Cuvântul Liber, septembrie 2006 (Anul 18, nr. 172-193)

2006-09-01 / nr. 172

CUVÂNTUL VINERI, 1 SEPTEMBRIE 2006 Talente mureşene VALERIAN DIACONU Cu cincizeci şi şase de ani în urmă-26 mai 1950-în casa din Costeşti (judeţul Vâlcea) locuită de familia pictorului bisericesc Ion Diaconu, venea pe lume şi Valerian, înaintând prin vreme, el va îmbrăţişa profesia tatălui său, pe lângă care a făcut trei ani de ucenicie. Alţi patru vor picta împreună în condiţii de deplină egalitate. Mureşean prin adopţie, Valerian Diaconu a absolvit Şcoala Superioară de Pictură Monumentală şi Arte Decorative Bisericeşti a Arhiepiscopiei Bucureştilor, precum şi Şcoala de Artă din Râmnicu Vâlcea. De 32 de ani este pictor bisericesc, timp în care a pictat, a restaurat nenumărate lăcaşuri de cult din judeţele Vâlcea, Argeş, Dolj, Olt, Harghita, Sibiu, Alba, Maramureş şi Mureş. începând din anul 1971, a organizat expoziţii personale de icoane pictate, pe lemn, pânză, P.F.L. (având la bază pictura bizantină) la Bucureşti, Râmnicu Vâlcea, Călimăneşti, Târgu-Mureş. A fost prezent la expoziţii, la manifestări culturale pe teme de iconografie, la festivaluri de artă organizate de Centrul Judeţean pentru Promovarea Culturii Tradiţionale Mureş şi Primăria Târgu- Mureş, în Cetatea Medievală din municipiul reşedinţă de judeţ (2004, 2005, 2006); de Centrul Judeţean pentru Promovarea Culturii Tradiţionale Bistriţa, la popasul „Izvoru" (2004, 2005, 2006); de Muzeul Judeţean de Etnografie Mureş (expoziţia colectivă de icoane - 2005, 2006). Pictorul bisericesc Valerian Diaconu are la activ premii şi diplome acordate pentru activitate culturală fructuoasă în judeţul Mureş şi în ţara noastră; a fost mediatizat în publicaţiile periodice locale şi naţionale, la emisiunile de radio şi TV, este membru al Uniunii Artiştilor Plastici Bisericeşti (din anul 1971), membru al Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş (din 2003), în sala căreia „Unirea" din Târgu-Mureşsâmbătă, 29 iulie 2006, şi-a vernisat încă o expoziţie personală de icoane. Vorbind despre Valerian Diaconu, despre ceea ce face el în plan artistic, profesorul Vasile Mureşan ne pune în temă şi spune că „Valerian Diaconu nu este un pictor obişnuit; că nu este uşor să fii pictor de icoane şi de biserici; că el este un om care pictează cu sufletul, este scriitorul de obrază, zugravul de subţire. Zugravul de subţire trebuie să urmeze canoanele în post şi rugăciune pentru a fi curat sufleteşte şi apt de a picta icoane şi sfinţi... în pictura sa este evidenţiată perspectiva cromatică şi liniară, precum este evident şi volumul, încet, încet a încercat să se îndepărteze de rigiditatea dogmelor, câştigând în realismul figurilor şi formelor... Cred că în sufletul lui Valerian coexistă atât zugravul, cât şi pictorul". DORIN BORDA ROMEO SOARE 1 SEPTEMBRIE 2006 Filă de calendar Zile trecute: 243 Zile rămase: 122 Soarele răsare la: 6.38 Soarele apune la: 19.52 Calendar creștin: - ortodox: Cuv. Simion Stâlpnicul; începutul Anului Bisericesc -greco-catolic: S. Simeon Stiritul; începutul anului bisericesc. Zodia: Fecioară (23.08-21.09). Ziua Mondială a Păcii 1872 - A avut loc inaugurarea oficială a Gării de Nord din București (numită până în 1888 Gara Târgoviştei). * 1912 - A avut loc, la Sala Eforie din București, premiera filmului „Independenţa României"; filmul este considerat prima producţie românească importantă. 1939 - începutul celui de-al Doilea Război Mondial. Invadarea Poloniei de către armata hitleristă. 