Cuvântul Liber, iulie 2005 (Anul 17, nr. 128-149)

2005-07-01 / nr. 128

CUVÂNTULVINERI, 1 IULIE 2005 Concursul de creaţie literară I „Tinere condeie" - secţiunea poezie La etapa judeţeană a Concursului de creaţie literară „Tinere condeie", la secţiunea poezie, gimnaziu, pe locul I s-a clasat Andra Haidan (Şcoala Generală Nr. 13), Ruxandra Oancea (Şcoala Generală Nr. 17) şi Sonia Blaj (Colegiul Naţional „Unirea"), locul II - Sándor Beata (Şcoala Generală Nr. 16), locul III - Maria Grama (Şcoala Generală Nr. 16), Ioana Budai (Palatul Copiilor), Delia Flutur şi Florina Dascăl (Şcoala Generală Nr. 17). Menţiune - Sanda Maria Boariu (Gimnaziul „Viorea Bogdan", Reghin), Mara Bercea (Şcoala Generală Nr. 16), Georgiana Moga şi Daroczi Sandra (Şcoala Generală Nr. 17), iar la liceu, locul I - Alexandra Noemina Răduţ (Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian"), Maria Ilea (Grupul Şcolar „Constantin Brâncuşi"), locul II - Crina Moldovan, locul III - Diana Teodora Botezan (Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian"), Răzvan Cordea, Maria Roiban, Menţiune - Alina Oltean (Grupul Şcolar „Gheorghe Marinescu") şi Irina Ciucă (Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian"). L.BOTA Înfiinţarea unor puncte „EURODESK - 2005” Direcţia Programe pentru Tineret, Informare, Cooperare şi Parteneriat cu SAT, Compartimentul pentru Tineret Mureş, doreşte să înfiinţeze puncte „EURODESK-2005". Oferta se adresează organizaţiilor neguvernamentale pentru tineret din judeţul Mureş, instituţiilor partenere ale administraţiei locale sau altor doritori. Pentru a putea fi selectate, trebuie: să fie o organizaţie non-profit pentru instituţii, o organizaţie parteneră; să lucreze direct cu tinerii; să desfăşoare activităţi în domeniul tineretului şi informării şi să aibă acces la Internet. Printre responsabilităţile punctului local Eurodesk: răspunde la solicitările venite din partea grupurilor ţintă Eurodesk; oferă consultanţă directă tinerilor; promovează informaţia europeană relevantă pentru tineri; promovează Portalul European pentru Tineret; participă activ la activităţile reţelei naţionale Eurodesk; foloseşte zilnic sistemul de comunicare Intranet Eurodesk pentru a comunica în reţeaua naţională; răspunde la solicitările primite de la alte puncte locale Eurodesk; stabileşte relaţii/parteneriate cu alte organizaţii locale care activează în domeniul educaţiei, formării şi tineretului; contribuie la dezvoltarea reţelei naţionale, ne declara consilier prof. Doina Elena Ţintoşan. L.BOTA Astăzi, 1 iulie 2005, ora 12.00, la Sala Polivalentă va avea loc Festivitatea de absolvire a promoţiei 2004-2005 de la Universitatea „Petru Maior", învăţământ de zi şi cu frecvenţă redusă. La ora 18.00, la Casa de Cultură „Mihai Eminescu" INVITAŢIE ! va avea loc momentul festiv dedicat absolvenţilor de la cursurile postuniversitare şi de masterat. La acest solemn şi emoţionant moment din viaţa comunităţii academice mureşene, Universitatea „Petru Maior" adresează publicului târgumureşean invitaţia de a fi alături de absolvenţii promoţiei 2004-2005. Rector, prof. univ. dr. ing. LIVIU MARIAN # • HOROSCOP Berbec. Sunteţi plin de energie şi reuşiţi să terminaţi o treabă începută mai de mult. Vă sfătuim să nu refuzaţi o afacere. Consultaţi-vă cu cineva experimentat în domeniu! Taur. Aveţi o zi agitată, din cauza problemelor de serviciu. Vă recomandăm să vă temperaţi orgoliul şi să acceptaţi ajutorul colegilor. Gemeni. Vă sfătuim să fiţi prudent. S-ar putea să fiţi nemulţumit de atitudinea celor din jur şi riscaţi să deveniţi impulsiv. După-amiază primiţi o sumă importantă de bani de la un partener de afaceri. Bac. Vă stresează sarcinile de serviciu, care vi se par prea multe şi prea grele. Fiţi mai afectuos cu persoana iubită, chiar dacă vă preocupă problemele personale! Leu. Vă recomandăm să vă rezolvaţi problemele în prima parte a zilei, când sunteţi în formă. Simţiţi o puternică nevoie de libertate, care vă poate izola. Fiţi mai atent cu persoana iubită! Fecioară. Aveţi ocazia să faceţi