Cuvântul Liber, iunie 2006 (Anul 18, nr. 106-127)

2006-06-01 / nr. 106

JOI, 1 IUNIE 2006 --------------------------------------------Astăzi, 1 iunie, Înălţarea DOMNULUI Biserica creştină - ortodoxă şi Catolică sărbătoreşte, la 40 de zile de la învierea Domnului, înălţarea Sa la cer, ultimul eveniment important din activitatea pământească a Mântuitorului. Sfintele Evanghelii ne spun: „Apoi i-a scos afară din cetate, până în Betania şi, ridicându-şi mâinile, i-a binecuvântat şi când îi binecuvânta a început a se îndepărta de ei şi a se înălţa la cer. Iar ei, închinânduse Lui, s-au întors la Ierusalim, cu bucurie mare". Depărtându-se de lume cu trupul, Iisus rămâne Dumnezeu-Omul, Dumnezeu întrupat. Trupul Lui a devenit atât de spiritual încât s-a putut aşeza în slava Sfintei Treimi, la dreapta Tatălui. Astfel, Iisus a aşezat natura umană în slava dumnezeiască veşnică, devenind puntea de legătură dintre oameni şi Dumnezeu, înălţarea la cer a Mântuitorului nu reprezintă numai un eveniment esenţial din viaţa Sa, ci şi înălţarea omului din umilinţă către fiinţa liberă creată de Dumnezeu, deci îndumnezeirea făpturii. înălţarea Domnului ne întăreşte credinţa că Iisus va reveni iarăşi, în glorie, aşa cum au spus cei doi îngeri, aşa cum L-au văzut Sfinţii Apostoli înălţându-se. Sărbătoarea înălţării Domnului are pentru noi, românii, şi un alt sens: acela de cinstire şi pomenire a Eroilor şi Martirilor Neamului, care şi-au dat viaţa pentru apărarea şi întregirea ţării, pentru dreptate şi adevăr, în credinţa ortodoxă, mărturisim că acei creştini cu viaţa curată, care au murit cu credinţa în înviere, rămân veşnic vii. La moartea trupului, sufletele lor se înalţă la ceruri, aşteptând învierea. L _________LETIŢIA BOTAv La sala AXIS expune eleva Nagy Andrea A doua expoziţie personală a plasticienei Nagy Andrea, elevă la Liceul de Artă din Târgu-Mureş, va fi vernisată astăzi, joi, 1 iunie, ora 16, în sala AXIS, situată în incinta Grupului Şcolar „Constantin Brâncuşi". Tânăra plasticiană, aflată la început de drum în domeniu, expune 24 de lucrări de pictură în ulei realizate în taberele de creaţie de la Lunca Bradului (2005), Sovata şi Deda (2006), sub îndrumarea profesorului Vasile Mureşan, artist plastic profesionist. Expoziţia este posibilă datorită celor doi organizatori: Direcţia pentru Tineret Mureş şi Asociaţia Artiştilor Plastici Mureş. (D.B.) ________________________________________________/ ZILELE CULTURII REGHINENE ÎN MUZEU în organizarea Consiliului Judeţean Mureş, a Primăriei Reghin, a Asociaţiei „Filantropia ortodoxă" - filiala Reghin, a C.J.C.RC.T. Mureş, a J.C.C.PC.N. Mureş, a Casei de Cultură a Tineretului „George Enescu" şi a Casei de Cultură „Dr. Eugen Nicoară". Muzeul etnografic Reghin va găzdui, în perioada 2-4 iunie, o serie de manifestări culturale cu participare naţională şi de peste hotare, sub genericul ZILELE CULTURII REGHINENE ÎN MUZEU. Vineri, 2 iunie, cu începere de la ora 10, colocviul de etnografie privitor la „Interferenţe cultural-etnice" va reuni specialişti din Bucureşti, Braşov, Bistriţa, Baia Mare, Cluj-Napoca, Corabia, Miercurea Ciuc, Negreşti-Oaş, Nagykörös (Ungaria), Roman, Sighetul Marmaţiei, Sighişoara, Timişoara, Topliţa, Târgu-Mureş, Târnăveni şi Reghin, în acelaşi context, la ora 11, va fi vernisată expoziţia având ca temă „Catrinţa - piesă de port popular românesc". • Sâmbătă, 3 iunie, în Parcul central, cu începere de la ora 15 - Târgul meşterilor populari. • Duminică - FESTIVALUL ETNIILOR, deschis, la ora 15, de Parada portului popular, în caz de timp nefavorabil, formaţiile folclorice - româneşti, maghiare, săseşti, ţigăneşti, şi din Ungaria - implicate în proiectulspectacol vor evolua pe scena Casei municipale de Cultură „Eugen Nicoară", între orele 11-18. Târgul meşterilor populari (secţia în aer liber a Muzeului) va fi deschis