Cuvântul Liber, august 2005 (Anul 17, nr. 150-171)

2005-08-02 / nr. 150

CUVÂNTUL MARȚI, 2 AUGUST 2005 dublă sărbătoare LA JANDARMI Sâmbătă, 29 iulie 2005, la sediul Jandarmeriei din cartierul Tudor, a avut loc un ceremonial militar şi religios, închinat „Zilei Imnului Naţional". în cadrul ceremonialului, după săvârşirea unui Te-Deum, au fost prezentate: semnificaţia Imnului Naţional, ca simbol al neamului românesc, precum şi un istoric al imnelor naţionale şi al actualului Imn al României, în contextul sărbătoririi, la 29 iulie, a „Zilei Imnului Naţional" al României, a avut loc avansarea ofiţerilor şi subofiţerilor care la data de 1 august 2005 au împlinit stagiul minim în grad, prevăzut de Legea nr.80/1995 privind Statutul cadrelor militare şi care prin ordine ale Ministrului Administraţiei şi Internelor, şefului Inspectoratului de Jandarmi Judeţean „Col. Sabin Motora" Mureş şi comandantului Grupării de Jandarmi Mobile „Regele Ferdinand I" Târgu-Mureș, au fost avansați la gradul următor. Concursul pentru ocuparea posturilor didactice vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar La concursul pentru ocuparea posturilor didactice vacante/ rezervate din învăţământul preuniversitar, în judeţul Mureş s-au înscris 1.509 candidaţi, dintre care 1.436 au fost validaţi şi 1.191 prezenţi la examen (685 profesori, 22 maiştri şi 484 învăţători şi educatoare). Din numărul total de participanţi, 449 au obţinut note cuprinse între 7 şi 10 (278 profesori, 168 educatoare şi învăţători şi 3 maiştri), am aflat de la prof. Nicolae Neagu, inspector şcolar general adjunct în cadrul ISJ Mureş. La 29 iulie, a avut loc de repartizarea computerizată, la nivelul judeţului, a cadrelor didactice care au obţinut minim media 7 la concursul naţional unic, iar duminică, 31 iulie, au fost repartizate pe posturile/catedrele vacante candidaţii cu media de minim 7 din alte judeţe, iar ieri, 1 august, au fost eliberate deciziile de transfer/numire şi actualizată (şi afişată) lista cu posturile vacante/rezervate netitularizabile şi numele personalului didactic care are continuitate pe aceste posturi/catedre. L.B. Cadrele didactice din învăţământul liceal au nevoie de pregătire la nivel de masterat Ţinând cont de necesitatea flexibilizării şi diversificării formării iniţiale a cadrelor didactice în concordanţă cu nevoile sistemului de învăţământ preuniversitar şi având în vedere noua structură a studiilor universitare începând cu anul 2005-2006, în contextul procesului de la Bologna (ce prevede crearea spaţiului European al învăţământului superior), a fost modificată şi completată Legea nr. 288/2004. Noul act normativ stabileşte că pentru definitivarea în sistemul de învăţământ, cadrele didactice trebuie să acumuleze minimum 60 credite din pregătirea psihopedagogică (până acum erau necesare 30 credite pentru profesorii din gimnaziu şi 60 pentru cei din învăţământul liceal), Departamentele de Pregătire a Personalului Didactic şi programele lor de studiu trebuie acreditate pentru a avea o garanţie minimă a calităţii şi programele de formare psihopedagogică, până acum ele nefiind supuse nici unei evaluări externe pentru a se constata dacă satisfac sau nu cerinţele minime de calitate. Pentru a profesionaliza cariera didactică se introduce masteratul didactic, cu o durată de 2 ani, format din două componente (una de pregătire psihopedagogică - minim 30 credite, și una de pregătire profesională). Dacă pregătirea profesională (minim 90 credite) se face într-un domeniu complementar celui de licenţă, aceasta dă posibilitatea absolventului de masterat să predea, în completare de normă, şi discipline din acest domeniu. Totodată, se stipulează că pentru a putea preda în învăţământul liceal e nevoie de pregătire la nivel de masterat. Pe o perioadă determinată de timp, în condiţiile în