Cuvântul Liber, octombrie 2005 (Anul 17, nr. 194-214)

2005-10-01 / nr. 194

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 1 OCTOMBRIE 2005 O SEARĂ DE NEUITAT LA FILARMONICĂ Noua stagiune de concerte a Filarmonicii de Stat Târgu-Mureş se anunţă extrem de promiţătoare, fapt confirmat chiar de concertul vocal-simfonic de deschidere, ce a avut loc în 16 septembrie 2005. Programul a cuprins o seară de autor, Luciano Simoni, compozitor deja cunoscut de melomanii din oraşul nostru, o seară pe care maestrul italian a dedicat-o memoriei Papei Ioan Paul al ll-lea, propunându-ne audierea în primă audiţie a două lucrări de excepţie: „Magnificat" şi „Requiem della misericordia". „«Magnificat» este imnul de recunoştinţă al Fecioarei Maria, care transformă întreaga gândire a lumii, căci Domnul îi ridică pe cei smeriţi şi îi detronează pe cei puternici, îi pedepseşte pe cei mândri, îi refuză pe cei nevrednici; în schimb, îşi revarsă bogăţia asupra celor flămânzi. în lucrarea de faţă am încercat să redau această transformare". Aşa comentează autorul însuşi ideea care l-a inspirat în realizarea acestei creaţii, în privinţa celei de-a doua lucrări, tot autorul mărturiseşte că: „Această creaţie este departe de angoasa şi frica recviemului de altădată. Astfel, m-am decis să-l intitulez «Recviem al Iertării», semnalând această diferenţă şi dorind a oglindi cât mai bine învăţătura şi viaţa Papei loan Paul al ll-lea". Cele două lucrări ale maestrului italian strălucesc prin amploarea lor, dovedind cu prisosinţă că autorul ştie să combine de o manieră inteligentă posibilităţile de exprimare şi de expresie ale celor două mari compartimente, cel vocal şi cel instrumental. Aşa cum am mai avut prilejul să constatăm şi în lucrările anterioare ce i-au fost interpretate la Târgu-Mureş, compozitorul stăpâneşte foarte bine tehnica orchestraţiei, lucru demonstrat şi acum, prin bogăţia de timbre pe care ştie să le creeze, cât şi prin contrastul de dinamică şi agogică din cele două partituri. Limbajul este sincer, direct şi apelează la elemente melodice simple, care, printr-o înţeleaptă metamorfozare, dau naştere unor efecte demne de capodopere ale secolului XXI. A fost o seară de neuitat, căci încărcătura spirituală a celor două lucrări a fost dublată de o interpretare de zile mari, cu trei solişti binecunoscuţi publicului nostru: soprana Borsos Edith, tenorul Szilagyi Zsolt şi baritonul Gheorghe Mogoşan, cu Orchestra simfonică pusă la punct până în cele mai mici detalii, şi Corul mixt într-o formă de vârf, iar aportul dirijorului Romeo Râmbu a fost hotărâtor pentru realizarea în timp scurt a două partituri simfonice moderne. Este remarcabilă dorinţa organizatorilor de a crea premisele ca, în noua stagiune, lucrările interpretate în primă audiţie să se regăsească pe afişele de concert ale Filarmonicii târgumureşene. ___________________________________CARMEN MIHĂESCU: 0 OCTOMBRIE 2005 Fila de calendar Zile trecute: 273 Zile rămase: 92 Soarele răsare la: 7.14 Soarele apune la: 18.56 Calendar creştin: - ortodox: Acoperământul Maicii Domnului; - greco-catolic: Acoperământul Maicii Domnului. Zodia: Balanţă (22.09 - 22.10). 1999 - Banca Naţională a României (BNR) a pus în circulaţie bancnota din plastic cu valoare nominală de 2.000 lei. BNR a vrut să marcheze, în acest fel, eclipsa de soare din 11 septembrie 1999 şi intrarea în anul 2000. 1997 - La Catedrala greco-catolică „Sfânta Treime" din Blaj au fost depuse osemintele marelui iluminist Ioan Inocenţiu Micu (Klein), aduse de la Roma, după 230 de ani de la moartea sa. 1990 - în urma unei dispute asupra producţiei de petrol şi a limitei de frontieră, trupele irakiene ale lui Saddam Hussein invadează Kuweit-ul. 1969 - Vizita preşedintelui SUA - Richard Nixon, la București, prima vizită a unui președinte american în România. 1964 - A izbucnit războiul americano-vietnamez (încheiat în 1975). 