schimbări importante în relaţiile sentimentale. Dimineaţă este posibil să cunoaşteţi o persoană de sex opus, de care vă veţi simţi atras. Balanţă. Uşurinţa în comunicare favorizează relaţiile cu cei din jur. Se întrevede o călătorie în interesul familiei. Puteţi avea câştiguri mari din activităţi comerciale. Scorpion. Neînţelegerile cu un partener de afaceri ar putea să degenereze într-o ceartă. Riscaţi să ajungeţi la ruperea relaţiilor. Vă sfătuim să rămâneţi calm şi să clarificaţi situaţia cât mai repede. Tot Săgetător, în prima parte a zilei sunteţi tentat să văimplicaţi în mai multe activităţi în acelaşi timp. Noroc că vă ajută prietenii! Puteţi obţine câştiguri financiare, dar nu din speculaţii. Capricorn. Azi s-ar putea să aveţi probleme la jgpgPre serviciu, din cauza nervozităţii. Faceţi-vă bine treaba, şeful e cu ochii pe dumneavoastră! Nu vă ocupaţi de afaceri. Vărsător. Un prieten vă ajută să clarificaţi o neîntrmmţelegere cu partenerul de viaţă. Vă recomandăm să nu investiţi în afaceri riscante. Ascultaţi-vă intuiţia, când vine vorba de bani! Peşti. Primiţi un cadou din partea unei persoane dragi, de care vă bucuraţi în mod deosebit. Capacitatea de comunicare este excelentă şi vă ajută să rezolvaţi o problemă financiară. I*1 I File de S-au împlinit 70 de ani de lectură publică la Reghin, eveniment care a fost marcat printr-o suită de manifestări de specialitate şi cultural-artistice. La ceas aniversar, Biblioteca Municipală „Petru Maior" din oraşul lutierilor români şi-a rescris istoria, adăugându-i noi valenţe. Aniversarea a 70 de ani de la înfiinţarea primei biblioteci publice din Reghin (1935) şi a 55 de ani de existenţă a bibliotecii publice de stat (1950) constituie evenimente importante în viaţa instituţiei. Repere ale istoriei bibliotecii comunitare a localităţii aflată la confluenţa râurilor Gurghiu şi Mureş. Momentul aniversar şi sărbătoresc a fost scos în evidenţă şi prin volumul de studii şi articole, intitulat Biblioteci reghinene - file de istorie, îngrijit şi prefaţat de prof. Marin Sara, directorul instituţiei de lectură publică, precum şi prin Ghidul Bibliotecii „Petru Maior", lucrare care aparţine bibliotecarelor Georgeta Mărginean, Demeter Judit, Márton Edit, Eugenia German, Doina Molnár, Camelia E. Butilcă. Volumul Bibliotecii reghinene este structurat pe patru mari capitole: Biblioteca, în viziunea personalităţilor de cultură şi a colaboratorilor ei, Pagini de istorie, Informare şi documentare în biblioteci (studii şi articole), Biblioteci şcolare reghinene. Sunt 204 pagini de text şi ilustraţii alb-negru, pe parcursul cărora sunt inserate 39 de scrieri cu caracter diferit, semnate, printre alţii, de Nicolae Băciuţ, Cornel Moraru, Valentin Marica, Ana Todea, Böjte Lidia, Dimitrie Poptămaş, Darvas Ignác, Melinte Şerban, Vasile Dragoş, Dorin Borda, Ioan Costea, Grigore Ploeşteanu, Liviu Boar, Marin Sara, Demeter Judit, Carmen Lihăi. „Rareori se întâmplă ca o singură instituţie să se identifice atât de puternic cu viaţa culturală a unui oraş sau a unei zone adiacente mai largi, cum stau lucrurile în cazul de faţă. Biblioteca Municipală „Petru Maior" din Reghin, păstorită de neobositul şi mereu surprinzătorul Marin Sara, a reuşit această performanţă, faptul nu ne miră, e oarecum în logica lucrurilor", scrie Cornel Moraru, redactor-şef al revistei „Vatra". Iar Valentin Marica apreciază că „Sărbătoarea Bibliotecii Municipale «Petru Maior» din Reghin îmi pare o înviere a cărţilor". Felicitări, pentru tot ceea ce au realizat, directorului Marin Niculae Sara, bibliotecarelor Georgeta Mărginean, Demeter Judit, Eugenia German, Carmen Lihăt, Márton Edith, Elena Enache, Imola Grama, Doina Molnár, Angela Dălălău şi celor care nu mai sunt slujbaşii instituţiei de lectură publică, precum Camelia Elena Butilcă (operator calculator), Mona Maria Bucin, Lenuţa Niţu (personal auxiliar). Şi urarea: seria succeselor şi satisfacţiilor profesionale să fie cât mai durabilă şi lungă, susţinute de sănătate şi putere de muncă! DORIN BORDA BIBLIOTECI REGHINENE 0-z ile trecute: 181 Zile rămase: 184 Soarele răsare la: 5.35 Soarele apune la: 21.00 Calendar creştin: - ortodox: Sf. Ierarh Leontie de la Rădăuţi; greco-catolic: Sf. Cosma şi Damian, medici taumaturgi, fără plată. Zodia: Rac (22.06 -22.07). Ziua magistratului , 1 IULIE 2005 Filă de calendar 2000 - EXPO 2000 - Hanovra. Ultima expoziţie universală a mileniului, ce s-a desfăşurat sub genericul „Umanitate, natură, tehnologie". 