Cuvântul Liber, octombrie 2006 (Anul 18, nr. 194-214)

2006-10-03 / nr. 194

CUVÂNTUL MARȚI, 3 OCTOMBRIE 2006 — ELVIRA ŞUŞCĂ, autoare a patru cărţi, la 13 ani! Unul din copiii minune ai Târnăveniului este, fără putinţă de tăgadă, Elvira Şuşcă, elevă în clasa a Vlll-a la Gimnaziul de Stat „Traian". Are doar 13 ani şi jumătate, vârstă la care se prezintă cu patru cărţi editate: două de poezie, două de proză, intitulate „O şansă pentru mine. Viaţa în urcuş" (2004), „Mi-e sufletul lumină. Viaţa în urcuş" (2004), „Ancheta maiorului Traian" (2005) şi „Emoţie de august" (2006). Poeta, prozatoarea Elvira Şuşcă este membră a Fundaţiei Naţionale „Henri Coandă" pentru sprijinirea tinerilor supradotaţi din România. Cartea „Emoţie de august" a fost lansată spre sfârşitul săptămânii trecute. Emoţii de... septembrie au trăit şi cei peste 100 de iubitori de literatură prezenţi în după-amiaza penultimei zile a lui Răpciune, în sala Cenaclului literar „Elena din Ardeal" de la Casa de Cultură „Mihai Eminescu" din municipiul Târnăveni. Manifestarea a fost onorată cu prezenţa primarului oraşului de pe Târnava Mică, ing. Octavian Popa, scriitorului, publicistului Lazăr Lădariu, redactor-şef al ziarului „Cuvântul liber", preşedintele Despărţământului Central Mureş al ASTREI, scriitorului, publicistului Romeo Soare, directorul Trustului de presă „Ambasador", prof. Aurel Hancu, poeţilor Darie Ducan şi Dumitru D. Silitră. Moderatorul lansării de carte a fost Răzvan Ducan, care de la bun început a ţinut să precizeze că „Cea care ne-a adunat astăzi aici (vineri, 29 septembrie - n.a.) este un copil teribil al Târnăveniului, şi anume, Elvira Şuşcă. Ea ne propune o nouă carte, a patra, şi ne face plăcere, onoare să o prezentăm în acest cadru deosebit". Apoi, i-a poftit pe invitaţi să-şi formuleze punctele de vedere despre scriitoarea Elvira Şuşcă, despre noul ei volum de proză. Octavian Popa: „Mă bucură prezenţa la această manifestare. Avem un copil de excepţie la Târnăveni, care la 13 ani şi jumătate are ce ne prezenta. Această a patra scriere se află şi ea în sfera de interes a cititorilor este scrisă cu talent O aşteptăm pe Elvira şi cu alte scrieri care să îmbogăţească peisajul literar al Târnăveniului, spiritul lui cultural, aflat acum la cote ridicate". Lazăr Lădariu: „Suntem în faţa unei excepţii. Primarul Octavian Popa are ochi şi pentru copiii dotaţi, care sunt ai noştri, nu ai altora. Trebuie să avem grijă de ei. Am susţinut propunerea înfiinţării unui Centru de Excelenţă pentru ei. Prin cartea „Emoţie de august", Elvira Şuşcă dovedeşte că are ştiinţa clarificată a descrierii, a narării. Imaginaţia, descrierea faptelor au o motivaţie comună în parcurgerea, pas cu pas, a realului. Stilizare sugestivă, încântătoare descriere de natură. Economia maximă a mijloacelor de exprimare este una dintre calităţile prozatoarei. Jocul imaginaţiei creatoare duce la conturarea, nu doar a acţiunii, ci şi a personajelor. Povestirea intensivă se doreşte a fi doar formală. O carte realizată cu emoţie şi sinceritate scriitoricească. Tinerei prozatoare, felicitările unui mai vârstnic poet! Drum luminos în această împărăţie a scrisului!". Romeo Soare: „Aş vrea să cred că, în după-amiaza aceasta, toate gândurile noastre sunt îndreptate doar spre această minune a dumneavoastră, a Târnăveniului, care este Elvira Şuşcă. Maturitate în conducerea, distribuţia personajelor şi a acţiunii, dialog viu, bine întreţinut în „Emoţie de august". Dumnezeu să binecuvânteze acest copil teribil al Târnăveniului!". Aurel Hancu: „Un nou roman, o altă secvenţă epică. Avem în faţă un copil care se îndreaptă spre adolescenţă, un talent al Târnăveniului. Elvira Şuşcă crede în destinul ei. Nu putem decât să o încurajăm!”