care posturile din învăţământul liceal nu pot fi ocupate de absolvenţi de master, ele pot fi ocupate şi de absolvenţi doar cu licenţă. L.BOTA 1 2 AUGUST 2005 retrecute:213 A Zile rămase: 152 Soarele răsare la: 6.04 Soarele apune la: 20.39 Calendar creştin: - ortodox: Aducerea moaştelor Sf. întâiul Mucenic şi Arhid. Ştefan; - greco-catolic: Aducerea moaştelor S. Ştefan. Zodia: Leu (23.07 - 22.08)/ Fila de calendar 1999 - Banca Naţională a României (BNR) a pus în circulaţie bancnota din plastic cu valoare nominală de 2.000 lei. BNR a vrut să marcheze, în acest fel, eclipsa de soare din 11 august 1999 și intrarea în anul 2000. 1997 - La Catedrala greco-catolică „Sfânta Treime" din Blaj au fost depuse osemintele marelui iluminist Ioan Inocenţiu Micu (Klein), aduse de la Roma, după 230 de ani de la moartea sa. 1990 - în urma unei dispute asupra producţiei de petrol şi limitei de frontieră, trupele irakiene ale lui Saddam Hussein invadează Kuwait-ul. 1969 - Vizita preşedintelui SUA - Richard Nixon, la București, prima vizită a unui președinte american în România. 1964 - A izbucnit războiul americano-vietnamez (încheiat în 1975). 1932 - S-a născut actorul Peter O' Toole („Noaptea generalilor"). 1799 - A murit Etienne Jacques de Montgolfier, inventatorul,împreună cu fratele său, Michel Joseph, al balonului cu aer cald. Cugetarea zilei: „ Este mult mai uşor să descoperi o greşeală decât adevărul" (Goethe). HOROSCOP } —a. Berbec. Astăzi aveţi scrfL posibilitatea de a vă lărgi cercul (jg prieten, dar şi să câştigaţi noi adepţi pentru ideile dvs. şi chiar dacă veţi vorbi mai mult ca de obicei, pe nimeni nu va deranja. Taur. Nu acceptaţi ofertele mai puţin legale, în primul rând pentru că vă consideraţi un om de onoare. Surprinzător, cei ce ieri v-au răsfăţat, azi vă calomniază. # Gemeni. Nu sunteţi constant când vă doriţi ceva, iar lumea va profita de această inconsecvenţă, cu tot felul de piedici. Sunteţi scump la vedere şi pretenţios cu cei care încearcă să vă bine-dispună. Rac. Este posibil să fiţi luat pe nepregătite de un eveniment. Nu este cazul să reacţionaţi imediat, gândiţi-vă de două ori înainte de a face sau de a spune ceva! « _ Leu. Calmul celor din jur vă influenţează pozitiv, cu toate că mai aveţi încă momente în care vă simţiţi debusolat. Cineva drag din anturajul dvs. suferă şi nu puteţi să-l ajutaţi. ^ Fecioară: Reuşiţi să rezolvaţi yy&probleme de serviciu foarte ifi dificile. Ar fi indicat să fiţi mai atent cum vorbiţi cu şefii şi colegii, ca să nu aveţi neplăceri.încercaţi să vă odihniţi mai mult! Balanţă. Nu este cazul să vă îngrijoraţi dacă vă simţiţi mai slăbit. Revenirea va fi mai rapidă decât vă aşteptaţi. Dacă sunteţi necăsătorit, este posibil să fiţi lovit de o pasiune fulgerătoare. Scorpion. O activitate socială vă va da ocazia să ajungeţi în centrul atenţiei unui grup mai mare de persoane. Dacă doriţi să vă păstraţi cota de popularitate, încercaţi să fiţi mai modest! Săgetător. Pe cât posibil, temperaţi-vă pornirile critice, altfel riscaţi să aveţi discuţii cu multă lume. O activitate extraprofesională vă va ajuta să vă mai relaxaţi. ___ Capricorn. Optimismul nu este punctul dvs. forte ţeşl» astăzi, încercaţi să faceţi haz de necaz în loc să vă bosumflaţi când ceilalţi se amuză pe seama dvs.! Sinceritatea este recomandată. Vărsător. Puneţi mult pre suflet în ceea ce faceţi şi să rezolvaţi o mare parte din problemele mărunte care apar. O veste de la serviciu sau din domeniul sănătăţii nu vă este pe plac. . Peşti. Este o zi în care CIR trebuie să acţionaţi cu tactirere şi înţelepciune, mai ales dacă ţineţi neapărat să vă iasă ceea ce aţi plănuit. Ar fi bine să vă controlaţi nervozitatea! ROXANA NEAG, producător general PRO TV Târgu-Mureş Fiecare jurnal de ştiri e o realizare! Dar în televiziune e greu să delimitezi reuşitele personale