Cuvântul Liber, martie 2005 (Anul 17, nr. 41-63)

2005-03-01 / nr. 41

UVAN MARȚI, 1 MARTIE 2005 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- MIRON CRISTEA - Ierarh Ecumenist Patriarhul Miron Cristea este cel care a căutat să oficializeze şi să creeze un statut propriu misiunii şi Ecumenismului local. Doctor în teologie şi cu preocupări literare (studiind viaţa şi opera lui Eminescu), fost episcop al Caransebeşului, a ajuns mitropolit primat, el este considerat pionier al Mişcării ecumenice şi întâiul ierarh ortodox care a propus pregătirea unui Mare şi Sfânt Sinod al Bisericii Ortodoxe. Imediat după terminarea primului război mondial, ierarhii români au căutat în ţară - cu reprezentanţii cultelor minorităţilor conlocuitoare - sau peste hotare - cu întâistătătorii de Biserici şi culte să obţină o apropiere a bisericilor şi mai ales întărirea unităţii Ortodoxiei. Congresele bisericeşti şi teologice din acest timp (Constantinopol şi Vatoped 1923- 1924) au fost susţinute de către întreaga Ortodoxie, iar succesul lor se datorează şi delegaţilor Bisericii Ortodoxe Române. Una dintre realizările importante o constituie înfiinţarea unei episcopii misionare române din America, la realizarea căreia o contribuţie deosebită a avut-o şi cel dintâi patriarh al Bisericii Ortodoxe Române, Miron Cristea. Patriarhul Miron a mai avut o idee în premieră, în timp ce era mitropolit primat a propus în 1920 organizarea unui nou Sinod ecumenic al întregii Ortodoxii, continuând pe cele şapte din primul mileniu. într-adevăr, în aceste perioade apăruseră câteva probleme cu care se confrunta Biserica şi care trebuiau rezolvate, în propunerea făcută de Miron Cristea şi primită de către Sf. Sinod episcopesc la 12 iunie 1920 se concretizează câteva necesităţi de această natură. Miron Cristea a avut şi ideea organizării unui mare Sinod Ortodox, iar din însemnările sale mai aflăm şi de ideea convocării unui Sinod ecumenic la Ierusalim, idee apărută în discuţiile cu patriarhul Domianos al Ierusalimului, care a vizitat România în anul 1924. Una din realizările de seamă ale lui Miron Cristea pe plan ecumenic a fost conferinţa românoortodoxo-anglicană ţinută la Bucureşti, în perioada 1-8 iunie 1935. Punctele cele mai importante asupra cărora erau orientaţi toţi ochii erau validitatea sacerdoţiului anglican şi problema dacă anglicanii consideră sau nu hirotonia ca taină, asupra cărei probleme s-a discutat îndelung, în luna iunie a anului 1936, a urmat călătoria Patriarhului Miron Cristea în Anglia. Se înţelege, era o clipă istorică. Era cea dintâi tangenţă între două biserici care până atunci nu ştiuseră una de alta şi abia începeau a se cunoaşte. Această vizită a patriarhului Miron a avut un răsunet deosebit şi în presa vremii. Patriarhul a ajuns acolo, a avut parte de o primire foarte bună, cu căldură, ţinându-se chiar o Liturghie în cinstea Patriarhului. Un aspect deosebit de import al activităţii ecumenice îl constituie vizita întreprinsă de patriarhul Miron Cristea în Polonia, în luna mai a anului 1938, în prealabil, s-a făcut un schimb de scrisori între cei doi capi ai Bisericii. Vizita Patriarhului Miron în Polonia a fost un răspuns vizitei făcute în România în luna septembrie 1937, de mitropolitul Dionisie, șeful bisericii ortodoxe autocefale polone. Presa poloneză a solicitat cu entuziasm vizita patriarhului Miron. Patriarhul Miron a călătorit în primăvara anului 1927 la Constantinopol, Atena, Alexandria şi Ierusalim, întărind relaţiile cu aceste Biserici. Putem spune aşadar că întâiul Patriarh al României va rămâne în istorie ca o personalitate de aleasă ţinută, atât ca ierarh al Bisericii Ortodoxe Române, cât şi ca truditor perseverent pe toate laturile vieţii şi iată deci şi ca militant pentru ideea de Ecumenism şi de Misiune Creştină în lume. Pr. prof. FLORIN BENCEAN^ 1 martie2005 Zile trecute: 59v Zile rămase: 306 Soarele răsare la: 6.53 Soarele apune la: 18.03 Calendar creştin: - ortodox: Cuv. Mc. Evdochia___ greco-catolic: S. Evdochia. Zodia: Peşti (19.02-20.03). Sărbători: Ziua Automobiliştilor Militari 1999 - România devine parte a Convenţiei de echivalare a diplomelor în domeniul învăţământului superior în Europa. 