Cuvântul Liber, februarie 2006 (Anul 18, nr. 21-40)

2006-02-01 / nr. 21

MClHTOKIxlI, ———^ I ipi I* pá| iljpj i^l rí t1 O ştire de ultimă oră, despre o întâmplare tragică, în esenţă, a dat, din nou frâu liber speculaţiilor mass-media şi „apă la moară" unor primării care, ca să-şi justifice cumva banii aruncaţi pe apa gârlei, iniţiaseră, cu ceva timp în urmă, „temerarul" proiect de hingherire şi masacrare în masă a câinilor străzii. în plin centrul Capitalei, un om - întâmplător cetăţean japonez a murit, muşcat fiind de un maidanez. Muşcătura i-a secţionat artera femurală şi cum, nici în Japonia şi nici în România, nu s-a auzit încă despre acordarea primului ajutor - care ar fi constat în improvizarea unui banal garou (din cravată, o mânecă a hainei sau cureaua de la pantaloni) -, până la sosirea ambulanţei, omul, golit de sânge, şi-a dat obştescul sfârşit. O viaţă pierdută din vina... câinelui, aceasta este concluzia anchetatorilor, de parcă înmulţirea fără măsură a maidanezilor bucureşteni (500.000, după unele estimări) n-ar fi efectul lipsei de responsabilitate şi acţiune a celor plătiţi din banul public să rezolve chestiunea inteligent, cu bun-simţ şi fără oripilanţă şi inutilă cruzime. Tocmai pentru a evita asemenea precedente, a căror prezentare, cu lux de amănunte, în presa internaţională, cotează România drept „una dintre cele mai barbare ţări ale bătrânului continent", Administraţia pentru Supravegherea Animalelor (ASA) începuse,încă din primele zile ale acestui an, să implanteze microcipuri tuturor câinilor comunitari daţi spre adopţie iubitorilor de animale din Bucureşti, pentru a avea o evidenţă clară asupra patrupedelor aflate în libertate. Această măsură va face ca hingherii să nu mai ridice câini cu microcipuri, deoarece au stăpân, care este singurul responsabil de bunăstarea lui. Directorul general al ASA, Simona Panaitescu, a declarat că implantarea microcipurilor este o măsură obligatorie pentru ca municipalitatea să respecte normele europene în domeniu. Simona Panaitescu afirma că este un act mai puţin traumatizant pentru animal în ceea ce priveşte evidenţa câinilor fără stăpân. „Microcipul poate fi considerat un vaccin, este o soluţie care se injectează pe viu animalului şi în care sunt incluse toate datele de sănătate ale câinilor. Cu ajutorul unui aparat cu display se va putea citi permanent prin această soluţie orice informaţie privind evoluţia şi îngrijirea animalului. Tatuajul se face în urma unei anestezii totale şi se şterge după 1-2 ani", a explicat directorul A.S.A. Dacă măsura va da roadele aşteptate, este posibil să fie extinsă şi în alte oraşe care se confruntă cu un număr mare de maidanezi şi ale căror edili vor să rezolve problema câinilor vagabonzi. Desigur, vor fi nu puţine voci susţinând că fondurile alocate acestui sistem ar putea fi utilizate mult mai eficient, în folosul persoanelor fără adăpost, al boschetarilor, al copiilor fără căpătâi şi cel mai adesea fără identitate, ori al celor săraci care, nu o dată, morţi de foame şi frig în singurătatea propriei locuinţe, ajung hrană animalelor sălbăticite de foame. Tabloul este terifiant, dar şi aici tot „mortul este vinovat", nu capitalismul acesta feroce, care a creat prăpastia incomensurabilă între cei putred de bogaţi şi cei aflaţi sub limita existenţei. Revenind la tema iniţială, desigur, faptele sunt... fapte. Un câine a muşcat un om, iar omul a murit sub privirile neputincioase ale semenilor MARIANA CRISTESCU (Continuare în pag. a 3-a) A-l căuta neîntrerupt pe Dumnezeu este marea rugăciune şi vei fi ajutat, într-un mod specific numai al tău. La fel s-a întâmplat şi cu Buddha, din care a devenit leu, din fiu de împărat chefliu a devenit fiu de împărat Ceresc. Buddha mereu le aducea aminte discipolilor de săgeata cu două vârfuri: un vârf îndreptat spre exterior, spre faptele tale fizice sau mentale (de gândire) şi în acelaşi timp, concomitent, celălalt vârf al săgeţii - îndreptat asupra Sinelui (Dumnezeu) ce se află în interiorul tău, şi pe care îl vei realiza. încercaţi această tehnică şi veţi fi uimiţi de bucurie. Atunci nu mai poţi să condamni, să fi viclean, mincinos, necinstit, să dispreţuieşti. Vei trăi un sentiment oceanic, de pierdere a identităţii tale ca fiinţă individuală, egocentrică. Râul curge spre Ocean, se crede Olt, se crede Dunăre, se înfoaie şi-i mândru de măreţia lui. La il vin atâtea pârâiaşe care-i formează debitul şi fără de care n-ar