de cele ale echipei. Orice succes al meu are legătură, într-un fel sau altul, cu echipa alături de care lucrez. Fiecare reportaj pe care dvs. îl urmăriţi la televizor este rezultatul muncii unui grup de profesionişti, aşa că reuşitele mele sunt, implicit, succesele echipei pe care o coordonez. Şi trebuie să vă spun că echipa de la Târgu-Mureş se încăpăţânează să rămână lunar în topul reţelei ProTv. Şi de ce să nu recunosc?! Sunt mândră că fac parte din această echipă. Despre mine personal, nu vreau să spun prea multe. Prefer să rămân omul din umbră. Poate îţi vine greu să crezi, dar Ei, tinerii îmi cade bine când unele persoane, pe care le-am cunoscut la vreun reportaj cu mai mulţi ani în urmă, mă întreabă : „Mai lucrezi la ProTv?". Nu-mi mai văd numele la televizor (pentru că numele producătorului apare la finalul jurnalului când telespectatorul a comutat deja pe alt program) şi nu ştiu ce să creadă. Sunt uimiţi să afle că sunt tot aici, aceeaşi! Să foloseşti un brand pentru a-ţi crea imaginea personală înseamnă să uiţi cine eşti. Eu, de 28 de ani, sunt Roxana Neag şi numai de vreo 8, Roxana Neag de la ProTv. Mai e ceva ce aş vrea să îţi spun neapărat Nici o realizare profesională nu poate egala satisfacţia pe care mi-o oferă bucuriile mărunte ale vieţii: savoarea cafelei în compania cuiva drag, o plimbare pe malul lacului, o carte bună, un CD de calitate, o mâncare pregătită special pentru omul iubit, un pahar de vin sec într-o seară oarecare, o ploaie de vară, un răsărit de soare, şi aş putea să înşir exemple... la nesfârşit. Munca mea face parte din mine, dar nu reprezintă totul! Viaţa mea înseamnă altceva! împlinirea sufletească nu o vei găsi oricât de sus ai urca pe treptele carierei. Sunt multe minunile de care te poţi bucura la nesfârşit, iar eu am avut şansa să le descopăr. Am învăţat să iubesc necondiţionat firul de iarbă şi sunt un om fericit! A consemnat IOANA FLOREA CONSILIERII LOCALI, LUAŢI LA ROST DE CHIRAŞII DIN CASELE NAŢIONALIZATE La şedinţa în plen, de joia trecută (28 iulie), consilierii locali au avut o surpriză de proporţii, când şi-au găsit scaunele ocupate de mai mulţi cetăţeni, despre care nimeni nu ştia ce caută acolo. La început, s-a crezut că oamenii au venit, pur şi simplu, să asiste la o şedinţă de consiliu, lucru absolut legal, întrucât hotărârile luate de acest for îi privesc pe toţi locuitorii municipiului, iar discuţiile sunt deschise şi oricine poate asista la ele. Preşedintele de şedinţă, domnul Ioan Sita (PRM), a supus aprobării ordinea de zi, moment în care cei aproximativ 40 de cetăţeni prezenţi au început să vocifereze, constatând că problema lor nu se află printre subiectele supuse dezbaterilor. Primii care au realizat că oamenii nu au venit doar de dragul aleşilor locali, pe o căldură sufocantă şi la o oră la care mulţi dintre ei ar fi trebuit să fie la serviciu, au fost reprezentanţii presei, ei descoperind primii necazul lor: cu toţii erau sau au fost chiriaşi în casele naţionalizate, unii fiind deja evacuaţi, alţii riscând, în orice moment, să ajungă în aceeaşi situaţie. Problema era că, deşi aveau depuse, de ani de zile, cereri pentru locuinţe sociale, şansa de a primi o casă era aproape inexistentă, în condiţiile în care Primăria se confruntă cu o acută criză de locuinţe. Invitaţii personale de la primar în sfârşit, află şi consilierii motivul care i-a adus pe oameni la şedinţă, însă încearcă să le explice că ei nu repartizează locuinţe, aceasta fiind sarcina exclusivă a Primăriei, însă chiriaşii nu se lasă: ei au fost invitaţi, prin scrisori personale, în data de, la ora H, nu au venit aşa, de capul lor, mulţi fiind nevoiţi să se învoiască de la locurile de muncă pentru a fi prezenţi. Misterul începe să se dezlege. Invitaţia era semnată de primarul Dorin Florea, care, după ce şi-aexprimat regretul că