Cuvântul Liber, mai 2005 (Anul 17, nr. 86-105)

2005-05-04 / nr. 86

A CUVÂNTUL MIERCURI, 4 MAI 2005 PROPUNERI PENTRU „CETĂŢEAN DE Primăria municipiului Târgu-Mureş organizează, în perioada 20-26 iunie 2005, manifestarea cultural-artistică „Zilele Târgumureşene". în cadrul acestei manifestări, ajunsă la ediţia a IX-a, se desfăşoară şi ceremonia de acordare a titlurilor de „Cetăţean de Onoare al Municipiului", fericit prilej pentru a onora personalităţile marcante ale oraşului care, prin aportul lor, au contribuit la ridicarea prestigiului localităţii. Adresăm, pe această cale, invitaţia instituţiilor publice, organizaţiilor guvernamentale şi neguvernamentale, de a depune, în scris, respectiv pe suport magnetic (dischetă) sau e-mail la adresa: protocol@tiraumures.ro propuneri privind acordarea acestei distincţii, la sediul Primăriei municipiului Târgu-Mureş, Piaţa Victoriei nr. 3, etajul I, camera nr. 41, Serviciul relaţii publice interne si internaţionale. Propunerile vor trebui să conţină, obligatoriu, pe lângă CV, şi o succintă descriere a activităţii persoanei propuse. Termenul limită de depunere a propunerilor este data de 20 mai 2005, ora 12.00. Menţionăm că lista cuprinzând propunerile pentru acordarea acestor titluri va fi prezentată în şedinţa ordinară a Consiliului local municipal Târgu-Mureş din data de 26 mai 2005. Purtător de cuvânt, dir. ex. adj. MARIUS PAŞCAN . ................. . ...? FLASH Urgenţele de Paşti din spital au fost (mai mult) de natură administrativă în acest week-end, directorii Clinicii Judeţene de Urgenţă Mureş- Bogdan Păltineanu (general), Florin Buicu (administrativ) şi Szabó Bela (adjunct medical)au avut un program de permanenţă (împărţit în trei) la lucru. După cum probabil ştiţi (de la televizor) despre cazurile de intoxicaţie şi indigestie de la SMURD, dr. primar Simona Bratu adaugă că, în afara lor, cu foarte mici excepţii, nu au existat urgenţe majore, numărul victimelor fiind asemănător cu al celor din afara sărbătorilor, deşi luni, a doua zi de Paşti, aproape toate paturile din baracă erau pline de pacienţi, asistaţi nu doar de coordonatorul UPU, dr. Raed Arafat, ci şi de un număr impresionant de voluntari. Internări în spitalul mare nu au fost (de asemenea) în plus faţă de alte perioade ale anului, în care se presupune că lumea nu mănâncă atât de mult şi nesănătos. în schimb, dl Florin Buicu a fost ocupat cu documentele administrative, la fel ca şi colegii săi directori, aflaţi în spital de sărbători pentru urgenţe de altă natură, ca exemplu: scutiri de necropsie pentru eliberarea decedaţilor (pacienţi în vârstă, cu boli cronice, tumori, metastază pulmonară etc, ai căror însoţitori au avut deplină încredere în medicul curant, moartea pacienţilor survenind din motive cât se poate de clare). IOANA FLOREA is CINEMA) Miercuri, 4 mai TÂRGU-MUREŞ - Arta: Sky Captain and the world of tomorrow (15; 17.30; 20); - Tineretului: Shark Tale - Povestea unui rechin (15; 17); Sistemul nervos (19.30). ( TEATRU ) TEATRUL ARIEL TÂRGU-MUREŞ prezintă astăzi, 4 mai, orele 10 şi 11.30, la Sărmaşu, spectacolul pentru copii: PUNGUŢA CU DOI BANI (secția română). • • Lansare de carte I Joi, 5 mai, ora 18, la Casa de Cultură din Târnăveni, Biblioteca I • Municipală Târnăveni organizează lansarea cărţii „Ideea europeană * • şi interesele statelor" de lector univ. dr. Simion Costea, Universitatea • • „Petru Maior" din Târgu-Mureş, urmată de dezbaterea privind * • modalităţile de accesare a fondurilor Uniunii Europene. Vor participa • • experţi de la Agenţia de Dezvoltare „7 