. Darie Ducan: „O felicit pe tânăra Elvira Şuşcă. Să scrie mult şi liber. Succes!”. Dumitru D. Silitră: „Elvira ştie ce vrea. Carte scrisă cu sensibilitate aparte. O felicit pentru cea de-a patra carte!". La rândul ei, Elvira Şuşcă le-a mulţumit tuturor pentru că au susţinut-o şi i-au dat curaj să meargă mai departe. A fost o zi frumoasă pentru toţi cei dragi şi apropiaţi ai Elvirei Şuşcă, intrată şi ea în „valea suferinţei", cea a scrisului! DORIN BORDA 3 OCTOMBRIE 2006 Filă de calel Zile trecute: 275 Zile rămase: 90 Soarele răsare la: 7.16 Soarele apune la: 18.52 Calendar creştin: - ortodox: Sf. Sfinţit Mc. Dionisie; - greco-catolic: Sf. Dionisiu Aeropagitul Zodia: Balanţă (23.09-22.10)^ 1385 - Menţionarea primului judeţ din Ţara Românească, judeţul Jareş. Dan I dăruieşte mănăstirii Tîsmana 400 de găleţi de grâu din dijma percepută în acest judeţ. 1792 - A fost pusă piatra de temelie a Casei Albe, reşedinţa oficială a preşedintelui SUA 1829 - S-a născut poetul George Creţianu, membru de onoare al Academiei Române („Melodii intime", „Patrie și libertate"; m. 6.08.1887). 1895 - S-a născut poetul Serghei Esenin („Transfigurare"; m. 27.12.1925) 1916 - Sosește în România misiunea militară franceză condusă de generalul Henri Mathias Berthelot(1861—1931). 1938 - A murit mareșalul Alexandru Averescu, președinte al Ligii Poporului, prim-ministru, membru de onoare al Academiei Române (n. 1859). 1941 - S-a născut Titus Munteanu, cunoscut realizator de televiziune. 1952 - Explozia primei bombe atomice britanice (Montebello, Australia). 1987 - A murit dramaturgul Jean Anouilh („Călătorul fără bagaj"; n. 1910). Cugetarea zilei: „ Gândeşte de două ori înainte să vorbeşti şi vei vorbi de două ori mai bine". (Plutarh) _____________________________________________________________________/ HOROSCOP) Berbec. Atenţie sporită la evenimentele ce se petrec în familie, este vorba de dorinţe de care nu aveţi habar şi de mici încurcături în care aţi intrat fără ca dvs. să fi fost informat Taur. Starea dvs. gene- IHBH rală nu va fi dintre cele mai bune. Este posibil ca unele suferinţe mai vechi să revină în atenţie şi să vă oblige să faceţi o vizită la medic. Gemeni. Dorinţa dvs., plină de bune intenţii, de a vă implica în problemele unor cunoscuţi nu este deloc bine privită de aceştia şi orice insistenţă nu va face decât să înrăutăţească lucrurile. Rac. Din cauza unui incident izbucnit dimineaţă, este posibil ca toată ziua să staţi supărat pe partenerul de viaţă. Bârfiţi prea mult şi este posibil să aveţi de pierdut din cauza limbii ascuţite. « Leu. Problemele pe care le veţi întâmpina astăzi sunt destul de dificile. Reuşita dvs. devine greu de obţinut, în special acolo unde sunt necesare diverse aprobări. Fecioară. Liniştea dvs. sufletească