1944 - A murit prozatorul Liviu Rebreanu, considerat creatorul romanului românesc modern („Răscoala", „Pădurea spânzuraţilor", „Ion"; n. 27.11.1885). 1944 - Mareşalul Ion Antonescu şi colaboratorii săi, arestaţi în noaptea de 23/24.08.1944 în incinta Palatului regal, sunt sechestraţi de trupele sovietice, apoi transportaţi în URSS, până la începerea procesului (6.05.1946) desfăşurat la „Tribunalul Poporului" din Bucureşti. 2002 - A început să funcţioneze Parchetul Naţional Anticorupţie, structură juridică cu rol în soluţionarea faptelor de corupţie şi a celor conexe acestora. Cugetarea zilei: „Ne scapă mereu câte ceva în viaţă, de aceea trebuie să ne naştem mereu". (Marin Sorescu) ) HOROSCOP) Berbec. Sunteţi solicitat să lucraţi în mai multe locuri în acelaşi timp. Alegeţi în funcţie de sentimentele de simpatie ori amiciţie şi apoi vă pare rău. Iggtd Taur. La slujbă veţi avea mult de lucru, ceea ce vă va accentua starea de stres. Cu toate acestea, vă veţi achita cu bine de obligaţii, iar acest lucru nu va trece neobservat de către şefi. __ Gemeni. Atenţie mare iTţttp garanţia liniştii se află în casa dvs. Dacă nu vă place comportamentul partenerului, este mai bine să discutaţi cu mult calm decât să ridicaţi tonul. Rac. Energia pe care o depuneţi în muncă vă va aduce recunoaşterea sau poate chiar avansarea. Puteţi face schimbări în casă. Leu. Apare nevoia unei schimbări majore, dar lipsa de comunicare cu partenerul vă face neputincios. Unele litigii locative sunt urgente. -a Fecioară. Veţi fi înconjurat de ÎJA,multă afectivitate şi căldură. S Relaţiile cu cei apropiaţi vă vor crea un sentiment de siguranţă. Balanţă. Deşi vă face plăcere să ştiţi că treziţi admiraţii, prea multă insistenţă din partea unora dintre admiratori vă deranjează. E suficient un singur cuvânt ca să le temperaţi insistenţele. Scorpion. Starea psihică este una de zile mari şi acest lucru vă permite să speraţi că puţină voinţă v-ar putea ajuta să mutaţi munţii din loc. Săgetător. Ţineţi cont de tuim I intuiţie, vă ajută să treceţi MW peste micile dificultăţi , apărute în relaţia cu cei apropiaţi! Bârfele şi intrigile vă pot aduce tristeţe. Capricorn. Sunteţi nemulţumit de încetineala cu care vă ies lucrurile şi aveţi impresia că toată lumea vă este potrivnică. Musafirii sosiţi pe neaşteptate vă vor înveseli cu buna lor dispoziţie. Vărsător. Sunteţi plin de energie şi... iluzii. Nu alergaţi după himere: cei care vă atrag acum nu merită atenţia dvs. Atenţie ce vorbiţi! Peşti. Contactele sociale AA vă relaxează, iar subiectele interesante vă pun în valoare profesionalismul. Aveţi o minte limpede, care reacţionează rapid. & ------------------------------------------------------------------------------------------------------------v Reconstruirea Bisericii ortodoxe din Veta I într-un fax expediat de Primăria oraşului Miercurea Nirajului, din judeţul Mureş, care poartă semnătura edilului şef, ing. Daszkel László, suntem informaţi că, în şedinţa ordinară din data de 30 august 2006, Consiliul local a hotărât acordarea unui sprijin financiar pentru reconstrucţia Bisericii ortodoxe din satul Veţa, aparţinător de Miercurea Nirajului. Din păcate, nu am aflat nimic despre mărimea şi valoarea acestui „sprijin financiar" destinat refacerii casei de rugăciuni distrusede un incendiu. Vom reveni în curând cu alte informaţii. (M. B.)