Primăria nu le poate onora cererile de locuinţe, a aruncat responsabilitatea pe umerii consilierilor, criticându-i, mai direct sau mai voalat, că aceştia se opun oricărei iniţiative a Executivului de a construi locuinţe sociale, unele dintre proiectele de hotărâre în acest sens fiind tergiversate fără motive serioase, altele fiind adoptate cu modificări care aduc prejudicii interesului cetăţenesc. Prin urmare, îi invita pe oameni la şedinţa de consiliu, pentru a-şi exprima direct teama de a fi aruncaţi în stradă şi de a le cere consilierilor să îi susţină în obţinerea unei locuinţe sociale. Chiriaşii, aruncaţi în lupta dintre primar şi consilieri Pentru că nu aveau un reprezentant anume, chiriaşii din casele naţionalizate şi-au expus problema cum s-au priceput, fie vorbind toţi deodată, fie întrerupându-l mereu pe cel pe care îl desemnaseră să vorbească pentru toţi. Oricum, consilierii le-au înţeles imediat necazul, însă au înţeles şi că primarul se foloseşte de oameni pentru a-i determina să voteze proiectele aşa cum sunt întocmite de funcţionarii Primăriei. „Este o manipulare grosolană, primarul vrea să ne şantajeze, ne sabotează munca!", s-au auzit nemulţumirile lor. Apogeul indignării l-a constituit însă momentul în care şi-au dat seama că oamenii îi consideră consilieri ai primarului şi nu aleşi locali, for legislativ, Parlamentul municipiului Târgu-Mureş adică...„Noi suntem aleşi direct de dumneavoastră, vă reprezentăm interesele!". Mai bine tăceau, pentru că de-abia prin această precizare au reuşit să îi supere cu adevărat pe oameni. „Cu ce ne ajutaţi? Nici nu ştiaţi că venim la şedinţă, habar nu aveaţi că noi riscăm să fim aruncaţi în stradă, nu vă interesează soarta noastră, vorbiţi de baschet, de parcă toate celelalte probleme ar fi fost rezolvate!". Astăzi, şedinţă extraordinară După ce mai mulţi consilierii au acceptat faptul că oamenii nu au nici o vină că au venit la şedinţă, dimpotrivă, ei trebuie ajutaţi, s-a stabilit ca azi, 2 august, să convoace o şedinţă extraordinară,în care să fie prezent şi primarul, iar împreună să le comunice chiriaşilor, invitaţi şi ei, măsurile care pot fi luate pentru a se evita riscul ajungerii lor în stradă. Ceea ce cunoaştem până acum este faptul că primarul Dorin Florea i-a acuzat în mai multe rânduri pe consilierii locali că pun piedicii în proiectele de dezvoltare a municipiului, printre acestea numărându-se şi intenţia de se construi, lângă blocul ANL din strada Gheorghe Marinescu, alte 3 blocuri, cu parter şi patru etaje. Acestea ar urma să fie construite pe domeniul public, de către investitori privaţi, iar 20% din apartamente să fie puse la dispoziţia Consiliului local, pentru a fi închiriate celor care vor fi evacuaţi din casele naţionalizate. Numai că, în şedinţa din luna iunie, Consiliul local a exclus din proiect unul dintre blocuri, dându-şi acordul doar pentru două. în aceeaşi şedinţă, a amânat aprobarea pentru construcţia a trei blocuri, pe strada Negoiului, pe un teren aflat în proprietatea familiei Simona şi Mircea Musgoci,în schimb au aprobat-o în şedinţa din iulie, dar numai pentru construcţia a două blocuri. Cât despre cartierul Belvedere, prin care Consiliul local, în asociere cu SC Contrascom Benţa, urmează să construiască locuinţe prin credit ipotecar (pentru care există deja suficiente solicitări), proiectul de hotărâre a fost pur şi simplu amânat de comisiile de specialitate de pe ordinea de zi a şedinţei din luna iulie, tocmai acum când vremea construcţiilor este în toi. Iată că primarul nu critică degeaba Consiliul local. De fapt, cei care se opun proiectelor înaintate de Primărie sunt mereu aceiaşi consilieri, ai UDMR, chiar dacă uneori şi-au dat acordul în comisii. Asta, ca să ştie şi cetăţenii pe cine au votat pentru a le reprezenta interesele la nivel local. (LUCREŢIA POP) !