1932 - S-a născut actorul Peter O' Toole, („Noaptea generalilor"). 1799 - A murit Etienne Jacques de Montgolfier, inventatorul, împreună cu fratele său, Michel Joseph, al balonului cu aer cald. Cugetarea zilei: „ Gândeşte de două ori înainte să vorbeşti şi vei vorbi de două ori mai bine ".(Plutarh) . j HOROSCOP Berbec. E cazul să vă 'Kgff mai relaxaţi puţin, uitând de serviciu sau de afaceri. Vă sunt favorabile astăzi unele escapade, unele mici excursii. _ ^ Taur. în conversaţie puneţi accent pe corectitudine, dar sunteţi prea îndrăzneţ şi partenerul nu este pe aceeaşi lungime de undă cu dvs. Gemeni. Partenerul de viaţă este nemulţumit de o schimbare neaşteptată. Survin evenimente care vă dau programul peste cap. Se pare că sunteţi nevoit să plecaţi într-o delegaţie anunţată în ultimul moment Rac. Bucuraţi-vă de micile plăceri ale vieţii! Dacă o problemă nu se lasă rezolvată, poate e mai bine să amânaţi soluţionarea ei. Se fac presiuni asupra dvs., dar nu trebuie să cedaţi. _ Leu. Dacă relaţiile cu cei din familie nu sunt foarte bune, ar trebui să încercaţi să le armonizaţi. Nu vă luptaţi de unul singur cu problemele pe care le aveţi de rezolvat! Fecioară. Din păcate, chiar 7*, dacă nu aveţi dreptate, vă încăpăţânaţi să vă păstraţi punctul de vedere în faţa prietenilor. Acest fapt poate cauza mici neplăceri în anturaj. Balanţă. Dacă sunteţi invitat la un eveniment deosebit, veţi avea unele neînţelegeri cu partenerul, dar veţi întâlni cunoştinţe şi vă veţi reface forţele. Scorpion, în plan sentimental, situaţia va fi relaxată.Farmecul personal vă va permite să faceţi o bună impresie persoanelor de sex opus. Vi se vor face complimente. _ Săgetător. Bârfele sunt la ordinea zilei. O discuţie amicală se termină cu o critică greu de suportat, de care însă oricum sunteţi decis să nu ţineţi seama. Capricorn. Aveţi ocazia !Ljst să vă câştigaţi încrederea în faţa unei persoane importante. Ambiţiile dvs. se pot concretiza datorită spiritului combativ de care daţi dovadă. Vărsător. O plăcere pentru dvs. va fi cititul. Veţi WOH reuşi să vă valorificaţi în ^ societate calităţile spirituale şi inteligenţa, dar nu fără a stârni duşmănii. în dragoste, nu sunteţi mulţumit. 1 ^ Peşti. Sunteţi plin de viaţă şi de dorinţa de a vă «•^distra alături de cei dragi, încercaţi să fiţi mai discret şi, pentru moment, abţineţi-vă să faceţi concesii! ! „ La început de an universitar, prof.univ.dr.Liviu Marian, rectorul Universităţii ,,Petru Maior” afirmă: TREBUIE CREAT UN „POL UNIVERSITAR” LA TÂRGU-MUREŞ!  Domnule rector,în debutul anului universitar 2005- 2006, vă invităm să ne prezentaţi rezultatul ultimelor „admiteri" organizate la „Petru Maior" şi concluziile care se desprind de pe urma acestora... Am pornit, în urmă cu mai mulţi ani, de la două specializări de subinginerie, pentru a se ajunge la următoarea situaţie: la inginerie - 7 specializări, la ştiinţe şi litere - 7 specializări, iar la ştiinţe economice şi juridice - 6 specializări. Am primit pentru acest an, din partea MEdC, 440 de locuri bugetare, care s-au şi ocupat din primul concurs. Mai târziu, am mai scos la concurs 660 de locuri cu taxă la învăţământul de zi, din care s-au ocupat 620. La învăţământul cu frecvenţă redusă s-au scos la concurs 620 de locuri, care s-au şi completat. Concluziile mele sunt două: tinerii preferă învăţământul cu frecvenţă redusă, motivaţia fiind că vor să şi muncească, dar părerea mea este că un învăţământ complet este cel de zi; cea de-a doua concluzie este că învăţământul de inginerie s-a revigorat. Nu numai la Târgu-Mureş, ci şi la Cluj-Napoca, locurile de la inginerie au fost ocupate încă din vară. Se pare că tinerii şi-au dat seama că economia începe să meargă şi că îşi vor găsi uşor loc de muncă şi, de aici, acest interes pentru calificarea de inginer. - Despre învăţământul de masterat, ce ne puteţi spune ? - Suntem în faza finală de