valorează mult. Nu vă implicaţi în afaceri dubioase şi nesigure. Nu faceţi compromisuri! N-ar fi rău dacă v-aţi deschide sufletul în faţă celor dragi. Balanţă. Este cazul să acţionaţi cu mult tact şi infinită înţelepciune, pentru că altfel din tot ce aţi plănuitnimic nu veţi realiza, riscând să stricaţi totul din cauza impetuozităţii şi a grabei. Scorpion. Promisiunea făcută cuiva mai demult, cam în glumă, se cere astăzi a fi respectată şi veţi fi nevoit să faceţi mari eforturi pentru a vă păstra neatins blazonul de „om de onoare". a săgetător Capacitatea de a vedea partea agreabilă a lucrurilor şi satisfacţiile sentimentale din orele târzii vă determină să fiţi mai rigid în decizii. Nu puteţi pleca la un drum. Capricorn. Aveţi motive de mulţumire. Vă simţiţi foarte bine şi nu există semne de stres sau oboseală. Sunteţi urmărit de ideea unei cuceriri sentimentale şi planurile pe care le puneţi la punct sunt îndrăzneţe. Vărsător. Comentarii diverse se fac la adresa UMBB dvs., dar pe cât de contro***** versate sunt pe atât de puternic vă dovediţi în ceea ce faceţi, în ceea ce priveşte sănătatea nu vă plângeţi. „ Peşti. Aveţi prea multă îndrăzneală şi lucrul acesta poate duce la conflicte în casă sau societate. La serviciu, gândiţi o schimbare pe care doriţi să o pregătiţi temeinic. (CARTS Dintotdeauna omul a încercat să-şi pună amprenta pe lucrurile din jurul său. De la cele mai naive încrustări pe pereţii peşterilor în care trăia, până la cea mai sofisticată creaţie a sa - calculatorul - omul a căutat să transmită ceva mai departe. Cartea s-a dovedit a fi moştenirea ce a dăinuit mai mult decât cea mai solidă construcţie de piatră. Secolele au purtat-o mereu ca şi coroana de lauri ce rămâne în urma fiinţei perisabile. Fiecare carte dăruieşte eternităţii un om, un grup de oameni aflaţi într-un anumit punct al trecerii lor prin lume. Cartea e zăbavă a întrebărilor puse de om sieşi şi lumii. Oferind cititorului informaţii, tipare de viaţă, soluţii, ea naşte în acelaşi timp întrebări. Iar lumea avansează tocmai fiindcă oamenii se întreabă. Aşadar, cartea e, deopotrivă, om, lume, căutare şi de aici decurg nesfârşite sinonime ale sale. De aceea, ea e şi va fi cu noi mereu! MĂTIEŞ CELIA MĂDĂLINA, studentă,Universitatea „Petru Maior” ! Părinţii şi bunicii noştri... 3 3 3 La 1 Octombrie, când Biserica a serbat Acoperământul Maicii Domnului, a fost şi Ziua Mondială a Bătrânilor. Cu multă veneraţie ne gândim la părinţii şi bunicii noştri. Sfântul Apostol Pavel ne spune că „pe cel bătrân să nu-l înfrunţi" (1 Timotei 5,1), ci să-l iubeşti şi să-l cinsteşti, pentru că are înţelepciunea pe care i-au dat-o anii. Venerabilul Părinte Arsenie Papacioc, la vârsta sa de 92 de ani, repetă o maximă care le este de mare folos tinerilor: „Dacă tinereţea ar şti... şi dacă bătrâneţea ar putea...!". Le dorim bătrânilor noştri viaţă liniştită, sănătate şi mântuire! TANDREI, Arhiepiscopul Alba-Iuliei DE ZIUA PENSIONARILOR La Fundaţia Rheum-Care din Târgu-Mureş, vârstnicilor, de ziua lor, li s-a măsurat gratuit tensiunea arterială şi glicemia, după care au participat la discuţii pe teme medicale, la o slujbă ecumenică şi la un program artistic. _______________________________________________Fotó: IOSIF TRIFF