Cuvântul Liber, noiembrie 2005 (Anul 17, nr. 215-236)

2005-11-01 / nr. 215

▲ CUVÂNTUL MARȚI, 1 NOIEMBRIE 2005 ZIUA INTERNATIONALA A MĂRII NEGRE Marea Neagră s-a născut dintr-un potop care a avut loc în urmă cu 7500 de ani. O dovadă sunt urmele unui „litoral" - descoperit mult în largul mării - acolo unde se presupune că au fost malurile unui lac cu apă dulce. Din cauza potopului s-ar fi rupt „digul" Bosforului şi astfel s-a produs inundarea vechiului lac, apele întinzându-şi spaţiul ce aparţine acum Mării Negre. Studiul faunei din Marea Neagră a constituit obiectul cercetărilor întreprinse de mari biologi români (Grigore Antipa, Ion Borcea, Mihai Băcescu). Prezintă particularităţi, ce o individualizează între celelalte mări de pe suprafaţa Terrei, fiind unică între mările lumii datorită salinităţii apei. Cea mai importantă caracteristică este existenţa a două straturi de apă suprapuse (unul la suprafaţă, adânc de circa 150 metri, cu o concentraţie moderată de săruri şi unul de adâncime, care coboară până la fundul mării, cu o concentraţie mare de săruri minerale). Viaţă se găseşte practic până la adâncimea de 200 de metri. Dincolo de această adâncime este un imens „cimitir", unde activează numai bacteriile. Oxigenul lipseşte cu desăvârşire, gazul solvit fiind mai ales hidrogen sulfurat. Apa mării ar trebui ferită de poluarea cu deşeuri petroliere sau alte substanţe. Pericolul cel mai mare îl reprezintă eşuările vaselor petroliere, care deversează în mare cantităţi enorme de ţiţei. Pelicula ce acoperă stratul superficial al apei şi opreşte pătrunderea luminii este cunoscută sub numele de „mareea neagră" - un semnal de alarmă. Pentru a evita dezastrele ecologice provocate de aceasta, trebuie interzisă deversarea reziduurilor petroliere în largul mării, ele reprezentând o importantă sursă de poluare. LETIȚIA BOTA O delegaţie din oraşul înfrăţit •/ / Xx Ronchin a vizitat Târnăveniu! La începutul lunii octombrie o delegaţie din oraşul francez înfrăţit Ronchin a vizitat Târnăveniul. Din delegaţie au făcut parte: doamna Huart Michele, consilier municipal, preşedintă a Asociaţiei „Solidarite-Roumanie"; domnul Tonnerre Pierre, consilier municipal şi membru al asociaţiei amintite şi doamna Vanhaeke Anne, de asemenea, membră a asociaţiei de solidaritate cu România. Aceştia au venit la Târnăveni pentru a însoţi un transport umanitar şi pentru a se informa în legătură cu derularea unor proiecte comune. 400 de colete (aproximativ 3,5 tone) cu material didactic au fost donate Spitalului Municipal „Dr. Gheorghe Marinescu", aducându-se, de asemenea, pentru Aşezământul Cultural Francez de la Târnăveni circa 15 cutii cu cărţi (enciclopedii, reviste, dicţionare) şi 3 unităţi centrale. Oaspeţii francezi au vizitat, printre altele, şantierul investiţiei de pe strada Industriilor unde, în parteneriat cu Primăria municipiului Târnăveni, aceştia vor realiza un teren de sport cu iarbă sintetică, contribuţia lor fiind de 22.000 de euro. Au vizitat, de asemenea, Fabrica de mobilă „Parisot", unde au purtat discuţii cu directorul francez al firmei domnul Henri Bruno. La secţia „Dermato-Venerice" de la Spitalul Municipal „Dr. Gheorghe Marinescu" membrii delegaţiei au purtat discuţii pe tema unui proiect propus de această secţie şi pe care Asociaţia târnăveană „Amiciţia" l- a înaintat Asociaţiei „Solidarite - Roumanie" Ronchin, proiect care constă în crearea unui sector izolat pentru bolile cu transmitere sexuală, sector care în acest moment nu îndeplineşte regulile sanitare. înainte de a părăsi Târnăveniul, după cele 7 zile de vizită, membrii delegaţiei franceze au mai avut o ultimă întrevedere cu domnul ing. Octavian Popa, primarul municipiului. RĂZVAN DUCAN ANSAMBLUL FOLCLORIC „MUREŞUL“ ARE SEDIU! In şedinţa de joia trecută, Consiliul de Administraţie al Televiziunii Române a luat în discuţie şi a aprobat cererea formulată de Consiliul Judeţean Mureş privind primirea în administrare a cinematografului „Unirea", din cartierul Dâmbul Piteros. Conform declaraţiei preşedintelui CJ, doamna Lokodi Edita Emőke, vestea bună a fost primită vineri, la prima oră. „Vom încheia un parteneriat cu Televiziunea Română, urmând ca fostul cinematograf Unirea să fie folosit ca sediu al Ansamblului folcloric Mureşul, dar şi pentru desfăşurarea de spectacole de cântece şi jocuri populare, în acest sens CJ intenţionând să construiască acolo o scenă", a precizat doamna Lokodi.