Cuvântul Liber, ianuarie 2005 (Anul 17, nr. 1-20)

2005-01-04 / nr. 1

CUVÂNTUL MARȚI, 4 IANUARIE 2005 Şcoala părinţilor - şcoală fără vacanţă ! • M r r în carte sa, Fiinţa spirituală a copilului, Aurel Popescu remarca în mod deliberat adevărul că noi, părinţii, trebuie să fim mândri că am fost aleşi să creştem şi să îndrumăm un spirit îmbrăcat în haina sa de lut, timp în care acesta îşi urmează evoluţia sa pe planetă. Copilul, această binefacere şi această mângâiere pentru cei ce îl cunosc şi pentru cei ce îl respectă totodată, reprezintă cea mai mare avuţie sufletească prezentă mereu în mintea şi inima celor care şi-au dedicat viaţa artei creşterii şi educării lui. Speranţa, iubirea şi credinţa se îndreaptă mereu şi mereu spre aceste minuni unice în felul lor de a fi. Unui adult care priveşte vârsta copilăriei cu cea mai mare seriozitate, cu răspundere şi afecţiune merită efortul de a i se face o pledoarie (şi nu numai). Conştienţi de faptul că vârsta preşcolară este cea mai importantă pentru achiziţionarea unor deprinderi, a unor cunoştinţe şi stabilirea unor atitudini care să funcţioneze pe tot restul vieţii, iar relaţiile ce se stabilesc între părinte şi copil sunt hotărâtoare pentru calitatea relaţiilor pe care le va stabili acesta din urmă de-a lungul vieţii, a treia grupă de părinţi ai copiilor din Grădiniţa cu Program Prelungit nr.2 Târgu-Mureş a ajuns la sfârşitul acţiunii intitulate Educaţi aşa!, cursuri datorate nobilei fundaţii Copiii noştri. Prin intermediul doamnei profesor Iftimia Avram, acest om de o mare valoare morală şi profesională totodată, în învăţământul românesc a apărut această mult aşteptată şcoală pentru părinţi, şcoală ce nu are vacanţe, iar porţile îi sunt deschise mereu pentru toţi cei care doresc să se perfecţioneze în această artă de educaţie a copilului. Oricât de plăcută ar fi viaţa şi activitatea copilului într-o grădiniţă, ea nu se echivalează cu confortul psihic din mediul familial, unde dragostea se îmbină cu exigenţa şi unde iertarea iese totdeauna triumfătoare. Din aceste motive, pentru a-i crea copilului condiţii de manifestare liberă a necesităţilor vârstei, s-a impus proiectarea unor activităţi de colaborare cu familia, activităţi care conţin intersectări frecvente ale familiei cu grădiniţa, urmarea acestora fiind amplificarea confortului psihic şi spiritual al copiilor. Toate, bazându-se pe prietenie, bună dispoziţie, pătrund în sufletul copilului, creându-i acele stări afective şi emoţionale care l-ar putea ajuta să depăşească momentele critice ale vârstei. Şcoala începe în familie; este vorba de o şcoală în care copilul asimilează tot ce-i poate fi util, fără a fi obligat să o facă într-un context autoritar, formal. Pentru a fi bun părinte, adultul trebuie să-şi amintească de propria lui copilărie, să retrăiască sentimentele copilului de atunci, care să se păstreze intacte, şi, în loc să îndepărteze acest copil, să-l scoată la iveală şi, împreună cu acesta, să creeze noi pârtii de empatie cu propriul lui fiu sau fiică. Abilităţile educaţionale (acordarea atenţiei, aprecierea, stabilirea limitelor, a spune nu şi a interzice, ignorarea, izolarea, pedepsirea), reamintite în cadrul meselor rotunde organizate, reprezintă căi de contribuţie la formarea concepţiei fundamentale a copiilor despre ei înşişi. Nimic nu este mai important decât această supremă resursă umană a oricărei culturi! Printr-o comunicare deschisă, spirituală şi spontană, instructoarele de părinţi care au contribuit la realizarea