1991 - Dizolvarea oficială a Tratatului de la Varşovia. 1961 - S-a născut Diana Frances Spencer, Prinţesă de Wales (m. 1997). 1939 - în urma ocupării de către Germania a Cehoslovaciei, au fost întrerupte, în mod formal, relaţiile dintre România şi Cehoslovacia. 1917 - A murit Titu Maiorescu, critic literar, estetician şi important om politic conservator, fondatorul grupării literare şi politice „Junimea" (n.15.02.1840). 1902 - Apare, la Budapesta, revista „Luceafărul", „revistă pentru cultură, literatură și artă", organ al „grupului eminescian", animat de Al. Ciura, C. Goga și C. Tăslăuan. 1878 - S-a încheiat Congresul de pace de la Berlin. Prin Tratatul de pace, s-au recunoscut independenţa României şi drepturile ei asupra Dobrogei. 1804 - S-a născut Antoine Galland, cel care a tradus „1000 de nopţi". Cugetarea zilei: „ Dacă-L pui pe Dumnezeu în tot ce faci, îl vei găsi în tot ce-ţi trebuie (Prinţul Ghica) ! [ ..MULTĂ DULCE ŞI FRUMOASĂ... ”" O babă, babă, o babă, branişte Am reţinut, dintr-un articol al lui Lazăr Lădariu, o formulare sentenţioasă, cu multe valenţe, anume că „limba e candela dăinuirii unui popor". De aceea, e bine să avem grijă de această candelă, ca ea să nu se stingă, să-i împrospătăm cu grijă uleiul sfânt. Unele cuvinte vechi să nu fie uitate, căci ele se referă la aspecte de viaţă. 1. în literatură şi în scrisul unor publicişti, am reţinut cuvântul ohabă. Substantivul ohabă, plural ohabe, notat în dicţionar ca învechit, are sensul principal: Moşie (ereditară) inalienabilă, scutită de impozite şi de prestaţii. Un al doilea înţeles: Denumirea imunităţii boiereşti şi mănăstireşti în evul mediu în Ţara Românească. Adjectivul ohabnic (variantă ohavnic), plural ohabnici, feminin ohabnică, ohabnice, învechit şi popular, cu semnificaţia (despre proprietate): Care nu poate fi înstrăinat, inalienabil; de veci; scutit de impozite şi de prestaţii. (Despre proprietari): Care stăpâneşte o moşie ohabnică. Despre robi, slugi etc., legat pe viaţă de ohabă. Iorgu Iordan, în „Toponimia românească" menţionează: „Ohaba - numeroase localităţi din ţara noastră poartă acest nume". în Codul poştal, sunt 16 localităţi Ohaba şi una Ohabiţa. Apropiat ca formă este cuvântul regional habă, prezent în Bihor, cu sensul: clacă de tors în comun, şezătoare (mai ales în timpul iernii). Ion Lungu, în monografia „Valea Drăganului" (2002), un sat de la poalele Vlădesei, judeţul Cluj, are un capitol despre Habă: „Este un obicei de toamnă-iarnă, unde fetele satului se strâng pentru a toarce cânepa pentru uz personal". Obiceiul acesta, habă, e destul de bogat şi în alte privinţe. Cuvântul habă este prezent şi în Basarabia. O habă sau o habă de vreme cu sensurile: o bucată de vreme, un răstimp. Se spune: L-am aşteptat o habă, dar nu a venit. 2. Branişte, plural branişti - Pădure rară sau parte de pădure cu arbori bătrâni în care este interzisă tăierea lemnelor, cu sens generalizat: pădure. Un sens învechit: moşie domnească folosită ca păşune şi fâneaţă. De la Vânători (Neamţ) la Mănăstirea Neamţ, se trece prin Branişte. Cităm din romanul „Fraţii Jderi" de M. Sadoveanu: „Se duse în trap un timp până cătră izvoarele de sub Branişte". Şi Branişte, Braniştea apar ca nume topice în ţara noastră. Cele 11 localităţi denumite aşa sunt pe cuprinsul ţării de la Suceava până în Mehedinţi. Sunt şi nume de familie Haba şi Brănişteanu. Chiar dacă unele cuvinte nu mai sunt astăzi frecvente, ele se păstrează în toponimie şi ca nume de familie, fiind, în acelaşi timp, o dovadă a unităţii poporului român. Ele sunt şi un ecou al istoriei, o dovadă grăitoare a „candelei dăinuirii". T.A. ENACHESCU