Cuvântul Liber, noiembrie 2004 (Anul 16, nr. 216-236)

2004-11-02 / nr. 216

CUVANTUL MARTI, 2 NOIEMBRIE 2004 La cinstire şcolii 99 şi oamenilor ei! într-o altă zi a acestei lungi toamne de an 2004, drumurile reporterului s-au întâlnit, ca şi celelalte, într-o aşezare rurală din câmpia transilvană, unde jurnaliştii mureşeni au fost invitaţi la o sărbătoare aparte, ieşită parcă din arhicunoscutele tipare. Invitaţia lansată nu a prea stârnit interesul scontat de o comunitate locală în care, totuşi, se mai întâmplă câte ceva. Fapte de viaţă lipsite însă de crime, de accidente rutiere, de infamii, atât de „dragi" multora dintre confraţii mei de breaslă. Ei, da, asta e cu totul altă... optică în a percepe realitatea, cea bună, a lucrurilor lăsate pe pământ de bunul Dumnezeu. După ce aruncăm o privire, evident fugară, prin Band, Grebeniş, Şăulia, de la Zau de Câmpie o cotim la stânga şi aţă spre satul Bărboşi, pe care nu-l mai „călcasem" până sâmbătă, 30 octombrie anul curent. L-am găsit aşezat într-o „covată", străjuit de dealuri, cu ieşiri şi dintr-o parte şi din alta către Papiu Ilarian, Luduş, Leorinţa Grebenişului şi mai departe. Zi numai bună de lucru în câmp, în gospodăriile bărboşenilor, mulţi dintre ai lor fiind astăzi învăţaţi prin înaltele şcoli ale ţării acesteia. Alături de alţii, ei sunt fala satului. Poate şi această motivaţie a fost una concretă a iniţiativei preotului paroh Gheorghe Olteanu, cu trimitere directă la nişte începuturi, la obârşii. Amintindu-şi cu drag de copilărie, de anii de şcoală, de mentorul lui, cel care după absolvirea a patru clase primare a rămas în sat, că mama a zis că doar popă nu s-a face, şi s-a făcut, a organizat, aşa cum i-a stat în putere, întâlnirea absolvenţilor clasei a IV-a, promoţia 1953- 1954, precum şi cea de celebrare solemnă a amintirii după fostul învăţător Augustin Mesaroş, trecut, în 1982, la cele veşnice, după aproape 40 de ani de apostolat în sat. Gusti, cum i se spunea, le-a fost multora îndrumător al primilor paşi spre cunoaştere. „Moşneag senin, cu tâmpla ta curată / O cer pe veci, nădejdii mele pază / Din soarele copilăriei mele / Pe fruntea ta mai licăreşte-o rază", lată versurile care au prefaţat cum nu se poate mai bine programul artistic susţinut de un grup de elevi ai Şcolii Generale din satul Bărboşi, clasele I-VIII. Cincizeci de ani trecuţi de la absolvirea a patru clase, marcaţi printr-o întâlnire la care au ţinut să fie părtaşi tineri şi vârstnici, foşti colegi de clasă în acei ani îndepărtaţi '53-'54. Luminat de razele solare, prin cele patru geamuri din plafon, holul noii clădiri de şcoală s-a dovedit a fi neîncăpător. Acolo, timp de câteva ceasuri bune, trăite şi cu sobrietate, seriozitate şi cu bucurie, cu aduceri aminte, am asistat la o adevărată lecţie de viaţă, condusă de primarul comunei Zau de Câmpie, Octavian Călugăr, preotul paroh Gheorghe Oltean, el însuşi absolvent de patru clase, deci un sărbătorit, alături de Nicolae Ghemeş, Ioan Haţegan, şef de promoţie, Laurean Ghemeş, Ioan Pop, cei care au răspuns prezent la citirea catalogului. Din varii motive, nu au fost mai mulţi foşti colegi la întâlnire, dar... Simbolic, învăţătorul lor de ieri a fost sâmbătă, 30 octombrie 2004, prof. Iordan Olaru, directorul şcolii. Amintiri, amintiri din anii de şcoală, flori, ba şi câte o lacrimă udând pomeţii obrajilor, poezie şi cântec, toate acestea au însufleţit atmosfera creată în orele după-amiezii, acolo, în primitoarea şcoală de astăzi a satului Bărboşi. S-au alăturat fericitului eveniment, printre alţii: Maria Oltean, directorul coordonator al Şcolii Generale din Comuna Zau de Câmpie, Petru Nemeş, directorul Şcolii Generale din comuna Papiu Ilarian, LiviuTimar, directorul executiv al Direcţiei pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală Mureş, Ana Mesaroş, soţia celui comemorat, prof. univ. Vasile Păcurar, Vaier Păcurar, Aurel Păcurar, Gheorghe Văidean, Marcel Văidean, nonagenara Leontina Şăulean, Maria Florea, Elena Mera etc., etc. Momente aparte le-au constituit dezvelirea