1931 - S-a născut Elisabeta Bostan, regizor de film, recunoscută pe plan internaţional în domeniul filmului cu şi despre copii („Veronica"). 1907 - Şi-a început activitatea Serviciul de urgenţă „SALVAREA". 1867 - A apărut primul număr al „Convorbirilor literare", organ de presă al „Junimii" - grupare politică şi literară condusă de Titu Maiorescu. 1810 - S-a născut compozitorul şi pianistul Frederic Chopin, întemeietorul şcolii muzicale naţionale poloneze; a compus aproape în exclusivitate muzică pentru pian: sonate, nocturne, mazurci, preludii (n. 17.10.1849). •Zilele Babei - începând de astăzi, timp de nouă zile, în calendarul popular sunt marcate „zilele babelor". Această perioadă, capricioasă din punct de vedere meteorologic, simbolizează lupta dintre iarnă şi primăvară şi face trimitere la cele 9 cojoace ale Dochiei. Fiecare din zilele cuprinse în această perioadă poartă o denumire: Ziua Sturzului, a Mierlei, a Cocostârcului, a Ciocârliei, a Cucului, a Rândunelelor, a Omătului, a Mieilor şi a Berzeloc. HOROSCOP . Berbec. Nu staţi prea bine pe plan financiar, motiv pentru care sunteţi preocupat să găsiţi noi surse de venituri. Vă sfătuim să fiţi prudent. Nu încercaţi nimic la marginea legii! Taur. Astăzi veţi obţine rezultate excelente şi felicitări din partea şefului. Un coleg vă solicită un împrumut, însă nici dvs. nu staţi foarte bine din punct de vedere financiar. Gemeni. Nu tergiversaţi în ceea ce priveşte un proiect început anul trecut, fiindcă s-ar putea să regretaţi! Acţionaţi pentru realizarea cât mai rapidă a planului propus! Rac. Chiar dacă admiratorul dvs. pare demodat, el este o persoană de încredere. Iar dacă e cam indecis, nu-i o nenorocire. La temperamentul dvs. nu are şanse să reziste prea mult. # Leu. Răspundeţi prezent la toate apelurile primite. Şi nu sunt prea puţine la număr, în chestiuni majore nu este momentul să acţionaţi în grabă. în principiu, trebuie să vă documentaţi asupra fiecărui mesaj. Fecioară. Munciţi foarte mult şi timpul liber dedicat problemelor personale este foarte limitat. Este un moment când, spuneţi dvs., trebuie să riscaţi în afaceri. Rigoare bine gândită. Balanţă. Vă copleşesc, de la fârfurJe prima oră, urgenţele personale. •HmpTotuşi, unele coincidenţe şipremoniţii trebuie să fie analizate cu toată seriozitatea. Atenţie cum interpretează specialiştii premoniţiile ce se repetă! Scorpion. Dedicaţi ziuacopiilor. Mergeţi în parc, la cofetărie sau la cinema şi bucuraţi-vă de clipele frumoase. Veţi acumula energii pozitive şi aveţi şansa să aflaţi multe din secretele copiilor. Săgetător. Realizările de la locul de muncă vă nemulţumesc şi vă strică buna dispoziţie. Vă recomandăm să vă stăpâniţi ieşirile nervoase, pentru că nu aţi avea decât de pierdut şi v-aţi complica singuri situaţia. Capricorn. Lăsaţi deoparte resentimentele, fiţi mai înţelegător! Faceţi dvs. primul pas: veţi descoperi că sunteţi iubit la fel ca în prima zi. Vărsător. Sunteţi ferm, dar, delicat, totodată. Deşi aveţi un plan, vă gândiţi în primul rând la efectele lui asupra celorlalţi. Dar asta se poate schimba o dată ce veţi elimina deciziile care-i vor afecta pe cei prea sensibili. Peşti. Nu vă propuneţi să schimbaţi brusc centrul preocupărilor dvs. şi nu demaraţi cu uşurinţă noi proiecte. Sentimental, vă veţi simţi mai puţin admirat. PD Luduş nu uită de doamne şi domnişoare de 1 Martie * 1 Martie - ziua în care doamnele şi domnişoarele noastre sunt sărbătorite prin intermediul unor şnururi roş-albe mici, dar extrem de preţioase din punct de vedere semnificativ, sufletele tuturor aşteptând sosirea primăverii ca pe un misionar izbăvitor. La Luduş, ca şi în alţi ani, există astfel de „trimişi" prevestind izbânda frumuseţii şi a vieţii asupra anotimpului ce îngheaţă totul, inclusiv sufletele noastre. Este vorba de membrii organizaţiei locale a PD, printre care îi amintim pe Cornel Boitoş, Vasile Trifan, Ioan Pârlea, Viorel Lucaci şi Cristian Oniţă, cei care ieri şi astăzi, au colindat şi încă mai colindă străzile şi instituţiile micuţului orăşel de pe Mureş, oferind mărţişoare tuturor reprezentantelor sexului frumos. Un gest simbolic aparent neînsemnat, dar care nu trebuie şi nu poate