înscriere la masterat. Avem 23 de astfel de domenii, iar înscrierile se vor termina în această săptămână, probabil cu ocuparea tuturor locurilor anunţate - 600. - Care au fost principalele investiţii făcute la „Petru Maior” în această vară ? Chiar astăzi, la ora 11, vom inaugura noua clădire a Facultăţii de ştiinţe juridice, economice şi administrative, de pe platforma Livezeni. Am cumpărat o clădire de la fostul „Electromureş”, iar costurile de renovare şi dotare s-au ridicat la 1,3 milioane euro. Majoritatea banilor au provenit din autofinanţare, căci promisiunile ministerului au fost doar parţial onorate. Am obţinut astfel o suprafaţă de 4.000 mp. în această vară, am renovat câteva săli de curs, am început de curând vopsirea clădirii din strada „22 Decembrie 1989" şi urmează să facem în curând un bilanţ, pentru a vedea ce bani mai avem pentru investiţii şi întreţineri. - Domnule rector, care sunt „forţele" care se prezintă la „startul" noului an universitar ? - Vom începe anul universitar cu peste 5.500 de studenţi. Avem 150 de cadre didactice pe post şi 175 de colaboratori, atât din ţară, cât şi din străinătate. Aş evidenţia aici colaborarea cu Universitatea „Sapientia", o parte din cadrele noastre predând şi acolo. Colaborarea bună se evidenţiază şi prin faptul că, anul acesta universitar, 29 de studenţi din Universitatea „Petru Maior" vor pleca la universităţi din Uniunea Europeană, pentru câte un semestru, finanţaţi de universitatea noastră şi de Guvernul României, şi prin venirea la Târgu-Mureş, pentru a preda, a unor profesori străini. - Cum vedeţi viitorul universităţilor din Târgu-Mureş şi implicarea lor în social ? - Cred în viitorul lor, şi mai cred că în viitor trebuie creat un „pol universitar" al Târgu-Mureşului, care să fie reprezentativ şi din care să nu lipsească nimeni, nici măcar „Sapientia". Mi se pare corect ca împreună să mergem spre o implicare totală a universităţilor în mediul social. De altfel, deviza universităţii noastre este „O universitate pentru comunitate".Vă mulţumesc! A consemnat FLORENTIN DEAC ______________________________________________/ cu tinerii Un exemplu pentru generaţia ei: Ioana Mădălina Iacob Deşi este incredibil de tânără (născută în 1 iulie 1982, la Târgu- Mureş), a fost redactor la „Adevărul", secţia Externe - ştiri, interviuri, deplasări, corespondenţe din Bruxelles, Ruse, stagiar al Misiunii Permanente a României la ONU, NYC, ştiri externe, transmisiuni TV live prin satelit, MTV, comunicate de presă, februarie-mai 2004, stagiar al postului de televiziune FOX News, reporter pentru „Daily Targum", ziarul studenţesc al Universităţii Rutgers, în 2002, stagiar PRO TV şi TVR, reporter la revista „Idei de afaceri" Bucureşti, reporter la „Cuvântul liber" şi „24 ore mureşene", Radio România Târgu-Mureş. între 2003-2004 a fost studentă bursieră la Rutgers University, School of Comunication, Information and Library Studies, NJ, USA (Bursă oferită de Fundaţia pentru o Societate Deschisă), şansa fiindu-i oferită ca studentă la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării (în septembrie 2003 a ajuns şi la Cambridge, cu Toefl -Test of English as a Foreign Language). în martie 2004 a participat la un seminar intitulat „Mass-media în Europa de Sud Est", în cadrul Universităţii Columbia, New York, sponsorizat de Independent Journalism Foundation, NY, şi la International Negotiation Simulation, organizat de Civic Education Project (CEP) în Sofia. A participat, de asemenea, la Dezbaterea anuală balcanică, organizată de CEP, în Budva, Muntenegru. A absolvit cursul pentru tinerii jurnalişti organizat de către Centrul pentru Jurnalism Independent, Sibiu. Vorbeşte engleza şi franceza la nivel avansat, spaniola şi germana la nivel mediu. Are abilităţi de comunicare excelente, bună inteligenţă emoţională, putere de convingere, spontaneitate, stăpânire de sine. IOANA FLOREA