveţi satisfacţii neaşteptate. Evitaţi discuţiile în contradictoriu!