Centru". (LB.) • 1 4 MAI 2005 Zile trecute: 123 Zile rămase: 242 Soarele răsare la: 6.02 Soarele apune la: 20.24 Calendar creștin: - Ortodox: Sf. Muceniță Pelaghia; Sf. Mc. Valerian. - Greco-catolic: S. Pelaghia. Zodia: Taur (21.04-21.05). • Ziua Naţională a Inimii # HOROSCOP . Berbec. Realizarea scopurilor urmărite depinde de diplomaţie şi cumpătare. Aveţi prea multă încredere în persoanele influente, dar nu trebuie să uitaţi că fiecare îşi urmăreşte scopul. Taur. Astăzi nu veţi pregeta să vă implicaţi în a lucra cu persoane care până acum nu au reprezentat nici un interes pentru dvs. Acest fapt vă atrage simpatia colegilor. Gemeni. Nu aveţi chef să plecaţi nicăieri, însă decât să vi se umple casa, din nou, de nenumăraţi musafiri, preferaţi să faceţi o vizită cuiva care vă este drag. Optimism exagerat şi secrete. Rac. O persoană pe care o cunoaşteţi astăzi vă poate fi de mare ajutor în viitorul apropiat. Nu trebuie însă să exploataţi bunăvoinţa acesteia. Leu. Aveţi multe de rezolvat, aşa că ar fi bine să vă stabiliţi clar priorităţile. S-ar putea să vă ocupaţi de o problemă urgentă a unei persoane mai în vârstă din familie. rm Fecioară. Ştiţi mai bine ca nimeni altul să vă asumaţi Mi responsabilităţi de care nu ar fi trebuit nici măcar să auziţi, în această zi vă impuneţi cu autoritate părerile faţă de familie şi colegi. Balanţă. Problemele de la serviciu vă preocupă şi în timpul liber. Ar fi bine dacă aţi accepta propunerea persoanei iubite şi aţi ieşi la o plimbare sau v-aţi implica într-o activitate socială. Scorpion. Norocul nu vă ocoleşte astăzi, nici acasă, nici la serviciu, unde sunt posibile schimbări şi surprize. Aveţi şansa să fiţi inspirat în luarea deciziilor. Săgetător. Se pare că socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg. Un prieten vă cere ajutor în afaceri şi veţi avea de câştigat. Evitaţi speculaţiile! După o zi destul de agitată, petreceţi o seară plăcută. Capricorn. Vi se fac oferte interesante. Nu vă 4HHbt grăbiţi, aveţi timp să vă gândiţi singur sau împreună cu un prieten de încredere. O discuţie despre o călătorie vă va aduce perspective minunate. Vărsător. Ţineţi la părerile proprii, mai ales când este vorba de casă. Nu este cazul să le impuneţi cu forţa dacă vreţi să păstraţi armonia în familie. O întâlnire cu persoana iubită este benefică. Peşti, în această zi veţi câştiga un concurs, o promovare sau inima cuiva. Aţi putea avea un mare noroc pe plan financiar. Este de asemenea o zi pentru a începe o afacere de succes. 0 Donaţie de cărţi “ „ Profesorii şi elevii Liceului teoretic sighişorean „Joseph Haltrich" au fost plăcut impresionaţi de gestul concitadinului lor, dr. Alexandru Goţa, care a donat 40 de cărţi pe suport tehnic şi două almanahuri. Cărţile sunt de un real folos pentru lărgirea cunoştinţelor în domeniul ecologiei şi al mediului. De altfel, în acest liceu activează şi o grupă de cercetaşi care tocmai se află într-o campanie de curăţenie în diverse zone din municipiu. Alexandru Goţa s-a reîntors din Statele Unite, unde lucrează pentru Enciclopedia Britanica, iar în oraşul natal este preşedintele organizaţiei Eco-Breite. Domnia sa este unul dintre cei care s-au opus cu vehemenţă construirii parcului de distracţii „Dracula Parc" considerând că ecosistemul de pe platoul Breite, unde ar fi fost construit acesta, ar fi fost distrus. Cu ajutorul cărţilor donate, elevii pot afla mai multe despre bogăţiile naturii şi conservarea acesteia. SIMONA DUCOCI Aer curat într-un oraş curat ! Ieri, 4 mai, la Şcoala Generală Nr. 7, corpul B, a avut loc deschiderea