vizitatorilor. (M.C.) /------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------N. Dascăli mureșeni TEODORA GHERASIM Au trecut mai bine de douăzeci de ani de la pensionarea fostei învăţătoare şi mai apoi profesoare Teodora Gherasim. Despre învăţământ şi menirea dascălului preciza: „Ce n-aş da să nu fim socotiţi noi, cei din vechea generaţie, nişte «jucării stricate». Am dori să se creadă cu adevărat că noi chiar eram convinşi de personalitatea deosebită pe care o are dascălul, indiferent la ce nivel predă. Ne-am petrecut viaţa aproape de această meserie şi de copiii ce ne-au fost încredinţaţi. Meseria de învăţător este o creaţie artistică, de modelare a caracterelor, de educare a copiilor pentru o muncă organizată şi încadrare socială, cu bucurii, dar şi cu obligaţii". Născută în ziua de 3 iunie 1928 la Târgu-Mureş (părinţii Traian şi Elisabeta Moldovan), a primit în familie, împreună cu cele două surori, o educaţie creştină, cu dragoste şi ataşament pentru locurile de baştină, cele ale Transilvaniei. Studii: la Şcoala Generală „Mihai Eminescu", la liceul şi Şcoala Normală din Târgu-Mureş. Anul 1948 este cel al unirii destinului cu Aurel Gherasim, cu care are o fiică, Teodora Popovici, prof. ing. la Grupul Şcolar de Chimie din Târgu-Mureş. Va intra în învăţământ în comuna Şăulia (1947), satul natal al soţului. După un scurt stagiu la Inspectoratul fostei regiuni Autonomă Maghiară, în 1949 este numită învăţătoare la Liceul de fete nr. 1 din Târgu- Mureş (astăzi Colegiul Naţional „Unirea"), iar înperioada 1950-1965 funcţionează la Liceul „Al. Papiu Marian", devenit între timp Colegiu Naţional. A urmat cursurile Institutului Pedagogic de 3 ani din Târgu-Mureş, secţia matematică. După absolvire s-a despărţit de clasele mici, de statutul de învăţătoare, trecând la cel de profesoară. Din anul 1965 şi până în 1979 a fost titulara catedrei de matematică a Liceului de Artă. Şi Teodora Gherasim a parcurs treptele pregătirii profesionale: gradul didactic II (1969), gradul didactic I (1978). S-a pensionat în 1983, ultimul loc de muncă fiind Şcoala Ajutătoare nr. 2 din Târgu-Mureş, la care a fost transferată în anul 1979. Ani la rând, Teodora Gherasim a fost responsabilul Cercului de învăţători din Târgu-Mureş; a participat activ la procesul de alfabetizare; a susţinut conferinţe în satele de pe Valea Nirajului, la Topliţa şi Sovata, pe teme de educaţie, cultură, agricultură; cu elevii a organizat serbări şcolare şi excursii. A fost propusă pentru titlul de „Profesor emerit", dar nu i s-a acordat, întrucât soţul a fost exclus din partid, şi a mai fost exigentă în meseria sa, şi cu elevii, şi cu pregătirea ei pentru lecţiile ţinute în clasă, fapt pentru care s-a bucurat de aprecierea colegilor, a elevilor şi părinţilor acestora. Aflată la o vârstă înaintată (va împlini 78 de ani sâmbătă, 3 iunie a.c.), rememorează cu satisfacţie zilele de muncă ce nu păreau istovitoare. îi dorim, în primul rând, sănătate, iar urarea „La mulţi ani!" pe Teodora Gherasim să o găsească în pacea şi liniştea ei sufletească alături de cei dragi! ILARIE GH. OPRIŞ DORIN BORDA ______________________________________________/ (LMUNEAT DE PRESĂ Universitatea „Petru Maior” din Târgu-Mureş va decerna, vineri, 2 iunie, ora 16.00, în Aula Magna a Universităţii din str. N.Iorga nr. 1, titlul de PROFESOR HONORIS CAUSA, precum şi medalia Universităţii „Petru Maior" pentru două importante personalităţi ştiinţifice: Prof. dr. György JENEI, de la Universitatea „Corvinus" din Budapesta, şi Prof. dr. ing. Liviu MASALAR, de la Universitatea din Liege, Belgia. Acordarea acestor distincţii este expresia recunoaşterii meritelor ştiinţifice şi didactice deosebite ale celor doi profesori, cât şi a efortului pentru susţinerea dezvoltării relaţiilor ştiinţifice, academice şi a mobilităţilor de studenţi şi cadre didactice în diverse programe