(LR) loi HOROSCOP Berbec. De dimineaţă !Vui aveţi ocazia să demaraţi o afacere. Nu vă pripiţi. Mai staţi două-trei zile înainte de a lua o hotărâre! Astăzi sunt favorizate relaţiile cu partenerul de viaţă. Taur. Astăzi nu sunteţi aSpSSr.. prea comunicativ. Vă recomandăm să nu începeţi activităţi noi sau noi afaceri, chiar dacă primiţi propuneri din partea prietenilor. Gemeni. Sunteţi într-o formă intelectuală deosebită. Aveţi succes în activităţile legate de familie şi cămin. Să vă stabiliţi clar priorităţile, ca să nu pierdeţi timpul. Rac. Este posibil să credeţi că sunteţi neglijat. Să nu vă lăsaţi pradă melancoliei. Starea de inhibiţie şi lipsa de sociabilitate ar putea să agraveze neînţelegerile cu persoana iubită. _ * Leu. S-ar putea să fiţi indispus şi să nu aveţi chef de nimeni şi de nimic. Riscaţi să vă izolaţi. Vă recomandăm să fiţi mai sociabil. Problemele care vă frământă nu sunt chiar atât de grave.a Fecioară. Nu este o zi favorrrabilă călătoriilor şi câştigurilor jări financiare. Relaţiile sentimentale nu au de suferit, dacă acordaţi mai mult timp problemelor partenerului de viaţă. Balanţă. Astăzi sunteţi puţin inhibat, motiv pentru care puteţi avea dificultăţi de comunicare. Evitaţi investiţiile şi nu cumpăraţi obiecte de valoare! Scorpion. Dimineaţa, colegii şi familia fac eforturisă vă scoată din starea de apatie. Vă recomandăm să nu luaţi decizii importante de unul singur. Nu începeţi activităţi delicate, care necesită multă atenţie! Săgetător. Nu este o zi ■favorabilă întâlnirilor cu prietenii. Resimţiţi o stare de inhibiţie care vă împiedică să vă exprimaţi clar: încercaţi să vă relaxaţi şi să faceţi planuri de viitor! Capricorn. Astăzi simţiţi nevoia să schimbaţi ceva T||Pg sau să faceţi lucruri noi. Este o zi favorabilă relaţiilor sentimentale şi treburilor casnice. Să nu semnaţi documente oficiale şi să nu faceţi afaceri. Vărsător. De dimineaţăipjyjt aveţi multe probleme de TlSă rezolvat, dar aveţi suficientă energie pentru a le face faţă. S-ar putea să întâmpinaţi dificultăţi de natură financiară. k ^ Peşti. Vă sfătuim să o lăsaţi mai uşor cu munca. Amânaţi-vă proiectele de afaceri, pentru că s-ar putea să pierdeţi o sumă importantă! 1 NOIEMBRIE Filă de calendar Zile trecute: 305 Zile rămase: 60 Soarele răsare la : 6.53 Soarele apune la: 18.15 Calendar creştin: Ortodox: Sf. Dr. fără de arginţi Cosma şi Damian cei din Asia Greco-catolic: Sf Cosma şi Damian, medici taumaturgi, fără plată « Zodia Scorpion (23 octom. - 21 noiem.) „ 1784- Incidentul de la Curechiu, încercarea autorităţilor de a-l aresta pe Crişan eşuează 1835 - A apărut, la Bucureşti, prima revistă românească de teatru, Gazeta Teatrului Naţional, condusă de Ion Heliade-Rădulescu. Iniţiată de Societatea Filarmonică, revista îşi propunea sprijinirea activităţii teatrale şi literatura dramatică în limba română, cu precădere repertoriul clasic 1850-Apare la Paris revista politică România viitoare, sub redacţia lui Nicolae Bălcescu şi a altor revoluţionari paşoptişti exilaţi. Este publicat manifestul Poporului român, care formulează scopul şi programul de luptă al viitoarei revoluţii sub deviza "Dreptate, Frăţie, Unitate" 1864-A fost reînfiinţat Conservatorul de Muzică şi Declamaţiune din Bucureşti 1890—Regia monopolurilor Statului înfiinţează serviciul de transporturi Navigaţia Fluvială Română 1848 - Inaugurarea primei şcoli medicale pentru instruirea femeilor (New England) Proverbul zilei: Ochiul trupului vede bine, dar cel al dracului şi mai bine arată puterea banului, numit în popor ochiul dracului. DESPRE PREA CUCERNICUL PĂRINTE ALEXANDRU NIŢA... Din înălţimea Muntelui Athos (Chilia „Naşterea Sf.Ioan Botezătorul"), a pogorât o făptură umană, care prin aspectul fizic şi cuvânt a entuziasmat mulţimea adunată în Marea Catedrală Ortodoxă din Târgu-Mureş. Chiar Domnia sa a