cursurilor de perfecţionare a abilităţilor parentale, Claudia Cordoş, Laura Gabor şi Livia Man - directoarea grădiniţei, au abordat, prin dialoguri oneste şi pertinente cu părinţii implicaţi voluntar în cadrul cursurilor, modalităţi, procedee şi exemple de educaţie în familie, toate fiind construite pe un confort real al tuturor participanţilor. Constatând cu mulţumire şi satisfacţie interesul progresiv al majorităţii părinţilor de a se autoperfecţiona în creşterea şi educarea copiilor lor, adresăm cuvinte de laudă şi apreciere tuturor celor care privesc vârsta copilăriei cu responsabilitate şi afecţiune. Pentru aceştia, şi nu numai, marele pedagog ceh al secolului al XVII-lea, Comenius, afirma că „pentru fiecare om, viaţa sa este o şcoală, de la leagăn până la mormânt" şi tot el transmitea peste secole adevărul că „tot ce suntem, ce facem, ce gândim, vorbim, urzim, dobândim şi posedăm nu este altceva decât o anumită scară pe care ne urcăm din ce în ce mai mult, spre a ajunge cât mai sus, fără însă să putem atinge vreodată suprema treaptă". Instit. LAURA GABOR 4 ianuarie 2005 Zile trecute: 3 Zile rămase: 362 Soarele răsare la: 7.52 Soarele apune la: 16.49 Calendar creștin: - ortodox: Soborul Sfinților 70 de Apostoli; Cuv. Teoctist. - greco-catolic: Cei 70 Ss. Apostoli; S. Teoctist. Zodia: Capricorn (21.12-19.01). pro, Berbec. Astăzi puteţi să vă faceţi proiecte de viitor şi să vă folosiţi cunoştinţele teoretice. Munca depusă îşi va arăta rezultatele în scurt timp şi veţi câştiga bani frumoşi. Taur. Traversaţi un moment favorabil,în care aveţi posibilitatea să vă asumaţi noi responsabilităţi sau să începeţi o activitate extraprofesională. Gemeni. Puteţi să vă faceţi planuri în legătură cu pornirea unei afaceri. Prietenii şi partenerul de viaţă vă susţin şi vă ajută cu sfaturi utile. S-ar putea să aveţi o dispută cu o persoană mai în vârstă din familie. Bac. Vă sfătuim să nu vă faceţi un plan strict pentru astăzi. Dimineaţă sunteţi nevoit să faceţi mai multe drumuri scurte, iar după-amiază aveţi ocazia să rezolvaţi o problemă financiară a familiei. Leu. Aveţi mult de alergat pentru nişte acte legate de o moştenire. Spre seară, vă pregătiţi să plecaţi într-o călătorie în interes familial,împreună cu partenerul de viaţă, Fecioară. Puteţi să vă faceţi planuri în legătură cu o afacererentabilă, care vă va îmbunătăţi radical situaţia financiară. în partea a doua a zilei, aveţi musafiri care vă fac o deosebită plăcere. Balanţă. Intuiţia vă ajută să faceţi schimbări importante în plan social. Pentru aceasta, însă, sunteţi nevoit să faceţi mai multe drumuri scurte, împreună cu un prieten. Vă sfătuim să profitaţi de acest moment favorabil. Scorpion. Dimineaţă aveţi şansa să găsiţi un serviciu maibine plătit sau să fiţi promovat. Veţi avea responsabilităţi mai mari, dar şi câştigurile vor fi pe măsură. Vă recomandăm să vă consultaţi cu partenerul de viaţă. Săgetător. S-ar putea să întâmpinaţi probleme financiare, însă nu este cazul să vă demoralizaţi. Aveţi mai mult noroc după-amiază, când vi se propune o colaborare. Capricorn. Aveţi succes pe plan sentimental şi în societate. După-amiază, primiţi veşti bune, din cauza cărora vă schimbaţi programul. Este o zi bună pentru planuri de viitor. Vărsător. Relaţiile cu prietenii au de suferit din cauza principiilor pe care le susţineţi cu încăpăţânare. Vă sfătuim să vă întrebaţi dacă nu cumva cei din jur au dreptate. Peşti. Dimineaţă faceţi planuri de vacanţă împreună cu persoana iubită. Sunteţi bine dispus, pentru