______ V. Vântul integrării ..adie” și pe la noi! România, la primul târg european de locuri de muncă în perioada 22-30 septembrie va avea loc primul târg european de locuri de muncă. Acestase va desfăşura simultan în peste 200 de oraşe europene din toate statele membre, potrivit buletinului de integrare europeană elaborat de Guvernul României. Evenimentul face parte din activităţile organizate de Comisia Europeană, sub egida anului mobilităţii forţei de muncă şi va fi mai mult decât un târg tradiţional de joburi. în afară de standurile de informare, vor fi organizate diferite activităţi, cu scopul de a face cunoscute oportunităţile de mobilitate a forţei de muncă în Uniunea Europeană. România participă şi ea la târgul european de joburi prin Bursa locurilor de muncă pentru absolvenţii instituţiilor de învăţământ superior, care va avea loc în toate cele 42 de reşedinţe de judeţ din România şi în alte agenţii locale din judeţe. GHEORGHE GIURGIU O rândunică şi-a lucit r râmas-bun de la noi Niciodată nu e prea târziu pentru a evoca oameni care au trăit curat şi frumos, dăruindu-şi sufletul celor din jurul lor. Este şi cazul lui Ioan Vultur, care, marţi, 15.08.a.c., a fost condus de familie, prieteni şi reprezentanţi ai Filialei Mureş a Partidului România Mare, pe ultimul drum. Născut la 11 ianuarie 1950 în localitatea Frunzeni, jud. Mureş, Ioan Vultur a urmat cursurile primare în cadrul şcolii din localitatea de baştină, apoi Şcoala profesională de chimie din oraşul Făgăraş. Ambiţios şi dornic de a şti mai mult şi mai bine, a urmat cursurile liceului şi ale şcolii postliceale pe profil de chimie, specializare ce i-a asigurat locul de muncă în cadrul Combinatului Azomureş din Tg.-Mureş, ca maistru în Secţia Hidro. A lăsat ca urmaşi trei copii deosebiţi: fetele Ioana şi Alexandra, alături de fiul Cătălin. Familia şi toate realizările sale şi le-a ridicat alături de Sanda, femeia gingaşă şi cuminte care i-a fost alături tot timpul, asemenea Anei lui Manole. într-un articol publicat, prin amabilitatea redacţiei, am scris despre „iconarul" Ioan Vultur, cel care picta icoane pe sticlă în maniera celor de la biserica Mănăstirii Necula, creaţiile sale rotunjindu-se într-o rugăciune, un fel de „Doamne ajută" îndreptate spre Divinitatea Supremă. Cel despre care vă scriu începuse a picta după ce aflase că o boală necruţătoare îi macină firul vieţii. Asemenea unei moire, sora sa, Floarea Vultur (artist plastic), i-a stat alături, sfătuindul în realizarea picturilor. Dumnezeu l-a considerat unul din îngerii săi şi l-a chemat la Sine în zi de duminică, iar aşezarea trupului în mormânt s-a petrecut în Sfânta Zi a Adormirii Maicii Domnului. Devenit, între timp, membru al Uniunii Artiştilor Plastici Amatori, Ioan Vultur a participat la mai multe expoziţii de grup, recunoaşterea harului său fiind încununată de obţinerea Premiului I la o expoziţie organizată la Strasbourg, unde i-a fost premiată Icoana Sfântului Gheorghe. Reprezentantul Cultelor din Franţa va veni în România la sfârşitul acestei luni pentru a înmâna familiei premiul obţinut de Ioan Vultur. De ce am dat un anumit titlu pentru rândurile de faţă? Pentru că, pe tot parcursul slujbei de înmormântare, o rândunică s-a rotit deasupra noastră, a tuturor. Dumnezeu să-l ocrotească pe Ioan Vultur! Membrii Filialei PRM Mureş l-au însoţit pe ultimul drum pe acest om de o morală deosebită, de o nobleţe sufletească nemaiîntâlnită. Membru de bază la Filialei Municipale Târgu-Mureş (era preşedintele organizaţiei de cartier Dâmbu Pietros), Ioan Vultur a desfăşurat o activitate deosebită în structura Filialei, fiind prezent chiar şi în perioada cînd boala rodea din sănătatea sa. Suntem, în continuare, alături de familia Vultur. Prof. MARIA DIACONESCU