mai fi fluviu, însă, când ajunge în Ocean, îşi pierde identitatea, se dizolvă, devine una cu Oceanul nemuritor, face parte din întreg, a devenit una cu Existenţa, cu Trupul lui Dumnezeu. Călătoria omului seamănă cu cea a râului. Trăieşte în ignoranţă de mii şi mii de vieţi, devine din ce în ce mai MIRCEA T. MORARIU (Continuare în pag. a 3-a) * (ĂLa Târgu-Mureş)* LANSĂRI DE CĂRŢI: Ml Scriitorul Valentin Marica şi Editura Ansidvă invită, vineri, 3 februarie 2006, ora 18 , la Studioul Regional de Radio Târgu-Mureş, la lansarea volumului de poezie Schitul numelui - L' ermitage du nom, ediţie bilingvă românofranceză, în traducerea prof. Alexandre Luca şi a Ancăi Cutan, cu o grafică de Anica Astăuş. Ce de-a 12-a carte a lui Valentin Marica va fi prezentată de poetul şi publicistul Lazăr Lădariu, redactor-şef al cotidianului „Cuvântul liber", de poetul şi publicistul Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, de publicistul şi artistul plastic Andrei Doru Mureşan, editorul cărţii, şi de prof. Alexandre Luca, inspector general adjunct la Inspectoratul Şcolar Mureş, unul dintre autorii traducerii în limba franceză. Alături de autografele scriitorului, vor oferi autografe muzicale profesoara de pian Carmen Mihăescu, de la Liceul de Artă din Târgu-Mureş, şi violonistul Remus Grama. Va interpreta lieduri din creaţia enesciană Beatrice Iordache, de la Filarmonica de Stat din Târgu- Mureș, acompaniată la pian de Kecskés Ávéd Éva. Autorul îi invită în „Schitul numelui" său pe toți iubitorii de poezie. (REPORTER) DISCRIMINARE! Știrea de pe meleaguri harghitene, cu o oarecare timiditate lansată de mass-media şi cu întârziere ajunsă la urechile noastre, cum că la primăria din Miercurea Ciuc, avându-l ca edil nr. 1 pe fostul parlamentar Robert Raduly, nu este asigurată traducerea simultană, atât de dorită într-o vreme de UDMR, a şocat şi a stârnit vii comentarii, reacţii şi luări de poziţie în presa românească. Mai clar şi pe şleau spus, cu prilejul unor conferinţe de presă şi al unor importante acţiuni pe plan local, primarul amintit nu asigură jurnaliştilor traducerea în limba română. Deci, mai altfel spus, presa nu are acces la informaţie,încălcându-se grav prevederile Constituţiei. La instalarea consulului Ungariei la LAZĂR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) Fuziunea PD cu PNL, „omorâtă" înainte de a se „naşte"?! Un nou eveniment este pe cale de a agita apele pe scena politică: preconizata fuziune a PD cu PNL (sau viceversa!). Dacă, recent, preşedintele PNL, Călin Popescu Tăriceanu, acorda ca termen de realizare a fuziunii un an, un an şi jumătate, democraţii susţin, dimpotrivă, că fuziunea ar trebui să aibă loc cât mai repede posibil, în şase - opt luni de Zile CHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 3-a) fLa Târnăveni“Se va lan s DINASTIA CI Joi, 2 februarie a.c., de la ora 17, în sala mică de festivităţi de la Casa Municipală de Cultură „Mihai Eminescu", va avea loc lansarea cărţii de versuri „Dinastia clipei", de Dumitru D. Silitră. La manifestare vor participa domnul ing. Octavian Popa, primarul municipiului Târnăveni, şi scriitorii târgumureşeni: Mariana Cristescu, Lazăr Lădariu, Nicolae Băciuţ şi Valentin Marica. Cu acelaşi prilej, va fi vernisată o expoziţie de pictură în ulei, de reproduceri şi reinterpretări ale lucrărilor lui Cézanne, cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la moartea pictorului francez. Lucrările sunt realizate de artistul plastic Iuliu Moldovan și de eleva acestuia, de la Atelierul de artă plastică „A/96", din cadrul Casei de Cultură, Szabó Judit. Moderator va fi cel care semnează aceste rânduri. RÁZVAN DUCAN - ■ --S Luna februarie debutează la Filarmonica de Stat din Târgu-Mureş joi, la ora 19,în programul serii, pagini celebre din creaţia compozitorilor J.Sibelius, W.A.Mozart, M.Musorgski, P.Dukas - Poemul simfonic „Finlandia", Concertul pentru pian şi orchestră în Re minor KV 466, Poemul simfonic „O noapte pe muntele pleşuv" şi Poemul simfonic „Ucenicul vrăjitor". Dirijează Shinya Ozaki, la pian Székely Attila. După doar câteva zile, marţi, 7 februarie, dar de data aceasta în Sala mică, se va desfăşura un alt concert, cu participarea Marei Florea - vioară, a lui Cristian Florea - violoncel, şi a Cristinei László - pian. Concertul surpriză va fi însă în 14 februarie, când iubitorilor de muzică bună le este rezervat o seară cu surprize, de „Ziua îndrăgostiţilor". (F.D.)