că vă simţiţi înconjurat de prieteni adevăraţi. Ţineţi cont de sfaturile unui coleg! ” Filă de calendar 1980 - Ca răspuns la invazia sovietică în Afghanistan, la 27.12.1979, preşedintele Carter suspendă vânzările de tehnologie şi grâne către URSS, iar câteva zile mai târziu cere Congresului să amâne ratificarea Tratatului SALT II. 1960 - La Villeblevin, pe şoseaua dintre Sens şi Paris, la doar 47 de ani, Albert Camus moare într-un accident de automobil. în 1957 i se decernase Premiul Nobel pentru Literatură („Ciuma"; n. 7.11.1913). 1847 - Apare, la Blaj, din iniţiativa lui Timotei Cipariu, publicaţia „Organul luminării", care se va transforma în timpul revoluţiei de la 1848 în „Organul naţional". Aceasta este prima gazetă tipărită în Transilvania în întregime cu caractere latine. 1642 - S-a născut savantul Isaac Newton, fizician, matematician şi astronom („Principiile matematice ale filosofiei naturale", m. 1727). Cugetarea zilei: „Pentru a te conduce pe tine însuţi, foloseşte-te de cap; pentru a conduce pe alţii, foloseşte-te de inimă". 1 Modul de arborare a Drapelului Iraţional - între dezinteres şi necunoaştere De la momentul scrierii acestor versuri, de George Coşbuc, au trecut foarte mulţi ani, destui însă ca astăzi, pentru unii, sentimentul de mândrie al poetului să pară desuet. Din păcate, pentru aceştia, cele trei simboluri naţionale - stema, drapelul şi imnul - sunt cunoscute doar parţial (şi respectate în aceeaşi măsură), iar modul lor de utilizare este mai mult intuit decât ştiut. Continuăm să vedem pe post de drapel, la diverse sărbători, tot felul de zdrenţe decolorate, ca model contrar celui specificat în Legea nr. 75/2004, care sunt însă trecute cu vederea de autorităţi. Alte situaţii des întâlnite sunt datorate celor care nici măcar nu îşi mai arborează drapelul la locuinţele lor sau la sediile instituţiilor în care îşi desfăşoară activitatea, probabil din considerentul că naţionalismul cumpătat nu face casă bună cu... capitalismul, integrarea europeană sau cu cine mai ştie ce, deşi în Europa, ba chiar în lume, există un respect pentru Drapelul Naţional şi o mândrie. Pentru aceştia, dar nu numai pentru ei,facem precizarea că arborarea Drapelului României, intonarea imnului naţional şi folosirea sigiliilor cu stema României de către autorităţile şi instituţiile publice sunt reglementate printr-o lege anume - Legea nr. 75, din 16 iulie 1994, publicată în Monitorul Oficial nr. 237, din 26 august 1994. Aceasta prevede la capitolul 1 - „Drapelul României are formă dreptunghiulară. Lăţimea drapelului este egală cu 2/3 din lungimea acestuia, iar dimensiunile fâşiilor culorilor sunt egale". Deşi legea este foarte clară, în realitate, după cum aveau să se convingă şi târgumureşenii, ea este prea puţin respectată. Contrar celor specificate, drapelul de la Universitatea „Petru Maior", de exemplu, de pe strada Republicii, are lăţimea cel mult o treime din lungimea drapelului, drapelul fiind mai mult înalt decât lung. La aceeaşi instituţie se mai regăseşte un drapel, mai degrabă al Franţei, deoarece culoarea galbenă pe vremuri a drapelului a devenit una albă. Toate acestea, în ciuda faptului că legea prevede expres modelul drapelului României și intensitatea culorilor acestuia sunt cele prevăzute în anexa nr. 1. Drapelul României are culorile plasate vertical, precum urmează: albastru (la lance), galben (în mijloc) şi roşu (în afară). Lăţimea fiecărei culori este o treime din lungime. Albastrul este cobalt, galbenul - crom, iar roşul - vermilion. Fiind tot la capitolul instituţii de învăţământ superior, semnalăm situaţia de la UMF Târgu-Mureş, care, deşi are pe faţadă drapele noi, pe Casa universitarilor, care este închiriată de aceeaşi universitate, fâlfâie un drapel într-o stare jalnică. „Sus ridică fruntea, vrednice popor ! Câţi vorbim o limbă şi purtăm un nume Toţi s-avem o ţintă şi un singur dor -Mândru să se-nalţe peste toate-n lume Steagul tricolor" Tot pentru cei care încă nu ştiu, Legea nr. 75/2004 prevede la articolul 2 că Drapelul României se arborează în mod permanent pe edificiile şi în sediile autorităţilor şi instituţiilor publice, la sediul partidelor politice, al sindicatelor, al instituţiilor de învăţământ şi cultură, la punctele pentru trecerea frontierei, precum şi la aeroporturile cu trafic internaţional, ca pavilion pentru navele de orice fel şi alte ambarcaţiuni ce navighează sub pavilion românesc. Aceeaşi lege prevede la art. 3 - Drapelul României se arborează temporar cu prilejul Zilei Naţionale a României şi al altor sărbători naţionale, în locurile publice stabilite de autorităţile locale, cu ocazia festivităţilor şi ceremoniilor oficiale cu caracter local, naţional şi internaţional, în locurile unde acestea se desfăşoară, cu prilejul vizitelor oficiale întreprinse în România de şefi de stat şi de guvern, precum şi de înalte personalităţi politice reprezentând principalele organisme internaţionale interguvernamentale, la aeroporturi, gări, porturi şi pe diferite trasee, în cadrul ceremoniilor militare, conform regulamentelor militare, cu ocazia desfăşurării competiţiilor sportive, pe stadioane şi alte baze sportive, în timpul campaniilor electorale, la sediul birourilor, comisiilor electorale şi al secţiilor de votare. Articolul 3 mai prevede că Drapelul României poate fi arborat de persoane fizice la domiciliul sau reşedinţa lor, precum şi de persoane juridice, altele decât cele prevăzute la art. 3, la sediile acestora. Demnă de reţinut este şi precizarea că drapelele altor state se pot arbora pe teritoriul României numai împreună cu drapelul naţional şi numai cu prilejul vizitelor cu caracter oficial de stat, al unor festivităţi şi reuniuni internaţionale, pe clădiri oficiale şi în locuri publice stabilite cu respectarea prevederilor prezentei legi. Legea e însă una şi realitatea alta. Aceasta, pentru a lua un exemplu tot din Târgu-Mureş, fiindcă un magazin de pe strada Revoluţiei are expus drapelul...Braziliei, e adevărat, alături de cel al României. Acestea au fost doar câteva din aspectele anormale sesizate în Târgu- Mureşul sfârşitului de an 2004. Nădăjduim ca asemenea situaţii să nu mai poată fi întâlnite şi în 2005, iar cetăţenii, dar şi instituţiile, să conştientizeze importanţa drapelului naţional şi a semnificaţiei sale. Aceasta, pe fondul unei necesare recuperări a mândriei naţionale, dar şi ca o dovadă de respect pentru înaintaşii care s-au jertfit apărând tricolorul atât de drag. FLORENTIN DEAC I Spargere la Magazinul „Xdata" din complexul comercial „Dacia" în noaptea de 2 spre 3 ianuarie 2005, indivizi (încă) necunoscuţi au spart geamul lateral (geam termopan dublu) al Magazinului „Xdata" - audiovideo, calculatoare, birotică, multimedia. Sesizată, poliţia s-a deplasat, ieri, în jurul orei 9 a.m., la locul cu pricina, în vederea cercetărilor şi identificării făptaşilor. Din primele cercetări rezultă că autorul (sau autorii) spargerii nu a sustras bunuri de valoare din magazinul recent inaugurat în Complexul comercial „Dacia". (G.G.)