fi lăsat să treacă neobservat, pentru că vine din toată inima, cu toată dragostea faţă de cele care ne suportă zi de zi, ceas de ceas, şi ne ajută şi ne povăţuiesc de bine. DAN TRIFU EDUCAŢIA SA La Reghin, un grup de 10 educatoare şi învăţătoare din zonă se vor familiariza timp de şase săptămâni cu „ALTFEL" de metode şi procedee de muncă şi educare a părinţilor, în scopul educării corecte a copiilor. Acest curs specializat, derulat prin Casa Corpului Didactic şi avându-le ca formatoare pe doamnele Letiţia Bărăian şi Hojda Lucia, metodiste ale Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, va oferi părinţilor mai multă siguranţă şi abilitate în munca de educare, în prevenirea unor conflicte care ar putea cauza probleme de comportament sau de educaţie, uneori ireversibile Programul „Educaţi a sa", lansat de Netherland Institute for Care/Welfare - Olanda şi preluat de Fundaţia „Copiii noştri", îşi propune îmbunătăţirea vieţii copiilor în familie prin educarea părinţilor, contribuind astfel la realizarea unei relaţii corespunzătoare între părinte şi copil, care să ducă la dezvoltarea sănătoasă şi armonioasă a copilului în plan fizic şi psihic, la formarea concepţiei fundamentale a copilului despre el însuşi, despre lume şi viaţă, în ultimul deceniu s-au dezvoltat şi aplicat peste tot în lume un mare număr de programe pentru părinţi, având ca scop informarea sistematică şi specifică în domeniul educaţiei copiilor, informare educaţională cu scop preventiv. Ultimii ani au adus cu ei o nouă percepţie în privinţa influenţei pe care o are familia (definită ca sistem social dinamic care are legi, componente şi reguli structurale bine definite asupra formării personalităţii copilului. Cele mai importante reguli ale familiei sunt cele care determină ceea ce înseamnă „a fi" fiinţă umană, iar ceea ce cred părinţii despre viaţă şi împlinirea ei va determina felul în care îşi vor creşte copiii. De aici necesitatea ca părinţii să-şi însuşească abilităţi de bază cu ajutorul cărora pot influenţa efectiv şi pozitiv comportamentul copiilor. Nimic nu este mai important decât copiii, cea mai mare resursă umană a oricărei culturi, chiar dacă există acum o criză a familiei, ce ţine de regulile de creştere a copiilor şi de procesul desfăşurat de-a lungul mai multor generaţii, prin care familiile au perpetuat aceste reguli. Comunicarea rămâne elementul esenţial în viaţa de familie, putând fi realizată doar prin abordarea unei relaţii de dragoste, stimă, încredere şi respect reciproc. Educatoare, MARIA MARINESCU şi NICULINA ROTAR. Grădiniţa cu program normal, comuna Ruşii-Munţi RECUNOŞTINŢĂ CELOR ÎN HALATE ALBE Fiind suferind de discopatie lombară şi având şi alte dureri reumatismale, am fost nevoit să apelez la specialist. M-am prezentat la cabinetul de reumatologie, unde am fost primit de doamna doctor Mihaela Maria Macavei, medic specialist reumatolog în cadrul Spitalului clinic judeţean Mureş. Ascultându-mă cu atenţie şi luând act de suferinţa mea, doamna doctor mi-a recomandat procedurile de tratament adecvate la baza fizioterapeutică a unităţii spitaliceşti. Planificarea tratamentului a durat câteva minute, după care, la ore diferite, am beneficiat de procedurile prescrise. Atât la sala de tratament solur, unde am avut trei proceduri, cât şi la sala de tratament cu parafină, personalul de specialitate aplica pacienţilor procedurile medicale cu profesionalism şi cu atenţie, în aşteptarea rândului la tratamente, am auzit din partea pacienţilor numai cuvinte de laudă la adresa celor în halate albe de la baza de tratament. Doamnei doctor, care mi-a prescris tratamentele, cât şi asistentelor şi asistenţilor de la această bază a Spitalului clinic judeţean, pentru grija cu care s-au aplecat asupra alinării durerilor de care sufăr, cât şi ale celorlalţi pacienţi care le-au trecut pragul, li se cuvin numai cuvinte de mulţumire. MARIN CĂLDĂRARIU ( CINEMA ) Marţi, 1 martie TÂRGU-MUREŞ: - Arta: Doi cuscri de coşmar (15; 17.30; 20; 22.30); - Tineretului: Omul păianjen 2 (17; 19.30; 22). ( TEATRU) TEATRUL ARIEL prezintă astăzi, 1 martie, orele 9.30 şi 11, la sediu,spectacolul pentru copii: ALBĂ CA ZĂPADA (trupa română).______ |