portretului învăţătorului, profesorului, directorului Augustin Mesaroş, transpus pe pânză de pictoriţa Lena Ghemeş, fiică a satului stabilită în Constanţa, prezentarea unei poezii în trei părţi, autoare Rodica Puia, femeia de serviciu a şcolii, din care redăm fragmentul: „Fiind mamă cu copii / M-au întrebat într-o zi / Cine-i domnu Mesaroş, mamă? / M-a trecut, aşa, un fior / Dragul meu învăţător/ N-a fost numai director / A fost om în primul rând / Ne aflăm aici, acum / Pentru tot ce ne-a dat bun / Ne întoarcem cu recunoştinţă / Cu o lacrimă şi-o floare / Pentru OM cu suflet mare". întâlnirea de la Bărboşi, care în fapt s-a constituit într-un moment de cinstire a şcolii şi a oamenilor ei, a fost precedată de parastasul de pomenire a memoriei cărturarului local Augustin Mesaroş, a celor trecuţi la cele veşnice, oficiată de preoţii Ioan Bălaj, Gheorghe Oltean şi Mihai Grozăvescu, în biserica de lemn veche de 184 de ani. înainte de a încheia acest reportaj, să mai spunem că formalităţile pentru atribuirea numelui de Augustin Mesaroş şcolii din satul Bărboşi au fost înaintate Inspectoratului Judeţean Mureş, de unde se aşteaptă aprobarea, şi că Camelia Păcurar, patroana unei societăţi comerciale, a donat placa comemorativă din marmură pe care sunt încrustate cuvintele: Mesaroş Augustin Gusti, n. 17.11.1923- d. 23.12.1982, învăţător, profesor şi director 1944-1982. DORIN BORDA 121noiembrie Zile trecute: 306 Zile rămase: 60 Soarele răsare la: 6.54 Soarele apune la: 17.04 Calendar creştin: - Ortodox: Sf. Mc. Achindin. -Greco-catolic: Sf. Anchidin. Zodia: Scorpion (23.10-21.11). Filă de calendar 1993 - Preşedintele SUA, Bill Clinton, a semnat textul Rezoluţiei privind ratificarea Acordului comercial între SUA şi România pe baza clauzei naţiunii celei mai favorizate. 1950 - A murit dramaturgul de origine irlandeză George Bernard Shaw („Pygmalion", „Sfânta Ioana", „Candida"; n. 26.07.1856). 1920 - înfiinţarea Uniunii Compozitorilor Români. 1916 - S-a născut prozatorul Laurenţiu Fulga („Moartea lui Orfeu", „Alexandra şi Infernul", „Fascinaţia", n. 16.11.1984). 1894 - Urcă pe tron ultimul ţar rus (1894-1917), Nikolai al ll-lea Romanov (1868- 1918). A sfârşit tragic, fiind executat, împreună cu familia sa, la 17 iulie 1918. 1881 - Şi-a început activitatea revista „Contemporanul, una dintre cele mai vechi reviste ale spiritualităţii româneşti. 1784 - Izbucnirea marii răscoale conduse de Florea, Cloşca şi Crişan. Cugetarea zilei: „ Primul bărbat care s-a însurat nu ştia ce-l aşteaptă. De la al doilea încoace nu mai avem nici o scuză". (SASHA GUITRY) . Grevă de avertisment în unităţile sanitare Ieri, între orele 9-11, a fost declanşată greva de avertisment cu întreruperea activităţii în (aproape) toate unităţile sanitare şi de asistenţă socială. Având în vedere că,în cadrul rundei a doua de negocieri a Federaţiei SANITAS din România cu reprezentanţii Ministerului Sănătăţii, Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi Ministerului Finanţelor Publice, care s-a desfăşurat în 28.X.2004, propunerile guvernamentale referitoare la solicitările SANITAS au fost inacceptabile, Hotărârea Consiliului Naţional privind organizarea acţiunilor de protest a rămas în vigoare, iar modul de organizare a grevei de avertisment şi situaţiile deosebite au fost transmise Comitetului Naţional de Grevă care a monitorizat întreaga acţiune şi a fost prezent în sediul central al Federaţiei SANITAS din România.. Revendicările Federaţiei SANITAS sunt următoarele: majorarea salariilor prin adoptarea unui sistem propriu de salarizare, acordarea tichetelor de masă în trimestrul al IV-lea şi în cursul anului 2005, racordarea facilităţilor specifice pentru salariaţii din sistemul sanitar şi de asistenţă socială, îngrijorarea faţă de proiectul de buget pe anul 2005 aprobat de Guvern în şedinţa din 14 octombrie 2004, buget care nu asigură funcţionarea normală a sistemului sanitar şi care nu asigură garantarea revendicărilor de mai sus. A consemnat IOANA FLOREA CINEMA Marţi, 2 noiembrie - TARGU-MUREŞ: - Arta: Supremaţia lui Bourne (15; 17.30; 20); Tineretului: Veronica Guerin (14.30; 17; 19.30). TEATRU TEATRUL NAŢIONAL TARGU-MUREŞ, Compania_„Liviu_Rebreanu", astăzi, 2 noiembrie, ora 19, la Sala Mare, spectacolul: SEPARAŢI ÎN CASĂ, de Achille Roselletti. FILARMONICA FILARMONICA DE STAT TARGU-MUREŞ, astăzi, 2 noiembrie, ora 18, la Casa de Cultură Luduş. CONCERT EXTRAORDINAR. Interpreţi: Corul Filarmonicii de Stat Târgu-Mureş, dirijor - Vasile Cazan; maestru de studii cor - Sikó Szidónia; ^Nyágai István, pian. ^ yy Zilele Bibliotecii Petru Maior” Reghin Ediţia a 24-a a Zilelor Bibliotecii Municipale „Petru Maior" din Reghin se desfăşoară sub genericul „Bibliotecă, educaţie, cultură". Luni, 1 noiembrie, în prima parte a manifestării tradiţionale a avut loc un seminar pe probleme de specialitate, urmat de prezentarea cărţilor „Magia chirurgiei. Alături de soţul meu, prof. dr. Victor Emilian Bancu. Memorii", autor Doina Bancu, şi „De la San Francisco la Muntele Athos" , de Nicolae Băciuţ. Apoi, în orele amiezii zilei de ieri, instituţia de lectură publică reghineană i-a atribuit învăţătoarei Szabó Etelka o Diplomă de merit şi un premiu pentru activitatea cu cartea desfăşurată în cei 20 de ani la filiala din Apalina. Sărbătoarea cărţii continuă şi astăzi, marţi, 2 noiembrie. De la ora 17 au loc:întâlnirea cu scriitorul şi publicistul târgumureşean Eugeniu Nistor, care prezintă lucrările apărute la Editura „Ardealul";•lansarea cărţii „Cuvinte alese" de Florin Bengean; • programul literar-artistic susţinut de elevii Gimnaziului „Florea Bogdan", coordonatori prof. Mihaela Crăciun şi bibliotecara Carmen Lihăi; • expoziţia de cărţi cu vânzare. (D.B.)  m r . Berbec. Sunteţi foarte mMk ambiţios şi reuşiţi să finalizaţi tot ce v-aţi propus. Dimineaţă intraţi în posesia unui câştig financiar consistent şi aveţi ocazia să vă afirmaţi pe plan social. Taur. Nu aveţi o clipă derăgaz, dar reuşiţi să terminaţi tot ce v-aţi propus, graţie unor idei originale. Vă sfătuim să profitaţi de această conjunctură favorabilă, dar cu măsură. Nu neglijaţi odihna! Gemeni. Aveţi de rezolvat de tmp o mulţime de probleme, atât TIP pentru casă, cât şi în afaceri. Va descurcaţi excelent, pentru că sunteţi într-o formă de zile mari. Rac. Partenerul de viaţă nu este de acord să faceţi noi cheltuieli pentru casă. Vă sfătuim să discutaţi cu calm. După-amiază faceţi o deplasare scurtă în interes de afaceri. Evitaţi speculaţiile! Leu. Dimineaţă sunteţi GiggHfr mai sensibil decât de obicei, ceea ce ar putea să vă afecteze relaţiile cu cei din jur. Vă sfătuim să fiţi prudent în tot ce faceţi. Dupăamiază lucrurile revin la normal. Fecioară. Sunteţi cam agitat, pentru că începeţi o lucra- Jttk re nouă şi nu vă este clar cum ^^să o abordaţi. Chiar dacă vă frământă problemele profesionale, arătaţi partenerului de viaţă mai multă afecţiune! Balanţă. Reuşiţi să faceţi încasă schimbările pe care vi le-aţi propus. Este momentul să vă ocupaţi de reparaţii, reamenajarea locuinţei, zugrăvit etc. Ţineţi cont şi de părerile familiei! Scorpion. Vă sfătuim să nuvă asumaţi prea multe responsabilităţi, pentru că riscaţi să nu le faceţi faţă. Nu este momentul să vă ocupaţi de afaceri. S-ar putea să pierdeţi sume importante. m v. Săgetător. Dimineaţă vă puteţi ocupa de afaceri şi aveţi ambiţia să terminaţi lucrări mai vechi. Este o zi favorabilă comunicării cu cei tineri din familie. Vă sfătuim să nu le faceţi promisiuni. Capricorn. Deşi treceţi printr-o perioadă dificilă pe aeen plan financiar, reuşiţi să rămâneţi optimist şi încercaţi să vă mobilizaţi partenerii de afaceri. Vă sfătuim să daţi dovadă de prudenţă în tot ce faceţi. Vărsător, în cursul dimineţii vă întâlniţi cu o veche cunoştinţă, care vă invită la o întrunire. Aveţi ocazia să rezolvaţi o problemă sentimentală mai veche, pe care aţi tot ignorat-o. . Peşti. Aveţi de făcut mai multe drumuri scurte, în interes personal. Sunteţi mai sensibil decât de obicei şi aveţi tendinţa să exageraţi. Vă sfătuim să nu vă angajaţi în activităţi stresante. W-Wh'(DrmH vmM JyMTthWmS