internaţionale, între universităţile cărora le aparţin şi Universitatea „Petru Maior" din Târgu-Mureş. De asemenea, cei doi laureaţi au desfăşurat activităţi didactice la Universitatea „Petru Maior", mai cu seamă în programele de studii masterale. Rector, prof. univ. dr. ing. LIVIU MARIAN V____________________________________________________________/ fa „ Omul şi natura " se întâlnesc în expoziţia de la CCS Târgu-Mureş Sala de expoziţii a Casei de Cultură a Studenţilor din Târgu- Mureş găzduieşte, de astăzi, de la ora 17, expoziţia de fotografii „Omul şi natura". Expoziţia dă prilejul urmăririi a 56 de fotografii participante la concursul cu acelaşi nume, organizat de CCS Târgu-Mureş, şi la care au sosit 78 de fotografii. Aceste fotografii au fost supuse atenţiei unui juriu din care au făcut parte Boros Tety - grafician, Vajda György - fotoreporter, Ion Sfârac - caricaturist şi Solyom Sándor. Expoziţia va putea fi vizionată până în 6 iunie, inclusiv, iar programul de vizitare este între orele 10-18. FLORENTIN DEAC NOTĂ în legătură cu Programul manifestărilor prilejuite de „Ziua eroilor" programate pentru astăzi, 1 iunie. Cancelaria prefectului ne comunică o rectificare în program, respectiv faptul că ceremonia de la Oarba de Mureş, de sfinţire a monumentului şi a crucilor de la căpătâiul ostaşiloreroi, de un sobor de preoţi, în frunte cu ÎPS Andrei, arhiepiscop al Alba luliei, şi depunerea de coroane, va începe la ora 16,00, nu la ora 13,30, cum a comunicat anterior, în ziarul nostru de ieri. LUNA LUI CIREŞAR - FINAL DE STAGIUNE CONCERTISTICĂ După o stagiune încărcată de muzică aleasă și pe gustul fiecărui meloman, ne aflăm în ultima lună a stagiunii de concerte 2005-2006 a Filarmonicii de Stat. Primul concert al lunii lui Cireşar va avea loc astăzi, 1 iunie, cu simfonicul dirijat de maestrul George Sbârcea, cu Székely Bálint (Anglia) la vioară şi cu lucrări din creaţia compozitorilor C. Ţăranu (Secvenţe), J. Sibelius (Concert pentru vioară şi orchestră în re minor), M. Ravel (Daphnis şi Cloesuita nr. 2) şi P.I. Ceaikovski (Uvertura fantezie „Romeo şi Julieta"), în săptămâna următoare, joi, 8 iunie, concertul vocal-simfonic îl va avea la pupitru pe Robert Houlihan (Irlanda), iar la vioară pe Carol Vitéz (Germania), când Corul Mixt al Filarmonicii de Stat, dirijat de Vasile Cazan, maestru de studii cor - Siko Szidónia, împreună cu Orchestra Simfonică, vor interpreta Missa „Trinitas" (W.A. Mozart), Concert pentru vioară şi orchestră în Re major (P. I. Ceaikovski), Simfonia în Do major nr. 41 „Jupiter" (W.A. Mozart). Ca o recunoaştere a îndelungatei colaborări (15 ani) a dirijorului Franz Lamprecht (Germania) cu filarmonica târgumureşeană, în 13 iunie maestrul va fi sărbătorit printr-un concert simfonic extraordinar, care va constitui şi închiderea stagiunii formaţiunii muzicale târgumureşene. Cu acest prilej, maestrul Franz Lamprecht va dirija lucrări din creaţia compozitorilor B. Smetana (Dansul comedianţilor - Furiant „Mireasa vândută"), F. Schubert (Zwischen-aktmusic nr.3 - Rosamunda), P.I. Ceaikovski (Vals - Frumoasa din pădurea adormită, Rugăciunea Mozartiană"), C.M. von Weber (Invitaţie la vals şi Uvertura „Freischütz"), J. Strauss (Vals de primăvară) etc. în aceeaşi săptămână (15 iunie), Sala Mică a Palatului Culturii va găzdui un concert cameral în interpretarea Cvartetului „Tiberius" şi va cuprinde lucrări din creaţia lui W.A. Mozart (Cvartet în si bemol major, KV 589 şi Cvartet în Re major, KV 575) şi Bartók Béla (Cvartetul nr. 6). Luna iunie se va încheia (24 iunie) cu un concert coral, tot la Sala Mică, în interpretarea Corului Bisericii Unitariene din Houston, Texas (SUA), sub bagheta dirijorului Dean Dalton, în program, muzică populară, muzică spirituală şi lucrări cu tematică sacră, de compozitori americani. MARIN CĂLDĂRARIU ____________________________________________________/