proiectului „Copiii noştri vor avea aer curat într-un oraş curat", derulat în colaborare cu Agenţia de Protecţie a Mediului, Inspectoratul Şcolar Judeţean, Laboratorul chimic „Dr. Wessling" SRL şi Casa Corpului Didactic. Se urmăreşte crearea unui comportament responsabil, educat şi informat pentru protecţia mediului, rolul proiectului fiind de a conştientiza, printr-o serie de activităţi educative, importanţa aerului curat, estetica mediului, după cum ne declara institutoarea Rodica Crisan. (LB.) - Filă de calendar 1998 - Reuniunea internaţională asupra biodiversităţii. Participă miniştrii mediului din întreaga lume (Bratislava, 4-5). 1992 - La Strasbourg se deschid lucrările celei de-a 44-a sesiuni a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, la care România participă ca invitată specială. 1980 - A murit Josip Broz Tito, om politic şi de stat, preşedintele Iugoslaviei între 1953-1980, unul dintre eroii legendari ai celui de-al doilea război mondial. 1929 - S-a născut actriţa Audrey Hepburn („My Fair Lady"; m. 20.01.1993). 1924 - România participă la cea de-a Vlll-a ediţie a Jocurilor Olimpice. 1848 - Are loc, la Lugoj, adunarea românilor din comitatul Caraş, unde se revendică drepturile naţionale şi autonomia bisericii ortodoxe române din Banat şi Crişana. 1646 - Apare, la Iaşi, „Cartea românească de învăţătură de la pravilele împărăteşti şi de la alte giudeţe", primul cod de legi tipărit în limba română. Cugetarea zilei: „Sfatul e ca medicamentul: cu cât e mai amar, cu atât e mai bun". (BISANNE DE SOLEIL) . în perioada 8-9 mai. „Târgul ONG-urilor” Târgu-Mureşul va găzdui, duminică şi luni, 8 şi 9 mai a.c., unul dintre cele mai importante evenimente din viaţa organizaţiilor neguvernamentale din judeţul nostru. Este vorba de „Târgul ONG-urilor", aflat la cea de-a treia ediţie, eveniment ce se va desfăşura sub genericul „împreună pentru comunitate" şi care este organizat de Fundaţia „Alpha Transilvană", prin Centrul de Resurse ONG, „EMKE", Fundaţia Culturală „Scena", Fundaţia „Rheum-Care", Liga „Pro Europa" şi Project on Ethnic Relations. Propunerea cu care reprezentanţii ONG-urilor mureşene vin de astă dată în faţa publicului este posibilitatea cetăţenilor de a se implica în viaţa comunităţii locale printr-o simplă semnătură, fără alte implicaţii colaterale, aceştia având la dispoziţie direcţionarea a 1% din impozitul pe venit către dezvoltarea serviciilor oferite comunităţii locale tocmai de aceste organizaţii. Târgul va debuta duminică, 8 mai, la ora 10.30, în Piaţa Trandafirilor din Oraşul Florilor, în prezenţa oficilităţilor judeţului şi oraşului. DAN TRIFU Băsescu şi-a tăiat „moţul” (şuviţa), ca să poarte noroc ziariştilor din Irak! Iată că Paştile au fost de bun augur pentru noua frizură a preşedintelui Traian Băsescu. După cum s-a observat şi la un post de televiziune în cadrul vizitei sale la Constanţa, şuviţa rebelă, care a stârnit atâtea zâmbete atât în ţară, cât şi în străinătate, a dispărut. El le-a declarat ziariştilor că şi-a tăiat „moţul" la îndemnul soţiei sale şi speră ca noua sa înfăţişare să poarte noroc ziariştilor din Irak. La întâlnirea cu presa, la Constanţa unde a vizitat, luni, fregata Köln a Marinei militare germane, una din cele mai vechi din flota germană - preşedintele Băsescu a spus: „Ştiu cu certitudine că sunt în viaţă (ziariştii români - n.n.) şi facem tot posibilul să-i aducem acasă teferi". El a mai declarat: „Pentru mine nu sunt trei colegi de-ai dumneavoastră, sunt trei cetăţeni români faţă de care statul are datoria să îi protejeze." GHEORGHE GIURGIU