spus că n-a văzut lăcaş sfânt mai frumos decât această catedrală, care, de fapt, are cea mai mare suprafaţă pictată din ţară. Athos este un pisc de munte localizat în peninsula Calcidică din Macedonia, fiind în cadrul Greciei (pe malul Mării Egee, aproape de insula Limnos şi golful Tesalonic, la altitudinea de 2033 m), în acest loc sfânt sunt o mulţime de lăcaşuri ortodoxe şi chilii, precum o documentaţie impresionantă reprezentată prin manuscrise şi foarte multe cărţi cu litere chirilice, latine etc. Deschiderea prelegerii cuvântătorului a fost făcută de părintele Protopop Gheorghe Şincan, fiind alături şi Prea Cucernicul părinte Silviu Negruţiu. Vorbitorul a dovedit vastă cultură creştină şi literară, convingând prin tot ce a spus pe participanţi. Ne permitem doar câteva exemple: Dumnezeu şi Iisus Hristos iubeşte pe cei buni, chiar le zâmbeşte, iar dacă prin chipul lor din icoane se întristează sau se încrâncenează înseamnă că sunt oameni răi şi păcătoşi. Bogăţia, înavuţirea pe pământ este un obstacol de netrecut pentru mântuire, citând ceea ce este bine cunoscut din religie: „Mai curând trece cămila prin urechile acului, decât bogatul prin împărăţia cerului". Bogăţia stârneşte invidie, furturi, păcate şi chiar crime. De ce nu dă cel prea înstărit celor săraci o parte din ceea ce deţin cu prisosinţă?! A repetat din Biblie că să nu se facă multe averi pe pământ, unde sunt predispuse să le mănânce moliile, deoarece sunt scutite de deteriorări. A arătat, de asemenea, că lumea de azi este fragmentată datorită stării economice şi partidelor; conducătorii fac promisiuni pe care nu le respectă, dar să ne gândim că şi Atotputernicul cu o anumită ocazie a spus: „lartă-i, Doamne, că nu ştiu ce faci". A citat din romanul „Mizerabilii" a lui Victor Hugo (1802 -1883- n.n. mare scriitor francez, unul dintre cei mai de seamă reprezentanţi ai romantismului), referindu-se la personajul negativ Jean Valjan, care, abia scăpat de la închisoare, fiind flămând, s-a dus la un preot să-i dea de mâncare, dar când acesta s-a dus să-i aducă mâncarea, acesta i-a furat obiecte, de aur şi argint, fugind să le vândă. Cel care eventual dorea să i le cumpere a anunţat organele în drept, care l-au interogat şi acesta a spus că le-a primit de la preotul respectiv sub formă de donaţie. A fost rugat şi preotul să vină ca să se lămurească această situaţie. Acesta a spus că într-adevăr i le-a donat, deşi erau furate. Câtă bunătate şi iertare a manifestat acest cuvios preot faţă de un păcătos. A continuat cu Jean Paul Sartre (n.n. - născut în 1905, scriitor, filozof şi publicist francez, reprezentant al aripii ateiste), amintind că, spre a blama credinţa, era plătit de Moscova. A spus, de asemenea, că prin Sfânta împărtăşanie se produce uşurare şi relaxare. Totuşi, la remunerare lunară, în mod nedrept, întinându-şi sufletul prin avere cu foarte multe zerouri, aceasta înseamnă o povară pe conştiinţa respectivilor. Apostolii şi alţi sfinţi aveau numai hainele de pe ei. Dar, să nu judecăm ca să nu fim şi noi judecaţi. Dacă cineva face rău să ne gândim că l-a îndemnat la acest lucru un duh, de asemenea, rău, care se găsea în spatele lui. Păcatele reprezintă flăcările iadului. Să avem ca sprijin şi toiag în viaţă: Sfânta Scriptură, Sfânta Biserică şi Sfânta Credinţă. A spus foarte multe lucruri reale şi interesante, încât a dovedit o convingătoare lecţie de religie, cum rar se poate auzi. în final, Cuviosul Alexandru Niţă a binecuvântat pe cei prezenţi, iar preotul Silviu Negruţiu a miruit. Cuvântul s-a extins pe două ore şi jumătate, fără oprire, dezinvolt, liber, cu dicţiune şi impresionant, demonstrând că are har şi dar, alături de o modestie cuceritoare. PROF. DR. GRIGORE STANCIU T Expoziţie de artă plastică Asociaţia Artiştilor Plastici Mureş expune lucrările domnului dr. Molnar Vincenţiu, peisaje şi rădăcini prelucrate în perioada 5-18 2005, în sala Unirea din Piaţa Republicii nr.9. Program de deschidere: luni, marţi, joi şi vineri între orele 12-16, miercuri între orele 10-14 și sâmbătă între orele 11-13. Vernisajul va avea loc sâmbătă 5 noiembrie 2005, orele 11. IOANA FLOREA4